Forum

Stabilitet af drivhus uden glas?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 21. september 2011 kl. 11.08

Jeg bestilte et Vitavia drivhs på nettet mandag eftermiddag. I dag - Onsdag morgen - er det blevet leveret på min adresse, jeg kan ihvertfald ikke klage over lang leveringstid!

Jeg skal støbe sokkel til drivhuset midt i Oktober, og jeg overveje at samle det meste af drivhuset for at kunne måle sokkelen nøjagtigt inden vi begynder at lave sokkel, og evt for at kunne flytte det ind på soklen under opmuring for at kontrollere målene (drivhuset skal flugte med ydersiden af soklen, så drypkanten lige rager ud over soklen.)

Kan det tåle at stå uden glas i et par uger efter det er samlet (bor ved vesterhavet, hvor det alt under stiv kuling anses for at være en dejlig vindstille dag)

Mvh
Lasse

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. september 2011 kl. 13.06

Jamen Lassa da ! Det lyder lidt som den omvendte verden. At bygge huset først, og så lave fundamentet bag efter.
Du kan da finde de nøjagtige mål på drivhuset og nødvendige mål på fundamentet (Soklen) Og så er det jo ingen sag at lave det så det bare passer første gang.
Men til dit spørgsamål om hvorvidt huset kan holde til at stå en tid uden glas. Ja det vil det normalt kunne uden problemer. Men det kan da godt være, at du skal "tøjre det" lidt så længe det er hjemløst, for vinden vil jo ruske lidt i det. Det er vigtigt, hvis du venter med glas, at alle skråstiverne er monteret og tilpas stramme, ellers kan det ruskes i stykker af kraftig vind.
Men byg dog fundamentet efter måltegninger, og saml så huset bag efter. Du riskerer at komme til at hedde LasseOmvendt blandt vennerne !

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 21. september 2011 kl. 15.46

Sagen er jo enkelt nok, jeg kan ikke tilpasse huset, men jeg kan tilpasse soklen!
Desuden skal soklen laves med en nøjagtighed på ca. 5mm, da jeg laver fuld sokkel, for at husets drypkant kommer til at rage 5-10mm ud over soklen hele vejen rundt.

Som et sidste argument der gør at jeg vil have huset samlet før jeg støber:
www.havenyt.dk/forum/drivhuset/7525.html

Uddrag fra indlæg
"-ikke samme sokkelmål som i annoncen. Jeg kan ikke huske det nøjagtigt, men det er et par cm mindre på hver led "

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. september 2011 kl. 17.44

Nu ved jeg jo ikke lige, hvordan dit drivhus ser ud - men kan du ikke nøjes med at samle bundrammen?

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 21. september 2011 kl. 22.03

Hej Lasse. Vi har også et Vitavia drivhus og vi lavede sokkel inden opsætning - den kom til at passe på millimeter, så det kan altså godt lade sig gøre. :o) Men ellers vil jeg sige som Anja; nøjes med at samle bundrammen.

En helt anden ting er at du skal være opmærksom på at gavlen med døren er vindfølsom. Vores drivhus hældede stærkt til den ene side efter en storm (og vi bor altså ved Roskilde Fjord hvor det blæser knap så meget som vestpå....) og flere af aluminiumsprofilerne var revet af bundrammen og bøjet fuldstændigt. Vi fik det lavet via forsikringen, men efter endnu en ministorm var den gal igen! Her valgte vi så at sætte ekstra lægter i drivhuset - ikke i aluminium, men i træ og det har virkelig hjulpet - nu knager det ikke engang i stærk blæst! Bare et lille tip!

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 22. september 2011 kl. 8.24

Trine Petersen: Jeg er lidt intereseret i hvordan jeres drivhus står på soklen. Mit skal formodentlig stå direkte på lecasoklen med drypkanten ud over soklen, dvs. ingen trærem under.

Hvordan har i sat trælægterne i drivhuset for at stabilisere?

Den største vindpåvirkning mit hus vil blive udsat for, er på gavlene.

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 22. september 2011 kl. 8.25

Lige et billede af monteringen på soklen

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 22. september 2011 kl. 9.32

Hej Lasse,
jeg tænker egentlig, at du gør ret i at i det mindste samle bundrammen først, så du kan tjekke målene ved selvsyn. Jeg købte for 2 år siden et drivhus, som blev leveret med fragtmand og derefter gik der laaang tid før vi begyndte med udpakning og opstilling - desværre viste det sig at være store problemer med at få tingene til at passe sammen og jeg står nu med den opfattelse, at mit drivhus ikke er det, som jeg bestilte og at sokkel ikke passer 100% til. Desværre var der ikke noget fragtbrev med, kvitteringen er blevet væk og da der er gået 2 år, så har jeg ingen mulighed for reklamation. HUSK ENDELIG, at gå alle dele igennem og sammenligne med leveringslisten - bare et lille tip fra en, som HAR brændt nallerne :-/
Hilsen Tina

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 22. september 2011 kl. 13.55

Lasse, jeg har også et Vitavia (Diana) drivhus, stående på en lega-sokkel.

Du angiver på din tegning ikke nogen bundramme/liste af træ, hvilket bør monteres iflg. brugsanvisningen. Fordelen herved er (udover den nok absorberer noget vindtryk), at du blir fri for den gyser det er at lave en sokkel som passer 110% til aluminiums-rammen.

Der foreslås herover, at du bare kan samle bundrammen først. Det kan jeg ikke rigtig se hvordan skal lade sig gøre, ihvertfald ikke hvis du følger brugsanvisningen, som tilsiger at alle siderne samlet først, én-for-én, incl. hver sin bundrammeprofil.

Jeg lavede selv fundamentet udfra de præcise mål der er angivet i brugsanvisningen. Jeg lavede en træramme, som jeg kan bruge bruge som "skabelon" og rette legablokkene ind efter.

God arbejdslyst. Det er/var noget af et projekt, ihvertfald for mig. Jeg var iøvrigt ikke særlig imponeret over Vitavias brugsansvisning. Ikke for at tage modet fra dig :-) men følg den nøje!

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 22. september 2011 kl. 14.05

Mit drivhus skulle forestille at være et Venus (også fra Vitavia - eller opj.dk).
Og bekræfter - vejledningerne er frygtelige...

Hilsen Tina

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 23. september 2011 kl. 0.05

Nu tager i da helt modet fra mig ang. Vejledningen.
Jeg afventer svar fra opj ang. Montering direkte på soklen, nu må vi se hvad de siger.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 23. september 2011 kl. 8.33

Hej Lasse. Vores drivhus er monteret på en træsokkel (ca. 36 cm høj) på nedgravede stolper og sidder som vist på tegningen. Jeg kan varmt anbefale at få den ekstra højde på, det giver meget mere plads og rumfornemmelse. Jeg skal nok få taget et billede af de ekstra lægter så du kan se hvordan de sidder.
Det er rigtigt at samlevejledningen ikke er super, men vi havde nu ikke de store problemer med at få samlet vores hus, så det skal nok gå. Soklen blev lavet efter målene heri og det passede perfekt. Vi har i øvrigt kun positive oplevelser med OPJ, de er altid meget vilige til at hjælpe.

Jeg vender tilbage med billeder.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 23. september 2011 kl. 8.39

Du må ikke miste modet - mit problem bundede jo i, at drivhuset fik lov at ligge næsten 2 år i emballagen, før jeg endelig fik fat i nogen til at sætte det op. Det - og så det faktum, at jeg aldrig fik fragtbrev og at jeg smed kvitteringen væk - gjorde, at jeg ikke kan ringe til opj og brokke mig over noget, for jeg har jo ikke noget bevis for hvilket drivhus jeg har fået leveret. Jeg tror simpelthen fragtmanden har læsset noget forkert af hos mig - alle kan jo begå fejl. Drivhuset er iøvrigt købt via en netbutik og ikke direkte hos OPJ, så de kan jo ikke klandres.
Jeg er nu alligevel glad for mit drivhus - det fungerer da efter hensigten :-)
Hilsen Tina

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 7. januar 2012 kl. 13.39

Nå, nu er drivhuset blevet monteret på den støbte sokkel.

Selve samlingen gik helt uden problemer, enkelte detaljer er dog ikke så godt beskrevet i manualen, men jeg samlede alle 4 sider i garagen over et par aftner, på et dertil opstillet bord. Jeg er glad for jeg ikke skulle kravle rundt på plænen for at samle det.

Det har stået samlet på græsplænen i ca. 2 måneder, og har klaret alle december stormene. Jeg har dog været nødt til at binde barduner fast i alle 4 hjørner for at forhindre det i at lette, det stod og hoppede i den første december storm (ufatteligt at vinden kan få så godt fat i de tynde profiler). Da manualen anbefaler at samle det løst, har en del af boltene rystet sig løst under stormene, så en del af samlingerne har jeg samlet igen med nye bolte. Men selve konstruktionen er stabil nok til at klare ret voldsom blæst.

Jeg har været lidt træt af at jeg endnu ikke har nået at sætte glas i, men da naboens drivhusdør nærmest eksploderede, med efterfølgende glasskader på resten af drivhuset i den sidste storm, er det måske lidt heldigt jeg ikke har glas i endnu :)

Har jeres drivhuse overlevet de sidste par måneders storme?

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. januar 2012 kl. 15.30

Ja - mit drivhus har det fint, men det er også en solid model, som står delvist i læ... Hvilket faktisk er en god ting at tænke på ved placering af et nyt drivhus!

Bare husk, at når du - forhåbentlig snart - får sat glasset i, at det hele skal sættes i samme dag, så du kan få det lukket :)

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 7. januar 2012 kl. 18.36

Den er jeg helt med på, det er netop derfor jeg endnu ikke har sat det i endnu

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Jepsen, 7. januar 2012 kl. 22.28

Jeg mistede alt mit glas i den "første" strom (begge sider, begge gavle incl begge døre)(har et Uranus 9,9m2) Taget er dog intakt. Jeg har snakket med en glarmester, og tror jeg bestiller glas i hele baner til siderne og gavlene og så blive de lagt i i silikone, men tror ikke det bliver før end til foråret... er bare lidt i syv sind, ved ikke om du kender Uranus men de har en stål profil hvorpå du "trykker" et glas bånd inden du ligger glas i og sætter clips på, ved ikke om jeg skal rykke det bånd af også ligge silikonen eller bibeholde båndet og stadig ligge silikone, det må tiden vise, men træls er det sku :-)

Kim

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 8. januar 2012 kl. 1.05

mit drivhus ER et uranus :s

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Jepsen, 8. januar 2012 kl. 8.53

Det er det sku også Lasse :-) Vil du bare sætte glasset i som beskrevet i brugsforviringen??

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 12. januar 2012 kl. 10.21

Ja, det var egentlig min plan.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Jepsen, 12. januar 2012 kl. 19.59

Det gjorder jeg også da jeg sætte det op i efteråret 2011, nu står jeg med et hus, kun med glas i taget:-( Naboens som er lagt i med silikone også vender samme vej på grunden mistede ikke så meget som et stykke.....

Nyt svar til emnet »Stabilitet af drivhus uden glas?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Stabilitet af drivhus uden glas?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider