Forum

Mariehøns bestanden 2012?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. H., 29. juli 2012 kl. 11.14

Hej derude :)

Har kun set 2 mariehøns i haven i år. Det undrer mig der ikke er flere, for bladlus har der været rigeligt af indtil svirrefluen tog fat. Hvordan ser det ud hos jer?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. juli 2012 kl. 12.03

Hej Jeanet Kanonfotograf ;)

Nej, vi har heller ikke nogle marihøns i år, men er det ikke almindeligt, at bestanden kører op og ned?

Jeg husker et år, hvor der lå mariehøns på strandene i mængder så det mindede om "tangvolde".

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 29. juli 2012 kl. 14.27

De er begyndt at dukke op her (jeg bor i det nordlige Århus). Den sidste uges tid, hvor jeg har luget, har jeg set måske 15-20 stykker rundt om i haven. Så der er måske håb forude.
Elsebeth

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 29. juli 2012 kl. 15.25

Det ser ikke bedre ud på Lolland, jeg har kun set 2 den sidste måneds tid.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juli 2012 kl. 17.15

Her i Gladsaxe har vi hellere ikke for mange, Jeg kan ikke mindes at have set nogle endnu . Ej heller i mine insekt hoteller .

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 30. juli 2012 kl. 9.28

Desværre har jeg kun set 2 mariehøns i år! Jeg savner dem virkelig, men heldigvis er der svirrefluer i massevis, så bladlusene får "kam til håret" :-)
Faktisk har jeg kun set ganske få mariehøns her hvor vi bor i Karlslunde de seneste par år - på trods af at haven dyrkes økologisk og der er masser af kvasbunker, brændestabler og andet godt til insekter.
Vi bor ret vindomsust, måske kan det have noget med sagen at gøre? Eller mine naboer sprøjter måske for meget?

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juli 2012 kl. 9.58

Jeg har ikke set mariehøns siden engang i april...

Men har dejligt mange svirrefluer, der er ved at have ryddet alle bladlus fra drivhuset :)

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 30. juli 2012 kl. 10.02

Om det er almindeligt at bestanden er svingende fra år til år ved jeg ikke. Andre her på Falster har også kun set få stykker - men det ser ud til, at det jo "næsten er på landsplan" der kun er få at spotte.

Gad vide om mariehønen også har fjender i naturens cyklus, ligesom andre insekter har?

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Sørensen, 31. juli 2012 kl. 16.29

Desværre har jeg ikke set mariehøns i år overhovedet heroppe i det nordlige (Vendsyssel). Heller ikke særligt mange svirrefluer... Forleden dag noterede jeg mig dog med glæde, at bierne havde fundet vej til nys udsprungne lavendler - dog ingen honningbier. Men det kan da komme :)

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 1. august 2012 kl. 10.08

@Kirsten

Jeg undrer mig over at du skriver "nys udsprungne lavendler"? Jeg har en lille stensætning ved terrassen med ca. 30 blå, lyserøde og hvide lavendler og de er sprunget ud for længst. Er der så stor forskel fra landsdel til landsdel? Jeg bor ved Haslev på Midtsjælland.

Jeg har ingen bier i lavendlerne, men til gengæld helt ufatteligt mange humlebiler/brombasser. Der er altid mindst 10 i gang, fra tidligt morgen til sen aften. :-)

Peter

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Z., 1. august 2012 kl. 10.19

Super flot billede..
Masser af majpytter (mariehøns) her på Bornholm. For ca. 14 dagen siden, så mange at man ikke kunne tage et enkelt skridt uden at træde på flere:o(

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 1. august 2012 kl. 10.24

Jeg har både brumbasser, honningbier og svirrefluer i lavendlerne - jeg har lige været ude at kigge. Jeg kan ikke komme tæt nok på til at tage et ordentligt billede. Og jeg har særdeles mange honningbier i tre hvide staudesalvier, jeg har haft de sidste par år. De er ved at afblomstre første gang nu, men der har været en konstant summen de sidste par måneder. Og jeg har altså set en del mariehøns, så jeg er sikker på, de kommer.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Sørensen, 1. august 2012 kl. 10.49

Peter - ja, der er faktisk ret stor forskel. Jeg er tæt på at påstå, at i normalsomre (hvad det så end er... men i år er det ihvertfald ikke...) skal man ikke meget længere ned end midtjylland i forhold til Hjørring, så kan der være næsten 14 dage i forskel. I år er mine lavendler meget sent på den, men pyt med det, de er skønne alligevel - det er de helt 'almindelige' jeg har :)

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 1. august 2012 kl. 11.47

Må jeg stille et lidt off-topic spørgsmål i denne sammenhæng?

Elsebeth skriver "afblomstre første gang": Hvornår skal man klippe sine lavendler ned, for at de kan nå at blomstre endnu en gang samme sæson?

P.f.t.

Peter

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Sørensen, 1. august 2012 kl. 12.07

Meget pudsigt vi lige er havnet i lavendler... jeg har netop købt lidt varer og modtaget dem for en time siden fra www.lavendelbo.dk - bl.a. lavendelhonning! Måske er der lidt info om dit spørgsmål, Peter, på nævnte side? Jeg har ikke nærlæst alt på den, forstås :)

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 1. august 2012 kl. 12.57

Det var nu egentlig ikke lavendlerne, men staudesalvien, jeg snakkede om. Men mine lavendler blomstrer også to gange - eller de forsætter med at blomstre resten af sæsonen. Jeg klipper dem ikke ned - kun i april.

Nyt svar til emnet »Mariehøns bestanden 2012?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Mariehøns bestanden 2012?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider