Forum

Drivhus på skrånende grund…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael R, 21. maj 2011 kl. 1.29

Hejsa

Min første post på dette site som jeg dog har været bruger af i flere år:

Min bror og jeg er i gang med at opstille et drivhus for et kært familiemedlem, der desværre er sygdomsramt. Vi placerer drivhuset (Juliana Softline) på en relativt høj sokkel, og anlægger en flisegang, i et spadestiks dybde så hun kan få en nogenlunde fornuftig arbejdshøjde, når hun skal gå og hygge sig med sine planter.

Drivhuset skal imidlertid placeres på en ret skrånende grund - i husets længdeakse - og vi er lidt i tvivl om hvordan vi skal gribe opgaven an: Hvis vi skal anlægge bygningen i vater, vil det medføre en meget høj sokkel i husets ene ende. Vi taler her om jordniveau i den ene ende (indgang) og omtrent 40 cm synlig sokkel i den anden.

Mit spørgsmål er formodentlig dumt, men here goes: Er det helt hen i vejret at lade drivhuset følge den skrånende grund så længe vi gør os ultra-umage med at sørge for at alt ikke er i vater men i vod?

Alle "guides" og lignende, jeg kan finde, tager udgangspunkt i at alt skal være i vater. Er der noget, jeg har glemt at tage højde for, hvis jeg vælger at "nøjes" med at konstruktionen er i vod og ikke i vater?

På forhånd - tusind tak

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. maj 2011 kl. 8.20

Jeg skal ikke udtale mig om det rent teknisk ville kunne lade sig gøre...

Men jeg ville godt nok blive søsyg af at færdes i et skævt drivhus, og det ville se meget underligt ud.

Jeg stemmer helt klart for den forhøjede sokkel i den ene ende!

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. maj 2011 kl. 8.42

For enhver, der bare er en lille smule håndværker, vil det skrige til himlen om nåde :-).

Der vil i hvert fald blive lagt mærke til det, og sikkert komme bemærkninger af forskellig art.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. maj 2011 kl. 17.53

I vil også få en uheldig påvirkning af konstruktionen hvis i lader huset følge grunden. Ikke mindst når der i vintertiden ligge en snedyne på taget. Jeg tror at i kommer til at skifte revnet glas i en uendelighed.
Sådan et almindeligt aluminiumsdrivhus er jo kun lavet lige nøjagtig stærkt nok (og somme tider endda knapt nok) til at klare en "normalsituation" hvorfor man da også ser mange havarerede drivhuse efter lidt kraftig blæst.
Kan i ikke overveje at planere terrænet lidt hvor drivhuset skal stå ? Grav lidt af i den ene ende, og fyld det på i den anden. Og måske med en lille fliseplads udenfor gavlen, det kan da blive en spændende løsning. Det ekstra jordarbejde skal jo kun laves en gang, men nydes mange gange siden !

Nyt svar til emnet »Drivhus på skrånende grund…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drivhus på skrånende grund…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider