Skrevet af: Bjarne Højlund, 13. januar 2012 kl. 11.49
Hejsa!
Jeg har problemer med mit Juliana Gartner drivhus.
HVER gang det blæser flyver der plader ud (Polycarbonat), dette på trods af at de ER monteret korrekt, jeg har godt nok efterhånden brugt MEGET ekstra silicone.
Problemet er at pladerne bliver suget ud modsat vindsiden, pladerne arbejder sig simpelthen ud af siliconen.
Jeg har skrevet til juliana for at høre om man ikke kan gøre et eller andet, men de skriver nu direkte at deres drivhuse ikke er bygget til dansk blæsevejr - det skal siges jeg bor i Vestjylland, og det er ikke kun i storm pladerne flyver ,de svarer:
Desværre er der ikke mange af Julianas drivhuse, der kan holde til de storme, der den senere tid har raseret DK. Gartner-modellen er én af de mere robuste af slagsen, og det er sjældent, at det er dem, der giver anledning til problemer.
Vi producerer efter de normer og standarder, der ligger for det skandinaviske marked, og det er umuligt at producere sig ud af vind og vejr.
Jeg beklager, men der er ikke meget, vi kan stille op i blæse- og stormvejr…
Med dette vil jeg blot lige høre om der er nogen der har nogle gode ideer til hvordan man kan sikre pladerne bedre?
Skrevet af: Tom Andersen, 13. januar 2012 kl. 17.45
Hej Bjarne
Det er da rart at vide, at Juliana Drivhuse selv er kender, at deres produkt ikke klarer det danske klima - så må man jo købe et andet produkt :-)
Jeg har ikke erfaring med Julianas produkter, men med autoruder .....
Køb evt. Sikaflex, som i visse tilfælde har godt af en tur på radiatoren før brug - det kan være lidt trægt at pumpe ud ved lav temperatur. Det er bomstærkt, men stadig fleksibelt!
Skrevet af: Tom Andersen, 13. januar 2012 kl. 18.01
Nu er det jo polycarbonat, så måske skulle det være denne:
www.sika.dk/sikaflex-295_uv.asp
Kontakt Sika, de plejer at være til at tale med.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. januar 2012 kl. 8.55
-jeg havde de samme problemer som erhvervsgartner - så gik jeg over til at bruge glas-akvarie silikone - derefter var der ingen problemer - det er bare noget dyrere - MM
Skrevet af: Bjarne Højlund, 14. januar 2012 kl. 9.52
tusind tak for svaret!
Det vil jeg straks prøve :)
Skrevet af: Thomas E. Gundersen, 14. januar 2012 kl. 15.09
Forskellen på alm silikone, vådrums silikone og akvarie silikone er hjælpe stofferne i det.
Alm. silikone indeholder ik noget specielt dog er det eddikesyre baseret, så det kradser lidt i næsen.
Vådrums silikone indeholder ud over det samme som alm. silikone nogle fungicider for at minimere angreb af skimmel i fugen.
Akvarie silikone er ikke eddikesyre baseret og indeholder heller ikke fungicider da det jo vil skade vandmiljøet i akvariet.
Så alm. silikone og akvarie silikone har de sammen egenskaber men akvarie silikonen er bare meget meget dyrere.
Jeg vil mene at alk. silikone vil være et passende valg hvis man skal lime ruderne i.
Men håber da du har løst problemet, det er jo lidt træls at der bliver "åbent" hus lige så snart det blæser kraftigt.
Og man skulle jo tro at når man køber deres gartner serie huse at det ville være noget bedre og mere solidt, men det er det åbenbart ikke.
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. januar 2012 kl. 16.06
Vil bare sige god arbejdslyst med siliconen.... Der er f...... mange ruder i dit poly-drivhus, Bjarne :)
Men det er da ikke imponerende fra Julianas side - og jeg er glad for, at jeg ikke valgte et Gartner-drivhus for 3 år siden, da jeg købte nyt. Det var ellers med i overvejelserne.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 17. januar 2012 kl. 17.47
Det lyder næsten som om i er i gang med en mindre religionskrig !
Nu har mit 12m² Juliane drivhus, købt på tilbud i Bauhaus, stået i adskillige år, og de eneste 2 ruder der er gået i stykker har jeg selv æren af. Den ene med skaftet på min rive, den anden med en lille sten som fik en forkert retning.
Og mit drivhus står vel at mærke på toppen af en meget vindudsat bakke med frit udsyn og ofte med ret kraftig blæst. Alle mine ruder er lagt i den silicone som fulgte med fra Juliane, det fungerer fint. Så ud over religionen med det ene og det andet mærke, så er der nok også andre faktorer som spiller ind.
Med tilpas omhyggelighed kommer man jo langt.
Man kan jo f.eks. forstærke gavlen modsat dørsiden så den ikke bevæger sig alt for meget i hård vind, og man kan binde sine tagvinduer fast i vinterperioden så de ikke klaprer eller blæser op i stromvejr, og man kan jo sikre sig at døren er forsvarlig lukket o.s.v. Og endelig ser man jo rundt omkring drivhuse som mangler en rude eller to, så har vinden jo frit spil når først det blæser op.
Så måske er det ene mærke nok ikke så meget bedre end et andet, men man har jo lov til at ha' sine meninger. Og så lyder det jo også bedre, at det er lortedrivhus frem for at sige at man måske ikke selv har været omhyggelig nok ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. januar 2012 kl. 17.59
Mit valg var nu ikke religion - det var økonomi... Jeg fandt noget, hvor jeg fik meget mere for pengene - havde som sagt overvejet Juliana :)
Men det er vel ikke forkert at forvente et solidt drivhus, når Juliana skriver om Gartner-modellen, at den er "Til haveejere, som ønsker meget drivhusplads, til landbrug, mindre gartnerier og institutioner"? Klippet fra Julianas hjemmeside.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 17. januar 2012 kl. 18.13
Da jeg fik mit Juliana drivhus , var der klemmer med til at fastholde glasset indtil silikonen var hærdet.
Dem lod jeg sidde, og der har ikke været problemer.
Det var måske en mulighed.
Skrevet af: Tom Andersen, 17. januar 2012 kl. 18.17
Hej Gert
Nu nævnes det ét produktnavn i tråden, så det kan være svært at se "religionsfløjene" :-)
I følge det oprindelige indlæg, var det producenten selv der overfor kunden peger på det danske vejr/ klima, som et problem for deres produkt. Og det tager jeg hatten af for!
Derfor har du nok alligevel ofte ret, når du beder om at "feje for egen dør først" :-D
Skrevet af: Anonym bruger 1, 17. januar 2012 kl. 18.20
Er der ikke også noget med, at silicone ikke "bider" lige så godt på kunstmaterialer som på glas?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.