Forum

Edderkopper!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 4. september 2013 kl. 20.56

Dyr i haven opfatter jeg normalt som en skøn ting, ja et sundhedstegn. Men vi er nu så plaget af (store)edderkopper fra vores have, at vi ikke længere kan holde det ud.
Det er nu nået til et punkt hvor vi ikke åbner vinduer og døre bliver kun åbnet strengt nødvendigt. Hvis et vindue bliver glemt, er vi besat af de små kryb indendørs. Det er en sand plage og vi er faktisk kede af at vi heller ikke føler vi kan bruge have/terrasse fordi de spinder løs konstant og der er så mange!
Vi har en ældre have, med mange træer og buske. Jeg er utrolig glad for haven, men føler mig fristet til at fælde fælde fælde, i et forsøg på at holde dem lidt på afstand.
Mit spørgsmål er vel om i har nogle gode råd? Et der bestemte planter/buske der tiltrækker edderkopper? Eller omvendt frastøder dem??

På forhånd tak

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 4. september 2013 kl. 21.15

Jeg tror du kan fælde løs, lige så tosset du vil, men det ændrer ikke på antallet af edderkopper!
Til gengæld kan jeg love dig, at du med tiden vil vænne dig til edderkopperne - når de som nu søger ind i huset, for det er edderkoppesæson nu. Anskaf dig et par edderkoppe-forskrækkede børn - det er det bedste middel :-) Så er selv en kyllinge-mor som jeg nødt til at bide tænderne sammen og tænke på fædrelandet, mens jeg gelejder de store kopper ud af nærmeste vindue - uden at de taber deres træskostøver og hatte! :-)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. september 2013 kl. 21.22

Mon ikke, man lige som med mariehøns kan se år, hvor fx edderkopper forekommer i stort tal? Om en måned begynder efterår/vinter, og så kommer der en naturlig stopper for deres aktiviteter.

Det er heller ikke planter, der tiltrækker edderkopperne - men de nyttedyr og skadedyr, du har i haven. En fin gammel have vil netop tiltrække skadedyr - men også nyttedyr, som edderkopperne jo er - og andre, som edderkopperne lever af.

Du kan da bare fælde-fælde-fælde... Jeg kan afsløre, at jeg fx aldrig har set en asfaltørken fuld af edderkopper - lige som de heller ikke findes i hobetal på Rådhuspladsen i Kbh. Men de bebor sandsynligvis både HC Ørstedsparken og Botanisk Have, som ligger inden for ca 1 km, i hobetal...

Man kan købe net til vinduerne, som kan klæbes på rammen/sættes fast med magneter, så vinduerne og dørene kan være åbne. Ellers kan man jo slå dem en gang med fluesmækkeren.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. september 2013 kl. 21.41

Hej Trine Hansen

Som du beskriver din have er det er rart sted for edderkopper - og for deres konkurrenter. Masser af edderkopperne er sikkert end som fint foder til mejsefuglenes unger. Og masser af flyvende insekter er endt som mad for edderkopper...

Edderkopperne søger indendørs nu for at lægge æghobe, der kan være i nogenlunde sikkerhed for frost og for meget væde - og mange af edderkoppearterne lægger deres æghobe i revner i barken på gamle buske og træer. Så hvis du gør alvor af den store omgang fældning, så gør du livet surt ikke bare for edderkopperne men også for fuglene..... Og lækrogene forsvinder eller bliver færre.

Overvej om ikke humøret vil få det bedre, hvis familien beslutter sig for at edderkopperne er et vilkår på linie med fuglesang kl 3 mange sommermorgner, regnvejr på en fridag og den endeløse strøm af vasketøj....
Fænomenet varer 4 - 6 uger, så er det overstået, fordi det bliver for koldt....

Find ud af om hele familien kan tage en tur på Zoologisk museum i København: Der er frem til 31. december 2013 en flot opsat særudstilling om edderkopper, som trækker tråde (!) til silke, glaskunst og biologi - udover de levende eksemplarer af forskellige interessante arter i edderkoppefamilien.

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 4. september 2013 kl. 22.04

Hej Trine,

Jeg vil slutte mig til de andre. Vi har også mange edderkopper. Men når jeg er træt af dem inde i huset, tænker jeg på den gang for 7-8 år siden, hvor jeg i 11 måneder boede i en lejlighed på 2. sal inde i centrum af Aarhus. Der var absolut ingen insekter overhovedet! I løbet af de 11 måneder, jeg boede der, kom der én gang et stankelben ind i lejligheden, og det fløj forvildet rundt i en lang gang. Det var så sjældent at se et insekt, at børnene navngav det (så vidt jeg husker, kaldte de det Gurli) :-)

Man kan kun gisne om, hvor sundt det er at bo sådan et sted, når ikke engang insekter kan leve der...

Så jeg sætter pris på mine edderkopper og alt det andet kryb. Og det er snart overstået.

Elsebeth

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. september 2013 kl. 9.06

Som Elsebeth så tankevækkende beskriver er edderkopper et sundhedstegn! Hvis man har den slags fobier og vil arbejde med dem, så kan jeg kun anbefale økologisk havebrug og især at studere indholdet i kompostbunken :)

Edderkopper er spændende nyttedyr i haven og støvsugeren tager sig af dem i huset - hvis de optræder i store mængder...

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 5. september 2013 kl. 10.13

Nu får jeg sikkert et rap over fingrene. Jeg ved godt, at man ikke må reklamere for andre...

Men - jeg har selv haft virkelig god brug af denne tingest:

vivara.dk/product/id=388/bugaway.html

Man kan ret nemt indfange insekterne i huset og sætte dem udenfor. Man slipper for at skulle have fat i støvsugeren, man klasker dem ikke ud på væggen, og man slipper for flueklatter og for at slå bier ihjel. Og den er også rigtig god til edderkopper. Det er da mange gode argumenter, ikke? Og selv de mennesker, der har mest fobi mht insekter, kan bruge den.

Nu skal jeg nok tie stille... Undskyld!

Elsebeth

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. september 2013 kl. 11.24

Den er rigtig smart - lidt smartere end et glas og et stykke pap, som jeg bruger :)

PS
Jeg tror ikke du får andet end ros, når du hjælper med et godt link. Forbuddet gælder vist kun leverandørerne selv.....de kan købe en annonce og støtte havenyt, kan de!

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 5. september 2013 kl. 12.33

@Tom: Det er nøjagtig samme princip som et stykke pap og et glas, som jeg også tidligere har brugt. Jeg vil helst ikke slå dem ihjel - ikke engang hvepse - så denne her er bare genial.

Myg er selvfølgelig en helt anden sag! Vi snakkede den anden dag om, hvorfor myg egentlig eksisterer? Vi blev enige om, at det nok var svalernes yndlingsdessert! :-)

Den kan i øvrigt også fange myg.

Elsebeth

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 20. februar 2014 kl. 20.11

Kunne nogle få høns i haven ikke medvirke til at nedbringe bestanden af edderkopper og andet 'kryb'?

Nyt svar til emnet »Edderkopper!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Edderkopper!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider