Skrevet af: Kim Jepsen, 29. november 2011 kl. 22.12
Jeg havde købt drivhus i BILKA Uranus 9,9m2 her i år og sat det op her i efteråret med tilkøbt stålsokkel og det hele:-)
MEN MEN MEN i Søndags røg alt glas på nær taget.... nu overvejer jeg at få glas i hele baner (altså et stykke glas i stedet for tre der overlapper hinanden) er det en go ide?? Glasset sidder med glas holder samt clips glasset ligger på glas bånd.... jeg overvejer at fuge det nye glas med silikone eller en gummi fuge, tror det holder bedre... er det en go ide? bemærkninger modtages gerne...
Mvh Kim Jepsen.
Skrevet af: Hans-Aage Mortensen, 29. november 2011 kl. 23.10
Jeg har sat en del drivhuse op, både nye og brugte. Jeg lægger altid glasset i silicone. Og har tit brugt glas fra termoruder, som jeg har skilt af med en hobbykniv. Det er en dårlig ide at bruge lange bane af glas. Det er bedre med 3 eller 4 styk. i højden. Jeg klipper 10 mm. zink strimler 6 cm lange til at bøje i Z form, til at holde glassene oppe når jeg sætter dem i.
Mvh
Hans
Skrevet af: Kim Jepsen, 30. november 2011 kl. 8.17
Hej Hans.
Tak for tippet...
hvad er der galt i at bruge glas i fuld længde? nu når jeg kan få min glarmester til at skære dem i den givenede længde?
Kim
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. november 2011 kl. 9.56
- du kunne jo også bruge polycarbonat - så skal du ikke skygge så meget - mm
Skrevet af: Kim Jepsen, 30. november 2011 kl. 11.35
synes det er pænest med glas...
Skrevet af: Knud Kjær, 30. november 2011 kl. 16.24
Jeg er i stort set samme båd som dig Kim. Mit er et Uranus 8,3m2.
Jeg har dog kun 7 glas der gik itu mens der var var fire mere der røg ud, men de smadrede heldigvis ikke.
Jeg har også tænkt mig at give det silikone. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan man gør og om det er en bestemt slags silikone. I montage vejledningen står der "anvend silikone i alle samlinger". Vil det også sige imellem glassene, der hvor clipsene er?
Er der iøvrigt andre gode råd til at gøre drivhuset mere stormsikkert?
Jeg håber det er iorden at jeg bruger din tråd Kim. Jeg syntes bare det lå tæt op ad hinanden. Ellers siger du bare til, for så opretter jeg bare en ny.
Skrevet af: Kim Jepsen, 30. november 2011 kl. 17.24
Hej Knud
Du er velkommen til at bruge min tråd:-)
Jeg er hellere ikke sikker på hvordan man gør..... har hørt man skal bruge syrefri silikone???? ville også meget gerne hører hvordan man gør drivhuset mere stormsikkeret???
Knud, har du også sat dit drivhus på græsplænen på stål sokkel? også punkt støbt de 6 steder (i hver hjørne og så på midten i begge sider)? Det har jeg, også har jeg lagt herregårds fliser i hele bunden og håbede jeg skulle dyrke i kapilærkasser i sommeren 2012.... men først nyt glas i et HELT nyt drivhus, sagt på jysk DET ER SKU TRÆLS... så gode råd modtages med kyshånden.
Kim.
Skrevet af: Knud Kjær, 30. november 2011 kl. 17.54
Hej Kim
Dejligt jeg kan bruge din tråd :-)
Ja, det er godt nok surt. Jeg håber din forsikring dækker. Jeg har anmeldt skaden til min forsikring men jeg er ikke sikker på at de dækker, da jeg ikke havde fået oplyst at jeg nu har drivhus.
Det jeg gjorde var at grave/skrælle græsset af. Så satte jeg sokkel på. Men jeg har ikke punkt støbt den. Det er måske ikke så smart men til gengæld købte jeg 30 stk 50x50 cm havefliser hos Knud Larsen Byggecenter. Det passede sådan at der kunne ligge 5 stk i bredden og 6 stk i længden. De 5 i bredden ligger helt op til soklens inderside og stabilisere. Det var sådan lidt heldigt at de lige kunne klemmes ned :-)
Håber vi får nogle gode råd.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. december 2011 kl. 10.12
der skal ikke silikone mellem glassene - brug glassilikone - den vedhæfter bedst - mm
Skrevet af: Kim Jepsen, 1. december 2011 kl. 12.08
Hej Mogens
kan du uddybe dit indlæg lidt??
Kim Jepsen.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. december 2011 kl. 12.28
Hej Kim.
Jeg har brugt klar vådrumssilikone imellem glasene og alluminiumslisterne men ikke i glasoverlappet.
Det var anbefalet i brugsanvisningen fra Juliana.
Det har nu holdt i ca. 10 år uden problemer.
Mvh. Hans
Skrevet af: ’Trine Petersen, 1. december 2011 kl. 12.36
Knud - det er ikke sikkert din forsikring dækker når drivhuset ikke står på støbt sokkel eller nedgravede stolper. :o(
I foråret havde vi det problem at vores drivhus simpelthen blæste skævt - aluminiumsstiverne er ikke kraftige nok i storm i den ende hvor døren sidder. Vi har afstivet med trælægter og det har virket fint. Der røg et par ruder i stormen, men det var alt.
Inden man lægger glasset i silicone skal man lige overveje at det ikke er nemt at skille ad igen...................
Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. december 2011 kl. 12.44
En ting mere.
Når man lægger glasset i silikone, er det med til at styrke konstruktionen, hvis listerne er lidt spinkle.
Det er så selvfølgelig sværere at skille ad igen :-)
Mvh. Hans
Skrevet af: Lilium J., 1. december 2011 kl. 17.10
Jeg havde samme problem med et hobbydrivhus for år tilbage.
Mange glas røg ud når der var storm.
Det der hjælper er :
Undgå at aluminiumslisterne hvori glasset ligger kan bevæge sig.
Hvordan?
Hvis man har opholdt sig i et drivhus under en storm kan man umiddelbart se hvad problemet er.
De lister af aluminium hvori glasset lægges bevæger sig ret kraftigt -ofte flere cm.
Køb nogle lægter og sav dem i passende stykker.
Man afstiver herefter aluminiumslisterne indefra ved at bruge lægterne som støtte så aluminiumslisterne ikke kan "rokke" sig i stormen. Man stikker enden af lægten i jorden og presser den mod de lister man ønsker at afstive.Man kan bruge en " opbindingsdippedut " i aluminiumsskinnen lige over lægten hvorved man forhindrer at lægten kan bevæge sig.
Man behøver ikke at afstive alle lister, men kun hver anden -tredje i taget -det samme gælder siderne.
Det hjælper!
Hvad angår lange baner af glas vil de knække når listerne giver sig lidt specielt hvis de er lagt i silikone..
Sørg iøvrigt for at alle vinduer er sikret -hvis du bruger automatiske vinduesåbnere skal man binde en snor rundt om aggregatet så vinduet ikke kan blæse op.
Skrevet af: Kim Jepsen, 1. december 2011 kl. 20.51
Tak for de svar der kommet indtil nu....
Hans, jeg vil også mene at konstuktionen vil blive stærker med brug af silikone, og det vil jeg også mene at brugen af hele bane glas i sidderne samt i begge gavle... men er meget i syv sind....
Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. december 2011 kl. 21.07
Hej Kim.
Hvis du vælger hele baner og alligevel skal have din glarmester til at skære dem, så få ham til at lave dem i 4 eller 5 mm tykt glas.
Hvis han så har nogle kasserede butiksruder eller andet brugt at skære af, bliver det ikke ret meget dyrere med en god tykkelse.
Det er sommetider, det er til at få sådan nogle, hvis man ikke forlanger at det skal være i morgen.
Mvh. Hans
Skrevet af: Kim Jepsen, 1. december 2011 kl. 22.12
go idé Hans.... så kan clipsene stadig gå på tror du ikke?... dem vil jeg stadig bruge selv om jeg ligger dem i silikone...
Kim
Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. december 2011 kl. 22.33
Hej Kim.
Jeg kender kun Julianas flade clips. Der kan være andre former.
Du kan forholdsvis nemt lave en prøve, om du kan få et stykke krydsfiner eller lignende på 5mm til at sidde fast i falsen med dine clips.
Så er du også forberedt på eventuelle vanskeligheder, når det virkelig gælder.
Mvh. Hans
Skrevet af: Kim Jepsen, 2. december 2011 kl. 8.30
Jeg tror det der gik galt i Søndags var at begge dører blæst af først ud af skinnen forneden derefter blæste de helt af også havde vinden frit spil, det var simpelthen for farlig at bevæge sig ud hvis man skúlle for glas i hovdet, synes det er meget underligt de blæser af skinnen når de kører i skinne foroven samt forneden og ligeledes er låst i toppen....
Skrevet af: Per Jensen, 3. december 2011 kl. 12.43
Uranus serien er et meget spinkelt drivhus, det er udmærket når vejret arter sig, men det tyde på at der bliver kortere og kortere mellem de kraftige storme med de kraftige vindstød konklusion Uranus er ikke egnet til det danske vejrlig.
Kim: jeg vil gætte på at din dør vendte mod læsiden her vil der netop opstå et kæmpe undertryk i vindstødene som simpelthen suger døren ud.
Nu burde det ikke kunne ske hvis konstruktionen var rigtig lavet, jeg har selv et Uranus 11m2 på 3 år og er egentlig ikke rigtig tilfreds med det. Jeg har fra starten haft problemer med at få de 2 skydedøre til at "rulle" rigtigt. Jeg besøgte deres lager i Odense og talte med en montør, der indrømmede at det var deres store problem, selv deres udstillings model fungerede dårligt, han oplyste at han arbejde med et andet system for at forbedre det nuværende, har dog ikke hørt nyt fra dem.
Blot det at døren ruller dårligt havde han den løsning at jeg kunne få 4 nye rulle (de små plasthjul med lejer) og så se om det ville hjælpe, ellers skulle jeg blot sprøjte godt med WD40 ind i top skinnen så hjulene kunne glid i stedet for at rulle (nødløsning).
Et andet problem med døren er at top skinnen er delt i 2 og kun fastgjordt med den ene lodrette stolpe der går til kip, det gør det vanskeligt at justere højden ens i begge sider, ligeledes vil vægten af de 6 glas + dørene med tiden trække konstruktionen ned.
Jeg har oplevet at en af dørene er faldet ud 2 gange en gang ved blæst og 2 gang da et barnebarn skubbede lavt på døren, så den vippede ud foroven, nu er der sat polycarbonat i for sikkerheden og det køre også bedre med mindre vægt.
Et andet svagt punkt er vinduerne de er meget spinkle, slutter ikke tæt, og med aut. åbnere har de tedens til at forskyde sig.
Jeg har i 8 år haft 9 m2 Juliana, det er noget helt andet profilerne er kraftigere glasset er limet i og det står urokkeligt, har kun skiftet et glas, jeg kom til at trykke da jeg fejede sne ned sidste år.
Julianas vinduer har jeg aldrig haft problemer med.
Jeg tror også at det ville hjælpe at lime alle glas i Uranus huset men jeg orker næsten ikke det store arbejde.
Bor man frit så investerer ikke i et Uranus det vil kun give problemer, det er og bliver et tilbudshus fra Bilka.
Skrevet af: Kim Jepsen, 3. december 2011 kl. 14.58
Hej Per. tak for dit indlæg..... de roser ellers meget selv deres stærke konstuktion på deres hjemmeside, men jeg giver dig 100% ret.... Tror det ikke det vil hjælpe hvis jeg ligger glassene i med silikone nu her??? Jeg overvejer jo også glas i hele baner, hvad tror du om det Per?... Hvis jeg limer dem i med silikone Per, hvordan og hvorledes gør jeg så med hensyn til Glas snorren? tænker hvor skal jeg ligge silikonen? nu når glas båndet ligger i en profil lavet til formålet?? håber på flere indlæg, håber at du forstår hvad jeg spørger om Per....
Kim
Skrevet af: Per Jensen, 4. december 2011 kl. 11.45
Hej Kim
Naurligvis roser et firma deres produkter ;-)
Men vi må nok erkende at vi er blevet taget ved næsen, pga. vor egen nærighed. Kraftigere aluminium og glas koster nu engang penge.
Nu står vi så med et ledløst drivhus, Jeg mener at du absolut bør lime dine glas det er nok ikke lige årstiden nu, jeg mener at firmaerne ikke sætter drivhuse op der skal limes i den fugtige periode oktober til april. Når vejret bliver til det så må du i gang, indtil da kan du finde ud af hvad du skal bruge. Det silikone jeg brugte var Julianas eget der fulgte med, du skal blot sikre dig at det er egnet og ikke ikke kan mugne.
Tilbage til dit spørgsmål hele bane eller 3 enkelte, her vil jeg som andre her vælge de 3 enkelte.
For at få glassene til at binde mod metallet bliver du nød til at fjerne gummebåndet, og afrense aluminiummet her brugte jeg Acatone (undgå indånding) ligeledes skal glaskanten også renses.
Så lægger du en silikone streg på 3mm eller hvad du mener på aluprofilen på billedet jeg har sat ind fra Juliane kan du se hvor.
Som jeg husker det er der rigelig stor afstand fra kanten under tagrenden og ud til glasset, her burde der også laves en limning, er afstanden så der kan lægges silikone på i hele glassets længde så gør det, hvis ikke så klæb en tætningsliste i stedet og lav så kun en silikone klat i her ende 10 cm inde, derefter glasfjedrene som normalt.
Så må man håbe at det kan stive hele huset af, men det kan du hurtigt konstaterer, for som det er nu skal man ikke skubbe meget til gavlen før den gynger ud og ind.
Du har også den mulighed at ringe/skrive til OBJ a/s i Odense 66 15 10 30 - opj@opj.dk flinke menesker at tale med og bed om at tale med en montør og hør hvad han har af erfaringer med at lime hele huset med silikone, det koster da ikke noget og så ærger du dig ikke bagefter hvis de fraråder dig indbgrebet.
Men følg op her hvad du finder ud af.
Hilsen Per
Skrevet af: Lise D, 7. december 2011 kl. 13.58
Også her kneb det med at holde styr på drivhus og ruder, mit er fra Pavillion Danmark og står på støbt sokkel.
Ruderne er i hele baner og i 6 mm hærdet glas.
Hele den ene siDes ruder er nærmest suget ud og op i hækken, utrolig nok er intet glas knust! Mine glas sidder fast med store, solide gummibånd/pakninger og det var nemt at sætte det i, igen..
Jeg overvejer dog også silikonen og gruer for næste storm fredag!!
Skrevet af: Lilium J., 8. december 2011 kl. 19.24
Ja-nu er der desværre endnu en storm på vej-så må vi se hvordan det går.
6 mm glas er jo nærmest ikke til at knuse, men kræver også en ret solid konstruktion.
Alm. drivhusglas er 3 mm og i lange baner knækker de meget let.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.