Skrevet af: Lasse Hansen, 9. oktober 2011 kl. 23.53
Jeg har gravet ud til mit drivhus. Gulvet skal sænkes 30cm, og der skal laves sokkel til ca. 90cm dybde. Jeg er nu stødt på et lille problem. Jeg vil have fast bed i drivhuset, og har i den forbindelse læst at man skal løsne/forbedre jorden til 50cm dybde, og at planterne så kan fortsætte ned i havejorden under.
Jeg bor dog i en lille by ved Varde tæt på vesterhavet. Jeg har ca. 30cm muld i min have, herunder er et 10cm tykt og meget kompakt stenlag (perlestørrelse til knytnæve størrelse), herefter er der kun rent sand ned i mange meters dybde.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre med beddene. Jeg overvejer at grave ca. 70-100 cm ned hvor der skal være bed, og evt. lægge perforeret folie ned og fylde op med jord. Dette kan måske afhjælpe at beddet bliver drænet for vand for hurtigt.
Nogle alternative forslag?
Mvh
Lasse
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. oktober 2011 kl. 8.40
Hej Lasse -
umiddelbart ville jeg foreslå dig at grave omkring 50 cm ned og fylde jord oveni. Jeg ville ikke lægge folie i bunden - så stopper du rodvæksten, og vandet render alligevel igennem.
Men jeg vil tro, at 50 cm jord kan holde på en del vand, og hvis du så dækker jordoverfladen med græsafklip, eller hvad du nu kan finde på, nedsætter du fordampningen.
Det ville i hvert fald være mit bud...
Skrevet af: Lasse Hansen, 7. januar 2012 kl. 13.49
Jeg tror jeg vil følge Anjas forslag med at lave et ca. 50cm dybt bed, med direkte adgang til sandet neden under. Jeg mangler dog en del jord til bedende, da jeg:
1. Vil lave flere m2 bed i drivhuset end først planlagt
2. Har kørt det en stor del af det opgravede jord ind til naboen der skulle lave ny hæk :(
Jeg har dog en del "al" liggende som ellers skal køres på genbrugen. Jeg ved ikke om det egner sig til bedjord i drivhuset, evt som det nederste bundlag?
Til dem som ikke ved det, er AL et meget næringsrigt jordlag som ligger under mulden på i hedelandskaber. Se evt. wikipedia.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. januar 2012 kl. 18.00
Al er et hårdt sammenkittet jernholdigt sur jordlag som dannes under hedejord. Det skal gennembrydes for at vandbevægelsen i op- og nedadgående retning kan genoprettes og planterne trives.
Det inderholder kun sure jernforbindelser og evt. lidt mineraler.
Brydes det op i klumper er der ofte tale om myremalm, som er magnetisk.
Anne Marie
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. januar 2012 kl. 18.04
Her er forklaringen bag al.
da.wikipedia.org/wiki/Al
Anne Marie
Skrevet af: Lasse Hansen, 7. januar 2012 kl. 18.38
Ja, jeg havde fundet forklaringen selv ;) jeg ved dog fortsat ikke om det egner sig til bund i drivhusbed.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. januar 2012 kl. 19.31
Det er lige så velegnet som grus, så hvis det er for at slippe for at køre det på genbrug, så kan du du bruge det i de øverste jordlag i haven, hvor det iltes og ingen skade gør.
Jeg vil nok fraråde at lægge det i bunden af drivhuset.
Du må ud og skaffe noget muld, som Anja foreslår.
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.