Forum

HJÆLP – hvad er det for en sygdom?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Bruhn Kyhnæb, 11. juli 2011 kl. 10.01

Det er mit 1. år som drivhusejer og dyrker og det er gået godt indtil nu!

Men i lørdags så jeg at min blommetomat hang med bladene. Jeg checkede for vand (står i kapillærkasse) og der manglede ikke noget! Ved nærmere inspektion fandt jeg så ud af at roden var dækket af svamp? af en art!

For at det ikke skulle brede sig fjernede jeg tomatplanten (den deler kasse med en agurk og en peberfrugt) De grønne tomat-klaser klippede jeg af - kan de mon spises hvis de ligger og modner færdigt selv?

Troede så det var en enlig svale, men fandt samme slags råd/svamp i en agurkeplante (i en anden kasse) i går og fjernede det syge, dog ikke hele planten!

Så hvad gør jeg? Og hvad er jeg "ramt" af? Skal på ferie på fredag så kan ikke følge så godt med, men kan se at på flere af mine agurkeplanter der visner de små ansatser til agurker! Jeg har dog høstet rigtig mange indtil nu, så måske er det en naturlig proces, hvis planten ikke kan følge med at den så afstøder nogle?

Håber nogle kloge kan hjælpe, for de sygdomme jeg kan læse mig til synes jeg ikke rigtig passer! :)

Mvh.
Dorthe

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Bruhn Kyhnæb, 11. juli 2011 kl. 10.03

Prøver lige igen med et billede!

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 11. juli 2011 kl. 11.27

Hej Dorthe.

Jeg er også helt ny ang. drivhus.
Men jeg har læst mig til (herinde) at agurker ikke så godt kan tåle fugt om stilken.....
Det er jo ikke nemt at styre når vi har kapilærkasser......
Håber der er eksperter der byder ind med svar.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juli 2011 kl. 12.55

Jeps - der er for fugtigt ved rodhalsen, og så dør rødderne...

Der er godt nok ikke så tit, at det sker for tomater - så ærgerligt med blommetomaten! - men pladsmæssigt er det bedre med kun to planter i plantesækken, som du har nu.

Det er en god idé at fjerne de nederste blade på peberplanten, så der er så luftigt som muligt helt nede ved bunden, så noget af fugten kan komme væk.

Det er helt normalt, at nogle af agurkerne ikke bliver til noget, men hvis det er de fleste, er der nok et eller andet galt. Og det kan godt være det samme problem - så prøv at sørge for at skabe så meget luft som muligt over det hele. Jeg ved ikke, om du kan redde den angrebne agurk, men det kan du helt sikkert se i løbet af et par dage.

Jeg må ærligt indrømme, at det ved jeg ikke helt, hvordan man kan løse i kapillærkasser, da der jo hele tiden kommer vand nedefra.

Når jeg planter agurker i drivhuset, har jeg dem i en potte uden bund, som plantes højt, så der slet ikke bliver vandet inde ved rodhalsen - men jeg ved ikke, om det kan omsættes til dyrkning i plantesække.

Måske nogle andre kapillærkassebrugere har en idé????

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 11. juli 2011 kl. 13.07

min agurkeplante fik samme type angreb, jeg penslede med atamon og det fik det til at gå væk- indtil nu ihvertfald.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Bruhn Kyhnæb, 11. juli 2011 kl. 13.07

Tak for svar Anja!

Ja, man lærer jo nyt hele tiden og jeg har også lært at 3 planter i sækken er for mange til næste år!

Kan du så måske opklare om det er en god idé at fjerne de nederste blade fra tomatplanterne også? Jeg har læst at der ligesom er 2 lejre; 1 der mener at de nederste blade giver al smag og kraft til frugterne og 1 lejr som mener at det ikke har betydning!

Mine tomatplanter er meget kraftige med mange og lange blade - og de skygger jo godt, men hæmmer også luftcirkulationen og pladsen generelt! Jeg er dog begyndt at fjerne nogle blade for pladsens skyld, men hvad siger en garvet en som dig?

På forhånd tak!

Dorthe

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juli 2011 kl. 15.27

Hej Dorthe -

du kan fjerne alle blade op til den nederste klase og så fjerne dem deropad, efterhånden som klaserne er plukket.

Du kan også godt beskære en smule, hvis det er alt for tæt - men ikke for voldsomt, for de øverste blade er jo dem, der leverer krudt til modning af frugterne.

Hvis de er så kraftige, skulle du måske skære ned på den mængde gødning, du giver dem? De skal jo helst ikke sætte blade på bekostning af frugter, og det kan de finde på, hvis de får for meget at leve af.

Tomaterne smager også betydeligt bedre, hvis de bliver undergødet en smule. Gødningssaltene kan nemlig fremme vandoptagelsen, og vand smager jo ikke af alverden!

mvh
Anja

Lige et billede af nogle af mine tomater, som de ser ud nu:

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina JENSEN, 19. juli 2011 kl. 22.29

Hej Anja

Dine tomat ser rigtig godt ud, :-) Mine tomat planter ser rigtig kraftig ud, men synes ikke der er så mange tomat på i forhold til størrelsen af hele tomat planten. Jeg har også oplevet at blomsterne blev visne og falder af bagefter. Ved du noget om det?

På forhånd tak-.
Mvh. Dawei

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 20. juli 2011 kl. 12.11

Lige et indspark mht. dyrkning i kapillærkasser. Jeg har både agurk og tomatplanter (og peber og aubergine) i ret store potter inden udplantning i plantesækkene ovenpå kapillærkasserne - på den måde kan de nå at få lidt størrelse inden endelig udplantning (men det er et stort arbejde at bære dem frem og tilbage mellem drivhuset og stuen når de skal ind for natten:o)).

Når jeg planter dem ud skærer jeg blot bunden af potten og placerer dem ovenpå den godt løsnede jord i plantesækken og på den måde får de lidt ekstra plads, jeg forstyrrer ikke rødderne ved udplanteningen og der er altid tørt ved rodhalsen, for vandet trænger ikke op i potten. Så det er en metoe jeg varmt kan anbefale.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Genji Jensen, 23. juli 2011 kl. 20.34

Ja det er rigtigt agurk vil helst vandes nedefra så de ikke står med fugt omkring stænglen

Nyt svar til emnet »HJÆLP – hvad er det for en sygdom?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > HJÆLP – hvad er det for en sygdom?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider