Forum

Plante beskæring før de kommer i drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 5. september 2011 kl. 8.41

All de hosta'er, hotensia m.m skal ind til efteråret i drivhuset, men kan jeg klippe bladene af på hosta'erne og hotensia - så der ikke går så meget svamp i det ?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. september 2011 kl. 13.15

Hej Christian -

jeg ved ikke så meget om Hortensia, men det er ikke nødvendigt at sætte Hostaer i drivhus. De er fuldt vinterhårdføre - også i krukker...

Jeg har mine stående i en række langs med bagsiden af drivhuset, og det klarer de helt fint!

mvh
Anja

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 6. september 2011 kl. 8.16

Jeg ved at rigtig mange for 2 år siden mistede deres Hortensia - da der kom hård frost lige inde forår. Men mener at det havde været gode plus grader lige inden frosten kom.

kan man klippe bladene af på hosta'erne og hotensia - så der ikke går så meget svamp i det ?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 6. september 2011 kl. 11.09

Anja har fuldstændig ret - hostaerne skal ikke i drivhus, men hvis du gør det alligevel så nej, du skal ikke klippe i dem, det giver blot endnu bedre grobund for svamp. Hostaerne visner hurtigt ned, så du bør ikke få problemer med svamp. Jeg har mange hostaer i krukker og de har klaret de sidste 2 isvintre uden problemer og uden at komme i drivhus.

Hortensiaerne er en anden sag. Men nej, du skal ikke klippe i dem, for så fjerner du næste års blomsteranlæg og igen, så skaber du sår der heler dårligt ud på efteråret og tiltrækker svamp. I øvrigt er min erfaring med hortensiaer at det ikke gør SÅ stor forskel om de kommer i drivhus eller ej - sidste år havde jeg nogle i drivhus der gik ud og nogle udenfor der overlevede. Jeg har aldrig haft problemer med svamp i hortensiaerne - de smider bladene og står træagtigt tilbage og det er hovedsageligt de bløde dele af planterne der får svamp.

Har du tænkt dig at varme drivhuset op? Det er nemlig typisk det der skaber fugt og dermed grobund for svampene.

Nyt svar til emnet »Plante beskæring før de kommer i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Plante beskæring før de kommer i drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider