Forum

Temperatur overvågning digitalt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 17. maj 2011 kl. 17.55

Jeg vil gerne kunne måle og lagre min temperatur i drivhuset. Gerne luft fugtighed også.
Jeg har pt bare en ver station i drivhuset. Den måler nuværende laveste og højeste temperatur/luft fugtighed.
Jeg ville gerne kunne monitorere det fra mit hus der ligger ca 50m væk. Jeg har prøvet med den eksterne føler trådløst, men den kan ikke nå.
Nu kom jeg så på den geiale idé at få en trådløs føler i drivhuset der kan sende trådløst til min server der aligevel altid er online og laver en masse andet. Og ,ed et stykke software vil jeg kunne lagre alle data over flere måneder.
Er nogen stødt på noget der kan noget af dette?

Mvh Jens

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. maj 2011 kl. 21.46

Vejrstationen med navnet Rosenborg kan klare det hele, også med langtids hukommelse til din pc. Prisen er omkring 5oo kr. Jeg har sådan en installeret på taget nu på 4. år og den kører upåklageligt. Det er den bedste i den prisklasse.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 17. maj 2011 kl. 22.13

Hejsa. Tak for svar. Jeg ar nu kigget på den, og den ser lovende ud. Håber bare den kan nå de ca 50m der er til drivhuset.
Jeg kan ikke læse ud af manualen hvordan det der pc halløj fungere. Kan den sende trådløst til et netværk og være syncront med et program på en computer/server?
Eller skal man have enheden koblet fysisk til en comuter med et kabel og så overføre data på den måde?
Mvh Jens

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David Jensen, 18. maj 2011 kl. 10.53

Hej Jens.

Jeg har selv overvejet nøjagtigt det samme som dig, så har også ledt lidt rundt.

Efter hvad jeg kan se, så skal selve vejrstationen kobles sammen med en PC via et usb kabel. Det er derfor ikke trådløst.
Men din regn, temperaturmåler m.m. er jo stadig trådløs.

Ellers kunne man overveje at sætte en trådløs USB imellem.

Men så er spørgsmålet jo hvor mange penge man nu vil bruge på det.

Vh
David

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 18. maj 2011 kl. 14.06

Ja, det er nok lige så meget min teknik interesse der spiller ind. Men ja de er trådløse til vejr stationen. Jeg tvivler på at den kan række herover.
Og ideen var jo også at den skulle lagre data i "realtime" på min server, som står i mit hus.
Tanken var at der kunne sendes via det alm trådløse net, eller direkte til et trådløst netkort i serveren.
Jeg har faktisk et mangeledet telefonkabel der går fra mit hus over i drivhuset, hvis der er ledere nok kunne man sætte et alm netværks stik på og køre det kablet. Cat5 kabler er jo uskærmede ledere... Nå nu gik der teknik og ikke drivhus i den :-)

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 18. maj 2011 kl. 19.48

Prøv evt. at se disse links, men vær forberedt på at det koster...

www.davisnet.dk/envoy%20-%20pc%20loesning.html

www.dmi.dk/dmi/index/danmark/borgervejr/borgervejr_-_opsaetning_af_software.htm

Du kunne evt. ringe og tale med en sælger (det første link).

Finder du noget der er til at betale, hører jeg gerne nærmere da jeg har samme interesse!

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. maj 2011 kl. 22.09

Ja - fortsæt endelig tråden her, så vi kan følge med, det er jo spændende!

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David Jensen, 19. maj 2011 kl. 9.43

Hvis det kan lade sig gøre med det telefonkabel, ville det da være en god løsning.

Men jeg er også med på at lytter med de vejrstationer (-:

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David Jensen, 19. maj 2011 kl. 9.49

Og kan se at man kan købe det Davis vejr udstyr til halv pris i UK. Så er det ikke nær så galt, hvis man går op i det.

www.limitedgoods.com/itemView.php?ProdID=342459&source=FroogleUK&medium=free&campaign=FroogleUK_InStock

Prisen er ca. 1400,- for samme trådløse enhed.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. maj 2011 kl. 16.20

Desværre ryger der jo Told og moms på varer fra USA + Postdanmarks toldbehandlingsgebyr, så det er ikke sikkert, at det ender med at være ret meget billigere...

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 19. maj 2011 kl. 17.01

Jeg har lidt erfaringer, først fra en La Crosse (til 1.300,-) og nu en Davis. Hvis man f.eks. kigger på borgervejr under DMI's hjemmeside, så kan man se hvilken mærker der er populære, og det er bl.a. Rosenborg, La Crosse og Davis. Min vejrstation står dog ikke i mit drivhus, men i haven.

De billigere vejstationer (inkl. min tidligere La Crosse) har ofte begrænset sendestyrke, så der skal ikke være mange vægge i vejen, før der intet signal er. Min kunne f.eks. ikke få signal frem til mit "kontor" i huset, det kan en Davis uden problemer, den rækker 300 m hvis det er uden forhindringer.

En Davis har også den fordel, at den er lavet et materiale, som beskytter mod solen, så derfor skal den ikke placers i skygge, som de billigere skal for at få korrekte målinger, det gør den noget nemmere at placere. En Davis er klasser bedre end de fleste andre, men koster desværre også en del mere, så det er måske lidt overkill til et drivhus.

Det software der normalt følger med er som regel ret primitivt, så her skal man også undersøge, at man køber en vejrstation at et anderkendt mærke, der er understøttet af bedre software som f.eks. Virtual Weather Station og Weather Display.

Link til målinger i min have:

www.luckow-nielsen.dk

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David Jensen, 20. maj 2011 kl. 9.52

Hov, jeg var da vist lidt for hurtig med at finde de priser, overså at det var i US.
Men kan se at man i UK kan spare ca. 30%.

Kan se davis har en fugtighedsmåler til jorden, kan disse enheder eventuelt kobles sammen med et vandingssystem?

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 8. august 2011 kl. 21.12

Er der nogen af jer, der har overvejet, at installere et webcam i drivhuset? Så vil jeg gerne kende jeres erfaringer.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. august 2011 kl. 8.53

Det er da helt fantastisk - så behøver man nok slet ikke selv at komme ud i sit drivhus mere ?
Man kunne måske også ansætte "en negerdreng" til at ta' sig af resten !
Jeg har da godt nok indlagt vand og lys og liggestol i mit drivhus, men der ud over er der nu forbud imod uhøvisk tale og alverdens andre tåbeligheder der ude.
Det skal helst stadig bare være et drivhus.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 9. august 2011 kl. 12.40

@ Gert O Johansen
Jeg har stolesæt til 6 pers, en hængekøje og er helt sikker på, at der kan kommer meget mere pjat i mit driverhus. I drivhuset er der pt. kun tomater, agurker (omend de er mislykkedet i år) og peberfrugt.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. august 2011 kl. 23.53

Hej Lars - Smid da de mislykkede planter ud. Jeg har set at man i Bauhaus kan købe nogle forholdsvist vellignende kunstige planter. De har også den fordel, at lusene ikke gider dem !
Mine kommentarer var nu mest ment som en morsomhed og måske lidt som en provokation. Enhver har jo lov til at gå op i det man selv syntes er sjovt. Men somme tider kan jeg alligevel undres over at så mange går meget mere op i tingel-tangel og design o.s.v. end i det at dyrke planter ?
Men det er vel bl.a. også derfor nogen kan sælge æblekasser til mange hundrede kr. stykket, og sikkert også alt mulig andet nyttigt såvel som unyttigt.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 27. marts 2014 kl. 6.18

Godtnok en gammel tråd men jeg spør alligevel.
Er der nogen der har erfaring med wifi vejrstationer?

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 27. marts 2014 kl. 8.35

Johnny>
Jeg har ikke, men leder også efter en løsning på mit behov for at kunne overvåge mit drivhus mv:-) Jeg har kigget en del på de trådløse vejrstationer, men synes for det første de er meget dyre og desuden vil jeg gerne have mulighed for at lege lidt selv:-)

Jeg er faldet over Arduino og denne blog (http://sygeplanter.dk/category/drivhus-styring/) der kan man tilslutte (næsten) så mange sensorer som kan ønsker og sende informationer over wifi (ikke en del af hans setup, men muligt) og enten have det på en hjemmeside eller i google docs.

prisen ender nok med at blive ca det sammen som en mellemdyr vejrstation (1000-1500) tilgengæld er der næsten uendelige muligheder.

Jeg har dog ikke 100% besluttet om det skal være den der bliver løsningen, så jeg følger lige med:-)

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Lillelund, 12. april 2014 kl. 11.08

Prøv at se på disse
www.willabgarden.dk/produkt/tradlost-termometer/1597-906

store.apple.com/dk/product/HB683ZM/A/netatmo-urban-weather-station

Den sidste fra apple kan man se historik på, det kræver selvfølgelig wifi og andet apple produkt.

Nyt svar til emnet »Temperatur overvågning digitalt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Temperatur overvågning digitalt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider