Forum

Nybegynder opgraderet til drivhus-ejer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 19. februar 2012 kl. 16.23

Hej.

Er første gang jeg skriver herinde, men har brugt det jer meget sidste år :-)

Nu er det så min tur...
Flyttede i hus sidste år, og fik anlagt en fin køkkenhave i det ene hjørne af haven med forbavsende stort udbytte ift. forventet succes.
Nu ønsker jeg så at afprøve/supplere med et lille drivhus til tomat og agurk.

Mit spørgsmål er, hvor drivhuset skal placeres...

Jeg forestiller mig, at tage et stykke af køkkenhaven til drivhuset og så udvide køkkenhaven en smule.

Køkkenhaven er placeret på den ene side af huset, og har lidt skygge om formiddagen, sol det meste af eftermiddagen, og derefter skygge igen.

Jeg har taget et billede, for at vise placeringen. Tænker at sætte drivhuset længst nede mod muren, for ikke at skygge for det andet.

Min tanke er at købe et drivhus med plast-vinduer og med døren placeret mod syd... ca 2 x 3 m, så der er god arbejds- og opbevaringsplads.

Er mine overvejelser helt skæve, eller skal jeg bare gå igang???

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Trine

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. februar 2012 kl. 17.54

Hej Trine -

det vil ikke være den mest perfekte placering af dit drivhus. Det vil kunne lade sig gøre, men hvis det skal være rigtig godt, synes jeg, at der er for meget skygge.

Du siger, at køkkenhaven ligger i et hjørne af haven - måske kan du finde plads til drivhuset et andet sted?

Det er næsten synd, hvis du ikke får det optimale udbytte, synes jeg, og det vil du ikke få med fuld skygge fra én side og delvis skygge fra to andre...

Mvh
Anja

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 19. februar 2012 kl. 17.58

Først og fremmest tillykke med din nye have, succesen med køkkenhaven og lysten til også at blive drivhusejer. :-)

Hvordan et drivhus skal placeres kan være en ren videnskab, som du kan bruge timer på at beregne............men din placering lyder ikke helt tosset, særligt ikke når du i forvejen har oplevet succes med afgrøderne i køkkenhaven. Hvis jeg var dig ville jeg købe et vægmonteret drivhus og montere det direkte på muren, på den måde vil dine planter få glæde af den varme der lagres i muren om dagen. Et drivhus kan aldrig blive for stort - og det er efter min erfaring absolut sandt. Så køb det så stort som du synes du kan få plads til og dyrk tomat, agurk, basilikum, chili og alt muligt andet - bare vent, når først du får drivhuset vil det blive en lidenskab.......var lige ude i mit drivhus i dag, solen skinnede og der var helt fantastisk dejligt, lunt og forårsagtigt.........sørg for at have plads til at sidde derude og bare nyde i det tidlige forår. :o)

Jeg vil i øvrigt anbefale dig at sætte glas i drivhuset, plast holder simpelthen ikke - dit hus vil flyve afsted ved første storm.
Husk skyggegardiner til de varme dage - jeg har bare nogle billige solgardiner egentlig beregnet til stuebrug, men det ser pænt ud og fungerer.

God fornøjelse - og spørg endelig løs hvis du vil vide mere.

mange hilsner
Endnu en Trine med have :o)

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. februar 2012 kl. 19.25

Hej Trine V.
Der er vist rigtig mange som ikke har den allermest optimale placeringsmulighed til et drivhus. Men det behøver nu ikke afskrække dig. Så vidt jeg kan se, og forstå på det du skriver, så skal dine tomater og agurker m.v. nu nok få lys nok til at gi' en fin høst. 2x3 meter lyder af meget lidt. Hvis du har mulighed for det, så udnyt da hele væggen til et større drivhus. Hvis du vælger et vægdrivhus som "den anden Trine" skriver og så måske maler væggen hvid, så får du et dejligt lyst drivhus. Og også en god udnyttelse af pladsen bagest i billedet.
Du kan jo vælge en gylden middelvej m.h.t. plast og glas. Få et med polycarbonat (plast) i taget og med glas i siderne, så slipper du for alt det besvær med skyggenet eller skyggepasta når sommersolen står højt midt på sommeren, og samtidig får du klart udsyn når du sidder og nyder det i drivhuset. Husk 2 eller gerne flere oplukkelige vinduer i taget så du kan styre udluftningen.
Og så kan Anja og alle de andre jo glæde sig over selv at ha' flere muligheder for placeringer. Du skal nok få masser af glæde af det alligevel, det er jo ikke en mørk skyggekrog.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. februar 2012 kl. 19.55

Nu står der jo "køkkenhave i et hjørne af haven" - og det antyder jo, at der er mere have end det, som er på billedet - ikke?

Så hvis det er tilfældet - hvorfor så ikke vælge den optimale placering i stedet for den næstbedste?

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 19. februar 2012 kl. 20.59

Hej Trine! Dejligt med så mange kloge hoveder i dette forum, der gerne vil hjælpe , jeg har nydt godt af det mange gange,
Jeg har bygget mit drivhus, så det ligger øst-vest, med indgang i østgavlen, med en smal gang i midten, sydsiden får fuld sol hele dagen, men det primære er,at jeg meget sjælden åbner vinduerne i sydsiden om sommeren, kun i læsiden med
automatisk vinduesopluk (der kører året rundt), det er på grund af, at den lune varme vind bringer mange skadelige insekter med ind i drivhuset, og fordeler dem over det hele.
Derimod suges den for varme luft hurtigt ud gennem læsidens vinduer. Hilsen Henry G.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 19. februar 2012 kl. 21.19

Hej Alle.

Dejligt med så mange tilbagemeldinger allerede.

Jeg vil bruge den nævnte plads i haven, da det er den mest "praktiske", og det er afprøvet sidste år, at udbyttet var tilfredsstillende.

Jeg kan sagtens forstå meningen med at finde et endnu bedre sted, men det er det sted, der passer bedst til os, da resten af haven bruges til andre ting...
Har dog talt om at placere drivhuset foran det andet bed, men så kommer det til at "svæve" midt i haven, hvilket vil være lidt øv. Desuden tror jeg, det vil skygge for resten af bedet...

Jeg er åben for forslag til, hvad jeg kan gøre med et evt væg-drivhus, men det der skal tilføjes er, at den nuværende mur, skal væltes og der skal bygges en ny til sommer - ergo kan jeg ikke få drivhus før næste år, hvis det skal være et væg-drivhus...

Jeg overvejer at placere drivhuset med indgang mod syd (forfra, hvor billedet er taget) - dette med tanke på, om den ene sides tomater mm, vil skygge for den anden side, hvis drivhuset placeres med indgang fra flise-siden (hvor vinduet kan åbnes i læ-siden)...

Hvad tænker i om det?

Mange hilsner Trine

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 19. februar 2012 kl. 23.01

Hej igen
Jeg ville klart vente på den nye mur og satse på vægdrivhuset - det tror jeg virkelig du vil blive glad for i længden og det vil være en rigtig god udnyttelse af pladsen. Det vil så placere døren ud mod fliserne, og altså den brede side af drivhuset mod syd, hvilket jeg synes må være den optimale løsning. De forskellige planter i drivhuset stiller forskellige krav til sol og lys og tomater skal fx. ikke have for meget direkte sol, så du kan sagtens udnytte begge langsider i dit drivhus med den placering.
Hvis du slet ikke kan vente med drivhuset ville jeg nok vælge at lave en midlertidig løsning med nogle lægter og noget plast og så bygge det rigtige drivhus når muren er skiftet.
Mange hilsner
"Den anden Trine"

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 20. februar 2012 kl. 19.57

Hej igen Trine V. Det vil blive et dejligt højt hus når trempelen skal være min. 1,80 m høj, det kræves vel som dørhøjde, derudover tror jeg, at gangarealet vil bruge mere plads, rækkevidden er ca. 80cm. Et lille plantebord i et af de bageste hjørner ("i skyggen") er en god ide. Når tomater får vand nok, kan de tåle at stå i solsiden uden skygge, gerne en tør varme rundt om planten, og aldrig overbrusning. Agurker kræver en fugtig varme i skygge, derfor står de bedst bagerst i huset og elsker en overbrusning på varme dage. Hilsen Henry G.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 21. februar 2012 kl. 18.17

Hej igen.

Atter engang tak for jeres respons. Er dejligt at få nogle input, hvor sagen ses fra flere sider...

Tak Trine for din opmuntring til væg-drivhus.
Og tak Henry for de gode tips til placering :-)

Der er sket en del i forløbet siden.
Er godt jeg har ferie, så jeg har tid til at kigge lidt på nettet ang drivhuse mm. :-) Tiden flyver jo afsted med dette projekt - og er stadig kun på tegnebrættet...

Seneste forslag - og sandsynligvis den endelige beslutning er et Halls Universal 7,5 m2 i polycarbonat.
Det passer som fod i hose til "drivhus-pladsen" og giver indgang fra flisesiden. Dog er der kun ét vindue i, men det må jeg købe mig til, hvis der opstår problemer.
Forventer at støbe fundament, når cementblanderen alligevel skal igang samt at lave regnvandstønde ved siden af...

Tak for jeres hjælp indtil nu :-)

Hilsen Trine

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 3. marts 2012 kl. 13.04

Hej igen...

Et nyt spørgsmål er opstået i drivhus-erhvervelsen...

Min søde mand vil være behjælpelig at støbe et gulv og lave en "kartoffel-kælder" ca 1,5 m lang, 0,6 m bred og ca 0,7 m dyb og med en plade over - til opbevaring af grøntsager til vinter...

Har kunne læse mange meninger og erfaringer herinde om, hvorvidt der er bedst at plante i jorden eller i potter/plantesække...

Er det helt skævt at støbe gulv?
Fordelen er, at drivhuset - i polycarbonat, kan fæstnes godt, men at det så skal være i plantesække og potter dyrkningen skal foregå...

Hvad tænker I?
Tak for hjælpen :-)

Hilsen Trine

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 3. marts 2012 kl. 17.23

Hej Trine V.
Det er der vist lige så meninger om, som der er er drivhusdyrkere :-)
Personligt vil jeg altid vælge at dyrke direkte i jorden, da det giver mindst besvær. Tidligere sagde man altid at jorden i drivhuset skulle skiftes hvert år, og så var det nemmere med plantesække. Men det med at skifte jorden er mange efterhånden gået væk fra, mig selv inclusive.
Ved at dyrke direkte i jorden, der det lettere at holde planterne vandede, da rødderne kan søge dybt. tilførsel af kompost et par gange i løbet af året kan holde planterne med gødning. Dækkes jorden af græsafklip eller grov kompost, nedsættes vandingsbehovet betydeligt, og klimaet i drivhuset bliver mere tørt.
mvh Randi

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 3. marts 2012 kl. 18.40

Hej Randi.

Mange tak for dit svar.

Kan godt se fordelene ved at dyrke i "rigtig" jord.
Hvordan gør du så med opbevaring af høsten, for det er en væsentlig ting for mig. Har ikke rigtig nogle steder at opbevare uden det spirer/bliver dårlige...

Mvh Trine

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Petersen, 5. marts 2012 kl. 14.53

Har du gjort dig nogle overvejelser over hvad du vil gro i dit drivhus? Det kan være godt at vide før du beslutter dig for hvad retning den skal vende, da forskellige planter skal have forskelligt med sollys og temp.

Mvh
Martin
www.nettraening.dk

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 5. marts 2012 kl. 18.38

Hej Martin.

Som udgangspunkt er det tomat, agurk, chili, peberfrugt og et par krydderurter.
Måske vindruer, hvis jeg kan...

Mvh Trine

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Knudsen, 5. august 2012 kl. 16.00

Hej.
Vi er også nybegynder udi det med drivhus, som vi har sat på store betonfliser og nu har vores børn givet os en vindrueplante, men kan vi sætte den i plantesække eller skal vi til at skære hul i betonfliserne så den kommer direkte ned i jorden?
På forhånd tak

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. august 2012 kl. 21.50

Hej Jytte

den skal i jorden - vin har et meget dybtgående rodsystem, så den skal have plads til at folde sig ud.

Prøv at søge oppe i søgefeltet til højre - så får du en masse god viden om at dyrke vin i drivhus :)

mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Nybegynder opgraderet til drivhus-ejer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Nybegynder opgraderet til drivhus-ejer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider