Forum

Skovmurmeldyr Allias Bæver

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mads Mejlvang, 14. august 2004 kl. 11.46

Vi er efterhånden nogle stykker som kunne tænke sig at vide hvad det er for noget med de dersens skovmurmeldyr. Findes de? hvor gammel bliver de? har der været visuelt kontakt?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Bringsøe, 6. september 2004 kl. 18.49

Hej Mads.

Først selve din tekst med dine spørgsmål: Det lyder som om, at der har været nogle historier i medierne om "skovmurmeldyr". Jeg har ikke hørt noget om, at der skulle være undvegne fangenskabsdyr af skovmurmeldyr i den danske natur.

Jeg vil lige oplyse, at skovmurmeldyr er en nordamerikansk art, der på engelsk kaldes woodchuck (amerikanerne kalder den til tider også blot marmot, men det navn dækker i realiteten mange arter) og på latin Marmota monax.

Skovmurmeldyret er nært beslægtet med det europæiske murmeldyr (Marmota marmota), som vi kender så godt fra Alperne, men den europæiske art er bestemt ikke skovlevende.

Har du hørt om undvegne skovmurmeldyr i Danmark? I bekræftende fald hvor og hvornår?

Så har vi din overskrift "Skovmurmeldyr allias bæver". De to arter ikke noget særligt med hinanden at gøre, bortset fra at begge er store gnavere. De tilhører hver sine skarpt adskilte familier. Bæverne lever og trives i Flynder Å på Klosterheden statsskovdistrikt i Vestjylland, hvor der blev udsat 18 eksemplarer i oktober 1999. De havde ellers været forsvundet fra den danske natur i ca. 1000 år. De har det fint og kan spredes til omkringliggende områder. Glædeligt, at vi atter har fået denne store, spændende gnaver tilbage i vores natur!

Er det bævere, du har i tankerne?!

Med venlig hilsen
Henrik Bringsøe

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Mejlvang, 8. september 2004 kl. 11.29

Hej.

Lad mig først sige tak for svaret, det har hjulpet mig meget, det var til et projekt i 10. klasse! Jeg var næsten sikker på at en "woodchuck" var en bæver!

Igen tak for svaret! MVH.

Mads Mejlvang

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lejla, 28. februar 2006 kl. 9.11

Hejsa

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 13. december 2006 kl. 10.51

Har en bæver en pik?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Heegaard, 11. juni 2007 kl. 15.25

Ja da, det har alle pattedyr, bortset fra de primitive kloakdyr.

Morten

Nyt svar til emnet »Skovmurmeldyr Allias Bæver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Skovmurmeldyr Allias Bæver

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider