Skrevet af: Morten Olesen, 15. marts 2004 kl. 9.47
Jeg har et spørgsmål angående pasning af planter i et drivhus. Jeg er i gang med at lave et projekt omkring automatiseret pasning af planter i et drivhus, og der er 3 ting jeg gerne vil vide omkring planters velvære: Ved hvilken temperatur og luftfugtighed er plantens velvære bedst? Og hvor mange timer om dagen må solen stå på et drivhus ved højsommer? Ideen med projektet er at et drivhus skal kunne passe sig selv i en længere periode, fx hvis ejeren skal på ferie.
Skrevet af: Malene, 17. marts 2004 kl. 15.00
Hej Morten Olsen
Efter min mening tåler de almindelige planter i drivhuset fint sol og varme – jeg tror endda, at de elsker det. Planterne skal naturligvis have vand nok.
Hvis luftens relative fugtighed bliver for høj, er der risiko for skimmel og andet skidt. Du bør derfor lufte ud for at få noget mere tør luft ind i drivhuset. Jeg kan dog ikke præsis sige hvor lav fugtigeheden skal være. Husk dog, at når temperaturen falder stiger fugtigheden. Jeg tror derfor, at du bør lufte ud før fugtigheden er for høj.
Skrevet af: Karna Maj, 17. marts 2004 kl. 23.04
Hvis det skal være et seriøst projekt, så skal du have fat i noget faglitteratur, da det er meget komplicerede faktorer, hvor temperatur f.eks. påvirker frugtsætningen. Der må være bøger, som bliver brugt på uddannelsen til væksthusgartner. Prøv evt at snakke med en bibliotekar om at finde sådanne bøger.
Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør
Skrevet af: Morten Olesen, 18. marts 2004 kl. 13.41
Mange tak for de 2 indlæg. Jeg vil benytte mig af begge indlæggene til at udforme projektet. Flere indlæg er meget velkomne :)
Med venlig hilsen
Skrevet af: Per Holm, 19. marts 2004 kl. 15.20
Jeg skal i gang med at sætte et drivhus på 10 kvm op. Jeg har læst flere steder at man bør lave en isoleret sokkel, som går 80 cm ned i jorden. Er det noget, der gør en stor forskel for anvendeligheden?
Mit indtryk er at de fleste klarer sig glimrende med en standard sokkel af stål eller træ, men er det fordi de ikke har prøvet "bedre forhold"?
Skrevet af: Niels, 5. maj 2004 kl. 15.45
Måske er du færdig og nyder drivhuset...
En isoleret sokkel giver et varmere drivhus! Hvis du engang vil prøve, at dyrke i halmballer for at sikre varme til rødderne i det tidlige forår, er det jo også hensigtsmæssigt, at varmen blive i drivhuset.
En støbt sokkel skal et stykke ned i jorden – frost under soklen kan skubbe den opad. Der er sikkert nogen, der har viden om, at 80 cm er sikkert...
En anden måde at lave sokkel på er at lave et skelet af lægter og beklæde det med f.eks. eternit, masonit, krydsfinér e.lign.
En sokkel giver også mulighed for en grav til dine kapilarkasser eller hvad du har valgt at dyrke I, hvilket giver mulighed for længere planter = flere afgrøder.
Skrevet af: Henrik Volf, 5. juni 2004 kl. 14.38
Hej.
Vi er en familie, der har et drivhus på ca 4 m2. Vi har flg. spørgsmål:
Vi har tomat-skoleagurk-chilli-squash og melon planter, – hvor høje skal planterne være før vi de skal bindes op, og skal planterne plukkes?
Mvh
Fam. Volf
Skrevet af: Kristina Christiensen, 27. marts 2011 kl. 12.37
hej med jer
hvad er bedst at plante sine planter i??
nogen graver den dirakte ned i jorden??
ander bruger kapilarkasser
eller kun plante sække
jeg er skismer lidt i tivl om hvad der er bedst???
hvad bruger i jeres eget drivhus??
mvh gaffemus
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. marts 2011 kl. 14.18
Hej Kristina -
der er rigtig mange meninger om, hvad der er bedst - alle har noget, som de foretrækker.
Jeg dyrker tomater og en del peber direkte i drivhusjorden, da jeg synes, at det giver de bedste planter - og chilier i krukker, for at de ikke skal blive alt for store.
Og du får sikkert rigtig mange bud på, hvad du kan gøre, så i sidste ende, er du nok nødt til at læse dig igennem en hel masse her på havenyt - evt. via søgefunktionen - og finde ud af, hvad du selv har lyst til at prøve. De kan jo prøve lidt forskellige ting og se, hvad du har lyst til at fortsætte med.
Mvh
Anja
Skrevet af: Henry G., 27. marts 2011 kl. 21.44
Hej Gaffemus sjovt navn, jeg har plantet i plantesække de sidste 4 år, det synes jeg er godt, da jeg så efterfølgende kan bruge jorden ude i haven, og dermed er evnt. sygdomme væk, men prøv dig frem, du kan jo købe en sæk og plant et par planter i den og samtidig plant direkte i jorden og se hvor du får mest udbytte.
Hilsen Henry G.
Skrevet af: Kristina Christiensen, 28. marts 2011 kl. 16.45
hej med dig
ja gaffemus er et navn jeg bruger :-)
men når du bruger plante sække bruger du så også kapilarkasser til at have i bunden af sækken??
mvh gaffemus
Skrevet af: Henry G., 28. marts 2011 kl. 17.56
Hej igen , nej jeg bruger ikke kapilarkasser, men lægger sækkene direkte på jorden, men tænk på at skære et par små huller i bunden, så overskydende vand kan løbe væk. Jeg bruger drypvanding, der er tilsluttet vandværk, så planterne får vand jævnligt. Man kan let lave noget selv, ved at bruge f.eks. en plastikflaske, træk et stykke opbindingssnor (ikke plastik eller nylon) eller 2, ind i bunden af flasken, så der er ca. 2-3 cm. indvendig, længden udenfor max 50 cm. fyld vand i, hæng det op og du har en færdig drypvanding.
Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.