Forum

Frangipani

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Britta Auerbach, 6. november 2011 kl. 20.26

Hej,
Jeg har en frangipani, som er frøformeret for 17 år siden. Den har i den tid kun givet blomst 1 gang. Den har de sidste par år været meget plaget af uldlus og har for første gang været ude hele sommeren for at komme af med uldlusene. Kom ind for ca. 1,5 md. siden og er nu begyndt at tabe blade i stort antal. Nogle gode ideer - skal den blot på 'vinter' ophold - hvordan får jeg den til at give blomster hvert år?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 6. november 2011 kl. 22.13

Hej Britta Frangipani træer skal helst have en PH værdi på 6,1-6,5 og mindst 6-7 timers sollys om dagen i sommertiden,
det vil animere planten til at blomstre, der også er tolerant overfor tørke og salt, i sommerperioden skal træet jævnligt tilføres en organisk gødning med et højt indhold af kvælstof, fosfor og kalium, træerne findes i farve skalaen: rød, pink,
gul, orange og hvid. Træerne formeres normalt med stiklinger, og skal opbevares frostfrit og lyst
Træerne er meget modtagelige af meldug og rust, der dog kan bekæmpes med en blanding af mælkepulver og opvaskemiddel. Hilsen Henry G.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. november 2011 kl. 8.46

Prøv også søgefunktionen her på havenyt - der ligger i hvert fald mindst én lang tråd om Plumeria med en masse tips.

Jeg har selv nogle frøformerede, som jeg såede i foråret, som jeg ikke rigtigt ved, hvordan jeg bedst overvintrer...

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Andersen, 2. marts 2012 kl. 12.25

Jeg købte nogle frå af plumeria ( lyserød ) i 2009 0g såede og beholdte selv 2 af planterne,det skal siges at jeg fik planter af alle frøene jeg såede.Og jeg gav fine grønne planter til højre og venstre,men det er kun 1 af vores venners der lever i nu og mine 2.Nu er de begyndt at skyde med nye blade ;)) det er rart nok,men jeg vil nu gerne se den blomstre i stedet for bare at skyde i vejret.Den ene er over 1,20 nu men den gror jo også hele sommeren ;))

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 2. marts 2012 kl. 19.07

Jeg har aktuelt ikke andet at tilføje end at man i Thailand kan købe Frangapani parfumen udvundet med vaseline.
Den fremstilles af blomster der dækkes af store plader med tynd vaseline der absorberer duften og siden skrabes af.
Den dufter helt fantastisk.
Pris per dåse ( 50 ml ) ca. 15 kr.
Så hvis du har nogen bekendte der skal derned....

Nyt svar til emnet »Frangipani«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Frangipani

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider