Skrevet af: Pia Rubærno Fjelksted, 20. juli 2011 kl. 21.55
Jeg opsamler regnvand til vanding i mit første nyopførte drivhus. Drivhuset er gravet 50 cm ned men med højbede og vandtønden står pt 30 cm højere end jordoverfladen, men kan løftes højere op. Almindelig siveslange kan ikke bruges, fordi der ikke er tryk. Gode ideer modtages og er der noget med temperaturen jeg skal være opmærksom på og andet..
Venlig hilsen Pia
Skrevet af: Helle *, 20. juli 2011 kl. 23.22
Jeg har hørt at man kan lade en bomuldssnor trække vandet fra tønden til planten. Men har ikke prøvet det selv, men det er da et forsøg værd og koster ikke så meget.
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. juli 2011 kl. 23.39
Det er nok lige i underkanten til drivhusvanding - det egner sig bedst til ferievanding af mindre potteplanter inden døre..
Man kan få siveslanger, som kan bruges med lavt vandtryk - prøv at se på pakkerne i Silvan, Bilka, og hvor de nu ellers har dem.
Jeg har haft en fra Silvan i drivhuset, som hentede vandet fra en palletank uden for drivhuset, og det fungerede ret fint. Det gik langsomt - men det er jo også lige meget!
Man skal bare sørge for et filter, der hvor vandet kommer ud fra beholderen - ellers stopper slangen ret hurtigt til pga. diverse urenheder i vandet.
Ellers er der jo forskellige drypvandingssystemer - denne version er også egnet til lavt vandtryk:
www.willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=181&ArtID=41863&page=2
Den kan fås på en del planteskoler både med 10 og 20 drypsteder. Jeg har købt en sidste år, men har ikke lige fået prøvet den endnu - har dog hørt om flere, som er glade for den.
Mvh
Anja
Skrevet af: Michael R., 21. juli 2011 kl. 10.07
Jeg har i mange år samlet regnvand og vandet drivhuset med det. Har bygget et stativ af stolper, så en 1000 liter tønde er hævet ca. 1,2 meter over jorden. Dette giver lidt tryk på vandet.
Så har jeg brugt et Juliana vandingsanlæg. Det er en meget ustabil løsning (og ubegribeligt dyr), så da vandbeholderen i foråret viste sig at være revnet købte jeg istedet et vandingsur som kører med med et par batterier.
Uret er via en studs forbundet til de små slanger med dryppinde fra vandingsanlægget. Denne løsning har fungeret perfekt indtil nu i denne sæson.
Skrevet af: Pia Rubærno Fjelksted, 22. juli 2011 kl. 10.56
Tak for tilbagemeldingerne. Jeg har gjort en dyd ud af genbrug -og billige løsninger. Drivhuset er bygget af gamle vinduer, brugte fliser og mursten til bedene og vandopsamlerne er to gamle affaldsbøtter hentet på genbrugssen og forsynet med haner - go ide med at bygge borg til dem de skal alligevel ha et hus da de er grimme at se på. Filter til slangen - se´føli det har jeg glemt og har ikke tjekket om den slange jeg har købt i Silvan fungere uden tryk -det vil jeg tjekke og overveje de dysser - endnu engang tak fra drivhusnovicen Pia
Skrevet af: Jørgen E. Knudsen, 15. april 2014 kl. 21.11
Et spørgsmål videresendes til Michael R.
Hvor får jeg et vandingsur, der kører på batterier, og som fungerer uden (nævneværdigt) vandtryk?
Venlig hilsen Jørgen Knudsen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.