Forum

Bedste sommerfuglebusk?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 22. august 2014 kl. 19.17

Mener at have læst engang, at nogle sorter sommerfuglebuske er bedre end andre - set med sommerfugleøjne.
Jeg har dog prøvet at google uden held.
Er der nogen, der har erfaringer med, at visse sorter tiltrækker flere sommerfugle end andre og i så fald, hvad hedder de sorter?

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. august 2014 kl. 23.42

Jeg har desværre ikke Buddeleia, men jeg har nogen maskeblomst (ukrudt), som bier og sommerfugle er helt tossede med! Det er ukrudt, men det er fredet af denne grund i min have.

Admiralsommerfugle kan lide moden frugt. Generation 1 suger gerne på grene mv, generation 2 kan godt lide mirabeller fx.

Mvh
Tine

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. august 2014 kl. 9.27

Søren, jeg har nogle stykker af de "almindelige" og nogle af den gule, som har mindre blomsterstande.

Vurderet ved blomsterareal er sommerfuglene ligeligt fordelt, men det er klart, at de kæmpeblomsterstande kan rumme flere sommerfugle - og jeg har aldrig mødt en plante med så mange sommerfugle på som på netop sommerfuglebusken :)

Findes der mon overhovedet nogle blomster/ buske _i samme størrelse_ og med samme tiltrækningskraft på sommerfugle?

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 23. august 2014 kl. 10.51

Hej, for svarene.

Jeg har fundet stedet, hvor der står noget omkring, hvilke buddleja, der tiltrækker flest sommerfugle.
"Desværre" har de en webshop, så jeg kan ikke tillade mig at linke til dem. Men generelt er det vist sådan, at jo mere oprindelig sorten er, jo mere nektarrig er blomsten. Det gælder ikke kun buddleja.
Ud fra det jeg kan google mig frem til, er Buddleja Fallowiana den klart bedste sommerfuglemagnet.
Men derfor kan der jo sagtens være andre fremdyrkede sorter, der er kønnere og som samtidig tiltrækker masser af sommerfugle. Jeg ender nok med at prøve nogle forskellige...

Tom, den eneste blomst, jeg har set matche buddleja i tiltrækningskraft, er ildkrone. Men den trives bedst i regnskovsklima....

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 23. august 2014 kl. 10.57

der manglede vist et " tak" i "Hej, for svarene" ; -)

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2014 kl. 17.25

Hej
Jeg har en sommerfuglebusk "Black Knight". Den tiltrækker rigtig mange sommerfugle. Der er dog et hus i nærheden, hvor hele forhaven for nogle år siden blev ryddet og der blev kun plantet sommerfuglebuske. For nogle uger siden parkerede jeg udenfor denne grund - (postkasse) og lagde mærke til, hvor hæslig det så ud med alle de brune afblomstrede blomsterklaser. Det var bestemt ikke kønt. Iøvrigt klipper jeg selv de afblomstrede klaser af og busken kommer straks med næste hold blomster.
Ingeborg

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. august 2014 kl. 18.42

Ja, Ingeborg, forfald er ikke altid kønt, men sådan er livet jo - en cyklus.

Selv om sommerfuglebusken selvsår en smule, så lader jeg naturligvis frøstandene stå som den vintermadpakke frø er for mange dyr. Ligesom næsten alle andre frøstande i haven...

Jeg synes du i dine beskrivelser generelt har meget lidt forståelse for natur og miljø.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2014 kl. 12.13

Hej Tom
Ja, jeg har som du skriver meget lidt forståelse for at "lade stå til" eller lade naturen gå sin gang. Hvad er der galt i at klippe visne blomsterstande ned og give plads til et nyt hold blomster til gavn for sommerfugle og bier?
Rottekadavere på græsplænen og planter i forfald støder min æstetiske sans - og sådan er vi jo heldigvis forskellige.
Hvad kan du ellers bebrejde mig og min opfattelse af hvad der er kønt - og derfor behøver det jo ikke at stride mod naturen?
Jeg har ingen asfalt på min matrikel. Og heller ingen købehegn :-) - Jeg har tværtimod brugt afsavede hasselgrene til selv at flette hegn mod naboen til mine brombær. Naboerne har et stykke vildmark og ingen have. Men det er jo nok det du vil foretrække i stedet for en "friseret" have.

Ingeborg

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. august 2014 kl. 12.57

Ja, jeg tror faktisk at jeg foretrækker naboens have og sammen med motorvejsskråningen er den nok ophav til mange af de fugle du ser :-)

Google fødenet eller fødekæder og vend så evt. tilbage.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2014 kl. 14.33

@Mogens
En skam at jeg ikke har billeder taget i mælkebøttesæsonen. Men jeg sender gerne en pose ukrudtsfrø!
Det bliver vi to aldrig enige om. Bortset fra det, har jeg vundet 2. præmien i IDE NYTS havekonkurrence sidste år - og det fordi min have efter redaktionens bedømmelse havde alle "ingredienser" til en ønskehave. .........og ganske sikkert ikke efter din smag! Vær rar ikke at kommentere mine indlæg for fremtiden. Jeg har den have jeg befinder mig godt i. Du har den have du synes om - og hvad mere kan vi forlange?
Ingeborg

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. august 2014 kl. 8.09

@ ingeborg du er da nem at få op i det røde felt - rolig nu

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. august 2014 kl. 9.09

Ingeborg.

Hvis det foto er af din nabos have, forstår jeg godt din harme.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2014 kl. 11.01

Hej Mogens E
Ja billedet viser naboens have 2013. I efteråret blev huset solgt til en ung tømrermester som har lejet huset ud til en datter til en af vore genboer. I fællesskab er de ved at få styr på haven. Også til stor glæde for os. Til den anden side af vores hus er vi også så heldige at der er ved at komme styr på haven.
Ingeborg

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2014 kl. 11.05

@Mogens Madsen

Det er da lidt af en påstand Tom Andersen kommer med: Citat:
"Jeg synes du i dine beskrivelser generelt har meget lidt forståelse for natur og miljø." Jeg kalder det en frækhed - som får mig op i det røde felt, hvor jeg i stedet for burde "ignorere" manden. Det er langt det klogeste - men så klog er jeg desværre ikke. Det er også godt med et adrenalinskub :-)
Ingeborg

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 26. august 2014 kl. 11.25

Kære Tom og Ingeborg

I skal have tak for bidraget til mit spørgsmål angående sommerfuglebuske. Men vil I ikke være venlige at fortsætte diskussionen om have- og naturopfattelse i en mere relevant tråd - evt. oprette dens egen?

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2014 kl. 11.34

@Søren Jensen
Du må selvfølgelig undskylde at din tråd er blevet misbrugt til dette "fnidder". Jeg lod mig rive med!
Undskyld
- Ingeborg

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hammerum, 30. august 2014 kl. 8.39

Hej
Angående sommerfuglebusken. Jeg har selv flere farver af slagsen, den hvide er der flest "fugle" i. Er det tilfældig eller ????

Lene Hammerum

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Skovgård Petersen, 22. august 2017 kl. 18.24

Flere år senere.. og fri for fnidder... så vil jeg anbefale en liljekonvalbusk, hvis formålet er at tiltrække sommerfugle. Det er en livskraftig busk, der dufter helt vildt. Den er vist ikke karakteriseret som invasiv som sommerfuglebusken er på til. Og sommerfuglene elsker den. Mvh. Dorte

18 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. august 2017 kl. 11.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 23. august 2017 kl. 17.58

Så er de blæst min vej for jeg har mange fordelt på en 7-8 forskellige arter. Og også Humlebier er der mange af.
Mvh

Nyt svar til emnet »Bedste sommerfuglebusk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Bedste sommerfuglebusk?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider