Forum

Chilli

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 8. november 2011 kl. 20.48

Hvilken metode er den bedste til at opbevare chilli, og hvilken metode er den nemmeste.

Jeg har en del endnu i drivhuset, mange gule, og nogen halv grønrøde udendørs.

Skal jeg fryse dem, tørre dem, eller sylte dem.

Hvad vil i anbefale, evt. med lidt metode vejledning.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. november 2011 kl. 21.05

Hej Eigil -

prøv søgefunktionen her øverst til højre - eller gå på www.chilifan.dk/da/forum/ og prøv søgefunktionen der - og til sidst kan du smutte en tur på Facebook og søge på Danske Chili Entusiaster.

Og en super side om chilier - måske skulle du i virkeligheden starte der: dyrkchili.weebly.com/blog.html - Maria ved utrolig meget om chili og er god til at fortælle om det.

Dog lige én ting - de truer med nattefrost i weekenden, og hvis du ikke har nogen form for ekstra varme i drivhuset, skal du sørge for at flytte planterne ind eller plukke frugterne. det hele kan blive ødelagt på en enkelt frostnat, og det ville da være for surt...

God læselyst!

Mvh
Anja

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 8. november 2011 kl. 22.16

Tusind tak for svarret - jeg vil sætte mig ind i tingene.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 9. november 2011 kl. 21.35

Hej Eigil

Jeg har selv tørret mine små chilier sidste år- de var alligevel for stærke til at spise som syltede. De holder sig fint i et lukket glas, jeg bruger dem til madlavning. Jeg trak chilierne på en sytråd og hængte dem til tørre indendørs. Måske kan du fremskynde processen ved at tørre chilierne i ovnen ved meget lav varme.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Kirkegaard, 10. november 2011 kl. 12.37

Jeg fandt et smart trick til de lidt mere tykhudede chilier. Jeg renser dem og blender dem til mos og så i en frysepose. Jeg maser så posen ret flad, så skulle det være til at knække et stykke chilimos af og smide i en ret. De burde ikke miste styrke eller smag på denne måde...
Anne

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 2. december 2011 kl. 21.26

Hej Eigil.
Du får her lige et link til en af de klogeste koner i DK.
Hjemmesiden ser meget amatøragtig ud, men tag ikke fejl, her er en rigdom af viden.
Klik på 'Haver Dyrkning' i toppen og scroll så nedad på siden.
Her er adskillige artikler om chili og deres dyrkning OG deres opbevaring.
God fornøjelse.
Mvh

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 2. december 2011 kl. 21.27

Hej igen Eigil.
Nå ja - det ville nok hjælpe at inkludere linket *blush*
Her er det:
www.fuglebjerggaard.dk/
Mvh

Nyt svar til emnet »Chilli«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Chilli

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider