Forum

Tak for det- kat! (Rottelig på plænen)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. august 2014 kl. 1.20

Ja, jeg vanker ud på min plæne, skal hænge vasketøj op, der ligger en død mus- okay, det er normalt. Tre skridt fra musen- er der så et rottelig, og det er ikke helt nyt.

Nu vil jeg ikke gerne træde i det, så det ekspederes op på en fejebakke- og undervejs mod skraldespanden (ja det er oppustet og uden øjne- lig er ulækre), mærker jeg en hørm af forrådnelse, så tanken om 1½ uge af et lig i den grønne spand fordamper.
Liget ender i grenbunken.

(Jeg er sart med lugten af rådden rotte, som barn måtte mine forældre lukke et helt værelse af og få brækket gulvet op- da en rotte var død derunder. Føj for den da... En STANK).

Nu er jeg bare i tvivl om, hvorvidt vi skal have Mortalin ud, kattene kan have hentet rotten hos hønseholder genboen. Det kan være en rotte, der lever i jordoverfladen/vandrerotte- modsat kloakbæsterne. Overfladerotters adfærd er anderledes end kloakrotters.

Vi har ikke spor af rotter selv- udover dem kattene i ny og nå har fanget. Og vi opbevarer kattenes mad i aflukkede beholdere inde.

Men jeg må nok ringe til Mortalin, selvom det var en ret lille rotte- et ungdyr. Min gamle missemor havde speciale i rotteunger, og de var stendøde når de små fik dem.
Rotter er farlige dyr- så missemor kan modsat mus og den slags ikke lære de små, hvordan de tager en rotte. Det må kattene selv lære sig.

Mvh
Tine- men PYH den stank af råddent kød- jeg synes den sad i næsen i timevis

1 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. august 2014 kl. 9.03

@ Tine
Jeg ved ikke hvordan du konstatere, at der er tale om en rotte.
Vandrotte er i hvert fald ikke en rotte. Men en mus der også kaldes mosegris.

Det som du kalder kloakrotter er ganske almindelige rotter, som blot lever i kloaker for komfortens skyld.
Faktisk lever de overalt hvor det er komfortabelt.
Kloakker er frostfrie og rotterne er beskyttet mod andre rovdyr.
Der serveres løbende føde og ofte er der tilstrækkelig med huller, hvor rotterne kan grave sig op hvor jorden er tør og der kan laves rede.
At rotter kan leve i kloakker skyldes - foruden komforten - at rotter ikke behøver rent vand. Det behøver alle andre gnavere.

Når du siger, at kattene også har fanget mus, er det en indikation af, at der i dit tilfælde måske ikke er tale om en rotte.
Det kan være en strejfer. Mus og rotter lever ikke samme steder samtidigt.

Skal du til at bekæmpe små gnavere, er det vigtigt at vide, hvad det er, du kæmper imod ;)

2 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 21. august 2014 kl. 12.54

Se på øerne. Rottens øre er "store" og synlige (større end vandrottens/mosegrisens). Hvorimod vandrottens ører er meget små og næsten skjult i pelsen.
Rotter og mus kan godt leve samme sted, hvis der er føde nok. Har selv haft problemer med rotter/mus i hønsehuset.
Katten har under alle omstændigheder fortjent en stor godbid :)

3 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. august 2014 kl. 13.36

d,Herrer, Tine skriver altså vandrerotte og ikke vandrotte.

Til dig Tine, mit indtryk er at du har udmærket styr på, forskelle mellem smågnavere.
Jeg er ret sikker på, at du SKAL kontakte Mortalin, når du finder rotter, døde eller levende på din matrikel. Så bliver det også dem der afgør om der skal tages affære.

4 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. august 2014 kl. 13.39

PS: Hader som du, lugten af rotter. Døde eller levende. Opdagede hver gang, på lugten, når vi havde rotter i kælderen, da jeg var barn. Desværre troede mine forældre ikke på mig, før kræene havde gjort skade i et eller andet omfang.

5 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. august 2014 kl. 14.56

@ Vibeke.
UPS. Du har ret og Tine har nok styr på det.

6 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. august 2014 kl. 17.25

Jeg har styr på det, kattene har gennem årene være flike til at levere belægseksemplarer af mus og rotter mm.
Rotten havde lang hale og gråbrun bug, hvor fx halsbåndsmus har hvid bug og lang hale. Mosegrise tager mine katte tit, men det er en studsmus (i slægt med markmus), og mosegrise (vandrotte) har en kort hale.

Jeg har kontaktet Anticimetex (ikke Mortalin), da de åbenbart er kommunens valg af skadedyrsbekæmpelse. Men da rotten ikke var indenfor går der nok en uges tid før, vi hører mere.

Det er også mere for god ordens skyld! Jeg tror mere, de kommer fra hønseholdet/ det er en strejfer. Vi fik lavet minirens + lagt nye rør for nogle år siden, så kloakrotter har vi vist ikke-

Tak for svar!

Mvh
Tine- med interesse for dyr

7 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. august 2014 kl. 17.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2014 kl. 17.46

Hej Tine
Hvad ville være mere naturligt end at grave et hul og give døde dyr/fugle en standsmæssig begravelse. Det gør jeg i hvert tilfælde. Ikke noget med skraldespand her! Det synes jeg er under dyrets værdighed. :-(
Ingeborg

9 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. august 2014 kl. 18.19

Normalt lader jeg også bare ligene ligge- eller de indendørs ryger ud af vinduet.

Grave- nej, de forsvinder langt hurtigere, hvis de ligger på jorden fremfor i den.

Jeg ved faktisk ikke lige hvorfor, jeg syntes rotten skulle i den grønne container, det må være en refleks (fejebakke= tøm i skraldebøtten). Nu er den så grenbunken, hvor den kan blive til jord.

I øvrigt siges det, at lugten af en død rotte holder andre rotter væk, men om det er sandt, ved jeg ikke. Det er nok bare gammel overtro.

Mvh
Tine

10 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. august 2014 kl. 18.35

He he, jeg ville hurtigt blive træt af at grave huller til efterladte muse-mm.-lig.

I snit har vores 2 katte efterladt 1 lig/døgn på eller omkring vores terrasse, siden maj. Et lille overslag sige ml. 90 og 110 lig.
Vi smider dem ind i krattet og forventer en vis hjælpsomhed fra skovsneglenes og andet krybs side. Når vi det ikke, hjælper den flyvende natrenovation af og til.

11 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. august 2014 kl. 18.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. august 2014 kl. 21.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2014 kl. 23.57

Jeg synes at det er ækelt at lade de døde dyr ligge frit fremme på jorden. Så kan spyfluer og andet kravl jo fint more sig med dem - og derefter tage en tur over dine rundstykker og anden mad. Det er direkte uhygiejnisk at lade døde dyr ligge og flyde!
Jeg har lige læst en artikel om at fluer er verdens farligste dyr, fordi man på et enkelt flueben har fundet 600 ( eller var det 6000) forskellige bakterier - og en flue har 6 ben.
Under jorden gør de da også gavn.
Jeg får helt myrekryb ved at tænke på at der skulle ligge så mange døde mus etc. på min matrikel i løbet af sommeren.
Ingeborg

14 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. august 2014 kl. 10.45

Hej Ingeborg
Det er nok "mine" lig, du har i tankerne?

Faktisk er det meget få fluer og endnu færre spyfluer vi ser her. Så i den retning er jeg overhovedet ikke bekymret. (Gad vide om det er de mange frøer, tudser og guldsmede, der har en begrænsende effekt?)
For mig ser det ud til, at naturen, som vi har noget tættere på her, end en almindelig parcelhushave, blot lader ligene indgå i det store kredsløb.
I øvrigt ville de mus dø på et tidspunkt alligevel, på steder helt uden for min kontrol.

-og så spiser vi så godt som aldrig rundstykker, -der er for langt til bageren. ;-)

15 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. august 2014 kl. 12.03

Hej Vibeke - og undskyld hvis jeg har "omdøbt" dig.
Jeg har rengøringsvanvid indendørs i dag - og det giver jo tid til en del eftertanke. Nu skrev jeg godt nok rundstykker, fordi det lå nærmest i mine tanker (er på skrump med god effekt :-)). Men i dag har jeg tænkt på at fluer m.m. jo også tager afsæt på bær og frugter. Dem ville jeg ikke kunne nyde.
Jeg tænker da også på at landmændene i min barndom smed døde smågrise på møddingen. Bvadr......
Uanset hvor du bor, vil der være fluer og spyfluer. Heldigvis har vi da lov til at gøre som man finder bedst.
God weekend - Ingeborg

16 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. august 2014 kl. 23.31

Inde bruger vi de der klamme klisterstrimler mod fluer. Vi har også en insektlampe.

Ja fluer er klamme- jeg hader stikfluer, og de der "dovne staldfluer" der velsker varme. de får ikke lov til at sidde på noget som helst af mad!

17 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. august 2014 kl. 23.49

.Ja, heldigvis Ingeborg :-)

Kommer til at tænke på en historie, der i min fynske barndom, blev fortalt om krofatter på Gribvad Kro.
En gæst klagede en morgen over de usandsynligt mange fluer, der holdt til ude på dasset.
Hvorpå krofatter smilede glad over at kunne løse gæstens problem. "-Bare vent med at gå derud til omkring middagstid....-så sitter de allesammen inde på bordet....."

18 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. august 2014 kl. 0.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2014 kl. 11.08

Hej Frank
Så foretrækker jeg en kylling der smager af pap fremfor af mødding.
Ingeborg

20 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2014 kl. 11.18

Jeg gyser ved tanken om at have kadavere liggende rundt omkring. Vibeke skriver om 90-100 musekadavere siden maj. Den ene døde solsorteunge, som var drattet ned i bunden af en hortensia predte sådan en stank at jeg ikke gav op før jeg fandt årsagen til stanken. Uff...... når jeg tænker på de mange bobler på kadaveret - fuld af vrimlende spyfluelarver. Jeg havde ikke lyst til hverken purløg eller persille i lang tid.
Ingeborg (Sippe) og ikke opvokset på landet, selvom jeg bor i landzone nu.

21 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. august 2014 kl. 12.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2014 kl. 12.19

@Frank
Ja, nu ved jeg ikke om den bonde, som jeg køber hanekyllinger af omkring pinsetid også har rottekadavere liggende, men vi er enige om at en grydestegt hanekylling med persille, nye kartofler og agurkesalat er en herreret.
Vedr. historien om fluerne på dasset, blev problemet sikkert løst ved at gæsten pakkede sine kufferter og aldrig vendte tilbage :-)
Ingeborg -

23 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. august 2014 kl. 12.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2014 kl. 17.18

@Frank
Da vi i 1970 købte vores hus af sønnen til den landmand, som havde udstykket jorden, havde han også da han byggede et drivhus i forlængelse af garage og værksted, gravet en død pattegris ned sammen med vinstokken (udenfor drivhuset). Det synes jeg var ret så ulækkert, men han må have vidst at det var bedre.
Den med sildene på markerne i Bangladesh lyder ikke spor bedre. Jeg troede faktisk ikke de havde nok at spise dernede.
Ak ja, man skal høre meget før ørerne falder af.
Med hensyn til drivhuset var vores sælger nu ikke så klog alligevel, for drivhuset havde vores gavl og langsiden af naboens garage til to sider. Altså slet ikke lys nok - så jeg pillede ruderne ud, lagde fliser på jorden og nyt tag og har nu et redskabsskur i stedet for.
Ingeborg

25 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. august 2014 kl. 17.51

Nu har rottemanden så været ude, og han mente, det var en strejfer, siden vi ikke har set huller eller sådan.

Angående kontakten: Kommunens hjemmeside linker til en formular som Anticimetex modtager.

Også mente rottemanden, at mine katte var dygtige jægere. :-)

Døde dyr: Mindre dyr forsvinder meget hurtigt (få dage), og de fluer, der går i dem i blanke "ådselsfluer" (Har ikke lige artsbestemt dem)- ikke stuefluer. Det er rigtigt nok at stuefluer (aka de dovne staldfluer), altså hunnerne kræver varme for at kunne udvikle æg (derfor elsker de at sidde på varme ting- og os), og at æggene, når de er lagt, kræver varme for at udvikles. Madikkerne lever så af varmt organisk materiale. For en stueflue er en mødding eller lignende noget, der holder temperaturen længere end et muselig fx.

Ja det er klamt at tænke på, men det er sådan naturen (økosystemet) fungerer.

Katte: Dominerende katte graver ikke deres ekskrementer ned, men det gør de lavere rangerende derimod, de ved godt, hvem der er boss.

Mvh
Tine- der ved alt muligt underligt om dyrs adfærd...

26 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. august 2014 kl. 16.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

27 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. august 2014 kl. 17.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. august 2014 kl. 17.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

29 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. august 2014 kl. 19.50

Desværre kan neutralisation IKKE trækkes fra, ejheller andre former for dyrlægebehandling. Derfor er der desværre en del, der ikke neutraliserer kattene (de bliver alligevel også kørt over, så vi skal have en erstatning, så vores katte skal have killinger!)

Vi havde for år tilbage et evigt rend af "landmandskatte", det endte desværre med, at der kom sygdom til, så både vi selv og de omboende mistede mange katte (plus dem, den uidentificerede kattejæger tog sig af).

Men nu er dette ikke en kattetråd.

Mvh
Tine- hvis dyrlægeregninger har været store- men nu er alle misserne også neuterede.

30 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 31. august 2014 kl. 20.07

Denne tråd er efterhånden blevet lidt lang i knurhårene - en smule misforstået kan man vel godt sige uden at træde nogen over poterne.

31 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. september 2014 kl. 6.49

Så tog de en halsbåndsmus, så manden vækkede mig: Der er en ROTTE mere!

Jeg havde set den, så i søvne messede jeg, den har hvid bug og lysebrun ryg- en rotte har gråbrun ryg- og gråsort bug og en lang nøgen hale.

Så deet...

Den ER kommet væk. Men det var en halsbåndsmus, og de ser ret nuttede ud, de springer også udmærket. (Her i huset kaldes de "springmus"- de hopper udmærket!)

Mvh
Tine- og kattene har desværre også taget en muldvarp.

32 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. september 2014 kl. 10.07

Hej Tine
Det med rottefarver ved jeg nu ikke lige, men hvis man kan forveksle en halsbåndsmus med en rotte?
Se denne krabat, som jeg fangede med riven for et par år siden. Da
havde rottefængeren lagt gift nogle dage før. Om rotten var sløv eller jeg bare var hurtig, melder historien ikke noget om.
Ingeborg

33 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. september 2014 kl. 10.18

Er det en rotte?
Det ligner mest en halsbåndmus. Alt for lang tynd hale til rotte og for lys på bugen.

34 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 3. september 2014 kl. 10.22

Synes også det ligner en halsbåndsmus.

35 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2014 kl. 10.34

Ja, måske var du FOR hurtig....eller er den også farlig?

36 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. september 2014 kl. 11.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

37 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. september 2014 kl. 11.11

Halsbåndmus og skovmus ligner hinanden til forveksling bortset fra halsbåndet som ikke kan erkendes tydeligt på dette billede.

38 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. september 2014 kl. 16.33

Bare rolig - jeg kan li' halsbåndmus og det eksemplar, som jeg fik fat i med riven vejede 130 gram- så nogen mus var det ikke. Gad vide om hvide og brune rotter kan mutere til sådan en krabat?
Halsbåndmusene er fredede og min mand påstår at jeg ligefrem fodrer dem om vinteren.
Musen på billedet havde et fast spiseritual ved foderbrædtet hver dag mod aften. Det sødeste jeg har set i vores have var en havremus, som havde bygget rede ca. 1 meter oppe i nogle bambusgrene. Alle mus får lov til at leve i vores have.
Ingeborg

39 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2014 kl. 17.52

40 af 41 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. september 2014 kl. 18.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

41 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. september 2014 kl. 21.23

Den, på det sidste billede, tror jeg, er en skovmus. Den er mere rød i det, og det sorte på ryggen, halsbåndsmus er rent brune i det. (Og nej, jeg kan heller ikke se noget "halsbånd" på dem, vi har hos os).

Det kan måske også være en brandmus?! (Dem har vi slet ikke her).

Jeg fodrer mest fugle oppe (foderautomater mm), men visse fugle (gråspurv, rødhals, solsort mfl) vil helst tage foder fra jorden. Så jeg fodrer også fasaner, naboens høns- og råbukken... :-) Mus har jeg dog ikke set.

Mvh
Tine- der har købt mejsebolde allerede.(Tilbud i Netto- de der bøtter, de fås i, er fine til opbevaring af fuglefrø (rottesikre), så jeg har nogen stykker.

Nyt svar til emnet »Tak for det- kat! (Rottelig på plænen)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Tak for det- kat! (Rottelig på plænen)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider