Forum

Klamme »orme« i min regnvandstønde?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. juni 2014 kl. 22.08

I dag til morgen ville jeg lige vande mine krukker- og roserne- med "rådnevandet" fra regnvandstønden. Ved tredje opfyldning af vandkanden opdagede jeg nogen underlige dyr i vandet.

Først troede jeg det var dræbersnegle, små, der var druknet, men de bevægede sig.

Så tænkte jeg videre- og åh nej- det er vel ikke salamanderlarver?! Vel?!! Så jeg hældte rent vand på, da jeg fik skrækkelig dårlig samvittighed over at vandets iltindhold nu sikkert var ved at være superkritisk.
Og hvad nu- der kommer snart regn, og så løber tønden over....

(Jeg ved det: Jeg er UNDERLIG!)

Ind og slå salamanderlarver op, men nej- de har tydelige gæller, og de her bevæger sig mere som op (op og ned og strækker sig) end som padder (fra side til side uden stræk)

Så hvad er de der ufatteligt klamme "orme"?

De er beige-lyserødagtige med ligesom et stift spyd (brod) ud af bagenden. De største er 2 cm + 1½ cm "spyd", dette er tyndt og stift, mens dyret bevæger sig ormeagtigt op op og ned og strækker sig. Der er også nogen mindre- af en yngre generation 1 cm + spyd.

AAADD....

Jeg har ellers i min tid flittigt udforsket ferskvandsfaunaen i diverse moser/vandhuller/åløb men dette?

Det er lige før man kommer til at tro på "spontan genese". ;-D

Mvh
Tine- som klamme dyr elsker at bo med- og jeg mener ikke kattene...

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2014 kl. 22.31

Se denne nederst under betegnelsen "rottehale", er der et foto af en der ligner dine - en larve fra en art svirreflue. Lidt á la "den grimme ælling" ....

www.vestrehus.dk/dyresider/svirrefluelarver.htm

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. juni 2014 kl. 23.04

Kolonier af bakterier kan også lave nogle klamme ormeagtige væsner i vandet. Det sker når vandet er råddent eller delvis råddent .
Den eneste måde at udrydde dem på er at skifte vandet .
Jeg har aldrig fundet dem i brændenældevand, kun gammel beskidt vand, som skal have nogle uger før at disse kolonier dannes . Bakterierne skader ikke planterne .

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 23. juni 2014 kl. 23.10

Hej Tine :-)
Jeg vidste ikke at det kunne være så stor en oplevelse at tømme regnvandstønden.
Du skriver så jeg kan 'se' panikken brede sig :-)
Kan desværre ikke hjælpe dig, men din omsorg for evt salamander yngel synes jeg godt om.
Hej fra Lone.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. juni 2014 kl. 23.38

Takker meget for svar!

Men netop det med "rottehalen" passer ikke rigtigt- "halen" er stiv og tynd, som en brod. Noget tyder på de er kannibaler. (Aaad vandlevende maddikker?).

Søren: Det er helt sikkert dyr, ikke en bakterie/svampe/goplekoloni.

Stod det til mig ville jeg også bare tømme og rense tønden, men... Ja.

Lone: I mit næste liv bliver jeg helt sikkert genfødt som et medlem af de der religioner, hvor man ikke må slå ihjel/træde på myrer- og har folk til at feje foran sig. Eller vent: Jeg må være reinkarneret af dem. ;-)

Mvh
Tine

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. juni 2014 kl. 7.27

For det første tænker jeg, at salamanderne har svært ved at komme op i din regnvandstønde. Jeg tror snarere, at du skal lede efter et flyvende insekt, der formerer sig i søer eller vandløb.

Billedet leder mig ikke meget på vej, men en del vandlevende insekter har sådan en brod. (Men igen, hvordan skulle de komme op i tønden?).

Prøv at se her: www.naturporten.dk/temaer/danmarks-dyr/tag/danmarks-dyr/Insekter%20-%20Sø%20og%20vandløb

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. juni 2014 kl. 9.45

Det er nu slet ikke så sært, at der "opstår" forskellige væsener i regntønden. Jeg har da ofte set alle mulige larver, orme og lign. når jeg renser mine tagrender forår og efterår. De fleste er vel leveret af fugle som besørger på taget og i tagrender. Det kan så ikke undgås at en del af det skylles med ned i regntønden.
Af samme grund tømmer jeg min regnvandstønde med jævne mellemrum, når vandstanden i tønden er lav, og så får den en spuletur med vandslangen, så den er klar til at blive fyldt op af næste regnskyl.
Det er ikke fordi det gør noget, at der kommer lidt organisk stof med i vandkanden, men bare fordi jeg synes at det er ulækkert og at det kommer til at stinke.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. juni 2014 kl. 16.14

Det plejer at være myggelarver men fotoet ligner ikke.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 24. juni 2014 kl. 18.48

Hej Tine.
Det er larver af den store svirreflue..Eristalis Tenax.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. juni 2014 kl. 3.34

Enig- det er Stor Droneflue.

Mvh
Tine

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. juni 2014 kl. 3.49

Feya: Salamandre kan rent faktisk krybe op ad en plast spand, så de kan sikkert kravle op i en regnvandstønde, hvis de vil.

Men det var det så ikke.

Tak til alle for svarene, de er alle overvejet nøje, og ja... Forkastet.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Klamme »orme« i min regnvandstønde?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Klamme »orme« i min regnvandstønde?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider