Forum

Tomaterne starter højt oppe

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 29. juni 2011 kl. 11.07

Jeg undrer mig lidt over, hvorfor de første tomater på mine planter altid starter så højt oppe. Jeg har sammenlignet med andres tomatplanter, og mange har den første klase noget længere nede end på mine. Mine starter som regel først ved 40-60 cm. Dem jeg sammenligner med, er købte F1 planter, mine egne har jeg selv spiret (under LED grolys), og det er ikke F1 frø.

Den første blomsterranke sidder som regel også langt nede, men når først de bliver plantet ud i drivhuset, så eksplodere de nærmest i vækst, og den første blomsterranke gror dermed med op. Bladvæksten på mine er også ekstrem, det er i hvert fald ikke nok med kun at fjerne sideskudene, for så lukker det hele til.

Det er ikke fordi jeg ikke får nok tomater, der kommer masser af tomater, de kommer bare lidt sent, det virker som om planterne til at starte med bruger for meget krudt på at vokse.

Kan jeg gøre noget forkert her?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 29. juni 2011 kl. 12.58

For at få kompakte planter kan man nedsætte temperaturen mens de står indenfor eller gve dem et dagligt kuldeschock.

Hvis de bliver for lange kan man også grave et DYBT hul i forbindelse med udplantning ( husk at fjerne alle blade og sidskudsanlæg på den del der nedgraves ).

Iøvrigt lyder det somom dene planter er velgødede, men det kan forhale modningen af frugterne.

Du kan sætte gang i modnigen ved at indkile en moden tomat eller anden frugt i en af tomatklaserne-det starter modningsprocessen og når den først er igang et sted i drivhuset plejer det at gå af sig selv.

Nyt svar til emnet »Tomaterne starter højt oppe«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomaterne starter højt oppe

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider