Forum

Temperatur og bobleplast

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 2. marts 2012 kl. 10.10

Jeg har et lille billigt jem&fix drivhus i drivhuset. Den plast der følger med kan højst bidrage med 1-2 grads forhøjelse af nattemperaturen. ( Til gengæld kan man koge agurkeplanter i den om dagen, hvis man glemmer at lukke op :)).

Hvis jeg laver et betræk af bobleplast, hvor mange grader kan jeg (sådan ca.) regne med at kunne hæve nattemperaturen?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 2. marts 2012 kl. 12.20

Lene hvis der ikke tilføres nogen varme, så ændrer det ikke noget særligt at skifte ud til bobleplast. Det bedste du kan opnå er, at temperaturen falder en lille smule langsommere når solen forsvinder.
Det er heller ikke alle der kan forstå, at f.eks. vandrør kan frostsprænge selv om de har en tyk isoleringskappe. Men uden varmetilførsel så udlignes temperaturen til omgivelsernes temperaturer.
I et almindeligt drivhus kan man opleve, at jorden og eventuelle belægninger i den her tid varmes op af solen i dagtimerne, og varmes afgives så natten igennem og kan holde drivhuset frostfrit hvis udetemperaturen ikke falder voldsomt.
Hvis man skal holde sit drivhus frostfrit her i overgangsperioden så skal man ha' en eller anden varmekilde som f.eks. en lille el- varmeblæser som kan supplere når temperaturen falder om natten.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 2. marts 2012 kl. 13.32

Jeg fik vist udtrykt mig lidt upræcist.Det jeg håbede på var netop, at bobleplast ville være i stand at holde på den ophobede varme- også ud på de små morgentimer, men du har nok ret i, at det er for meget forlangt- det er jo begrænset, hvor meget varme, der er at gemme.

Jeg har ikke strøm i drivhuset, så det med varmeblæser bliver lidt bøvlet. Jeg plejer at sætte et par sorte murerbaljer med vand til at opsamle noget varme.

Tak for svaret.

Nyt svar til emnet »Temperatur og bobleplast«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Temperatur og bobleplast

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider