Forum

Drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: H. Hansen, 15. januar 2012 kl. 18.43

Hej
Til min konfirmation får jeg et stort drivhus:)
Jeg elsker eksotiske planter, men de skal kunne overvintrer ude i drivhuset. Har hørt om nogle hørpalmer, citrusplanter pg bananpalmer. Kender i nogle eksotiske planter der kan overvintrer i drivhus så sig til:) :)

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. januar 2012 kl. 19.23

Hej Anders

Fed konfirmationsgave!

Citrusplanter skal have lidt varme for at overleve vinteren - ikke under 5 grader og hellere 10...

Men du kunne have figner, ferskner, nektariner, abrikoser, Kamelia - og sikkert også en masse, som jeg ikke lige kan i tanker om.

Fandt lige et godt link: www.kameliaer.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=22

mvh
Anja

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Hansen, 15. januar 2012 kl. 19.47

Tak

Der er nogle Citrusplanter der godt kan tåle frost f.eks poncirus den kan tåle -20;)

ja det er den bedste konfirmations gave:) :)

Super link:0 tak

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. januar 2012 kl. 21.07

Ja - har godt læst om den hårdføre model. Men er der ikke noget med, at frugterne nærmest er uspiseligt bitre?

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Hansen, 15. januar 2012 kl. 21.43

Ja den er næsten uspiselig bitter den hedder også bitter-orange:)

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. januar 2012 kl. 22.02

Der er pt et projekt i gang på Tunø med erhvervsmæssig citrusdyrkning på friland. Du kan jo prøve at skaffe dig lidt oplysninger om hvilke sorter de mener at kunne lykkes med. Kan de klare det på friland, må de jo også kunne klare en vinter i drivhuset.
God fornøjelse med "allt det eksotiske".
Gad for øvrigt godt vide, om man i de varme lande er lige så tossede med at dyrke planter som ikke er hjemmehørende hos dem ?

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. januar 2012 kl. 22.45

hæ hæ!

Men det er jo lettere at varme jorden op end at køle den af, så vi har en fordel her :)

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Hansen, 16. januar 2012 kl. 14.58

Jeg har hørt om det projekt på tunø:)

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas E. Gundersen, 16. januar 2012 kl. 16.22

Det er da en rigtig kanon god gave, bare det var mig der fik sådan et den gang.

Men hensyn til dine "eksotiske" drømme så er det da ikke umuligt at have en masse forskelligt derinde, citrus, guava, kakao, kaffe og andre gode sager, problemet er jo bare at de kræver at du opvarmer drivhuset om vinteren, og hvis det ikke bliver et drivhus med kraftige polycarbonat kanal plader på mindst 10mm så håber jeg du har nogle forældre der ikke går så meget op i miljø og energi at de lader dig bruge løs af strømmen til en varmeblæser.

På det vedhæftede billede kan du se de forskellige U-værdier også kaldet varmetab for de forskellige typer af beklædning.
Jo lavere værdi jo mindre er varme tabet og jo bedre er det isoleret.
Og det vil jo i hvert fald være en rigtig god ting at tænke på hvis man skal overvinter frost følsomme planter deri.

Men ved ikke om du ved hvad for et du får eller køber, ellers så er siden her rigtig god med mange nyttige ting omkring drivhus og valg af samme.
drivhuse.blogspot.com/

Men ellers rigtig meget held og lykke med dit kommende drivhus.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. januar 2012 kl. 17.25

Det er også ret let at isolere med bobleplast om vinteren - og gerne med to lag, hvis der skal brændes strøm af derinde. Ud over miljøpåvirkningen vil det også koste en mindre bondegård at varme op, hvis der ikke bliver isoleret.

Og havenyt.dk er jo et site, der omhandler miljøvenligt havebrug, og dertil hører i hvert fald ikke vinteropvarmning af et uisoleret drivhus :)

Men det er rigtigt, at til dyrkning af middelhavsplanter og den slags, så er noget i denne stil et rigtig godt bud:

willabgarden.dk/vaxthus.asp?AvdID=301

Har selv et Tropic Plus, og det er fedt drivhus!

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 16. januar 2012 kl. 23.16

Men hensyn til opvarmning er der måske fornuftigt at at anskaffe sig en gasovn, som varmer op via infrarød stråling(ren varme stråler). Meget billigere og afsætter ikke ikke andet end Kuldioxid i rummet, hvilket kun er til gavn for planterne. Du kan få en gasovn hos fx Harald Nyborg og gasflasker på fx en tankstation.
Med hensyn til isoleringsforskellen mellem glas og polycarbonat, så er det man vinder begrænset, idet aluminium fungerer som kuldebro. Bobleplast er fint til isolering, som der bliver nævnt.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Hansen, 17. januar 2012 kl. 15.27

Jeg skal ikke have varme i så de planter der skal være der i skal kunne klare -15-10grader :)

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 17. januar 2012 kl. 16.02

tror du får svært ved at finde planter som ikke er bitre. Men er spændt på hvad du finder frem til.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 17. januar 2012 kl. 17.27

Hvis man så anskaffer sig en gasvarmer som Kasper foreslår, så er man da nogenlunde sikker på at få problemer.
Ved forbrænding af 1 kg flaskegas afsættes der 1,59 kg vand foruden 2,92 kg CO².
Det kommer til at sejle i kondensvand, hvilket dine planter vil have svært ved at tåle. Og hvem får mon sig selv til at ventilere kraftigt samtidigt med at man ofrer penge på at varme drivhuset om i vintertiden ?
Drivhusvarmere til petroleum har samme skavank, hvilket forhandlerne undlader at gøre opmærksom på - de tænker jo kun på deres omsætning.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 17. januar 2012 kl. 17.46

hehe smart så behøver du ikke at vande. :-) Du bruger den jo ikke hele tiden. 1 kilo svare til 10 timers forbrug med en effekt 1400 Watt ret voldsomt. Der skabes kondens uanset varmekilde. Men eftersom han ikke skal bruge noget varme i drivhuset vil det være tosset af mig at begynde at regne mængden af kondensering ud og opstille energibalancen for drivhuset. Men håber du finder frem til nogle gode planter. Skriv endelig herinde når du gør.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Hansen, 17. januar 2012 kl. 21.22

Der skal ikke være varme i drivhuset!:)
Jeg har lige fundet lidt planter.

Hørpalme
Viftepalme
Poncirus trifoliata bitter-orange
Poncirus x paradisi
Kakit-sharonfrugt
Japansk mispol
Abrikos
Nektarin

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. januar 2012 kl. 21.34

Spændende med kakifrugten - den har jeg også overvejet at prøve!

Køber du den som plante eller frø?

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 17. januar 2012 kl. 22.02

Kan alle de tåle frost? Og de der -15 grader? Hvilke sorter har du fundet til det??

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. januar 2012 kl. 22.23

Der er lidt delte meninger om den - men disse to danske forhandlere siger, at den kan overvintre i et uopvarmet drivhus:

www.westergaards.dk/sortiment

www.florentsia.com/2shopda.html

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. januar 2012 kl. 22.31

Anders - du har været forbi her - ikke?

www.florentsia.com/2hvemervida.html

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Hansen, 18. januar 2012 kl. 12.37

Ok jeg har været inde på den side den er god

Nyt svar til emnet »Drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider