Forum

Løbende ‘vinterbeskæring’ af vin

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 5. september 2011 kl. 12.05

Er der noget i vejen for, at jeg kan foretage en løbende vinterbeskæring af min vin i drivhuset ?
Det jeg tænker på er, om man så småt kan beskære vinen efterhånden som druerne plukkes.

Jeg dyrker den nogenlunde efter Jens Michael Gundersens råd og anvisninger. D.v.s. at jeg har én klase på hvert skud - med enkelte undtagelser - og beholder 7 blade efter klasen (14, der hvor der er 2 klaser).

Det jeg forestillede mig var, at klippe skuddene noget tilbage efterhånden som druerne bliver plukket til måske ialt 3-4 blade, men selvfølgelig kun i den del af skuddene som er grønne (nogle af skuddene er begyndt at forvedde, og jeg mener ikke man må klippe i den del før vinter?). Det vil give noget mere lys nu, hvor det er lidt mørkere, og velsagtens også mindre fugt i drivhuset.

De øvrige klaser - som stort set er modne, men ikke plukket - er vel ligeglade med det, der fjernes ?

I december (4. juledag, kl. 12-14, som det hedder her i huset) kan jeg så foretage den endelige - mindre omfattende - beskæring.

Nyt svar til emnet »Løbende ‘vinterbeskæring’ af vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Løbende ‘vinterbeskæring’ af vin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider