Forum

For varmt drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 6. juni 2011 kl. 13.07

Jeg døjer lidt med varmen i mit drivhus i disse sol dage.
Jeg har ca 45 grader når det er værst.
Umidlbart holder planterne (tomat indtil videre agurk/mellon på vej) fint, og der er begyndt at komme tomater på dem.
Busk tomater og frilands tomaterne krøller bladende da temperatur forskellen mellem nat (12 grader) og dagen er så stor, men det burdte ikke gøre noget.

Nå men dte jeg var mest bekymret for er bakterier. Jeg læste lige på dr´s hjemmesideat de nu har fundet det gartneri der er skyld i disse mave bakterie der har været i omløb. De har dyrket bønnspirre med 37 grader som skulle være ideel for disse bakterier. Kan jeg få dem i mine tomater/agurker/meloner også hvis jeg ikke får temperaturen ned om dagen?

Ved godt den aligevel skal ned, men lige pt er det et problem

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. juni 2011 kl. 13.28

Hej Jens -

hvis du læser det, som er kommet frem i dag, så mistænker de noget vand, som er brugt til at lægge frø i blød i, så jeg tror ikke, at du skal være bekymret for bakterier.

Men varmen er godt nok i overkanten. Hvad skygger du med, og har du åbnet alle vinduer og døre i dit drivhus? 45 grader er så varmt, at planterne kan tage skade, og det kan gå ud over bestøvningen, og det er jo mindre fedt... Ideelt skal der ikke være meget mere end 30 grader, så det er lidt vigtigt, at du prøver at finde på noget, der kan få temperaturen ned. Hvis du har mulighed for det, kan du overbruse planterne (ikke om aftenen) - det kan også afkøle dem lidt.

Mvh
Anja

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 6. juni 2011 kl. 14.42

Hejsa Anja.
Jeg har vist ikke læst det hele så når det er bakterier fra vandet, så der kan jeg nok ånde lette op.
Jeg ved godt det er alt for varmt. Og jeg undre mig også over at planterne ser sunde ud og kommer fint med blomster og tomater. jeg overbruser dem engang i mellem her om dagen, har indlagt håndbruser i drivhuset :-)
Alle vinduer og dør er åbnet. Jeg skygger med bobleplast
Mvh Jens

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 9. juni 2011 kl. 22.15

Hej Jens
Ja nu er jeg på ingen måde ekspert, tværtimod jeg planter bare mine planter og vander dem. Men trods dette kan jeg sige at mange dage når mit drivhus 40-50 grader, og jeg har allerede spist de første arguker, en del jordbær og om kort tid tomater og squash. Så jeg tror nok at det skal kommer trods varmen. Salat, spinat og radiser har vi spist siden midten af maj. Og jeg behandlede det på samme måde sidste år, og der havde omkring 50 tomater om dagen fra vores 5 planter. Så jeg ville tage det helt roligt.
Vh Camilla

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 10. juni 2011 kl. 13.54

Hej begge 2.

Jeg mistænker at jeres termometer udsættes for direkte sol, og derfor viser så høj temperatur.

Kunne det være en mulighed?

45-50 gader i skyggen er godt nok varmt!

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 10. juni 2011 kl. 17.02

Hejsa. Jeg mistænker også lidt mit thermometer for at vise fejl.
Jeg prøver lige at købe et "analogt" og tjecke med.
Mit nuværende digitale står i skygge.
Jeg har nu monteret ovenvanding/bruser i loftet. Jeg poster billeder af det senere. Pt ligger alle dyserne til afkalkning

Nyt svar til emnet »For varmt drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > For varmt drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider