Skrevet af: Lars Kristensen, 30. juni 2011 kl. 19.56
Det er igen i år lykkedes os at fremavle uanede mængder af agurkeplanter, der producerer grønne morgenstjerner (agurker med store pigge). Det gider vi ikke igen i år.
Vi har fjernet de dumme planter og forsøgt at lave nogle nye ud fra en anden plante, som vi ved producerer almindelige agurker.
Jeg læste et sted, at bare skulle tage et stykke plante og sætte direkte i jorden, så satte de nye rødder.
Det har vi forsøgt, men det virker ikke som om, at det er en super løsning. De virker noget tørre i det.
Er der nogen, der har erfaring med, om det overhovedet kan lykkes på den måde, og hvor længe man så skal regne med, at det tager før planterne lader som om, at de er levende.
På forhånd tak for hjælpen :-)
Lars
Skrevet af: Pia Bro Christensen, 1. juli 2011 kl. 11.32
Kære Lars,
Piggede agurker lyder da fælt!
Jeg har med held lavet agurkestiklinger tidligere år ved at tage et skud (når de alligevel beskæres), fjerne de fleste blade og stikke det i sandblandet voksemedie i en potte. Potten gennemvandes og du sætter en gennemsigtig plasticpose over - gerne understøttet af et par pinde, så hele konstruktionen ikke falder sammen. Klip et par mindre huller i posens hjørner og voilá - stiklingen skulle gerne begynde at gro i løbet af en ugestid, hvis det er en nogenlunde varm periode og du sætter den i drivhuset....
Bedste Hilsner Pia
Skrevet af: Anders Aistrup, 2. juli 2011 kl. 11.01
Hej Begge,
Jeg ved ikke hvordan i har det med "kemi", men man kan få et middel der hedder Clonex, som man dypper stiklingerne i. Det fremmer rod-udviklingen for stiklinger.
Jeg har benyttet det før med gode resultater.
Barney har det: www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&products_id=1091
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2011 kl. 15.34
Det kan også købes i en øko-udgave - prøv at google det.
Jeg synes nu ikke, at det gør den store forskel - de fleste stiklinger plejer at lykkes fint, hvis de bare holdes fugtige...
For øvrigt kan man bruge grus til at sætte dem i, til de har slået rod - de skal så bare plantes om i god jord, så snart de har fået rødder, så de får noget at leve af.
Skrevet af: Lars Kristensen, 3. juli 2011 kl. 7.44
Tak for kommentarerne.
Jeg har bestilt noget Clonex, så må vi se om det hjælper lidt.
Pia: Jeg har sat nogle stiklinger ud fra måden du har beskrevet. Jeg har også sat nogle direkte i spagnum, det mener BH er et godt medie til spiringer. Nu må vi se om noget af det virker.
De lokale plantepushere havde nogle ranglede tomatplanter til en 5'er. Så nu har vi også gul Cherry og rød Elin stående. Det er bedre end tomme kapillarkasser :-)
Tak for hjælpen i øvrigt
Skrevet af: Nina JENSEN, 19. juli 2011 kl. 22.45
Hej Lars,
Jeg vil gerne lige høre om at Clonex giver virkelig god resultat? Jeg har lige købet en roddanner i Plantorama i dag, det kan nås at aflevere tilbage, hvis Clonex er god.
vh. Dawei
Skrevet af: Henry G., 20. juli 2011 kl. 22.15
Hvorfor bruge roddannerpulver til agurk stiklinger, det er meget lettere at sætte dem i et mørkt glas eller flaske med rent vand, (der skiftes jævnligt) gerne et lunt sted, men meget vigtigere er, at snitfladen er skåret med en meget skarp kniv (helst et gammeldags barberblad) og lige under et blad, der dog fjernes.
Tit rådner det nederste af stiklingen, på grund af et urent snit.
Når jeg laver stiklinger der "bløder" dypper jeg dem i kulstøv,-rest fra grilkul, det lukker normalt snitfladen. Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.