Forum

Hjælp til nybegynder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ane K. P., 7. juni 2011 kl. 13.32

Hej

Som jeg nævnte i går, er jeg lidt i tvivl om hvor vidt den placering jeg på tænker til mit nye drivhus dur eller ej, håber at nogen evt. har erfaring med lignende. Se evt. tegning under Placering af drivhus mod Øst? fra 6. juni 2011, eller kort beskrivelse til sidst.

Det jeg har læst mig frem til, indikere at det ikke er så meget den direkte sol men den læ og varme som drivhuset afgiver, der er afgørende men at der helst ikke må være over 37 grader.

Hvis det er rigtigt er der vel egentlig ikke noget der taler imod den påtænkte placering, men ville alligevel gerne have lidt input fra jer og høre hvad I mener.

På forhånd mange tak.

MULIG PLACERING
Op ad en høj østvendt hæg, der vil skygge for solen indtil ca. 12 i juni.

Vores hus blokere direkte sol fra vest (afstand fra drivhus ca 4 meter.

Høje træer på nabogrunden forhindre direkte sol fra syd (afstand ca. 8 meter fra drivhus).

Det er et "lyst" område, men der er kun direkte sol ovenfra i ca. 1-2 timer i juni mdr. Hvis det er helt håbløst? Vil jeg overveje en anden løsning.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juni 2011 kl. 14.20

Hej Ane -

det er ikke sol nok med et par timer om dagen i juni, så hvis du har en alternativ placering med mere sol, bør du helt sikkert vælge den.

Jeg var lige en tur omkring dit tidligere indlæg, og jeg tror, at du vil fortryde, hvis du placerer drivhuset som vist der.

Selvfølgelig betyder det beskyttede miljø noget - men lys er den altafgørende faktor for at kunne få optimalt udbytte af drivhuset, og her skal altså temmelig meget sol til. Helst ikke mindre end 10-12 timer om dagen midt på sommeren med mulighed for at lufte ud eller skygge let, så temperaturen holder sig på helst under 30 grader - 37 grader er helt sikkert i overkanten for de fleste planter.

Så jeg synes, at du stærkt skal overveje den anden placeringsmulighed, som du har...

Håber, at nogle andre kommer på banen også - det er altid godt med nogle forskellige idéer!

Mvh
Anja

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit H., 7. juni 2011 kl. 22.59

Mit drivhus står på østsiden af huset 50 cm fra væg og har kun sol på sydenden til kl 14. Jeg må skygge sydgavl af med net her i weekenden mine styrker svitses.
Jeg har 22 grader i dagtimerne og har høstet 8 skoleagurker og kan se de første 50 tomater er på vej. Kan du få drivhuset tættere mod dit hud for mursten afgiver god varme

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ane K. P., 8. juni 2011 kl. 8.30

Hej Anja og Birgit

Tusinde tak for jeres svar.

Vi har altan på den side af huset, og de bærende bjælker samt 2 døre ud, gør at drivhuset ikke kan flyttes tættere på huset.

Min kære mand gjorde mig opmærksom på, at der faktisk er mere direkte sol, på den placering, end jeg først skrev. Det er pt et rosen og påskelilje bed. (Drivhuset får frisk jord og god tilført da roser vist nok udpiner jorden).

Bliver godt nok i tvivl (om 5 år er børnene så store at jeg ville vælge den anden placering, men vente 5 år på drivhuset nej...)

Nyt svar til emnet »Hjælp til nybegynder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hjælp til nybegynder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider