Forum

Gedehams

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 12. september 2004 kl. 20.38

Er der nogen som kan fortælle mig noget om de meget store gedehamse ca.5 cm. lange.

De ligner almindelige hvepse, men er altså meget større og spiser også almindelige hvepse.

Jeg har hørt at de hedder jordhvepse og jeg har hørt at de hedder skovhvepse. Og de kan alle sammen bilde mig hvad som helst ind, for jeg har aldrig tidligere set sådan nogle.

Der var sådan en inde i mit hus, jeg troede det var en eller anden flueart, som havde forklædt sig som noget farligt. Nogle dage senere så jeg en anden af samme slags spise af en hveps der sad fast i et edderkoppespind.

Venlig hilsen Helle-Sofie

1 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Bringsøe, 13. september 2004 kl. 23.46

Hej Helle-Sofie.

Mon ikke, at 5 cm er lidt i overkanten?

Jeg formoder, at det har drejet sig om den art, der hedder stor gedehams, latinsk navn Vespa crabro. Du kan finde en masse oplysninger (inkl. fotos) om den på nettet og på biblioteket.

Med venlig hilsen
Henrik Bringsøe

2 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 14. september 2004 kl. 7.15

Muuuligvis er 5 cm. lidt i overkanten, men så 4 cm. den er helt sikkert dobbelt så stor som en almindelig hveps:)
Tak for oplysningen.

Hilsen Helle-Sofie

3 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Dahlin, 17. september 2004 kl. 15.58

Så er det nok det, som hedder en træhveps...som muligvis slet ikke er en hveps.

vh bodil

4 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Bringsøe, 17. september 2004 kl. 23.10

Hej Bodil.

Det er rigtigt, at stor træhveps eller kæmpetræhveps undertiden forveksles med gedehamse. Selve dyrets kropslængde (inkl. hoved) bliver dog ikke mere end 3 cm. Hvis vi lægger hunnens læggebrod (med de beskyttende skeder) oveni, ja så kan denne træhveps godt nå op på 4,5 cm.

Helle-Sofie skriver: "De ligner almindelige hvepse, men er altså meget større og spiser også almindelige hvepse..."

Hermed tror jeg ikke, at det drejer sig om træhvepse, men derimod den føromtalte stor gedehams, som fuldstændigt ligner en forstørret udgave af almindelig gedehams. Dog har den et orangebrunt skær.

De voksne træhvepse ernærer sig af blomsterstøv, honning og til dels rov, men jeg tror nu ikke, at de forgriber sig på almindelige gedehamse. Træhvepse er i øvrigt ugiftige og uskadelige for mennesker.

Snyltehvepse (typisk sabelhveps) kan også blive lange, men er helt anderledes proportionerede end gedehamse.

Med venlig hilsen
Henrik Bringsøe

5 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 19. september 2004 kl. 12.48

Er det muligt også at finde træhveps /kæmpetræhveps afbilled på nettet?

Forøvrigt er mit afdøde eksempel på en stor gedehams 3cm i tørret tilstand. Men den lignerud fra billederne som Henrik Bringsøe anbefalede. (de gengiver dog ikke størrelsen særlig godt)

Hilsen Helle-Sofie

6 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Bringsøe, 19. september 2004 kl. 13.31

Hej Helle-Sofie.

Hvis du søger på træhvepsens latinske navn, Urocerus gigas, vil du kunne finde mange billeder via Google. F.eks. disse:
protect.forest.ru/win-1251/pests/trunk/images/004–01.jpg
www.insektenbox.de/hautfl/rieholz.jpg
www.forestryimages.org/images/384 x 256/0805062.jpg
www.inra.fr/Internet/Hebergement/OPIE-Insectes/images/galc0009.gif

Med venlig hilsen
Henrik Bringsøe

7 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Dahlin, 27. september 2004 kl. 14.06

Kære henrik
så fik vi det på plads...tak for det!

vh bodil

8 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 19. januar 2005 kl. 14.29

Hej,

www.ahholmberg.person.dk/megakiller.jpg

Et stk. træhveps fanget i sommer, måske det var en sådan du så?

mvh.

Anders

9 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 19. januar 2005 kl. 20.21

Nej, der er ingen tvivl om at det var en stor gedehams jeg så.

Men tak for linket.

Hilsen Helle-Sofie

10 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Ingolf Nielsen, 21. marts 2005 kl. 14.35

Hej Helle-Sofie,

Jeg har to gange fået "bi-folk" til at fjerne gedehamsebo. Jeg skulle ikke pille ved dem. Gedehamsen er ikke så agresiv som hvepsen, men dens stik er mere alvorligt.

Du kan læse kort om den her:

www.dpil.dk/HTML/stgedehams.htm

Med venlig hilsen Hans Ingolf

11 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 1. juli 2005 kl. 1.14

Hej
Jeg er helt 100% sikker på det er en stor gedehams du har set.

Og ja, det kan sagtens passe den har været 4 cm og måske lidt mere.

Dronningen er kæmpe og har et rødt hoved.

Hun er pT hjemme i sin hule. Enten et hul i et gammelt træ eller i gavlen på dit hus.

Jeg ser disse hvepse hvert år, og det lykkes os omregel også at dræpe et par stykker hver sommer.

Vi fik ram på en så sent som i går.

Netop derfor sidder jeg her nu, da jeg havde et spg ang det.

Jeg har hørt at der ikke vides meget om disse hvepse, så derfor er nogle forsker meget intresert i at få fingre i en droning af den art.

Men hvor kan jeg komme i kontakt med disse forsker?

Førts på sommeren ser jeg tit droningen, så jeg kunne godt fange hende måske.

12 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 17. juli 2005 kl. 11.08

Hej med jer.

Jeg mener ikke at 5 cm. er overdrevet.

Jeg er den ulykkelige ejer af et nyetableret bo. For nogle dage siden fandt vi en hun på vores loft, som vi forinden havde set flere gange i haven.

Vi målte den til 4,7 cm. i død tilstand, hvor den tydeligt var skrumpet.

Vi mente også at det var en træhveps og lod den derfor flyve i fred i haven. Dette er en stor fejl da vi nu har et bo et eller andet sted i vores tag og skur.

Til orientering er der stor forskel på en træhveps og en stor gedehams. Træhvepsens krop er meget tyndere. Samtidig har gedehamsen et meget tydeligt mønster på underkroppen.

13 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ranch, 7. august 2005 kl. 12.26

Jeg så en træhveps igår – meget imponerende. Den borede over halvdelen af den vel 3 cm lange læggebrod ind i friskt fyrretræ på ganske kort tid, måske 1 minut. Det var et stykke uden bark, altså 1½ cm direkte ind i træet medens den hang lodret. Den må altså kunne presse brodden ind alene ved at trække sig ind mod træet med benene. Jeg troede ikke mine egne øjne.

14 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Bøgeskov, 19. august 2005 kl. 17.46

Det lyder spændende, at der ikke er megen viden om de store hvepse. Forskere, der interesserer sig for hvepse må være på Kbh.universitet. Afdelingen skulle så være insekter – det er entomologi under: Zoologisk Institut
Universitetsparken 15
2100 København Ø
Hjemmesiden er: www.bi.ku.dk/default-dk.asp
Venlig hilsen

15 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivan, 1. september 2005 kl. 15.54

Ja, stor gedehams er ganske almindelig. Den ligner alm gedehams, men er dobbelt så stor.

Har selv et dødt eksemplar på 4,5 cm. Læs videre på www.giftsuger.dk

16 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Pruth Hansen, 6. februar 2006 kl. 11.24

Heej Helle-Sofie Tøzzen
Det var fandme en lang! hva!

Hilsen Ruth

17 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Pruth Hansen, 6. februar 2006 kl. 11.26

Heej Helle-Sofie Tøzzen
Det var fandme en lang! hva!

Hilsen Ruth

18 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 6. februar 2006 kl. 11.30

Ruth Pruth hvad snakker du om?

19 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 12. februar 2006 kl. 11.52

Hej alle

Man bliver klogere hver dag når man læser herinde herligt

Jeg har altid troet at gedehams var fælles betegnelse for alle slags hveps

pp

20 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C. Lind, 29. juni 2006 kl. 11.56

Hej

Hveps er fællesbetegnelsen, mens Gedehams er en undergruppe. Vi har en del af de helt store omkring vores hus for tiden og jeg har dræbt et par stykker (med en fluesmækker) der i hvert fald nok skal være omkring 4 cm. Den ene havde et rødt hoved, så det har givetvis været en dronning. Der står i øvrigt ret god beskrivelse hér:
www.dpil.dk/dpil2005/HTML/gedehamse.htm eller her:
www.skadedyrlaboratoriet.dk/dpil2005/pdf/gedehams2004.pdf

21 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Sierling, 29. juni 2006 kl. 12.10

Hvis de måler 5 cm er der tale om Kæmpegedehamsen eller skovgedehamsen. De er som overdimensionerede hvepse og lyder som en helikopter :o) Deres larver æder kød så de voksne fanger bier, hvepse, sommerfugle o.lign. som de fodrer deres larver med. Deres stik er yderst smertefuldt og kan være farligt for børn eller voksne med allergiske reaktioner.

22 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Bengtsen, 4. juli 2006 kl. 19.32

Hej Allesammen. Jeg har søgt snart på alt hvad der er at søge om "hvepse" Så jeg prøver lige og hører jer om i at hørt eller set lign. -Det jeg skriver nu, er uden overdrivelse- Jeg var i weekenden ude og fiske i en sø nær skov, om som jeg sidder der kommer der det største flyvende insekt jeg nogensinde har set.! Det lignede en mega hveps, men den havde rødt på sig, af hvad jeg nåede at se i min flugt fra den. Men den her mega hveps ville jeg skude til min. 10cm... JA! min. 10cm! Det må næsten værer noget fra udlandet. hjælp. På forhånd tak

23 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Bengtsen, 4. juli 2006 kl. 19.34

Hej Allesammen. Jeg har søgt snart på alt hvad der er at søge om "hvepse" Så jeg prøver lige og hører jer om i at hørt eller set lign. -Det jeg skriver nu, er uden overdrivelse- Jeg var i weekenden ude og fiske i en sø nær skov, og som jeg sidder der kommer der det største flyvende insekt jeg nogensinde har set.! Det lignede en mega hveps, men den havde rødt på sig, af hvad jeg nåede at se i min flugt fra den. Men den her mega hveps ville jeg skyde til min. 10cm... JA! min. 10cm! Det må næsten være noget fra udlandet. hjælp. På forhånd tak

24 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Boye, 6. juli 2006 kl. 8.01

Godt så! – Ingen højere? :-p

25 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 6. juli 2006 kl. 19.16

Så skulle du have set den der slap væk, Søren. ;)

26 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Isaac Martin, 11. juli 2006 kl. 15.46

HA HA vi har et Kæmpe gedehams bo i skorstenen, Dronningen så vi i Maj, for da var vi lige flyttet ind i vores nye hus, TAK for KAFFE – den er stor! ca. uden P:I:S: et sted imellem 8–10 cm. vi har også de andre små eller ungerne som vi kalder dem de er ca. 4–5 cm. og ikke nær så skræmmende, som deres dronning, men store nok-:(De lyder, som en Apache hellikopter, men er ikke særlige hurtige, de har ikke været agrasive, men tilgængel er de meget nysgerrige!

se linket:
www.fugleognatur.dk/gallery_showlarge.asp?ID=4985

27 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 11. juli 2006 kl. 15.57

Tror det er synsbedrag eller frygt der gør hvepsen stå stor.

Vespa crabro, som er den største danske hveps bliver sjældent mere end 2–3 cm, skønt enkelte beretter om dronninger på 4,5 cm. Verdens største hveps, den asiatiske Vespa mandarinia, kan dog have dronninger på op mod 5,5 cm. Og så er den også RIGTIG stor:

www.vespa-crabro.de/mandariania/mandarinia1.jpg

Tænk dig hvepsen på ovenstående billede dobbelt så stor, og sammenlign så med dit billede i hovedet – så tror jeg også du bliver enig med dig selv om at den nok ikke er mere end 5,5 cm. :)

28 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilia Schaumann, 17. juli 2006 kl. 20.48

Stor gedehams eller kæmpegedehams har vi set flere af her i sommer. Sidste sommer så vi kun en, men nu ser vi dem oftere.

Vi bor på landet med få 100 m. til skov.

Selvom de er flotte med de rødbrune farver og fascinerende at se på, bryder især jeg mig ikke særlig meget om dem og flygter når de kommer ind i huset.

Spiser de pollen eller andre insekter, eller begge dele?

Er ders stik voldsommere end almindelige hvepse?

Bor de i samme slags hvepseboer som de alm. hvepse? Hvordan kan man lokalisere boet?

Jeg kunne aldrig drømme om, at fjerne et bo i skoven/naturen, men hvis det er i vores have eller husgavl er det en anden sag.

Vh. Cecilia

29 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Isaac Martin, 9. august 2006 kl. 23.03

Vespa Crabo my ass, ja de er der også du gamle. Men vi har set den optil flere gange ca. 10 cm. der er også en der har fundet et i sit loft rum, ca. citat 10 cm. mener du vi lyver oder was. vi ser dem 'jævnligt og de små er her hele tiden. d'u må noget mere ud i naturen du gamle

Hilsen
Martin

30 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niller, 20. august 2006 kl. 15.30

Send et billed af den "10 cm lange hveps" ;-)
Tror ik på dig!

31 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 27. august 2006 kl. 20.50

Jeg har idag lige konstateret et bo med "stor skovhveps" i vores hus i skoven. Jeg har kun set de "små" arbejdere, og de er mellem 4 og 5 cm lange.

Dronningen eller dronningerne sidder i et bo på loftet, så jeg skal ikke sige hvor stor den er. Men når arbejderne er dobbelt så store som alm. hvepse, og en alm. hvepsdronning er 3–4cm så er en stor skovhvepsedronning vel 6–8 cm? Bare et gæt, men 8–10 cm i enkelte tilfælde lyder ikke helt hen i vejret.

Jeg skal ikke nyde noget med selv at fjerne sådan et bo. De er godt nok ikke særligt aggresive eller nærgående, men jeg har læst at lige denne type hveps er ret farlig når den stikker...

32 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 27. august 2006 kl. 21.27

Verdens største hveps, den asiatiske Vespa mandarinia, kan have dronninger på op mod 5,5 cm

Det må være forestillinger, at en lokal hveps skulle kunne blive så stor. Hvis du mener at dine hvepse er op mod 10 cm, så bed en skadedyrsbekæmper hente et eksemplar ned fra loftet, og send os et billede ved siden af en tommestok – den slags skal jo dokumenteres – det ville betyde at vi har at gøre med en helt ny art.

33 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 27. august 2006 kl. 22.46

Ja naturligvis er det "forestillinger", for jeg har jo som skrevet ikke set dronningen.

Så i mit hoved kunne den såmænd være 25 cm lang og køre på trehjulet cykel, for jeg ved ikke noget om hvepse eller hvad de hedder på lat(r)in.

Jeg kan konstatere at hvepsene – der absolut ikke er mine men naturens – der flyver til og fra hullet i gavlen er mindst 4 cm store. Og jeg går ud fra det er arbejderhvepse jeg har set på. Men jeg ved det ikke, og skal derfor ikke gætte mere :-)
Jeg spørger firmaet om de kan gemme nogle eksemplarer til mig.

Og naturligvis skal sådan noget da dokumenteres hvis meningen er at alle skal overbevises. Mon man kan tjene en skilling for at komme med den første "King Kong"?

34 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Møller, 26. september 2006 kl. 15.52

Hej alle

Interessant debat.

Har selv netop fundet bo med store gedehamse tæt på vores hus. Vi har ikke været generet af dem hele sommeren. Tilsyneladende har de ikke følt sig provokeret, selvom vi færdes lige under deres bo i et træ hver dag -indtil nu uden at vide det...

Det giver mening jf. tidligere indlæg at de spiser mindre hvepse, for vi har ikke været generet endsige bemærket små hvepse i vores have hele sommeren i dette ellers "store" hvepseår 2006. Det har faktisk betydet, at vi har kunnet have blommerne og æblerne på vores frugttræer i fred, hvilket har været en positiv overraskelse for os :-). Så det er ikke kun negativt at have dem på tæt hold. Men det er nu ikke fordi jeg higer efter at give dem en krammer!

Jeg var ikke klar over, at alle hvepse folader boet op til vinteren. Troede faktisk at droningen overvintrede i sit bo, for derefter næste forår, at finde nye græsgange. Dejligt, at lære noget nyt.

Jeg synes det lyder ret vildt, at der skulle være gedehamse på op til 10 cm. Vores er op til ca. 3 cm -i hvert fald de døde individer vi har kunnet studere nærmere. Men et billede med en lineal ved siden af ville jo være overbevisende -så læg endelig dette ind, hvis nogen skulle fange en krabat af denne størrelse...

Er der nogen der ved, om de store gedehamse er mindre aggresive end de små? Vi synes vores store gedehamse er bemærkelsesværdigt mindre pågående i denne sensommer/efterår end de små, som vi er vandt til.

Mvh

Thomas

35 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 26. september 2006 kl. 16.00

I sverige oplevede jeg også store gedehamse på, anslået 3 cm. De var bemærkselsesværdigt store, men gjorde ikke anslag til angreb på noget tidspunkt. De passede sig selv, og selv om vi boede i en hytte hvor de havde bo på loftet, så var vi ikke generet af dem.

Svenskerne kalder dem "bålgeting" – det svarer til Vespa Crabro

Lige som Thomas, synes jeg også det ville være interessant med et billede af en sådan moppedreng ved siden af en linieal eller en tændstik.

36 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Max Hermansen, 3. maj 2007 kl. 23.15

Jeg har idag set en kæmpestor gedehams flyve ind på loftet i gavlen.Efterfølgende kravlede jeg op un der taget for at se om den havde etableret et bo.Jeg fandt den siddende på et spær,men da jeg nærmede mig fløj den ud igen.Jeg vil tro det var en dronning af stor gedehams og den var omkring 5cm.

37 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 9. maj 2007 kl. 21.56

Dronningen er temlig Rød, og sgu meget gerne ikke være at se nu. Hun har (efter min erfaring) alderede bosat sig.

Hvad vi ser nu er arbejder. De er vel i flyvende tilstand omkring 3–5 cm.

nej, de er knap så agresive som de små. Men grunden til vi finde de små agresive er, når vi når hen i august forlader Droningen boet, dermed er alle hvebsene arbedsløse, og kan ikke finde ud af at passe boet mere.

Derfor flyver de hver til sit, og sætte sig i skraldespande og syltetøjs krukker.

Af den grund kommer de tøt på os mennesker, og vi opfatter dem derfor som værende agresive.

Hvorfor dette ikke sker med de store hvepse, er jeg ikke helt klar over.

Men her er mit gæt:

1: der er ikke så mange store hvepse i et bo, som i de små hvepses bo.

2: Somregel bor de længere væk fra mennesker end små hvepse. (Inde i skove, højt i et træ)

3: Når dronningen forlader boet, hos de store såvel som hos de små, har de store nemt ved at gå på rov i de smås bo, hvor der ikke længre er styr på noget.

Derudover har tror jeg ikke de store er så slik syge som de små.

Jeg har aldri set en stor hveps sidde og spise i skraldespand, eller være i nærheden af min sodavand i alle mine 26 år.

Jeg ser store Hvepse hvert år pga af mine forældres sommerforetning (så en så sent som igår)

Jeg tror dog de er noget kloger end de små, virker også somom de kan se betydeligt længere.

Vi har da også slået en del ihjel i årenes løb, men det er bestemt ikke en man skal daske til for sjov.

Hvis jeg husker det, skal jeg prøve at tage et billed af den næste vi dræber og uploade.

38 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Straagaard, 23. maj 2007 kl. 18.16

Jeg vil med glæde poste et billede af en satan jeg fangede så sent som for 5 minutter siden, den er omkring 4,5 cm, men i søndags kom der en magen til, og jeg lyver ikke, den var omkring 6 cm! den åd min hund desværre ud inden jeg kunne få taget et billede!

39 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Bilgaard, 25. maj 2007 kl. 22.55

Hejsa alle

jeg troede at jeg havde set en gedehams eller to sidste år den var ca. dobbelt så stor som en hveps men

I år er vi flyttet til en vildtvoksene grund i et sommerhus og har i dag set to gedehamse flyve/flytte ind under vores tag. Vi er 3 vidner på at de var min. 5 cm. og meget skræmmende.

Det værste er at det er på vores terrasseoverdækning at de bor.

Kan man selv bekæmpe dem evt. med staldgift? Hvad gør i andre der har oplevet dem.

Ammette

40 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Olesen, 26. maj 2007 kl. 18.15

Hej

Jeg har indenfor de sidste 14 dage slået 3 vespa crabro ihjel, de to af dem har jeg gemt.

Jeg kan ikke finde boet, mit hus er med fladt tag, så det er ikke loftet jeg skal kigge på.

41 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 27. maj 2007 kl. 5.19

Annette Bilgaard < Jeg ville ringe til en Bi avler, måske han ved hvad der er bedst, og måske han enda kan gøre det.

Er væmmeligt hvis pludselig de ved en fejl kommer ind i huset, og måske man kommer til og sætte sig på en eller noget -.-

42 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy, 27. maj 2007 kl. 14.49

Har lige slået en ihjel i gar den har jeg et billede af den er også noget rød i det og temmelig stor vel 4 cm og lidt – har et billede hvordan oploader man det?

kan man?

tommy

43 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 28. maj 2007 kl. 5.43

www.mypicshare.com/

Tryke "Gennem se" og find foto på din com.

På linien under, vælger du navn...eks "Gedehams"
Tryk: Host Image, og Copy Past linket herind.

Hvis ikke du kan hitte ud af det, så send mig billed via mail.

44 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy, 28. maj 2007 kl. 10.54

www.mypicshare.com/zxmxfiylpic.html

www.mypicshare.com/dngaudskpic.html

tak trine!

det kan jeg da let finde ud af :-)

er det en gedehams?

tommy

45 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 28. maj 2007 kl. 11.32

Det er en Vespa Crabro. Denne beskrivelse findes i Lademanns naturfører fra 1974:

Stor gedehams (Vespa Crabro), Den største europæiske hveps; stedvis ret almindelig. Lever mest i ældre skov. Bygger af papirlignende masse en stor, gulbrug rede i hule træer, redekasser o.a. Hunnen befrugtes om efteråret og overvintrer i et skjul. Den bygger rede om foråret ved at klistre afgnavet træmasse sammen med spyt. De første larver bliver arbejdere, der fortsætter dronningens arbejde. Om efteråret klækkes hunner og hanner. Lever af rov.

46 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy, 28. maj 2007 kl. 11.52

Så er det altså bare en arbejder? så kan der måske godt være et bo i nærheden?

eller er det selve dronen/Dronningen!?

tommy

47 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annika, 29. maj 2007 kl. 20.34

Hej Tommy
Tror ikke at det er en dronning fangede selv en her for et par dage siden. Den var ca 4 cm virkelig skremmene da jeg meget gange for den slags kryb. Men mener ikke de dronninger er fremme nu. men jer skal da ikke vide mig sikker på det.

Er ham Martin som som skev om den 10cm lange veps i August 2006 stadig på en gang i mellem? Jeg er da meget nysgerig i at høre mere om den nye art med måske enda et billede. Ønsker jer alle rigtig dejlig sommer.

Annika

48 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym, 31. maj 2007 kl. 21.36

Hej
Er der nogen der ved hvor giftige en stor skovgedehams er? den må næsten indeholde mere gift en en alm. gedehams?

49 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Blach, 4. juni 2007 kl. 14.56

Hej Helle-Sofie og andre
5 cm. er IKKE i overkanten, i vores have suser en jumbo på 6–7 cm.

Jeg har fået oplyst at det er en træhveps.

Og ja den er STOR.

50 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 4. juni 2007 kl. 15.13

Endnu engang – der findes ikke hvepse på den størrelse i DK. De største danske hvepse (Vespa Crabro – rød skovhveps) bliver 5 cm. Denne debat har nu kørt for længe uden egentligt bevis for disse fantastiske størrelser, og jeg må opfordre til at man fanger eksemplaret og tager et billede ved siden af en tommestok.

51 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Rode, 4. juni 2007 kl. 16.09

Jeg har lige fanget en og den er stor

har fundet ud af det er en storgedehams

ca.5 cm. jeg har foto af den og den er i live

kan sende foto hvis det har int.

hilsen kim

52 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Rode, 4. juni 2007 kl. 16.12

53 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Rode, 4. juni 2007 kl. 18.25

www.mypicshare.com/lsavzluhpic.html

og lige et til

hilsen kim

54 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Frederiksen, 4. juni 2007 kl. 21.07

Hej
Jeg har lige læst nogle indlæg og kan tilføje vi har nogle hvepeslignende helikoptere flyvende rundt i haven, der siger bang når de rammer inden i drivhusglasset, og de er altså store. De flyver hen til et træ, sætter sig, flyver igen op i hylden og kommer tilbage.

Forleden havde naboen taget vasketøj ind og opdagede 8 stks. i tøjet.

Hvor kan jeg finde supplerende billeder af disse monstre.

Jeg synes bare at de bliver større og større.

Leif Frederiksen

55 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 5. juni 2007 kl. 6.34

En billedsøgning på google finder en masse:

images.google.com/images?q=Vespa%20Crabro&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi

Jeg kan tilføje at det de laver oppe i træet er at raspe træstof af som de bruger til at bygge deres bo med – og de er forholdsvis fredelige i forhold til den alm. gedehams.

56 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fam. Sørensen Odense Nv, 5. juni 2007 kl. 10.32

Vi har altså lige set et uhyre i vores have, igen, den var der også for 4 dage siden. OG jeg har lige målt efter der hvor den sad... den er MINDST 5 cm. lang... første gang den var der, troede vi det var en dronning af en slags, men den er altså for stor i omkreds til at være en dronning. (har set dronning bi) den ligner en kæmpe hveps, men hvad den er for en ved vi ikke. så nu vil jeg prøve at søge i billeder på nettet. (jo... den var 5cm lang) mvh
BMS

57 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym, 5. juni 2007 kl. 16.11

Prøver lige igen.

Hvor giftige er de her kæmpe hvepse?

58 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Straagaard, 5. juni 2007 kl. 21.54

Hvepsens (hvespa Crabro) stik er ca 10 gange så kraftigt, som et almindeligt hvepsestik (hvespa vulgaris, mener jeg den hedder). Men stikket er ikke dødeligt, og jeg vil endnu en gang nævne at dens stik oftest ikke er livsfarligt, med mindre man har allergi overfor hvepse, det er dog anbefalelsesværdigt at søge læge efter et angreb fra denne satan!

Husk! Hvespa Crabro el. stor skovgedehams er ikke nær så aggressiv, som den almindelige hveps!

59 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Frederiksen, 6. juni 2007 kl. 15.06

Tak for indlægget af Lasse Straagaard

Jeg kan til oientering tilføje at jeg blev stukket af en sidste år da jeg lagde hånden ned sengen for at gå til ro.

Jeg må sige at så er jeg ihvertfald ikke overfølsom, armen hævede først op to dage efter stikket og det kan tilrådes at have noget antihistamin(kan købes i håndkøb) parat. Det modvirker allergisk reaktion.

Jeg søgte læge og fik penicillin for det.

Med venlig hilsen
Leif Frederiksen

60 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym, 6. juni 2007 kl. 17.34

Tak for svaret, for jeg er netop allergisk:-/

61 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Silberg, 8. juni 2007 kl. 14.54

Ville gedehamsen bygge bo i en brændestabel,eller vil de søge under tag.Er der nogle,som hved noget om hvor de helst foretrækker at bygge og bo?

62 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: PIA HAMBORG, 21. juni 2007 kl. 23.01

Jeg har lige haft en KÆMPE STOR gedehams – eller lignende? Jeg har ALDRIG FØR SET NOGET LIGNENDE og den var også 5 cm lang. Vi fik den ind i et glas med lufthuller – og den var så arrig at den konstant sprøjtede noget gift ud (så meget at glasset fik dråber overalt) den var meget gulorange, men benene som nok var ca 3 cm lange, var meget rødbrune! Den så enormt giftig ud. så kort og godt vil jeg bare lige sige, at jeg tror på dine omtalte set 5 cm.

63 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: PIA HAMBORG, 21. juni 2007 kl. 23.04

Jeg vil lige huske at notere, at den føromtalte KÆMPE GEDEHAMS – eller lignende!?

Den var lige så tyk som en god lillefinger!

64 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 26. juni 2007 kl. 18.41

Hej Anonym og andre.

Skovarbejderne her hvor vi bor fortæller at en kollega blev stukket i skulderen ved skovning og måtte akut på skadestuen.Meget smertefuldt og armen hævede så meget op at det kostede en uges sygemelding.

Vi havde et stort bo på loftet da vi flyttede ind,men fik fejlagtigt oplyst at det var træhvepse = harmløse. (Det er altså kæmpe gedehams).

Om aftenen kom de ind i huset,tiltrukket af det elektriske lys tror jeg,og vi slog livligt efter dem med fluesmækkere.Det tog de meget ilde op og jagtede både min mand og min søn,dog uden at nogen kom noget til.(Min mand kalder deres brod for en insulinnål.)
Vi fik udryddet boet med gift og slå konsekvent nye ihjel når vi ser dem i nærheden af huset.De vil meget gerne indenfor i huset og på loftet.

Vi omgås dem med stor respekt.

Venlig hilsen Sanne

65 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mig, 16. maj 2008 kl. 8.39

Gi' den hveps respekt! 8D

66 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mig, 16. maj 2008 kl. 8.39

Gi' den hveps respekt! 8D

67 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mig, 16. maj 2008 kl. 8.39

Gi' den hveps respekt! 8D

68 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lol, 16. maj 2008 kl. 8.40

Lol

69 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lol, 16. maj 2008 kl. 8.40

Lol

70 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lol, 16. maj 2008 kl. 8.40

Lol

71 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mig, 16. maj 2008 kl. 9.01

Hmm...

72 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Isaac Martin, 19. maj 2008 kl. 6.26

Vi havde dem sidste år på loftet og 1 sal, men har ydryddet dem totalt med gift. Da hvepse fjerneren kom blev han meget alvorlig, så sagde han at de satans KÆMPE hvepse havde gift som en lille hugorm (nice vi havde alle vejne ca. 600 stk. i et dobbelt bo på loftet)og den eneste måde dræbe dem på er gift! så helt ærgeligt spild ikke jeres krudt på fluesmækker – stikker de i hals området er de livs farlige det samme siges om dårligt hjerte og ikke mindst små børn er særligt udsatte. Vi turde ikke gå udenfor sidste sommer da de angreb os. elektrisk lys gør dem rigtigt sure, så vi havde omkring 10 ved hvert vindue, de lød som om der var nogen der skød små steen på ruden hele natten. nå lyden stoppede så var det fordi de havde fundet en vej ind. vi glemmer det aldrig og har vores hvepse fjerner på speed dial, hvem ved hvornår de kommer igen. Vi har gemt den største i et plasticglas den er udtørret nu så den er ikke så stor kun knap og nap 4.5 cm lol

73 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Hansen, 5. juli 2008 kl. 12.36

Når man er ved stranden og bade,så jeg dem også af og til flyve tæt forbi en,ude i vandet.Det er lidt ubehageligt,de temmelig store,de store gedehamse.Man må dykke ned hvis de vil lande på en.

74 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leos, 16. juli 2008 kl. 1.51

Ja Jacob, jeg har oplevet præcis det samme. Vespa Crabro "afpatruljerer" et stykke strand og flyver faktisk ret langt ud over vand hvor den så slår ned over badende mennesker. Har selv måttet dykke både mig selv og børnene indtil den tog en runde mere eller fandt andre ofre.

Jeg bor nær skov og fjerner nidkært alle hvepsebo, incl. Vespa Crabro hvert forår. Alligvel har vi hvert år en af disse sataner der terroriserer os. De hader, så vidt jeg har erfaret alt hvad der kører på benzin, fx. motorsav, plæneklippere og biler. Og skinner solen, så er det helt sikkert den aflægger visit ved at dykke ned over os med stor fart. Den bliver ved, så man kan lige så godt bare tage flugten først som sidst.

I sidste uge var vi i Knuthenborg hvor der var mange af dem. Solen skinnede, og det gør dem tilsyneladende helt tossede.De angreb tydeligvis bilerne og prøvede at komme ind ad de åbne vinduer. Heldigvis blev det overskyet, og væk var de... så vi turde forlade bilen!

Nu skal jeg ikke kunne sige om der var et bo et sted dernede som var blevet forstyrret og de derfor var så sure, men herhjemme ved jeg med sikkerhed at der ikke er et bo på min grund.

Jeg fatter derfor ikke de hyppigt gentagne påstande om hvor fredelige denne art er, da det vi oplever hvert eneste år er det stik modsatte, selvom de ganske vist ikke føler sig tiltrukket af grillmaden på samme måde som de små hvepse.

Om efteråret har vi oplevet dem som generelt sløvere og mindre aggressive selvom de stadig opfører sig sært. Fx. "står stille" i luften og banker mod ruderne ind til huset. Lyder som tidligere beskrævet som småsten der kastes på ruden. På dette tidspunkt bevæbner jeg mig med en af ungernes "strandketchere" og smækker dem simpelthen i luften – takket være deres vægt flyver de som små tennisbolde og når turen slutter ligger de klar til fars str. 43 ;-) Man kan jo altid håbe på man lige har fået ram på en frafløjen dronning og dermed forhindret et helt bo det kommende år.

75 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 29. juli 2008 kl. 17.42

Ja, nu har jeg siddet og fulgt lidt med i samtalerne herinde. – og jeg er faktisk ikke blevet klogere...

Har prøvet at søge på nogle af de navne der dukker frem herinde, men intet af det der kommer frem, ligner det jeg har set...

Jeg sad stille og roligt i sofaen med døren åben ud til haven. Pludselig kunne jeg høre en lyd tilsvarende 100 alm. bier eller en mindre helikopter komme nærmere. (og jeg overdriver ikke!)
Ved siden af min i sofaen landede dette overdrevet store dyr. (ca. 5,5 cm) Selve benene og følehornene i sig selv, var nok 2,5 cm lange, og helt neon orange. Selve kroppen var lige så tyk som en pegefinger, og havde lidt orange, rødt og brunt på sig. Den havde også store vinger. Bagepå var 2 "stikkere", sådan ovenpå hinanden, og den virkede meget voldsom. Jeg ville ikke slå den ihjel, da jeg ikke troede det kunne gøres med en fluesmækker. (den var VIRKELIG stor) og prøvede derfor at lukke den ud. Den fløj ned på gulvet og satte sig i min hunds bamse, deri begyndte den så at stikke meget voldsomt, og jeg fik så smidt bamsen ud i haven, og derefter fløj den afsted...

Kan i hjælpe mig med at finde ud af hvad det er for et dyr?! Har ALDRIG set sådan et før, og det har ingen jeg har spurgt om det indtil videre heller ikke...

Og tro mig eller ej, den var meget stor og meget kraftig, men smuk i farverne. (Neon farver)

Hjææælp. og tror i jeg skal smide bamsen ud, hvis der er lagt æg, eller gift i? Min hund leger jo med det...

Anne

76 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Hansen, 29. juli 2008 kl. 17.53

Hhmm ja,det kunne godt lyde som en "stor træhveps",for de har den lange brod,men bare rolig,den bruges kun til at lægge æg med.De er ganske ufarlige,kan ikke stikke.For de er meget store og ligner lidt til forveksling en stor gedehams når de kommer flyvende,men kroppen er anderledes og så har de den store bagud rettede brod.Har du ikke en insektbog,for der er den sikkert i.

77 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 29. juli 2008 kl. 17.57

Nej det har jeg ikke...

Har fundet ud af det er en; urocerus gigas!

Kiggede under et andet indlæg herinde, og det er præcis den. Hehe. Googlede navnet urocerus gigas som billede og det var præcis den rigtige der dukkede frem :D
Tak for hjælpen...

78 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Hansen, 29. juli 2008 kl. 18.11

Ja okay,så var jeg på rette spor.

79 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 20. august 2008 kl. 22.36

Arbejderne af Vespa Crabro bliver 18 til 25 mm... Dronningen op til til 35 mm. Så 5 cm tror jeg ikke på.

Det med gift som en lille hugorm er noget sludder. Giften er ikke kraftigere end almindelig hvepsegift. Der sprøjtes bare mere ind! Det skal desuden nævnes at bigift er betydeligt stærkere end hvepsegift. Dette skyldes at biens gift udelukkende bruges til forsvar... Hvepsens stik er mere smertefuldt da det indeholder acetylcholin, der sætter sig på smertereceptorerne.

Grunden til at store gedehamse klaster mod ruden om aftenen er pga lyset i stuen. Så vandrehistorier om at de vil ind og stikke holder ikke.

80 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Fenger, 28. september 2008 kl. 21.52

Vi "holder" gedehamse i haven – år efter år generer de os. De har tidligere bygget rede i vores skorsten, så vi måtte have hjælp af skorstensfejeren for at få hul igennem. Vi er aldrig blevet stukket, men er noget forsigtige.

Vi har en bånd – eller dragepil, som mange kalder den, og vi har i år oplevet, at hamserne har gnavet hul i stammen og valfarter hertil for at stille ders tørst. Har nogle oplevet noget lignende? Vh. Helen

81 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 19. oktober 2008 kl. 11.37

Dav til alle (:

Jeg er en pige der tilfældigvis skal fremlægge om gedehamse, jeg har fundet ud af at de spiser kød fra dyr de selv slår ihjel. Men er der nogle der ved hvilke?

Med venligst hilsen fra Camilla

82 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Hansen, 19. oktober 2008 kl. 13.47

Hej
Mindre insekter som fluer o.lignende.

På latin hedder den Vespa Crabro.Søg på google og du vil finde en masse om den.God fornøjelse.

83 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren A, 19. oktober 2008 kl. 23.55

Gedehams er da mig bekendt en fællesbetegnelse for alle hvepse?

Vespa Crabro (den store satan, som i folkemunde kaldes "gedehams") tager også mine honningbier.

84 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 21. oktober 2008 kl. 3.38

Og sommerfugle.Har selv set det.

Venlig hilsen Sanne

85 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 21. oktober 2008 kl. 10.04

Hvepse er en fællesbetegnelse – betegnelsen HVEPS, bruges nemlig også om en del andre insekter f.eks. gravehvepse, snyltehvepse og træhvepse.

Gedehamse kaldes ofte for hvepse, men gedehams er en mere konkret betegnelse. Vi har her i landet 7 forskellige arter af gedehamse. De ligner hinanden en del og er med deres sort-gule tegninger og karakteristiske kropsform lette at kende.

www.vestrehus.dk/Dyresider/gedehamse.htm

Gedehamse spiser kød, det er deres proteinkilde.

Bier spiser ikke kød, deres proteinkilde er blomsterpollen. Det er også derfor man ofte kan opleve generende hvepse omkring spisebordet når der spises udendørs grill o.s.v

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.hvepsefjerner.dk

86 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren A, 21. oktober 2008 kl. 10.43

Hej Svend

Tak for forklaringen vedr. hvepse og gedehamse.

Du skriver at gedehamse spiser kød, og det er derfor de tiltrækkes af grillen osv.

Men gedehamse tiltrukkes jo også i allerhøjeste grad af søde sager. Er forklaringen ikke at kødet primært skal bruges til larverne hjemme i boet mens gedehamsen selv er vild med føde der er rigt på kulhydrat? Jeg troede det var forklaringen på hvorfor hvepse i stigende grad interesserede sig for søde sager jo længere hen på sommeren man kommer – når behovet for at hjembringe proteiner til larverne er faldende.

87 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2008 kl. 11.28

Hej Leos.

Alt, hvad der dufter af kød tiltrækker hvepse, selv pålæg med salt. Så kød fra grillen er også interessant. Det er som Svend skriver proteinerne til larverne og når boet går på held så bliver der færre arbejder tilbage. Arbejderne bliver smidt ud af boet når der ikke flere larver er og derfor fare de rundt som forvirrede stakler (hvis man da må kalde dem det) og forsøger at overleve. Både hos bier og hvepse sker kommunikationen via dufte og når man som arbejder ikke får disse dufte (beskeder) så er det svært at opretholde en levestandart og så gør man med tiden til grunde. I nogle bøger nævnes det at hvepse også kan indsamle pollen men jeg har aldrig set det. derimod har jeg set hvepse plyndre en bifamilie og her tage Honning og bi-larver med sig. Selv 30- 50 hvepse kan være nok til at ødelægge en bi familie og over 1000 individere. Det er en meget interessant verden og man bør gør meget for at udbrede denne spændende verden for vores efterkommer.

88 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 21. oktober 2008 kl. 13.01

Hej Leos

Jow proteiner bruges hovedsagligt til at fodre larver med, således at de kan generere -regenerere og blive fuldt udvoksne gedehamse, og kulhydrater i form af forskellige sukkerstoffer er brændstoffet.energigiveren for bevægeapperater muskulatur o.s.v.

Sødestoffer kulhydrater er nødvendige hele hvepsesæsonnen og en livsbetingelse for at gedehamsene kan flyve og lave foderindsamling, fødebehovet også sukkerbehovet stiger selvfølgelig proportionalt med hvepseboets tilvækst og størrelse, og hen på sommeren skal gedehamsene flyve længere (dermed vokser behovet for kulhydrater i takt dermed,en slags selvforstærkende ond cirkel) idet naturen så småt begynder ikke at have så mange sødestoffer at byde på, mange blomster afgiver kun nektar ved nattemperaturer over 16 grader (Jeg slynger den sidste honning sidst i Juli og begynder at fodre bierne til indvintring, der er ikke ret meget nektar at indsamle fra blomsterne længere)
Det er også i den periode at jeg oplever hamserne forsøge at gøre røveri i mine bistader som jo har et stort vinterforråd som kan friste de sultne, ligesådan er det også at man oplever hamserne værende meget generende i haven, køkkenet, bagerier o.s.v p.g.a fødeknaphed søger de sødestofferne kulhydraterne der hvor det er nemmest tilgængeligt.

Den store gedehams er ganske rigtig skræmmende at se på p.g.a sin størrelse og også dens formidable evne til at lyd.advare om dens rute. Den er desuden nataktiv,det er den alm. gedehams ikke. På trods af sin størrelse og dens skræmmelyd er den faktisk særdeles fredelig og meget flegmatisk af natur.

Og sådan er det jo ofte, det der ikke er i statur det må der kompenseres for på anden vis.agressivitet stikkelyst kunne være elementer deri, og som derfor også er mere udtalte ved den alm. gedehams.

Ja det er som Søren siger en utrolig spændende og tankevækkende verden. Tænke sig blot at han gedehamsene, hanbier.dronerne er lavet af ubefrugtede æg og derfor er direkte kloner af dronningerne selv altså 100% genetisk ensartet med deres mor blot med hanligt kønstegn, her kan moderen altså parre sig med sin egen datter og få levedygt afkom, du kan tro det giver nogle sjove stamtavler og stamtræ når moderen også optrædder som far. :))

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.elverhonning.dk/da.htm

89 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren A, 21. oktober 2008 kl. 15.51

Hej Svend,

Mange tak for det spændende indlæg. Jeg er selv biavler, så jeg kender udmærket til problemerne med hvepserov i staderne sidst på sæsonen, omend det er min erfaring at et tæt stade evt. med reduceret bredde på flyvespalten gør det særdeles vanskeligt for hvepsene at komme inden døre.

Opsætning af et par "hvepsefælder" med en delikat blanding af rødvin og sukker ved siden af staderne har også en stor effekt – så stor, at mine fælder skal tømmes hver anden dag hen mod slutningen af juli. Og bierne er ganske uinteresserede i denne cocktail.

Jeg må dog endnu en gang stille mig tvivlene overfor Vespa Crabros påståede flegmatiske natur. Min erfaring er at de simpelthen "tænder af" på visse ting (støj? benzin os?) – og det i en grad der får de små hvepse til at virke som hyggelige indslag på terrassen – også selvom det ikke foregår nær deres bo. Se evt. mit indlæg nr. 74.

90 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 22. oktober 2008 kl. 9.50

Hej Leos

Ja, bierne klarer normalt selv gedehamsenes røveriforsøg hvis eller bifamilien er normalt stor og indgangsportalen ikke er alt for stor til at kunne forsvares. Jeg bruger ikke selv nogen form for hvepsefælder, mit indtryk er at de oftest gør ondt værre ved at tiltrække gedehamse fra både nær og fjern. Så rødvinen forbeholder jeg til mig selv,men ja det kunne da være en ide til en forklaring og redegørelse for forbruget :).

Jeg har desværre aldrig selv haft fornøjelsen af at have et stort stor gedehamsebo herhjemme, men har ved mange lejligheder som professionel været ude at fjerne sådanne bo og har ved disse altid haft det indtryk at den ikke er særlig forsvarslysten i forhold til boet, men jeg skal ikke udelukke at den er mere følsom over for støj og røg end den alm gedehams som jeg opfatter som særdeles forsvarslysten over for sit bo.

Selv om jeg opfatter stor gedehams som værende temmelig fredelig og af en flegmatisk natur, skal man absolut være forsigtig og stor gedehams og dens stik er ikke at spøge med, og på trods af at være biavler (en mand der kan skynde sig langsomt) og en professionel omgang i forhold dertil (imun over for giften) er jeg blevet stukket adskellige gange og kan kun sige at det er absolut ubehageligt.

www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D412

www.dpil.dk/dpil2005/pdf/storgedehams2007.pdf

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.hvepsefjerner.dk

91 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 25. oktober 2008 kl. 10.59

Det indsamlede protein går til larverne, der til gengæld udskiller et sødt sekret som de voksne hvepse lever af. Det er når der ikke klækkes flere larver at de søde sager er en stor fristelse.

92 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidie, 26. maj 2009 kl. 11.38

Hej her på siden.

jeg fandt denne side fordi jeg for et par år siden fik besøg i min stue af et kæmpe enormt *dyr*.

Og jeg har aldrig før set så stor en gedehams, og har heller ikke siden, og så søgte jeg og fandt denne debat side, meen jeg kan jo nu læse at der er flere end mig der har haft samme oplevelse, men tydeligvis ikke bliver taget seriøse, derfor ville jeg da lige yde min støtte og sige, jo den jeg så var mellem 8–10 cm, det undrede mig at den kunne bære sin egen vægt på de tynde vinger. Den var enorm sejlivet, man skulle nærmest hoppe påcden før den døde (dette var en lille overdrivelse *SS*)

93 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 26. maj 2009 kl. 12.01

Jeg synes det er utroligt at nogle mennesker stadig bidrager med deres skrækhistorier om enorme hvepse, når der guddødemig ikke er noget naturvidenskabeligt belæg for at en hveps af en sådan størrelse skulle eksistere. Hvis det er sandt, Heidie, så fang dyret – læg den i sprit, og send den til Naturhistorisk Museum. Så kan du prale med at være opdager af den nye hvepseart Vespa gigantus heidiea – og så vil jeg med glæde bøje mig og erkende at Vespa crabro ikke er den største hveps i Danmark og at Vespa mandarinia ikke er den største hveps i verden.

94 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidie, 26. maj 2009 kl. 12.24

Kære Jes Kasper Klittum

Syntes nu ikke der er nogen grund til at du taler ned til mig, måske du har fuldt debatten gennem et par år nu (jeg kan jo se på dateringerne at det første indlæg er gammelt), men som sagt er jeg helt ny på siden her, da insekter egentlig ikke er min stærke side, men hvorfor skulle jeg dog lyve?

og ja, hvis en sådan skulle dukke op igen, så skal jeg nok sende den til eksperterne.

Jeg har lige hentet et målebånd fra min sykasse, og jeg overdriver ikke når jeg siger den minimum var 8 cm.

95 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 26. maj 2009 kl. 12.30

Læs tråden – der tales en del om hvorledes frygt ændrer ens perspektiver.

96 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidie, 26. maj 2009 kl. 12.34

Hmm nu har jeg ikke den helt store frygt, men ellers er det da nok sandt i nogle tilfælde, men jeg er nu også lidt ligeglad med om du tror mig eller ej.

Jeg kan jo se at andre har haft samme oplevelse, og det var nu det jeg søgte.

Men derfor kan du da godt tale ordentligt til andre, også selvon de har en anden opfattelse end dig selv.

97 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 26. maj 2009 kl. 12.44

Jeg mener bestemt også at jeg har talt ordentligt til dig. Jeg tillader mig at tvivle på din objektivitet – ikke andet.

98 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidie, 26. maj 2009 kl. 12.46

Det har du også lov til, det var nu mere din tone i første svar, tror du glemmer at tænke på at nogen ikke har fulgt hele debatten, men jeg slutter herfra, og kan godt leve med at du ikke tror mig *SS*

99 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 26. maj 2009 kl. 12.55

Nej, min kommentar var nok farvet af de mange "Det lignede en mega hveps, men den havde rødt på sig, af hvad jeg nåede at se i min flugt fra den. Men den her mega hveps ville jeg skude til min. 10cm... JA! min. 10cm!", "uden P:I:S: et sted imellem 8–10 cm. vi har også de andre små eller ungerne som vi kalder dem de er ca. 4–5 cm. og ikke nær så skræmmende", og "my ass, ja de er der også du gamle. Men vi har set den optil flere gange ca. 10 cm. der er også en der har fundet et i sit loft rum, ca. citat 10 cm. mener du vi lyver oder was. vi ser dem 'jævnligt og de små er her hele tiden. d'u må noget mere ud i naturen du gamle" medens ingen af de adspurgte har kunne fremvise et billede eller et dødt eksemplar af omtalte monster. Det bringer mindelser til Loch Ness og andre fantastiske fabuleringer. Men da jeg er et meget åbent menneske, så afviser jeg hverken den 10 cm lange hveps eller "Nessie" – blot jeg får et eksemplar fremvist – indtil da er det intet andet end fabuleringer, efter min mening.

100 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 26. maj 2009 kl. 13.44

Når du siger der at: "den havde rødt på sig" tyder det på det er dronningen, det passer også lige med årstiden.

I flyvende tilstand virker hun enorn, ja, hun kan sagtens se ud til at være 10 cm, men det er hun detsvære ikke.

Når hun dør krymber hun også lidt sammen, og ejg vil skyde hendes størrelse til at være 4–5 cm (hvilket også er meget.)
Så er der dem som, i kalder "Ungerne" er det almendelige hvepse? En alemdelig heps er altså ikke ret stor, og i død tilstand er den vel ca 1–1½ cm.

Prøv og tænk på hvor stor en humle bi kan se ud, og så tænkt på dem man har set ligge forviret på jorden, og dem som er døde... De har pludselig en helt anden størrlse når ikke de sværmer om ens hoved.

101 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 26. maj 2009 kl. 13.52

Hej Trine,

Vær lige opmærksom på at mit indlæg var snippets fra andre indlæg i denne tråd og ikke udtryk for min egen opfattelse. Men derudover giver jeg dig helt ret – jeg tror det er folks opfattelse, evt. forstærket af angst eller adrenalin, der får folk til at tro de ser en meget større hveps end tilfældet er.

102 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren A, 26. maj 2009 kl. 13.59

Den "officielle" max længde på Vespa Crabro dronning er mig bekendt for lave. Jeg har en pt. jeg for alt i verden skal have udryddet før hun får etableret sig lidt for godt på loftet... ikke nogen sjov opgave – men nødvendig. Hun er enorm, og selv i dødvissen tilstand vil hun nå 5 cm det er jeg sikker på. Billeder af liget følger når kampen er afgjort (af hende eller mig).

103 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 26. maj 2009 kl. 14.02

Husk at placere en lineal ved siden af.

104 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Hansen, 26. maj 2009 kl. 15.59

Hej...Jeg tror mange tar fejl af en gedehams og en "stor træhveps".For med den lange krop og lang æglægger bagudtil,så ser den enorm stor ud og med gul farve som gedehams...Den er nu ganske ufarlig træhvepsen.

105 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 4. juli 2009 kl. 14.16

Vi venter stadig på et billede af kæmpehvepsen...

106 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder, 14. juli 2009 kl. 16.21

Vi har lignende kæmpehvepse. jeg sender et billede af den næste vi slår ihjel. Størrelsen er ca. det samme som min lillefinger, vel omkring en +/- 5 cm.

De er seriøst skræmmende store, jeg er normalt slet ikke bange for bier, hvepse eller hestebremse – men de her er virkelig MEGET store.

Vi bor lige i skovbrynet og vi har aldrig set dem i denne størrelse før.

107 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Lykke, 9. august 2009 kl. 13.30

Hej alle

Igår (lørdag den 8. august) blev jeg stukket for første gang af en hveps, bi eller?

Stikket gjorde frygteligt ondt, – så jeg viftede med det samme, det væk som stak mig, – nåede desværre slet ikke at se hvad det var.

Men ud kunne jeg trække en lang sort brod på ca. 1 cm. Jeg blev stukket nederst på tommeltotten. Nu et døgn efter er jeg hævet helt op til albuen, og min hånd ligner en gummihandske med vand i. Jeg har ringet til vagtlægen, men de siger blot at jeg skal tage en antihistamin. Er der nogen som ved, om jeg har en særlig allergisk reaktion (svært når man jo ikke er blevet stukket før).

Har én af Jer evt. en fornemmelse om, hvad det er som har stukket mig?

På forhånd tak for Jeres hjælp.

Mange hilsner fra den hævede
Anette Lykke

108 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 9. august 2009 kl. 13.36

Ud fra din beskrivelse af hævelsen vil jeg klart mene du har en allergisk reaktion, idet stikket var på din tommel og hævelsen er helt op til albuen!

Gør som vagtlægen siger, tag en antihistamin, det kan i langt de fleste tilfælde klare "ærterne"

Ang. hvad som har stukket dig må jeg være dig et svar skyldig.

God bedring!

109 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. august 2009 kl. 19.51

Som du beskriver at brodden blev siddende er det en bi, at det udvikler som beskrevet tror jeg, at du er overfølsom for netop den gift. Det fås der tabletter for. håp

110 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom, 10. august 2009 kl. 14.02

Det er vel nok rart at læse dine pædagogiske indlæg, håns åge pedersen, fra din egen hånd. Men vidste du at der her på Bogense-egnen, hvor jeg bor i mit lille hus, er observerede hvesp-hamse på op mod 15 centimeter. De kan blive frygteligt store.

111 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 10. august 2009 kl. 14.08

Tom, jeg ved ikke om du har læst resten af indlæggene? Vi er flere der fortsat venter på billeddokumentation af de enorme hvepse. Det er jo en biologisk sensation, og må derfor dokumenteres så hurtigt som muligt.

112 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Lykke, 10. august 2009 kl. 14.10

Tak for Jeres svar, – i dag (2 dage efter) er jeg stadig meget hævet (25–30 cm) og har fået udslet som klør helt afsindigt, – så fortsætter med antihistaminen. Vil ud fra Jeres svar konkludere at det som har stukket mig er en bi, med en lang sort (nåle-agtig) brod på 1–1 1/2 cm.

Endnu engang tak for Jeres svar.

Hilsen hende som er blevet stukket for første gang på 38 år.

113 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom, 10. august 2009 kl. 14.15

Jes Kasper Klittum, hvad antyder du? En af mine gode sejler-venner så engang en på næsten tyve centimeter. Men det var altså også ud for den polske kyst.

114 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 10. august 2009 kl. 14.28

Jeg antyder blot at du og din sejlerven har været vidne til et fænomen, som ingen biolog, eller biologisk interesseret, endnu har dokumenteret. Dermed ikke sagt at det ikke er sandt – jeg beder bare om dokumentation. Ellers får den slags historier nemt karakter af den klassiske lystfiskerhistorie: "Den var SÅ stor – men desværre slap den væk". I samme kategori placerer jeg historien om Yetier og Loch Ness uhyret – indtil der er forsvarlig dokumentation for de observationer enkelte har gjort.

Om det er i Polen eller Danmark, er sådanset sagen uvedkommende. Verdens største hveps – som vel at mærke er dokumenteret og observeret af horder af biologer – er Vespa mandarinia, den asiatiske kæmpehveps. Dronninger af denne er 5 cm, eller en smule derover. Og det er altså en meget stor hveps når den sidder på en hånd:
www.naturenet.net/blogs/media/mandarinia2.jpg

Jeg kan forestille mig at den angst, eller blot ophidselse, man føler når en sådan flyver rundt om ørerne på en, sagtens kan gå den til at opleves som 20 cm. Men det ændrer ikke ved det faktum at racen ikke bliver større end 5.

115 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom, 10. august 2009 kl. 14.30

Jes Kasper Klittum – de enfoldige skal arve jorden!

116 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 10. august 2009 kl. 14.47

"Kun det fandt jeg ud af, at Gud har skabt menneskene enfoldige, men de gør sig alle mulige spekulationer." Prædikeren (7,29)

Hvis det skal forståes som at du mener jeg er ren af hjertet, enkel og provinsiel, så siger jeg tak. Skal det forståes som om jeg er ensporet og naiv, så er jeg ganske uenig. Jeg er åben for alt – bare det dokumenteres. Jeg har flere gange bedt om billeddokumentation i denne tråd – mange gange har folk sagt at det ville de sørge for. Endnu er der ikke én der har magtet at dokumentere deres påstande – og helt ærligt, hvad skal man bruge det til.

117 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom, 10. august 2009 kl. 15.30

Det er spændende at blive belært af dig, Jes Kasper Klittum, ja det er så. Men som du selv siger – "hvad kan man bruge det til" – tja, ikke meget. Men spændende, dét er det da.

118 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 10. august 2009 kl. 15.41

Jeg har, mig bekendt, ikke forsøgt at lære dig noget som helst. Kun bedt om et billede af en hveps, som angiveligt er mere end tre gange større end nogen art der lever i Danmark. Hvis de findes "på Bogense-egnen" hvor du har dit lille hus, så må du vel også kunne tage dit kamera og tage et billede af den. Husk dog blot at tage billedet i forhold til noget man kan bruge som målestok.

119 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 10. august 2009 kl. 16.46

Jeg ser også med spænding frem til dokumentation for disse monstrøse hvepse som tilsyneladende er blevet overset af biologerne. Har fjernet en del bo med stor gedehams... De har alle været kedelige i den forstand at de ikke har været længere end litteraturen foreskriver.

Indtil nogen kommer med mere end "jeg siger dig, den var på størrelse med en banan!" kan jeg desværre ikke kategorisere det som andet end ammestuehistorier... Og det synes at gå igen at folk bliver forbløffende tavse når man foreslår dem at have digitalkameraet klar.

120 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Hansen, 10. august 2009 kl. 19.38

Ja ærlig talt.Det er jo en gang løgnehistorier når man slynger ud de er 20cm,dvs ligeså stor som en musvåge hehe,tsk tsk...

121 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 12. august 2009 kl. 20.46

Endnu engang forstummer røsten fra en af dem der insisterer på at have set en hveps der skal måle i decimeter og ikke centimeter, når apparater til afbildning af disse monstrøsiteter foreslåes... Det var da spøjst?

122 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom, 13. august 2009 kl. 0.09

Torbjørn, Jacob Hansen, Jes-Bes, jeg tager da gerne et billede, hvis jeg kan nå det, men da jeg (modsat andre) har et arbejde, et liv og en travl hverdag i almindelighed, så går jeg ikke rundt med et kamera i hånden hvert minut på dagen. Men det er da altid rart at læse indlæg fra folk, der ikke har andet at foretage sig, end bringe den ene beskyldning efter den anden mod os intelligente mennesker, der gerne vil dele ud af vores viden. Læs: Det er altså almindelig kendt at hvespe kan blive frygteligt store!

123 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 13. august 2009 kl. 7.41

Tom: citat: "... mod os intelligente mennesker..."? Sidst jeg checkede lod intelligente mennesker sig ikke nedværdige til at komme med barnlige øgennavne på folk de ikke kender. Tsk, tsk. Ynkeligt at du ikke kan argumentere for din sag på anden vis.

124 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 13. august 2009 kl. 9.00

Tom... Jeg må skuffe dig med at jeg både har et fuldtidsarbejde, familieliv og en fyldestgørende fritid.

Men jeg kan godt forstå at du bliver en smule fornærmet. For ikke bare skal du nu til at gå rundt med et kamera for at tage et godt billede af en hveps. Du skal efterfølgende sætte dig så meget ind i et godt billedredigeringsprogram at du kan fabrikere et godt "bevis" på din kæmpehveps!

Du skriver at det er almindelig kendt at hvepse kan blive frygtelig store.

Jeg kan orientere dig om at denne almene viden ikke forefindes hos biologer.

Men hvis du med alment kendt mener på samme facon som astrologi hos mange er skinbarlig sandhed... Så har du sikkert fat i noget.

125 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Hansen, 13. august 2009 kl. 9.38

Jeg går nu også på arbejde på fuldtid,så tid er der ikke for meget af.Men dig der påstår de er mellem 10–20cm,så bevis det med et godt foto hhmmm.Ikke engang en guldsmed er 20cm,så du får et problem...

126 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 13. august 2009 kl. 18.11

Lad nu være med at spamme vores andres mail til med ligegyldig snak om man har arbejde eller ej.

Det siger sig selv at hvis man påstår at have set en hveps på over 5 CM så er man nød til at komme med billed documentation.

Som jeg tidliger har sagt... En hveps kan se kæmpe ud i flyvende tilstand... især hvis adrenalinen køre...

Men kig lige på en linial, og se hvor stort/langt 10 cm er...

For det er ENORMT!

127 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom, 13. august 2009 kl. 22.48

Jeg vil sige som Trine, det er altså ikke så spændende for os andre at vide, om i går på arbejde eller ej, det er der jo så mange der gør, og det har ikke en disse at gøre med emnet!

128 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Hansen, 14. august 2009 kl. 5.09

Det var sgu dig selv der kom med det.Har du glemt det!?

Ja hold dig til emnet ik...

129 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom, 14. august 2009 kl. 8.23

Jeg gav en forklaring på, hvorfor jeg ikke går rundt med et kamera i hånden i min have 24 timer i døgnet, så i kunne forstå det! Det andet er irellevant!

130 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 14. august 2009 kl. 9.50

Tom... Du antyder, enddog meget kraftigt, i indlæg 122 at du i modsætning til andre debattører, har et arbejde at passe... Så du kan kun bebrejde dig selv at efterfølgende indlæg er irrelevante.

Personligt tror jeg blot at du er ved at konstruere en undskyldning for at der på intet tidspunkt vil dukke dokumentation op for dine (og andres) vilde påstande om giganthvepse. Det er da også tarveligt at en flok fremmede mennesker på et haveforum ikke bare tager en påstande for pålydende, hva? Hvad du har glemt er at hvis der fandtes sådan en kæmpe hveps, ville det være Europas suverænt største og tungeste insekt (hvis det tilnærmelsesvis havde normale hvepses proportioner). Det ville simpelthen være for sensationelt til at du kan slippe afsted med bare at påstå at "det er almindeligt kendt!"

DU har bevisbyrden... Løft den eller træk dine påstande tilbage!

131 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Hansen, 14. august 2009 kl. 15.51

Lige mine ord.

132 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom, 14. august 2009 kl. 16.29

Torbjørn, ingen skal bestemme hvorvidt jeg skal trække mine "påstande" tilbage, og da slet ikke dig! Så træk dig selv ud af denne diskussion, hvis du ikke kan beholde de faglige briller på! Det andet er for traveligt. Slet og ret!

133 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 14. august 2009 kl. 16.39

Har man hørt en loppe gø. Patetisk.

134 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 14. august 2009 kl. 16.41

Ak! Tom, jeg vil foreslå at du slår ordet "faglig" op!

DU PÅSTÅR at der ved Bogense findes hvepse på op til 15 cm og at du har en sejlerven der ved Polen har set en på 20 cm. Der er ikke FAGLIGT belæg for nogen af delene.

Hvis du ingen intentioner har om at bevise nogen af delene, kan du ikke forvente at blive troet!

Til alle de sagesløse der får en mail, hvergang denne tråd rører på sig... I har mine undskyldninger... Men jeg kan desværre ikke lade sådanne PÅSTANDE være umodsagte.

135 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 14. august 2009 kl. 16.51

Tobjørn, jes, tom og andre. Vil i ikke lade være med at bruge dette forum på sådan en ubehagelig måde. Det er stærkt generende.

136 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 14. august 2009 kl. 17.40

Else...

Beklager ulejligheden! Men synes nu for min egen part at jeg debatterer ganske sobert med henblik på de indlæg jeg svarer på. Har dog svært ved at lade være med at svare når jeg beskyldes for at være en arbejdssky fryns.

Desuden går selve påstandene om så enorme hvepse min faglige stolthed på, da jeg er uddannet biolog og arbejder indenfor skadedyrsbranchen.

Alle har hjertebørn... Og dette er altså et af mine.

137 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 14. august 2009 kl. 18.43

Beklager til alle der modtager mails om denne tråd. Men jeg har også svært ved at stå den slags overhørigt, specielt når jeg beskyldes for det ene og det andet. I øvrigt er der et link i den mail man får til at afmelde sig tråden hvis det generer.

138 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Olsen, 22. august 2009 kl. 9.20

Gedehamse og det vi almindeligt kalder "hvepse" – altså de gule/sorte "bier" er samme slags.

Gedehamse er sociale insekter og boer i et hvepsebo. I Danmark findes der flere slags Gedehamse, hvor Vespa Cabro er den største. Der findes mange andre "hvepse" – men de er "enlige" og boer ikke sammen.

139 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom, 1. september 2009 kl. 8.35

Torbjørn...hvis du er uddannet biolog, er jeg Sultanen af Madacascar!

140 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 1. september 2009 kl. 16.29

Så må du jo være sultan?! Hvorfor tvivler du? Fordi ikke uden videre vil verificere dine påstande?

Har du fået taget noget billeder? Vi venter spændte (men formentlig forgæves)

141 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Olsen, 2. september 2009 kl. 20.58

Her er lidt om Store Hvepse. Det er den Japanske Kæmpehveps. Den bliver ca. 5 cm. Der findes IKKE hvepse på 10–20 cm. Har man set en så stor hveps, har man gjort et sensationelt videnskabeligt fund. Og så er det da en skam, at man ikke havde en mobil med kamera i sin hånd...

translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en|da&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Asian_giant_hornet&prev=/translate_s%3Fhl%3Dda%26q%3Djapansk%2Bk%25C3%25A6mpehveps%26tq%3DJapanese%2Bgiant%2Bwasp%26sl%3Dda%26tl%3Den

142 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole., 2. september 2009 kl. 21.37

Allan, der kom desværre ikke mange fotos ud af dine anstrengelser.

143 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Olsen, 2. september 2009 kl. 22.39

Nææ Ole – det er da rigtigt, jeg prøver igen

en.wikipedia.org/wiki/Asian_giant_hornet
eller søg selv på "Asian giant hornet".

Har en udsendelse om hvepsen – den er fantastisk. 30 hvepse dræber 30.000 europæiske honningbier på 3 timer...men hvepsen kan ikke klare de japanske honningbier.

144 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 9. januar 2010 kl. 12.55

Hva så Tom? Fik du set nogle flere kæmpehvepse? Videnskaben har stadig ikke opdaget de flyvende monstrummer fra Bogense.

145 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. februar 2010 kl. 11.47

En sådan brug af dette forum, som Hr Torbjørn repræsentere ved at blive ved med at puste til flammerne er ikke ønskelig for den offentlige debat, der jo da udfolder sig her. Det er uudholdeligt. Så hold venligst inde med beskydningen torbjørn.

Mvh Eivin (^_^)

146 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 10. februar 2010 kl. 15.38

Javel!
Så må jeg og andre vel bare finde os i at denne "Tom" insinuerer at flere af debattørerne er både arbejdssky og løgnagtige (se indlæg længere oppe) når de ikke tager hans ord for gode varer? For Toms facon må jo til gengæld være godt for den "offentlige debat", da jeg ikke ser Hr. Eivin have nogen indvendinger overfor den debatstil?!

Hvad jeg hele vejen igennem har ønsket fra Tom er at han bakker sine påstande op med en form for beviser. Og da det er ekstraordinære påstande, kræver det efter min mening ekstraordinært solide beviser. Dette har han taget som en personlig fornærmelse, hvorfor han har slynget om sig med insinuationer.

Så hvis du, Hr. Eivin, savner stuerenhed i denne tråd, begynd da rengøringen i toppen af emnet.

147 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. februar 2010 kl. 16.52

Var det ikke nemmere at kontakte Danmarks biavlerforening og her rette spørgsmålet til ? Eller til Zoologisk Museum .

Der findes flere hvepse-arter eller racer rundt omkring i verden, ligesom der også findes mange forskellige størrelser på bier rundt omkring, bl.a. Indien og Sydafrika .
Desuden findes der også flere arter i Amazon . Samt dem , der ikke er blevet nærmere beskrevet endnu . Den biart vi har i Europa hedder Apis mellifera . Alle bier hedder Apis , men efternavnet kan hedder forskellige ting , alt efter hvor de lever .

Dræberbierne var en krydsning imellem to forskellige racer og som virkelig skabte problemer . Normal ville dette ikke forekommet naturlig , hvis ikke mennesket havde blandet sig, hvilket man gjorte i håb om at avle en stærkere bidronning .
Den ene famile var dygtige honningssamler , men meget agressiv, den anden det modsatte . Men krydsninger faldt ud på sådan en måde at bifamilier stadig blev meget agressiv og dygtige til at lave dronninger/små familier , at de var direkte til fare for mennesket, der hvor de slog sig ned .

Mange bifamilier kan også være ligeså agressive som hvepse . Selvom biernenes gift ikke er nær så farlige som hvepsen (der kan stikke flere gange lige efter hinanden) spiller dette ingen rolle, hvis man alligevel bliver stukket af flere hundrede på nogenlunde samme tid .

Andre racer kan leve side om side med mennesket men hvis man forstyrre dem får man ballade . Det findes i øvrigt også fugle , der kaldes honningæder , af de indfødte .
De er i stand til at tiltrække sig menneskes opmærksomhed, når de finder en bifamilie . De har lært sig, at når mennesket henter honningen falder der også lidt af til den .

148 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. februar 2010 kl. 0.35

Hr torbjörn! Jeg henstiller såmænt bare til almindelig høflig og saglig brug af dette fora! Intet andet! I fald man måtte være i tvivl om, hvorvidt dette fora er til for at man kan kaste med mudder er jeg da sikker på, at redaktionen med glæde vil udstikke retningslinjerne (der, som du vil se, bakker mit synspunkt op!).

Mvh Eivin (^_^)

149 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 12. februar 2010 kl. 16.53

Eivin
Er ikke i tvivl om at retningslinierne for forummet stræber efter at undgå mudderkastning. Udpeg venligst hvor jeg kaster med mudder?
Sæsonen 2009 er så rigeligt overstået... Den store gedehams' bo kan holde hen i oktober... Fandt derfor tidspunktet rigtig mht at høre om Tom (og andre) havde fået dokumenteret påstandene om enorme hvepse. Hvis du anser det, som jeg anser for en rimelig forespørgsel, som at puste til flammerne, ser vi altså forskelligt på tingene.

Tak for tippet Søren... Men er som tidligere nævnt biolog, arbejdende i skadedyrsbranchen. Hverken biologer eller skadedyrsfolk har kendskab til hvepse der er på størrelse med en voksen mands pegefinger. Hverken her eller andre steder i verden. Den store asiatiske hveps, som nævnes flere gange ovenfor, har dronninger, der bliver op til 55 mm. Tom og andre hævdede hvepse på 10 cm (og større) ville indebære dyr der vejede 8 gange så meget. Dette ville komme op i nærheden af de tungeste flyvende insekter... hvilket er et fænomen der hører troperne til pga den påkrævede metabolisme.

150 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 13. februar 2010 kl. 0.25

torbjörn, jeg henviser til dit indlæg nummer 146!

Mvh Eivin (^_^)

151 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 13. februar 2010 kl. 8.20

Vi har tydeligvis divergerende opfattelser af hvad mudderkastning vil sige.

152 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. februar 2010 kl. 11.30

Lad det være så!

Mvh Eivin (^_^)

153 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. februar 2010 kl. 11.39

Jeg syntes at fornemme at nogle skribenter stikker hånden ned i en hvepserede :-), I forbindelse med dette forum .
Derfor er jeg gået ind på Google.dk, for at se om ikke jeg kunne finde disse kæmpe hvepse , der efterlyses .

Det lader til er der er nået om snakken . Hvis man oversætter "kæmpe japanske hvepse" får man Japanese giant hornets og ikke large japanese wasps .
Herefter fremkommer nogle billeder ,der viser en eller flere af disse kæmpehvepse . Se link :

images.google.dk/images?hl=da&source=hp&q=Japanese+giant+hornets&oq=&um=1&ie=UTF-8&ei=G813S529GJjF-QbtpfWgCA&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CBMQsAQwAA

Så store hvepse findes . Om de 5 cm længde også passer på en voksen mands tommelfingre , vides ikke .
Herhjemme har hvepsene det også med at vokse og jo mere man er bange for dem jo større bliver de.
Så 3 - 4 cm . (mellem øjnene) er vel ikke hel ved siden af :-)?
Jeg ved at træhvepsen , som der også henvises til , i dette forum, kan blive meget stor og jeg har set 2 - 3 eksemplar af denne i hele mit liv, så den må siges at være sjældent .
I hvertfald er den ikke farlig for mennesker .

Man kan i øvrig læse mere om hvepse arter via dette links ..
www.ab-skadedyrsservice.dk/hvepse/

154 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 14. februar 2010 kl. 13.54

Hej Søren
Det er selvsamme hveps der refereres til i ovenstående (Vespa mandarinia). Og nej, den er ikke på størrelse med en voksen mands langefinger... Det er derimod de hvepse nogen påstår de har set (fra 10 til 20 centimeter alt efter hvilket indlæg man vælger). Dette ville være Danmarks suverænt største og tungeste insekt og tillige et af de største i Europa. Derfor er det efter min mening ikke bare noget man påstår uden form for dokumentation.

Og ganske rigtigt... En flyvende arbejder af vespa crabro forekommer noget større end de 25 mm den faktisk er.

Den store træhveps (Urocerus gigas) er nu ikke specielt sjælden. Men træffes efter min erfaring mest i områder med nåleskov.... Og specielt hvor der er mange brændestakke.

155 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. februar 2010 kl. 21.06

Med hensyn til størrelsen, nemlig som en voksen mands tommelfingre passer det meget godt . Alle mine sløjdt-lærer , i folkeskolen havde alle fået skåret det yderste led, af deres tommelfingre ( på samme rundsav). og så er det ikke engang en dårlig spøj. Dog på nær en og han bad os skære det ud med en håndsav .

Jeg fandt disse billeder og jeg gik ud fra at det var det, der oprindelig blev refereret fra .
Jeg har som tidligere biavler fjernet mange hvepseboer og erfaret at det bestemt ikke er størrelsen af hvepsen, der afgør om hvor ondt det gør , når man bliver stukket men mere hvor godt fat de få på ens hud . Hvepse er desuden nogle spøjse nogle , da du kan stikke næsen få cm fra boet uden at de stikker , men kommer du til at røre boet, ganske blidt står den på ballade, svig og smerte .

Derimod er det næsten sikker at hvis dronningen hos bierne er død og en eller flere dronninger er udklækket kan du være sikker på at du ikke altid er velkommen i bigården . Så snart du stikker hoved frem sidder de sikkert i panden på en og så gælder det om at have dette for øje og finde hende og erstatte hende med en ny og gerne en ø eller friparret .
Det er især broder Adams bi, Buckfast, der havde denne dårlige vane , hvis den kom ud i 3 generation . Disse skulle helst parreas ren med andre buckfast bier , da de var sammensat af flere racer . Så længe de var racerene var det den allerbedst bi , både at arbejde med og til at samle honning ( og den dyreste at indkøbe). Men hvis den havde gode trækmuligheder og vejret var med den, kunne den indsamle fra 80 - 150 kg per stade . Carnica havde lidt af det samme , men var ikke så agressiv som den førnævnte . det samme gjaldt italieneren .

156 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 15. februar 2010 kl. 10.21

Det er mit indtryk, ved egen erfaring :), at stik fra vespa crabo er betydelig mere nederdrægtig end fra andre, men ja det afhænger selvfølgelig af stikstedet og endnu mere om antallet af stik. Størrelsen af de enkelte individer er sjældent over 5cm, der kan dog forekomme genetiske særdomme ligesom kæmpeål o.s.v Jeg vil dog på det kraftigeste fraråde at man stikker sin næse hen til et usynligt bo for at studere hvepsene i close up look ,det kan være yderst risikabelt og forbunden med livsfare.
Boets størrelse kan være proportionelt med antallet af hvepse.
Og på gunstige steder /livsvilkår kan hvepsebo udvikles til at blive mega store , ikke de enkelte hvepse men boet og antallet.
Om de er stikkelystne kan man aldrig helt vide på forhånd, lige som med bierne, det kan være en trækkilde der ophører med at være givende, det kan være vind og vejr og mange andre faktorer (dårlig nattesøvn ) :)

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

157 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 15. februar 2010 kl. 10.30

Det pågældende hvepsebo er fjernet fra en krybekælder sidst i Sep md.. Flyveadgangen er via en stor ventilationsrist . Hvepsene var begyndt at blive meget generende fordi de var begyndt at kravle/flyve op i stuen ovenover via rørgennemføringerne. Tiltrukket af lyset fra de elektriske pærer om aftenen.
Boet har masser af foder og hvepse og ville sagtens kunne klare sig enog meget længere end normalt også fordi boet er plaseret et lunt sted lså det ikke udsættes for kulde ,regn og andre forstyrrelser.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

158 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. februar 2010 kl. 11.01

Jeg har været udsat for at de også havde bygget bo i en skumgummi madras , der lå ude i have . Et andet sted havde de været så smarte at bygge op over en oliefyr og derved fået en masse gratis varme . Boet var på størrelse med 2 globusser . Heldigvis var der ikke mange hvepse i boet .
Men jeg havde alligevel mine betækninger med at få det fjernet. Omvendt havde jeg også lovet det . Men det gik godt .

I øvrig kan en kraftig støvsuger også benytte til at fjerne hvepsebo med . Jeg har fjernet bier i en gavl med en støvsuger. Honningen og larverne fik jeg ikke med men alle arbejderne og jeg vil tro at jeg havde 2 - 3 kilo døde bier herefter .
Jeg har i øvrigt fået fortalt at hvepse er fredet i Tyskland .
En familie fortalte at Falck i Tyskland sætter net op omkring boet i stedet for at fjerne dem .

Jeg har dog ikke fået det bekræftet andet sted fra .

159 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. februar 2010 kl. 20.39

Ja-så Søren du er også blandt mange som kalder hvepse bier, er man ikke farveblind er det nemt at se at hvepse er gullige og slankere og bier brune med lidt nuancer. Bier kan sikkert få en biavler til at hænge en halmkube op over sværmen og tage det hele med hjem. Bier i en mur lyder som hvepse. Jeg har set mange bier der sværmer, pladsere sig i et træ, uden på hinanden og inders en ny dronning som netop er taget hjemmefra. håp

160 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. februar 2010 kl. 21.13

Efter at have været biavler i over 10 år og har undervist i faget mener du ikke at jeg kan kende forskel på bier og hvepse, men der tar du også fejl . Jo , jeg har bruget rigtig meget energi på at lærer faget for her er meget at lære og hvordan røre man en honning ? og hvorfor står jeg med en gang beton honning osv. Faget er meget stort og rigtig spændene og det tager mange år og lære og huske.

Hvis du snakker droninger med Svend er jeg sikker på at han har sine favoritter og det skal man heller ikke diskutere . Ham , der hjalp mig meget (og desværre er død) havde en race , der hed Carnica og som stammede fra det daværende Jugoslavien . Andre var til italiener og andres snakkede om Hawaii-dronninger , så var der dem , som flottede sig og havde Buckfast -dronninger og her kunne en ø-parrede godt koste op til kr. 800,- for en dronning . Alle jeg har fortalt det rystede på hoved over at en bi kunne koster så mange penge , men tager men det i betragtning at hun med sine arbejdere kan indsamler rigtig meget honning og give larver til en ny og god generations dronninger , er det ikke så galt . Ham , der avler dem har også lidt arbejde at gøre med dem .

Med hensyn til hvepse så har jeg også haft mange spændende oplevelser . Jeg har både været over og redde Terese Damsholt for en hvepse familie og solgt honning til Riddersalens medarbejder , både Daimi og Jytte Abildstrøm . Jytte købte et enkelt glas og få minutter efter at hun havde smagt det , skulle hun lige have 7 glas mere .
Jeg har endvidere fjernet hvepsebo andre "der var noget ved musikken". Faktisk har jeg fjernet hvepse hos en meget fin pianist, fra det kongelige, som ikke måtte komme til skade med sine fingre og det ville sikkert ikke lyde godt med "10 tykke fingre" på et klaver. Han kunne selvfølgelig bare have spillet for døve ører :-) . Jeg havde aldrig hørt om ham , men det var hans kone , der var mest bekymret .

Jeg har også fjernet bier i en gavl , hvor der ikke var mulmursisoleret og det var sikkert som amen i kirken at når vi noget til maj ringede de samme mennesker til mig og jeg var derude 3- 4 gange årligt . Det var bier , som muligvis var fremkommet af de sværme , som var i området . Til sidst bad jeg dem få stoppet hullerne og evt erstatte det gamle pus med nyt . Jo mere "indavl" der bliver i mellem droningerne jo mere agresive bliver de og skal man bekæmpe dem i en 5 - 7 meters højde kan det sagten ende galt . De sidste bifamilier var desuden begyndt og angribe folk på gaden .

161 af 170 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Eivin Knidsen, 16. februar 2010 kl. 1.48

Slettet af administrator 22. februar 2010 kl. 11.15.

162 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 16. februar 2010 kl. 20.29

Beklager Søren. Du er sørme ikke en opstylter som mig, selvom min far opdragede mig til det jeg ved om emnet. Selvfølgeligt kan jeg ikke vide at du er ordblind, men hvordan kan jeg ellers forstå det du fremsætter? Dine uddannelser og erfaringer skulle ellers gerne betrygge de efterfølgende, men verden er jo i forfald. håp

163 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torbjørn Søndergaard, 16. februar 2010 kl. 21.36

Hans Åge Pedersen

Bier kan sagtens slå sig ned i en hulmur. Har forgiftet tre bisværme der havde slået sig ned i hulmure med utætte fuger.

Og skorstene kan de også finde på at bruge.

Søren:

Ja, stor gedehams er fredet i tyskland.

Og den med at bruge en støvsuger til at fjerne både hvepse og bier steder hvor man kun kan komme til indflyvningshullet... Det er nemlig noget der virker.

Svend Sørensen:

Det er ikke indbildning at du synes at stikket fra stor gedehams svider mere end almindelig gedehams. Giftmængden der sprøjtes ind er ca. 10 gange så stor.
Desuden adskiller hvepsegift sig fra bigift ved at indeholde meget mere acetylcholin. Acetylcholin sætter sig på smertereceptorerne, hvorfor hvepsestik gør mere nas... Bigift er derimod stærkere.

164 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. februar 2010 kl. 12.24

Kære håp

Hvori ligger din begrundelse i at kalde mig ordblind ? jeg tror nok at jeg staver bedre end dig og tilmed kan udtrykke mig ,så de fleste kan forstå hvad jeg mener, hvilket du ikke kan .

Med hensyn til at hævde at jeg ikke har beskæftiget mig med biavl kunne du i det mindste have gjort dig den ulejlighed, at google på mit navn . Hvorfor det?, jo så ville du nemlig opdage, at jeg stadig står opført på Danmarks største forhandler af biavlsudstyr nemlig ”Swienty” og endvidere få andre informationer omkring mine tidligere aktiviteter . Bl.a. igennem den lokale agenda-21 i Gladsaxe kommune .
Men jeg skal da være ærlig at sige, at der engang imellem ryger nogle stavelser og sætninger
af sted , som jeg gerne ville have været foruden . Men ingen er ufejlbarlig og fred være med det .

Engang imellem må man kunne stole på de mennesker man omgiver sig med, inden man bare postulere at de ikke taler sandt og sørge for at have 100% belæg for sine påstande .
Jeg vil derfor mene at du bør tænke dig om endnu engang inden du fremsætter falske beskyldninger og tænke på om ikke du derved skaber ballade , mere end du gavner.
Hvis ikke du kan stole på de informationer , som der bliver fremlagt på Havenyts hjemmeside vil jeg forslå dig , at du ikke længere kommentere på dem .

Det er min og sikkert også andres erfaringer , at du som ofte provokere en del i dine så ofte grundløse holdninger , at du derved skaber en dårlig stemning, hvilket jeg syntes er temmelig dum af dig . Med andre ord ligger du kimen til ballade iblandt de andre skribenter og jeg kan godt forstå hvis de med tiden bakker ud af Havenyt ..

Jeg mener også at have erfaret, at mange har været meget venlige og svaret dig , hvis der var noget du var i tvivl om .

Så håp. Tænk dig om inden du svare eller postulere………..

165 af 170 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. februar 2010 kl. 1.05

Slettet af administrator 22. februar 2010 kl. 11.18.

166 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 23. april 2010 kl. 11.38

Så er det snart ved at være tid til gedehamse, bier, hvipse og humlebier igen. Ja, det er faktisk nogle uger siden, jeg så den første humlebi. Så ved man da at foråret er kommen, når de størrelser begynder at bumle gennem luften, hvor kølig den så end måtte være!

Mvh Eivin (^_^)

167 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. oktober 2010 kl. 12.32

Her på Fyn flyver hvepsene stadigvæk - men det må da også være ved at være nogle af de sidste!

Mvh Eivin (^_^)

168 af 170 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Skovbo, 24. juli 2014 kl. 13.00

Nu er det længe siden, nogen sidst har skrevet på denne streng. Jeg har først fundet den nu, da jeg ledte efter oplysninger om den store gedehams.
Jeg kan tilføje forskellige iagttagelser, som jeg synes er rimelig interessante.
Vi har to bosteder af Stor Gedehams på vores grund. Begge er indeni en lodret mur, hvor de kravler ind i sprækker mellem taglagte brædder.
Jeg synes, de er flotte og interessante, og ville helst lade dem leve. Men da vi mange dage har 5-10 stk inde i huset og nemt kommer i ufrivillig nærkontakt med dem, er det lidt problematisk.

Mine oplevelser med dem er:
De er generelt mindre aggressive eller nærgående end de små gedehamse, men de er på en måde nysgerrige eller undersøgende. Ind imellem kommer én hen til mig og flyver op og ned på 10-20 cm afstand, mens den tilsyneladende "scanner" mig. Om det er med lugtesansen og/eller øjnene ved jeg ikke, men efter 5-10 sekunder flyver den igen.
Det ene bo er under et vindue et par meter fra vores balkon, hvorved deres rundflyvninger kan karambolere med vores ønske om fred og afspændthed :-) Dog er de som nævnt ikke aggressive, men vi har ikke lyst til at sætte os eller træde på dem, eller komme til at ramme dem i luften, da de måske kunne føle sig stødt. I morges fandt jeg fire døde el- døende eksemplarer inde i huset, og min kæreste fandt en femte, døende, på gulvet i køkkenet, hvor hun gik med bare tæer. Hun trådte åbenbart på den på en sådan måde, at dens brod stak en tå, heldigvis vistnok ikke med fuld styrke. Men det gjorde ONDT!!
En dag, da jeg sad og så over på dem, var der en HUMLEBI, der i meget lang tid prøvede at komme ind i deres bo! Der var konstant to- fem hvepse / gedehamse i luften for at holde den væk, men humlebien var for væver i sine bevægelser og omgik dem hele tiden. Nogle få gange ramte de dog ind i hinanden, men jeg kunne ikke se, om de prøvede at stikke hinanden. Gad vide, hvad bien ville dér?!?
Gedehamsene, der var ude for at jage den væk (eller dræbe den?), fløj jævnligt hen til hinanden, enten i luften eller på væggen, og rørte kort ved hinanden. Det var, som om de hele tiden tjekkede strategi eller om én nu var kommet til skade eller hvad?
Vi har nu besluttet os for at forgive dem. jeg har faktisk gjort det én gang med dem under vinduet. Jeg sprøjtede en ordentlig dosis ind og omkring indflyvningen, og der var ro i nogle dage. Men snart var de i gang igen. Gad vide, om dronningen havde overlevet, siden arbejderne nu er oppe i antal og omdrejninger igen?

169 af 170 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. juli 2014 kl. 14.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

170 af 170 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. juli 2014 kl. 16.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Gedehams«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Gedehams

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider