Skrevet af: Lone Andersen, 7. juni 2011 kl. 19.55
Hej , min melonplante har indtil nu kun fået mange han-blomster, nogen der ved hvorfor og om der evt. senere kan komme hun-blomster. Det er jo svært at bestøve, når der ikke er nogle at bestøve med.
Skrevet af: Maj-Britt B., 7. juni 2011 kl. 22.23
Hej Lone .
Jeg er totalt nybegynder ang. drivhus.
Men jeg købte en net-melon igår.....troede faktisk det "bare" var at ryste dem hver dag, så de kunne bestøve sig selv.
Er der nogen der vil indvie mig/os i denne kunst?
Tror da vi er flere som gerne vil lære om denne dejlige grøntsag....:0)
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juni 2011 kl. 22.38
Der kommer altid en masse hanblomster først - senere begynder hunblomsterne at dukke op.
Man kan håbe på, at der kommer nogle bier forbi og hjælper med bestøvningen, eller man kan tage en lille pensel og flytte pollen fra hanblomsten over på hunblomsten. Jeg er ikke verdensmester, men ind i mellem lykkes det da....
Det var den meget korte version - det er en god idé at prøve søgefunktionen her øverst til højre og få nogle mere kvalificerede tips.
mvh
Anja
Skrevet af: Lone Andersen, 8. juni 2011 kl. 20.46
Tak for svar Anja.
Jeg har sat en skål med sukkervand tæt ved melonen, så håber jeg på nogle bier, når og hvis der kommer hun blomster. Maj-Britt jeg er osse total nybegynder i drivhus livet, men syntes det er rigtig hyggeligt, men hvor er der meget man skal lære. Det lønner sig jo når man som jeg har plukket de første skoleagurker og jordbær (står i krukke).
Skrevet af: Maj-Britt B., 8. juni 2011 kl. 20.52
Hej Lone!
Mit drivhus blev færdigt i søndags, så der er først kommet planter i igår.
Men glæder mig til at høste fra egen avl...det er bare så spændende.
Jeg syntes også der er meget at lærer...men tænker at det nok ikke er det hele der bliver til noget i år.
Men så er man den erfaring rigere næste år jo ;0)
Men det er ihvertfald super dejligt at man her på Havenyt kan komme med selv de "dummeste" spørgsmål, og få svar af kyndige mennesker.
Bare vent...om få år er vi nok kyndige selv..mon ikke ? ;0)
Tillykke med din friske høst ! :0)
Skrevet af: Lone Andersen, 10. juni 2011 kl. 14.48
jubiii , har set den første hun blomst.
Den har allerede lukket sig igen, så må vente i spænding om den er blevet befrugtet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.