Forum

Vindruer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Zederkof Zederkof, 12. marts 2004 kl. 13.19

Hej
Har fået et drivhus foræret, i drivhuset er der 2 vindruestokke, de er klippet næsten helt ned (ca. 20 cm til roden) kommer de igen og hvad kan jeg evt. gøre for at få dem til at gro hurtigere.

På forhånd tak.

1 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Sørensen, 23. marts 2004 kl. 8.14

Hej Thomas.

Du skal ikke gøre noget. Hvis de ikke er døde kommer de af sig selv.

Og du behøver heller ikke at gøre noget foor at få dem til at gro hurtigere.

Eventuelt kan du tvinge dem i højden ved at klippe sideskuddene af.

MVH
Søren

2 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Krogh, 16. april 2004 kl. 20.02

Hej Søren

Har en vindrueranke i drivhuset der har været angrebet af meldug. I efteråret har jeg renset drivhuset skåret vindrueranken en smule tilbage. Nu er ranken begyndt at bløde.

Hvordan kan jeg stoppe denne blødning?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.

Susanne

3 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanna Kjersgaard, 6. juni 2004 kl. 0.45

Hej Søren
Hvordan beskærer eller klipper jeg mine vindruesplanter rigtigt, så jeg får større druer? De står i et poolhus/drivhus, der er utroligt mange druer på (blå druer).

Hilsen Hanna

4 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Verner Christiansen, 8. juni 2004 kl. 23.31

Vindruer beskæres i juledagene; " en frisk beskæftigelse efter den gode mad";
fjern alle sideskuddene og de visne blade;
Om Foråret skyder nye skud frem som bærer frugtklaserne. Beholh kun de grene som skal bruges som frugtbærere.

5 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonn Nielsen, 19. juni 2004 kl. 23.19

Hej
Jeg har anskaffet mig en "vanessa" vindrue plante, mit lille problem er, hvor
mange skud fra bundplanten skal jeg beholde? der er tre nu, men skal der være
flere eller mindre, jeg har købt den i år og den er ca.35 cm.

Hvor finder jeg en god pasningsvejledning?

Mvh
Jonn

6 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Ahrensback Roesgaard, 12. juli 2004 kl. 21.57

Hej John Nielsen
Du kan finde en virkelig god og grundig beskrivelse af pasning og beskæring af vin i Politikens bog om drivhuset. Jeg har haft drivhus i 4 år nu, og bogen er stadig uundværlig for mig!

Med venlig hilsen Ellen A. Roesgaard

7 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Feldstedt, 3. august 2004 kl. 20.55

Hej,

Vi har lige købt et hus med en udestue hvori der er en vinplante der forgrener sig over hele loftet ca. 35m2, i starten saa druerne meget fine ud, men for ca. 14 dage siden begyndte druerne at krympe ind og ligne rosiner, er det normalt?

Hvad skal jeg gøre og hvad kan det skyldes?

8 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Ahrensback Roesgaard, 3. august 2004 kl. 23.00

Hej Morten.

Det lyder mest som krentning. Bliver stilkene og evt. druerne brunlige? Årsagen til krentning er store udsving i både temperaturen, fugtigheden og næringsoptagelsen. Også vandmangel i dybden kan have en medvirkende årsag. Jeg er bange for at du ikke kan gøre så meget for at redde dine "rosiner" i år, men derimod skal tænke på at forebygge problemet næste vækstsæson. Dvs. sørge for kontinuerlig vand -og næringsoptagelse, vand nok og god ventilering.

Med venlig hilsen Ellen

9 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Olrik, 30. maj 2005 kl. 21.50

Der er nogle hvide pletter lettere posede,på vores vindrueplante, er det meldug eller...er der nogle der kan hjælpe

Hilsen

Poul

10 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vera Pedersen, 31. maj 2005 kl. 11.26

Hej
Jeg vil meget gerne have at vide hvad man gøder vinstokke med, og skal de have kalk og i hvor store mængder. Jeg har to blå druer der er plantet i drivhus
Venlig hilse Vera

11 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivan Tolborg, 4. juni 2005 kl. 10.20

Jeg plantede en vin sidste år i mit drivhus. Den vokser fint i år. Nye blade ser sunde og grønne ud, men snart bliver bladene helt lyse og nærmest gule.

Jeg har gødet med nitrophoska i april og hornum gødning flere gange siden.

Hvad gør jeg galt?

Hvad mangler planten?

12 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Käthe Jørgensen, 10. juni 2005 kl. 23.28

Vi har plantet en vin i vores udestue sidste år. Da fik den flere klaser.

I år har den sat af til utrolig mange klaser, men den smider blomsterne i stor mængde, og nu spekulerer jeg på, om der overhovedet kommer druer på?

13 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne White, 1. juli 2005 kl. 11.02

Allerførst: Politikens havebog er min bibel. Helt uundværlig for enhver haveejer.

Jeg har også vindruer i drivhuset som giver store mængder druer. For mig har det været enkelt, de er plantede så rødderne stikker udenfor drivhuset, de får vand og drivhusgødning når de andre planter bliver vandet, klippet tilbage så grundstammen kun vokser 1 m om året. Alle sideskud, også skuddene af dem, bliver nippet over andet blad. I år har jeg 87 klaser på stammen som er 3 m, dvs 3 år gammel. Held og lykke.

mail: h.white@mail.dk, jeg besvarer gerne spørgsmål

14 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Lundby, 23. juli 2005 kl. 20.33

Hejsa.

På vores vindruer er der kommet et fint lag af noget hvist støv-lignende. Jeg er i tvivl om hvorvidt det skal se sådan ud eller om det er en svampesygdom.

Hvordan bekæmper jeg det mon, hvis det skal bekæmpes.

Mvh Claus Lundby.

15 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Pedersen, 11. september 2005 kl. 17.16

Hej!

Vores vinplante (blå druer) giver fint, men mange af dem er begyndt at skrumpe ind og er blevet meget sure og ligner næsten rosiner.

Hvorfor gør de det? hvad er der galt?

Hvordan får jeg de største druer frem?

16 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 11. september 2005 kl. 20.58

Forgær dem til vin-forrådnelsen er allerede på vej!

17 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanett, 4. oktober 2005 kl. 15.47

Vi har en stenfri grøn vin på 3. år. Den står stik syd og der kommer en del vindruer, men...jeg har hørt at man skal fjerne bladene efterhånden som druerne vokser, så de får sol? Kan det passe?

Jeanett

18 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 9. oktober 2005 kl. 0.14

Både ja og nej!

Får de skygge får de også mere fugt og risikerer dermed at rådne -og så får du jo ikke meget ud af det,med mindre du vil brygge Spatlese (uha -nu bliver jeg nok censureret for at opfordre til umådenholden alkoholindtagelse af Webmasteren, men opfordringen går kun på at dyrke alkohol frie vinstokke!).

Fjerner du bladene vokser klaserne sig jo ikke større og sukkerindholdet vil stagnerer og falde.

Naturen er finurlig! -så valget må du selv afgøre.

19 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen, 18. oktober 2005 kl. 7.46

Min nye nabo "gider" ikke have sin grønne drue mere i sit drivhus. Den er ca. 3 år gammel.

Vi vil gerne flytte den over i mit drivhus (koldhus), hvornår er det bedst, og hvor meget skal den beskæres inden flytning.

hilsenEllen.

20 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette Back, 18. oktober 2005 kl. 10.49

Jeg er lige flyttet på en bondegård. Jeg har ikke haft drivhus før. Der er 2 meget store vindrue planter. Den ene plante har en eller anden sygdom svamp el. lign. Har nogen været udsat for dette og hvad skal man gøre ved det.

Et andet spørgsmål. Tomatplanter og andet er plantet direkte i jorden, er det ikke lettere at plante i plantesække og er der ikke bedre styr på planterne?

Jeg håber nogle kan hjælpe med vores ny projekt,.

21 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Ullrich, 8. november 2005 kl. 19.01

Møjn klaus her

Jeg vil lige hører om 2 ting.

kan man få vindruer der er så store som dem man køber de er jo meget stører end dem man som regel ser.Der er ikke varme i mit drivhus
hvilken farve den røde elle grønne skal stå mod syd og hvilken mod nord eller er det lige meget for mit drivhus har den ene side til syd og den anden til nord for der skla stå en i den ene side og en i den anden side.

På forhånd mange tak klaus ullrich

22 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Andersen, 21. februar 2006 kl. 12.29

Jeg har en vin i drivhuset, sidste sommer kom der en sort klæbrig belægning på blade, grene og druer, hvad kan det være og hvad gør jeg for at det ikke gentager sig i år.

Hilsen Jette

23 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. februar 2006 kl. 8.56

Hej Jette
Det kunne lyde som et luseangreb, du har haft,så ekskrementerne klistrer bagefter. Prøv at skrubbe løs bark og andet af grene og stamme med en stiv børste. Beskæring skulle være overstået nu, ellers bløder den en del. Hvis du vasker drivhuset i brun sæbe,så giv også vinen en tur, det reducerer luseæggene.

Til Klaus
Det er nok ikke muligt for os hobby-vinavlere at få så store druer, som de købte.

Vi har en Schyler(blå,kernefri) på en sydmur og den giver 7–10 kg hvert år,som vi deler ud af,resten lægger vi i fryseren til fuglene om vinteren. Hvis de får lov at hænge til nov.-dec. bliver de meget søde og store. Vi bor i det kolde Jylland, så de bliver måske større i drivhus.

Hilsen Anne Marie

24 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birger Uggerby, 22. februar 2006 kl. 11.22

Hej Søren
Vi har plantet newdavn roser og en storblomstret klematis i vores pergula, nu er vi i tvivl om de skal klippes ned og hvor meget, rosener klipper vi tilbage løbende i sommerens løb, for at holde dem i ave, men klematisen er vi i tvivl om.

På forhånd tak
Birger Uggerby

25 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birger Uggerby, 22. februar 2006 kl. 11.22

Hej Søren
Vi har plantet newdavn roser og en storblomstret klematis i vores pergula, nu er vi i tvivl om de skal klippes ned og hvor meget, rosener klipper vi tilbage løbende i sommerens løb, for at holde dem i ave, men klematisen er vi i tvivl om.

På forhånd tak
Birger Uggerby

26 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bulder, 21. marts 2006 kl. 8.35

Jo freak's hva så?

Mine Okedeer irrterere mig grænseløst og de rådner i løbet af sommeren, der går ikke mere end 2 dage før de rådner. hvad kan være problemet?

P.s (kan okedeer godt klare sig uden vand?)

27 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annegrete Wulff, 1. april 2006 kl. 17.36

Hej
Mange før mig har skrevet om problemer med meldug på vin. Men jeg fandt ingen savar herpå.

Jeg har samme problem i mit drivhus. Hvad kan jeg gøre- der er masser af ubrugelige druer for 3. år i træk. Planten er ca 20 år gammel. Er der en sikker behandling, der kurerer vinmeldug? Eller skal planten skiftes ud?

28 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ejner Clausen, 2. april 2006 kl. 12.59

Hej
Vi har købt et hus hvor der fulgte et stort drivhus med 104 m2, med 2 store ranker blå druer.

De gamle druer er ikke blevet klippet ned-kan der gøres noget ved det nu eller er det for sent, og hvordan vil næste drue te sig-

29 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Nielsen, 26. maj 2006 kl. 16.14

Hej

Jeg har en vindrueplante i mit drivhus, men hvert år danner der sig nogle mærkelige hvidlige æg på stammerne, bladene og klaserne. Jeg har prøve at sprøjte mod meldug, men det hjalp ikke. Er der nogen der ved hvad det kan være?

Merete

30 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. maj 2006 kl. 1.36

Det er svært at vide, hvad det er ud fra beskrivelsen. Det er i hvert fald meldug. For at få succes med at bekæmpe en sygdom/skadedyr, så skal man kende den først. Kan det være skjoldlus, som ofte findes på vin i drivhuse? Se her:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/112.html

Ellers kan du prøve at tage et foto af det og sende det ind som spørgsmål til redaktionen@havenyt.dk. Så er der måske en af os, der kan se, hvad det er.

Med venlig hilsen
Karna Maj

31 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Nielsen, 29. maj 2006 kl. 23.21

Jeg har et problem med vor vindrue sidste år var den angrebet af meldug som vi sprøjtede for men druerne blev ikke til at spise, da stod den i et vægdrivhus på 35 m.med roden udenfor huset. Nu har vi bygget en udestue temperaturen holdes på ca 10 om vinteren, i år er der slet ingen blomster på så det ser ikke ud til der kommer druer, og bladene krøller og visner efter overfladen er blevet som appelsinhud, hvad skyldes det. skal vindruer have en periode under 7 gr. for at give bær

32 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 30. maj 2006 kl. 8.56

Sidste år efterlyste jeg også årsagen til at min vin i drivhuset havde sorte klistrede blade. Høsten var meget sørgelig, ja total uspiselig.

I år synes der til at begynde med ikke, at være noget galt – så drivhus og vin blev atter vasket grundigt med brun sæbevand.

Måske skulle jeg aflægge besøg hos den lokale optikker, for iforgårs til min store "rædsel" så jeg hvad der virkelig foregik i drivhuset – og det, fordi de yderste blade på hver gren, hang noget med "næbet"

Alle grene var angrebet af skjoldlus. Jeg har virkelig aldrig set noget lignende. Som perler på snor, alle vegne – op og ned.

Har læst om alle de gode råd til bekæmpelser men tog en beslutning. Vinen er ikke mere i drivhuset. Det var trist men nødvendigt. Tror ikke jeg nogensinde ville komme så omfattende et angreb af skjoldlus, til livs.

VH Jeanet.

33 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Jeppesen, 30. maj 2006 kl. 22.53

Hej jeg vil gerne vide om der sker noget ved at flytte en vin nu fra et drivhus og ud op ad husmuren den skal stå i et hjørne hvor der er både læ og sol over middag. venlig hilsen Bente

34 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan H. O., 20. juni 2006 kl. 16.01

Hej, vi bor på en gård, og har ca. 60 hvide vin planter stående udenfor. Hvert år dør stammen men der vokser en nz fra rodderne også vaert år.

Skal vi pakke dem om vinteren? Fryser de? Hvorfor kan vi ikke få dem til at vokse større sa vi får en fin vinmark? Er der nogle gode råd for en begynder vin dzker?

TUSIND TAK

35 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Hansen, 8. juli 2006 kl. 15.12

Kan man fryse grønne vindruer? hvis man kan hvad kan de så bruges til efter optøning?

venlig hilsen Birthe

36 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Bonde Nielsen, 13. juli 2006 kl. 14.36

Hej!

Endelig har jeg fundet et sted på nettet, hvor jeg måske kan få løst mit problem med min vindruestok.

Jeg har i mange år haft en meget givende blå vindrue(Ca 27 år). De sidste 3 år har planten lidt af en sygdom, som viser sig ved at den i vækstsæsonen dækkes af et tykt støvlag- Det er både frugter og blade. Dette støvlag er ikke til at vaske af frugterne, som da også sygner hen. Jeg er naturligvis træt af dette og vil gerne vide, hvorledes jeg kommer dette til livs.

med venlig hilsen
Jes Bonde Nielsen

37 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annegrete Wulff, 16. juli 2006 kl. 18.25

Jeg har præcis det samme problem med min vin: gennem ca 20 år har den givet flotte og rigelige blå druer, ned de sidste 4 år har den set ud som Jes Bonde Nielsens. JEg mener det er meldug, den er angrebet af, og har her å nettet i nogle måneder håbet på at få LØSNINGEN på problemet. Men det er tilsyneladende ikke så enkelt. Jeg har forsøgt med grundig vanding, udluftning, et år også med sprøjtning af bladene med et middel, der indeholder parafinolie. Men intet har hjulpet. Er det en idé at skære vinen helt tilbage til 20 cm af stokken?

Venlig hilsen A Wulff

38 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. juli 2006 kl. 1.10

Prøv at læse vores ekspert Jens Michael Gundersens svar på et spørgsmål om vin og meldug.

www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/vin/562.html

Jens Michael Gundersen har skrevet en god bog om at dyrke vin i haven. Den kan sikkert lånes på biblioteket.

www.havenyt.dk/artikler/inspiration/boeger/450.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

39 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingrid Bonde, 16. november 2006 kl. 19.02

Vi er lige flyttet til et nyt hus, der var et dejligt drivhus hvori der stod en dejlig vinstok, den har nu givet mange dejlige blå druer, min mand har lige klippet alle druerne ned, men hvad kan jeg lave af dem, vi kan jo ikke spise alle dem inden de bliver dårlige, er der nogen der ved hvad jeg kan lave af dem.

Ingrid Bonde
Bellisvej 25
Tåsinge
5700 Svendborg

40 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. november 2006 kl. 23.00

Kære Ingrid Bonde

En af mine naboer har lavet gele af nogle blå vindruer. Det er både smukt rødt og meget velsmagende. Det smagte dejligt sammen med den pose æbleskiver, som fulgte med.

Med venlig hilsen
Karna Maj

41 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 17. november 2006 kl. 10.15

Hej Ingrid

Ja jeg vil også sige gele og her er der en nem opskrift, bare klik på linket.

www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=13429

Hilsen næsten din nabo

Helle – www.helleshave.dk

42 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. november 2006 kl. 20.29

Selvfølgeligt ved vi godt at kondensvand er den forskel der skabes når varme og kulde mødes.

Men hvorfor er forskellen så stor i og udenfor drivhuset, når drivhusets (jord-) varme kan formodes at befordre varmen derinde i stedet for at virke direkte modsat?

Det er tæt på at være den halve temperatur i drivhuset, modsat udenfor. Især når døren er lukket. håp

43 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Berthelsen, 30. januar 2007 kl. 15.08

Kan jeg plante en vindrue i krukke evt. en stor
murerbalje i mit koldhus. hvilken sort vil egne
sig bedst?

44 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gwen, 20. april 2007 kl. 14.48

Hej,

Vi har et vindrue plante, som er ca. 30 år gammel. Vi er meget glade for den. Den "kravler" op af vores overdækket terrasse. Nu skal vi til og udvide vores hus og terrassen forsvinder. Hvordan får vi flyttet vores vindrue plante uden at den tager skade af det. Vi vil anlægge en ny terrasse, når vi er færdig med udvidelsen af huset. Men hvordan opbevarer man lige så vindrue planten indtil da? Det skal nævnes, at vi påtænker og udvide her i sommer månederne og ca. 4 måneder frem.

45 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. april 2007 kl. 21.52

En vin der er ca 30 år gammel kan man ikke flytte, dens rod er alt for forgrenet og vidstrakt.

Men tag nogle stiklinger, det er ikke særligt svært, og plant dem i den nye terrasse, de vokser hurtigt til.

Mvh. Svend Høst

46 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gwen, 23. april 2007 kl. 12.08

Tak for dit svar. Det, som den står i er under 1 terrasse, som primært består af stabilgrus og grus. Så jeg vil tro, at det ikke er nogen problem at få den op. Det er mere opbevaring mens vi bygger, at jeg ikke har nogen erfaringer med.

mvh Quyen

47 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Nordström, 28. april 2007 kl. 23.56

-Min vin ''smider'' / taber de nye skud helt inde ved stokken! -Ikke alle sammen, men en del.Den står i et koldhus. Jeg kan ikke se insekter. Hvad kan grunden være? Det er en vin der er sat for 3 år siden. Den bløder meget fra brudfladerne.

48 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Bach, 14. maj 2007 kl. 22.10

Jeg har nogle vin i drivhuset som er i god vækst. Der er allrede nogle af de frugtbæredne skud der har de optimale 7 blade. Skal jeg beskære efter 7 blad nu eller vente? Vinen har ikke blomstret endnu.

Og er det forøvrigt over 7. blad på skudet eller 7 blad efter klasen man beskærer?

49 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helga Dirks, 18. juni 2007 kl. 23.12

Jeg har en ca. 30 år gammel vin, der står op ad en sydvendt mur under en overdækning med plasttrapezplader. som den efterhånden i 3 hovedgrene følger 5–6 "hen under". Der er, som tidligere år virkelig mange klasser på planten-så jeg var allerede begyndt at glæde mig til udbyttet.

Men UHA,UHA og ØV;ØV
Pludselig kommer der hvide klistrede tyggegummilignende "knopper" på (i begyndelsen kun den ene af)grenene, og mange blade er blevet brune.

Hvad er planten blevet angrebet af?- og især. Kan jeg på nogen måde reddde den?

I første omgang cuttede jeg simpelthen den angrebne gren lidt før angrebet, men desværre kan jeg se, at flere forskellige grendele-også nede på hovedstammen- får de hvide knopper
Jeg håber virkelige, at "nogen" kender mirakelkuren og videregiver den her.

På forhånd tak

Hvad har angrebet planten-og kan den på nogenmåde reddes. Det første angreb skar jeg simpelthen af/cuttede grenen lidt for angrebet- men nu spreder angrebet sig altså

50 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 19. juni 2007 kl. 10.44

Hej.

Jeg kan, næsten med garanti, sige at det er skjoldlus. Inde i hvert skjold ligger en masse æg og der findes forskellige slags skjoldlus.

Sidste år var min vin så voldsomt plaget at jeg desværre måtte/valgte at skille mig af med den.

I linket jeg medsender, vil du nederst på siden finde andre links til bekæmpelse af skjoldlus. Om metoderne så er økologiske forsvarlige skal jeg ikke kunne sige.

plante-doktor.dk/skjoldlus.htm

51 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Pedersen, 27. juni 2007 kl. 8.40

Jeg ville også gerne høre om man kunne have sine vin i store krukker på den overdækkede terasse.

52 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Berthelsen, 27. juni 2007 kl. 18.30

Ja,man kan godt dyrke vindruer i potter/krukker.

Beholderen skal bare være så stor,at dybden er
minimum 40–45 cm.

Bodil Berthelsen.

53 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar, 27. august 2007 kl. 9.14

Hej Det er gunnar i ved hvem jeg er ;) mine tomater er gode. hahaha...

54 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 27. august 2007 kl. 9.15

Hey Simon her. Min tomater er ligesom min kæreste, ulækre!

55 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Pedersen, 14. marts 2008 kl. 6.49

Hej.

jeg har en vindrue i mit drivhus. mit spørgsmål er så hvordan beskær jeg den, og hvornår skal den det?

kærligst anette.

56 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. marts 2008 kl. 20.23

Hej Anette

Du skal igang med beskærersaksen NU!

Beskæringsmetoder kan du finde meget mere om ved at gå ind på bjælken herover og vælge "Spørg eksperterne" – skriv VIN i søgefeltet
Vupti! så dukker der en række gode artikler op!

Nyd de kommende dages solskin, mens du hygger dig i læ i drivhuset!

Venlig hilsen
Lone

57 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Bredtoft, 31. maj 2008 kl. 0.08

Jeg skal have købt en vin hvilken slaks skal man købe

Venlig hilsen
ole

58 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Bach, 31. maj 2008 kl. 1.07

Hej Ole,
Det kommer meget an hvor den skal stå og om den skal være med kerner eller ej.

Flemming

59 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Guldbrandsen, 3. august 2008 kl. 12.50

Hej Ellen

Jeg har samme problem som Morten...at mine vindruer ligner rosiner (Står også i drivhus med ventilation) Jeg nipper blade af ca. 3 gange i ugen- Jeg vander hver dag!Måske kan det skyldes manglende næringsrig jord...eller for meget ventilation(træk)? Hvad tror du?

60 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Christensen, 10. september 2008 kl. 9.43

Vi har i nogle år haft en blå drue, som fik lov at kravle i vores åbne udestue – op under trapezpladerne. Men, men, men... Den fik en helvedes masse druer – nippede, så der ikke var mere end 2 klaser på hvert skud, men de var meget små og næsten fyldt ud af sten – øv, øv, øv. Nu har vi skåret den helt ned – og den skal IKKE vokse mere, så vi er ude med saksen, når der viser sig skud.

Men jeg vil MEGET gerne have en grøn, stenfri drue, som skal stå sydvendt ude i det fri – tæt ved en figen, som giver et helt utroligt udbytte :o) Vil være MEGET taknemmelig for navnet på sådan en drue!

61 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 10. september 2008 kl. 10.02

Himrod (Heimrod) kan stærkt anbefales

62 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. september 2008 kl. 12.10

Hej Pia

Prøv at kigge på vinmageren.dk s hjemmeide. Her kan du få vin som er afprøvet under danske forhold. der er kommer så mange. f.eks. skulle Solaris, Optima og Phønix samt mange andre gule sorter være det sidste nye hits herhjemme.

Hvis jeg skulle anbefale en en drue, som godt nok ikke er grøn men rød/lyserød og som smager meget sødt er det Einset, den er god. Det siges at den smager som jordbær...men det er jeg ikke enig med det i

63 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 10. september 2008 kl. 12.14

Jo, men jeg læste nu indenad, at det drejede sig om druer til at spise. Jeg har endnu til gode at smage en der er bedre end Himrod – og jeg har prøvet mange!

64 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. september 2008 kl. 15.28

De nævnte sorter skulle både være gode spisesorter og gode til vin. Desværre har mine planter ikke båret nogle druer, så jeg kan ikke sige meget om dem endnu. Men fælles for de nævnte er også at det klare sig godt og er sygdoms resistente. Jeg har selv prøvet Himrod og fik ikke et godt resultat. Men det var ikke druens skyld men mere min egen da jeg ikke gav den de rette betingelser.

65 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. september 2008 kl. 13.43

Enig – Himrod er den lækreste, søde drue. Jeg har heller ikke smagt bedre endnu...

66 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Christensen, 1. oktober 2008 kl. 11.15

Tak for alle de gode råd. Det er rigtigt som Pia skriver – det er en spisedrue, jeg ønsker. Har nu været ude at investere i en Himrod, som skal vokse op ad et espalier ca. 1 m. ud for en sydmur, hvor der er rimelig læ for vestenvinden. Så jeg har store forventninger til at kunne smovse lækre vindruer i løbet af få år :o)

67 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens, 15. oktober 2008 kl. 6.58

Jeg har 6 rækker 'a 5 meter af typen Melot. Jeg giver dem intet. Bliver plukket inden frosten. Derefter beskåret derefter vedligeholdt hele sommer med nye skud.

68 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Mikkelsen, 10. april 2009 kl. 10.58

Hjælp jeg har kommet til at klippe min vin tilbage for sendt, og nu græder den hvad gør jeg
På forhånd tak

69 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Mikkelsen, 10. april 2009 kl. 10.58

Hjælp jeg har kommet til at klippe min vin tilbage for sendt, og nu græder den hvad gør jeg
På forhånd tak

70 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. april 2009 kl. 13.06

Intet, bare rolig den skal nok klare sig, den bliver bare sat lidt tilbage, men den skal nok komme sig.

Mvh. Svend Høst

71 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Nielsen, 24. april 2009 kl. 11.34

Vi har sat en nye rød vindrue, men nu kommer der en slags hvid meldug på kanterne af de ellers fine blade.

hvad gør vi (helst ingen gift)

mvh. fam nielsen

72 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Nielsen, 24. april 2009 kl. 11.35

En tilføjelse til det forgående Vindruen hedder Vanessa.

73 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Mikkelsen, 7. maj 2009 kl. 17.34

Hej igen

Nu har jeg igen brug for hjælp,
Min vindrue ser syg ud, dens blade har mange brune skjolder på oversiden, og under bladet virker den hvid, den havde lidt sidste år, og nogle af klaserne ble små og nærmest med et støvet la på, er der nogen der ved hvad det er og hvad gør jeg.

På forhånd tak
Jane

74 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbritt, 17. juni 2009 kl. 12.49

Min første tanke var for meget vand og/eller for lidt sollys, måske?

75 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Lohmann, 2. juli 2009 kl. 19.42

Hej jeg har en vindrue i mit drivhus(er over 20 år gammel)
I år har jeg endelig lært hvordan man holder en vindrue så man får større vindruer...men desværre også for første gang er der sket et eller andet mine vindruer...klasserne hvor der er en masse vindruer er begyndt at tørre ind (brune)
Jeg har aldrig givet den gødning før...måske derfor(hvad skal en vindruesplante gødes med?)...men hverdag åbner 2 vinduer sig automatisk i drivhuset og hver dag åbner jeg for døren ind til drivhuset...så det kan vil heller ikke skyldes at det er blevet varmere...at vindrueklasserne er begyndt at høre ind...håber du kan hjælpe mig
mvh
Jan, Kastrup

76 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 3. juli 2009 kl. 7.26

Druer er glade for kalk... min får jævnligt kalk og animalsk gødning (hestepærer)
Jeg har fået instruktionen af en vinbonde her i Nordjylland (Glenholm Vingård) da jeg købte en fin Cardinal drue til mit drivhus.

Jeg har kun gødet den i foråret da jeg satte den... men kalk har den fået et par gange siden.

Vander du din vin, også selvom den er 20 år gammel? Og lader du døren eller et vindue stå åbent i drivhuset om natten. Lige pt. er luftfugtigheden høj og planterne kan gå til hvis de står for fugtigt om natten, skimmel, svampeangreb mv.

77 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Lohmann, 3. juli 2009 kl. 18.54

Hej Lise
Tak for dit indlæg, håber det vil hjælpe at gøre de ting du skriver.

hilsen Jan

78 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten, 29. juli 2009 kl. 19.37

Hej

Hvordan skal jeg flytte et vindruetræ fra et drivhus til et andet og hvordan skal den beskæres?

Jeg håber at der er en som kan besvarer mine spørgsmål og som vil bruge et par minutter på at skrive et svar til min e-mail adresse.'
På forhånd tak for hjælpen.

Mvh MT

79 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Hansen, 12. august 2009 kl. 21.51

Hej vi har en blå vindrue i drivhuset ca 3 år giver rigtig mange drue men de smager af mug og blade ser ud som de har rust pletter Mona Hansen

80 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. august 2009 kl. 8.35

Hej Morten -

jeg har netop konstateret, at min drue har overlevet en flytning, hvor jeg bestemt ikke har været god mod den, så jeg kan da fortælle dig, hvad jeg har gjort...

Det er en 15 år gammel Himrod, som stod i mit gamle drivhus. Den skulle graves op og derefter vente på, at det nye blev bygget, før den kunne blive plantet rigtigt igen.

Så jeg gravede så meget rod med op som muligt (næsten 1 m), satte den i en stor bunke jord og dækkede med halm, så den ikke fik frost. Der stod den fra oktober 08 til april 09 og så meget trist ud. Jeg skar den ned til ca. ½ m og plantede den igen med størstedelen af roden ud igennem et hul i drivhussoklen. Og ventede...

Der gik rigtig lang tid, uden at noget skete, så i juli besluttede jeg at fjerne den helt – men opdagede, den havde sat lidt nye rødder, så jeg dækkede den til igen. Og nu er der nogle store grønne skud på den, så i løbet af et par år tror jeg, at jeg får druer igen – herligt!

Muligvis kan det lade sig gøre uden en helt så voldsom beskæring, hvis den bliver gravet ned med det samme igen. Prøv dig frem – du kan jo altid skære mere af den, hvis der ikke sker noget...

mvh
Anja

81 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Brødslev, 5. september 2009 kl. 20.32

Hej er der nogen der har efaringer med at fryse druer
Hilsen Helle Brødslev

82 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 5. september 2009 kl. 21.41

Jeg har nogle gange frosset dem hvis jeg f.eks. skulle bruge dem i velkomst drinks mv. De fungerer jo lidt som isterninger så og ser pæne ud.

Selve druens konsistens bliver lidt sær – men de kan godt spises.

83 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Albér, 4592 Sejerø, 13. september 2009 kl. 18.27

Jeg har 2 vinplanter en blå og en grøn der står ude på en sydvendt væg, de gror fint og der kommer mange druer på,
men er jeg ikke hurtige til at høste, bliver de spist af bier og vipsene og det er meget ærgeligt da de ikke alle bliver modne.

Hvad gør vi?

Så vil vi også gerne vide hvordan og hvornår de skal beskæres

84 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 10. august 2015 kl. 21.01

Hej Alle. jeg har læst meget herinde, men har dog et spørgsmål som ynder svar, og intet har jeg fundet i mine bøger eller på nettet hvor jeg har kigget.

Jeg har en lille have, med begrænset plads, den plads der passer bedst er op af halvtags-stolpen.
DOG tænker jeg at for at planten får mest mulig Læ fra vind, skal den plantes på "skyggesiden" af stolpen, og så føre selve bladene rundt om stolpen og over mod lyset, og under taget..
Vinen er en af sorten "Beta", så den er ganske hårdfør og høre til halv-hel sol, (i følge skiltet), og om vinteren pakker jeg mine planter indi fiberdug mod frosten, da vi også bor i en lidt frostlomme.

MEN Hvad er Vigtigst -
At stokken får varme og mest lys, men mangler læ?

Eller at stokken mangler lys og derved en del varme, Men får læ og bladene så føres mod den anden side hvor der er varm og lys, men ingen læ?

Den vokser i spiralen til højre i billedet op af stolpen - den venstre stolpe har god lys, men huser en Caihua plante pt, og ville sætte en anden vin der som jeg ikke kender sorten på, og derfor tænker er bedst den får den bedste plads i baghaven.
Der er desværre bygninger og hække "foran" vinstokken i billedet, således den kun får morgensol i 1-2timer ved solopgang.

Jeg har før forsøgt at plante en vin op af muren i forhaven, men jeg huskede ikke at vande nok, så planten døde hurtigt, og ved ikke om den plads var god nok da den fik sollys fra. kl.14.30-18 midt sommer kun, men så var væggen da lettere lun hen over aftenen.. Min baghave vender syd-øst, og min forhave mod direkte vest (den er lille og omkranset af huse+hække).

Håber i har svar.
mvh. mia

85 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. august 2015 kl. 0.49

Vinen skal have varme og lys. Det er både direkte sol og diffust lys, der kan bruges.
Man giver vinen læ for at den ikke skal blæse i stykker og for at temperaturen kan stige en smule. Men der kan nemt blive for meget læ, så der opstår for store problemer med svampe (meldug m.fl.).
Jeg kende ikke den sort, "Beta". Jeg har bemærket, at mange byggemarkeder og supermarkeder sælger vinplanter fra udenlandsk grosister. De beskrivelser, der følger med er beregnet på langt varmere himmelstrøg, end det danske.

86 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. august 2015 kl. 7.13

vitis riparia ( Beta ) er en nordamerikansk sort som er fuldt hårdfør - men hvis den er plantet i kasse over jordniveau så får den indfrysning fra siderne og det tror jeg ikke den bryder sig

87 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. august 2015 kl. 9.54

Nu har jeg fundet den.
Det er en krydsning af begge de amerikanske arter, riparia og labruska med den europæiske vinifera. Udviklet i USA.
Den skal nok være hårdfør.

Jeg har mange vinstiklinger stående i små potter udendørs uden overdækning, men i skygge vinteren over. Hvis jeg husker at vande dem i foråret, klarer de sig fint. Jordforbindelse er selvfølgelig bedst.

88 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 16. august 2015 kl. 15.40

Hej .
Mange tak for svar til jer begge :)
Den burde ikke få indfrysninge ri kassen, jeg har foret kassens sider med plastik for at beskytte både jord, plante og kassen mod skader.
Kassen er placeret på fliserne, som har en Ukrudstdug fra Plantex under sig, så det holder både bundfrost og myrer og lidt ukrudt ude.. Jeg ahr lavet blanding af skovmuld, træflis, spagnum, grus og kompost i kassen, samt tilføjet lidt kalk.
Yderligere har jeg blandet en god portion hydreret Vand-perler (crystal soil) i jorden således planten er hydreret selvom jeg glemmer at vande lidt ind imellem - plus det giver lidt dræn og luft når perlerne vokser og krymper. :)
Den står i en spiral som er sat fast i toppen på en krog og i bunden stabiliseret af to bambuspinde, samt har jeg lige snoret plantesnor rundt og opaf stolpen, samt spirealen, så den er yderlgiere stabiliseret, og planten kan krævler letter rundt om stolpen med sine grene.
Desværre kommer der kun ca.60% lysindfald gennem de blåtonet tagplader, skulle have været de klare med op til 80% lysindfald, men de kostede lige lidt mere, tilgengæld får de dog lys og der er gerne en god varme under halvtaget.
Ca.4 grader mere end udenfor, til tider mere, da der er næsten fuld læ oppe under taget.
Om vinteren pakker jeg altid spiselige planter ind i Fiberdug, til at beskytte mod frost, samt ville jeg pakken kassen ind, så frosten ikke kan komme hårdt fra jordtoppen :)

Håber det lyder som en god opsætning af både jord, plante, "espalie" og vinterbeskyttelse?

mvh. mia

89 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil R, 27. juni 2018 kl. 16.13

Hej Merete.
Det er godt nok et sent svar.

Men det skal du ikke berymre dig om.
Mangle planter inklusiv Vin og bla. Også Hibiscus
Danner små gennemsigtige perler på stamme og blade.
Det er helt normalt.
Dog ved man ikke helt hvad formålet er,
men der er Overskydende Sukker som planten udskiller.

Der er flere meninger om hvorfor planterne gør det.
Måske er det en slags Sukker Lager planterne kan bruge senere, og måske er det for at holde små insekter væk fra at æde bladene og frugterne.
Så det skal du ikke bekymre dig om.

VH. Emil

90 af 90 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil R, 27. juni 2018 kl. 16.19

Til dem af jer andre som har problemer med meldug så skal i heller ikke bekymre jer.
Meldug er ikke som sådan skadeligt for vinen, men det er selvfølgelig surt at se sin smukke vin miste druerne og blade blive misfarvet.

- Løsning.

I skal blot vande jeres vin Godt igennem da den for det meste får meldug pga. Mangel på vand når det har været rigtig varmt.

Jeg kan med god erfaring foreslå at grave et lille hul ned omkring rødderne og deri lægge have slangen en 5-10 minutter og lade den vande hele mulletjavsen Godt igennem, Så skulle problemet hurtigt være løst.

MvH. Emil R.

Nyt svar til emnet »Vindruer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vindruer

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider