Forum

Hjemmelavet kapilærkasse

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 22. juni 2011 kl. 23.55

Da jeg kun kan vedhæfte et billede herinde :( har jeg valgt at lægge billeder og beskrivelse på min fjæsbog og dele med alle. Håber i kan se dem.
www.facebook.com/media/set/?set=a.1934463833983.2103777.1013915870&l=60ef0fb31d

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 23. juni 2011 kl. 0.01

En billig murebalje fra Jem & Fix, 2 trådkurve til en 10er stk fra Jydsk og et stykke gammelt nedløbsrør der er ca 2cm højere end trådkasserne

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 23. juni 2011 kl. 0.02

Her er trådkurvene placeret på hovedet i baljen

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 23. juni 2011 kl. 0.02

Og et stykke stenuld der er lidt længere end nedløbsrøret

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 23. juni 2011 kl. 0.03

Her er stenulden proppet i røret

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 23. juni 2011 kl. 0.03

Plantesækken er placeret oven på de 2 trådkurve.
Nedløbsrøret stikkes igennem plantesækken

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 23. juni 2011 kl. 0.04

Her er røret stoppet i bund i midten af sækken, Husk at planere jorden over rør og stenuld

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 23. juni 2011 kl. 0.05

Og så skal der bare fyldes vand i baljen.....
Smart hva. Og så holder de meget bedre end de grimme flamingo kapilær kasser man kan købe :)

Ps. Hva kalder men en kvindelig gartner over 40 ???
En Plantesæk selfølgelig.... Muahahahahahahaha ;)

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 23. juni 2011 kl. 0.07

Kunne jo også bare svare på min egen tråd med flere billeder og beskrivelse ;)
Håber i kan bruge ideen.
Mvh Peter

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 23. juni 2011 kl. 8.15

Ideen er jo god nok, og det ser ud som om det virker.

Kunne bare godt tænke mig en eller anden for for gennemsigtig rør, med en kugle, så man kan se vandstanden i murbaljen, kan være det kommer som vers. 2

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 23. juni 2011 kl. 18.12

Hej Jørn Petersen.
Du kan jo alligevel ikke se røret, og der skal jo være stenuld ell. lign. for at det kan suge. Men plantesækkene når ikk helt til kant så det er nemt at se vandstanden :)

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin C., 9. april 2013 kl. 10.12

Ideen med at bruge murebaljer lyder tiltalende, men hvad med afsmitning af skadelige stoffer fra baljerne til vandet, som planterne så optager og viderefører til de vi spiser?

De baljer jeg har fundet lugter fælt og de er så billige (3 stk 115), at det kun kan være lavet af tvivlsomme stoffer. :-)

Bør man måske kigge efter Foodgrad kasser a la dem her www.hwl.dk/products/stabelkasse-(3212).aspx

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 10. april 2013 kl. 9.16

Lige som Martin C. Er det jo et tilbagevendende spørgsmål, om man nu kan bruge det ene eller det andet materiale. Er det mon farligt, når det nu "lugter fælt" ?
Det er jo ret let at få lidt mere at vide om det, også selv om man ikke selv har den lille kemikereksamen.
Kig en gang på www.forbrugerkemi.dk
Jeg har lige været ude (i kulden) og vende bunden i vejret på spande, murerbaljer og div. Plastpotter.
Baljer og spande er fremstillet af LDPE som ofte bruges til fødevarer.
Plastpotterne i have og drivhus er fremstillet af PP som også i vid udstrækning bruges til fødevarer.
Så mon ikke at Martin C. Kan sove roligt om natten, selv om potten lugter fælt ?

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. april 2013 kl. 11.21

Som man kan se på Forbrugerkemi, er det ikke alle farlige stoffer, der lugter - og heller ikke alle stoffer, der lugter, der er farlige.
Jeg tror ikke, der er afsmitning af skadelige stoffer fra disse baljer - formoder de er samme plastmateriale som opvaskebaljer, og det har jeg aldrig hørt skulle være skadeligt for os...

Jeg kunne dog bedst tænke mig en løsning uden plantesæk og spagnum! Så ville planterne også få bedre muligheder for at udvikle rodnettet.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 10. april 2013 kl. 12.21

Hvis det skulle være så skadelig med de baljer og spande, som jeg selv bruger, er det bare at købe kapillar kasse poser, 7 kr, hvad med den sorte plast vandkande, PVC slangerne vandet sendes ud af huset med, dunken med den flydende gødning, det vigtigste må være at prøve at reducere, hvad der kan være skadeligt, for det vi dyrker, og efterfølgende indtager, se bare på hestekød i oksekød, vi ved intet, pointen er, kan det være skadeligt, forsøg år reducere det.

Nyt svar til emnet »Hjemmelavet kapilærkasse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hjemmelavet kapilærkasse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider