Forum

Hjemmelavede Kapillær kasser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 15. juli 2011 kl. 10.19

Hej.

Jeg har i den seneste tid forsøgt at lave mine egne Kapillær kasser, og jeg tror du det har lykkes mig at lave en funktionel en.

Selve kassen er en firkantet murebalje, til 57.00 kr.
Oven på den, har jeg bukket og klippet noget rio-net, og fastgjort med 2 gange nylon snor, og rio-nettet sidder rigtig fast.

Ca. 4-5 cm under hvor plantesækken skal ligge, er der lavet en studs i begge ender af kassen, for opfyldning af regnvand, planen er at der skal stå mange af disse kapillær kasser side om side, og de så kan fyldes på en gang, via disse studser, og en kort slange. Så kasserne bliver serieforbundet, og sidste kasse får lov at lade vandet løb ud.

Det sikre at kasserne aldrig bliver for fulde, og mere eller mindre er selvforsynende med vand i rigtige niveau.

Grunden til at jeg valgte at bygge dem på denne måde, er at de vil holde i mange år, og så er de rigtig billig at bygge.

Kassen: 57.00 kr.
Rio-net, 2.1m * 2,5m 89.00 Jem og Fix.
Studser: De billige til 17.00 kr.
Rør: Duka ventilations rør, 1m 89.00 kr.

Så en kasse kommer til at koste ca. 100.00 kr.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 15. juli 2011 kl. 10.19

Billede 2

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 21. juli 2011 kl. 19.10

meget smart måde at gøre det på, vlle man kunne grave det ned , hvis der ikke er særligt højt til loftet i drivhus?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 8. august 2011 kl. 20.33

Det samme som ovenfor hos Jørgen Petersen, men måske lidt kønnere at se på. Og så er der ikke problemer med parabener, pftalater osv.
Vandspanden har der været remoulade i og er fra et storkøkken. Krukken er "malet" med vandglas indvendig. Og så er der ofret to stk pantflasker á 1,50 Dkr.
Værktøj: en tuch, en hobbykniv og en grov fil/rasp.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Lars Jeppesen, 8. august 2011 kl. 20.36

Slettet af administrator 8. august 2011 kl. 23.12.

Nyt svar til emnet »Hjemmelavede Kapillær kasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hjemmelavede Kapillær kasser

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider