Forum

Hjælp… vi har tamme egern…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Christensen, 21. september 2004 kl. 15.28

Hejsa.

Vi har tamme egern som kæledyr. De bor i en voliere, hvor de bor dejligt og lunt. en vi er ved at løbe tør for hasselnødder. Er der nogen der kan hjælpe med, hvor de evt. kan plukkes. Det er nødvendig med et større lager, da det er en del af deres tandpleje.

Deres tænder vokser hele livet, og bliver sleben ned, når de gnaver i skallen.

De haster lidt... Er der nogen der vil hjælpe os...? Vi bor i Støvring.

Venlig hilsen
Dorthe Christensen

1 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Bringsøe, 23. september 2004 kl. 12.06

Hej Dorthe.

Nu vil jeg sige, at jeg ikke kender noget konkret til, hvor der gror megen hassel i Støvring! Men hassel findes generelt i alle mulige levende hegn og skovbryn. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil opbygge et lille lager nu, hvor det er årstid for hasselnødder.

Men ellers må du jo betale dig fra det, så du altid kan have nogle hele hasselnødder til egernene.

Derudover vil anden naturlig føde også slide på de evigt voksende tænder, såsom bog og agern. Grøntfoder fra naturen indeholder ofte mange fibre, som medfører slid. Æder de græs? Ud over at græs er fiberrige, så indeholder de også store mængder silikater, som i særlig grad giver gnavere det fornødne slid. Jeg mener, at det især er de mere seje græsser, som er rige på silikater, hvorimod f.eks. fint og blødt plænegræs nok ikke har det samme høje indhold.

Kogler og knopper fra nåletræer er nok også med til at slide på tænderne.

Kan du ikke få dem til at gnave i grene? Det vil i hvert fald kunne give et godt slid på tænderne. Mange gnavere bide gerne i pilegrene. Hvis de ikke er så ivrige i deres "gren-gnaveri", så kan det hjælpe at sætte pilegrene op i volieren på en sådan måde, at de giver dyrene udfordringer i dagligdagen. Ja, vi kan godt sige, at du skal "drille" dine egern med disse grene! F.eks. anbringe et bundt pilegrene, så de gør det besværligt for egernene at komme ind til reden eller til foderskålen. "Drilleri" af vores dyr skal selvfølgelig tjene det klare formål at give dem udfordringer, som de generelt ellers mangler i fangenskab, men har mange flere af i naturen. Vi kan også kalde udfordringerne for en slags beskæftigelsesterapi!

Birkegrene kan også være gode, da de har en lidt sødlig smag og er temmelig saftholdige.

Grene til gnavning skal altid være helt friske. De vil nok også æde lidt af den friskeste bark.

Jeg er lidt nysgerrig: Har du nogensinde konstateret, at tænderne har vokset sig for lange? Er det danske egern, du holder?

Med venlig hilsen
Henrik Bringsøe

2 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Christensen, 23. september 2004 kl. 13.46

Hej Henrik.

Tak for din fine interesse vedr. vores kæledyr.

Du har ret i, at bog, agern, kogler mv. også er attraktivt for dem, men det er jo også først sæcon nu.

Det med græs, har jeg aldrig hørt om før, eller læst om, for den sags skyld. Og tro mig, jeg har læst meget om dem, inden vi anskaffede os dem.

De får friske grene og de elsker det.

Mht. nødder, kan jeg oplyse, at de ikke er til at opdrive i Støvring mere... smiler. Men der går jo også nogle stykker til, så vores forretninger og Grønttorvet i Ålborg Storcenter, kan ikke skaffe flere nu, før til jul.

De egern vi har, hedder Japanske egern. De er utroligt tillidsfulde og livlige. Det er en fryd, bare at kigge på dem, men bestemt også at være inde hos dem. Det bruger jeg meget tid på. Og nej, jeg har ikke oplevet, at deres tænder blev for store. Det er kun unger endnu, men vi forpligter os til at sørge for, at det ikke sker, når man anskaffer sig sådan et specielt kæledyr.

Venlig hilsen
Dorthe Christensen

3 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Bringsøe, 24. september 2004 kl. 10.07

Hej igen Dorthe.

Nu ved jeg jo ikke, om dine egern gider at æde græs. Det er måske navnlig bundlevende arter af egernfamilien (fra det åbne land), som fra naturens side æder meget græs. Det gør sig f.eks. gældende for præriehunde, som også tilhører egernfamilien.

Bambus er også godt og giver i hvert fald et godt slid på tænderne (det er jo en græsart). Om sommeren vokser der nogle lange friske skud op, og dem er haveejere ofte trætte af, hvis man gerne vil styre bambusens vækst lidt. Disse skud kan let trækkes op, og så har man de friske, saftige og bløde skud, som mange egern er begejstrede for. Lige nu (september) er disse yngste skud blevet næsten lige så seje og hårde som de gamle dele af bambusen, men det er absolut værd at prøve at give egernene disse skud selv her om efteråret.

Hvis du vil have lidt inspiration til diverse foderemner, kan du evt. læse dette afsnit, men bemærk, at det er en del af en artikel om præriehunde, så du kan ikke overføre altsammen til klatrende egernearter!

www.baddog.dk/bringsoe07.asp

Japanske egern lyder spændende. Men der er flere arter af egern i Japan, så derfor bør sælgeren kunne fortælle dig præcis, hvilken art det drejer sig om. I Japan lever f.eks. også den art, som vi har i Danmark (men den ser lidt anderledes ud og tilhører vist også en anden underart), og den har det videnskabelige eller latinske navn Sciurus vulgaris. Ved du, hvilken art det drejer sig om?

Men når den slags egern bliver voksne og kønsmodne bliver de stridbare og ikke særligt sociale (over for andre egern).

Du kan prøve at læse nedenstående bog, som nok kan give dig lidt inspiration (du vil kunne låne den gennem biblioteket):
Christiansen, J. 1985. Marsvin, jordegern, præriehunde og andre gnavere. Dyr i haven, 1. Amulet Hobbyforlag, Holte. 160 sider.

– hvis du da ikke allerede kender denne bog!

Med venlig hilsen
Henrik Bringsøe

4 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erica, 21. januar 2005 kl. 9.36

Hej
det er sødt ikke?

5 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bo Mikkelsen, 13. marts 2005 kl. 20.20

Hej Dorthe.

Angående nødder. Køb dem til jul. Masser og frys dem så ned. Det er den bedste måde. Ungå at fodre med agern, da der er for meget ozalsyre i. Det er kun de danske egern der kan tåle det i større mængder.

Jeg holder selv egern og synes det er noget af det fedeste.

Det er ikke ubetinget sandt, at dine egern ikke kan gå sammen når de bliver kønsmodne. Der kan opstå problemer ja, egern er lunefulde. Men giv dem en sovekasse hver, så opstår der højst sanlynligt ikke problemer.

6 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merle, 31. marts 2005 kl. 17.56

Hvordan passer man egern

7 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bo Mikkelsen, 3. april 2005 kl. 20.28

Merle
Angående pasning af egern, se; eksotiske dyrs venner.dk Det er en hjemmeside der er skrevet af folk som holder forskellige "eksotiske" dyr, der iblandt egern. Der er pasningsvejledninger og muligheder for kontakt. Du kan evt. melde dig ind i foreningen.

Hilsen Sune Bo

8 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tino Reenberg, 28. februar 2006 kl. 9.53

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at komme i kontakt med dpdrættere af div.egern
da jeg har besluttet mig for at anskaffe mig et par
For at hører lidt om hvilken art der passer bedst med hensyn til sind

De bedste egern hilsner Tino Reenberg

9 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bo Mikkelsen, 28. februar 2006 kl. 21.12

Hej Tino
'
Jeg har rimelig meget erfaring i forskellige egerns temperament. Har fornylig skrevet en større pasningsvejledning på det Rødbugede egern. Du kan skrive til mig på mail: sunebo@jubii.dk

10 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dalua, 3. september 2006 kl. 15.28

Haj alle sammen, jag vil maget gerne købe skafe egeren, jag er vild med den dyr hvor kan jag købe unge, jag vil pase maget godt po den hilsen fra-Kobenhagen

11 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dalua, 9. september 2006 kl. 16.24

Haj. Dorthe jag vil maget gerne købe unge egeren hvis du har hilsen Københagen

12 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie, 30. december 2006 kl. 16.18

Hej Dorthe
Jeg har selv egern der hjemme, så ved hvordan det er.

Men man kan faktis godt give egern hassel nødder der er købt i en kvikly eller en anden butik. Man skal bare kigge efter om de er saltet eller ikke.

Man kan også nogen gange gå ind i en dyre butik og finde forskellige nødder.

Hilsen Cecilie

13 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie, 30. december 2006 kl. 16.22

Hej hvis nogen er interreseret i at købe egern kan man nogen gange faktis finde nogen i en dyre butik.

i min situration har jeg købt 2 kinesiske egern i en petworld. jeg købte 2 egern+bur og tilbehør til 2800 kr.

14 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bo Mikkelsen, 5. januar 2007 kl. 16.19

Hej Cecilie
Er du klar over hvor meget plads kinesiske egern bør have?

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilken pasningsvejledning du har fået i petworld?

Hilsen Sune Bo, egernopdrætter.

15 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bo Mikkelsen, 5. januar 2007 kl. 16.20

Hej Cecilie
Er du klar over hvor meget plads kinesiske egern bør have?

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilken pasningsvejledning du har fået i petworld?

Hilsen Sune Bo, egernopdrætter.

16 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie, 8. januar 2007 kl. 20.00

Ja jeg er skam godt klar over hvor meget plads mit egern behøver.

Han beholder det bur han står i nu og så får han et længt rør han kan kravle igennem, og derefter komme ud i et meget stort udendørs bur.

Jeg fik af vide at de skulle bruge meget plads. men også at jeg skulle lade dem stå i det bur de har nu i 3 måneder, og derefter have et størrer.

Og hvad kost jeg skulle give dem.

altså nødder, søde frugter og mel orme.

hvordan det var bedst at tæmme dem.

Men jeg fik 2 egern Jack og Molle.

Men Molle døde efter 5 dages tid, vi ved ikke hvorfor men hun var muligvis syg da jeg fik hende.

Hilsen Cecilie, Egern ejer...

17 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bo Mikkelsen, 15. januar 2007 kl. 12.15

Hej Cecilie

Egern er ikke nemme at holde og jeg vil ikke anbefale dig igen at købe dine dyr gennem en dyrehandler, men hos en privat hvor du kan se hvordan dyrene går. Det er ikke ualmindeligt at egern dør af stress, de er som regl meget hårdføre over for sygdomme. Men efter min mening er det de færeste egern der kan tåle den stressfaktor det er at sidde i et lille bur hos en dyrehandler.

Hilsen sune bo

18 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie, 15. januar 2007 kl. 23.07

Ok det skal jeg se til hvis der bliver en anden gang.

Men jeg vil tro at mit egern døde fordi hun havde dårlig mave, da hun faktis blødte ud af enden og en høm sad i klemme...

19 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Storm Og Ulen, 16. januar 2007 kl. 11.29

Hvor mange unger er der i et kuld og hvor mange kuld kan man regne med at få om året?

Kan man erstatte egern i opskrifter med andet? eks. kaniner?

Er der en speciel egernrace/art der lever i sydstaterne i usa?

20 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan L., 24. januar 2007 kl. 12.36

Hej Dorthe,

Har set på hjemmesiden hos Vivara www.vivara.dk/sub_category/id=22/egern.html at du der kan købe foder til egern, måske var det noget. Køber selv mit fuglefoder der, da det er kvalitetfoder(fugleblandinger/solsikke uden skaller)

Mvh
Jan

21 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie, 1. marts 2007 kl. 21.17

Hej sune!

Jeg tænkte på om du har et kinesisk hun egern på ca. 1 år som du gerne vil sælge. mit egern er nemlig ved at blive rimlig ensom.

Hilsen Cecilie

22 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bo Mikkelsen, 2. marts 2007 kl. 20.09

Hej Cecilie

Nej, jeg har ikke kinesiske egern. Mine er Callosciurus, pragtegern. Jeg kan trøste dig med at dit egern ikke er flokdyr, så det er ikke absolut nødvendigt.

Men jeg skal høre omkring mig.

hilsen sune

23 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie, 4. marts 2007 kl. 13.27

Hej sune.

ok tak skal du have. men ved du om mit egern har godt af at rende rundt på mit værelse eller om det bare gør ham vildere?

Hilsen cecilie

24 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bo Mikkelsen, 5. marts 2007 kl. 9.00

Hej Cecilie

Jeg håber du er klar over at dit egern ikke egner sig til at være indendøre. Jeg håber meget at det er et nødtilfælde!

Hvis du holder det inde dør det. Egern har brug for lys og luft og roigtig meget plads.

Egern gnaver i alt og vil med tiden rasere dit hjem. Du skal ihvertfald holde øje med det konstant.

Hvis det er et tamt egern og det sidder i et lille bur, vil jeg alligevel anbefale det.

Men som sagt, ud i et stort voliere til foråret!

Hilsen sune

25 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 5. marts 2007 kl. 11.20

HejDi – allesammen,
jeg samlede 22 kg. valnødder hos min søster, her i efteråret, spulede dem rene og tørrede dem, indpakket ovenpå et El.-varmeapparat. Jeg spuler ikke valnødder mere. De er nu lidt sorte(/mugne?) De smager godt nok, men jeg tør ikke spise dem. Jeg har vel 5 kg. tilbage, som jeg vil forære væk. Egner de sig, og man tør bruge dem, så værs'go. Dyr kan godt være imune mod mug o.l., og de egner vist god som slibeemner. Jeg bor i 5500. håp

26 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie, 5. marts 2007 kl. 15.28

Hej sune.

Det er lidit et nødstilfælde lige nu da vi ikke har så meget plads udendørs. men vi skal snart flytte og der er der riglig med plads til et meget stort bur. men han er ikke tam endu, så hvis du gad give nogle råd til hvordan man lettest tæmmer ham ville det være dejligt.

Hilsen Cecilie

27 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bo Mikkelsen, 7. marts 2007 kl. 12.24

Hej cecilie

Jo jeg kan godt gi dig nogle råd. Jeg kender som sagt ikke helt denne slags egern.

Mine erfaringer viser, at det er egernet selv, der vælger om det vil være tamt. Det eneste du kan gøre, er at være helt rolig sammen med dit egern. Brug meget tid på det, men lad være at trætte det. Se efter åbninger i dyrets adfærd. F.eks særlige tidspunkter hvor det virker mest nysgerrigt. Benyt egernets trang til at samle nødder. Læg en nød på håndfladen, så dyret vænner sig til din hånd. Tålmodighed er kodeordet!

Der er desværre egern der vælger ikke at være tamme og der er også eksempler blandt det egern du
har valgt, at de bliver agressive som kønsmodne.

held og lykke fra sunebo

28 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie, 7. marts 2007 kl. 13.11

Hej sune.

Tak for rådet. men der var et tidspunkt hvor mit egen stek af mens jeg gjorde rent i hans bur. vi prøvede at fange ham i 2 timer. men til sidst fandt vi på at stille hans bur frem så han selv kunne hoppe op i det, og det gjorde han utroligt nok.

Men kan det betyde at han føler sig tryk hos mig?

Hilsen cecilie

29 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 7. april 2007 kl. 12.22

Jeg tror de har nogle gode store hasselnødder i Norge.

30 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Pedersen Skovparken 235 4220korsør, 8. november 2007 kl. 17.57

Kan de spise egens frugter.

Jeg har så mange af dem,men jeg ser ikke nogle (fugle) dyr der spiser dem.

31 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bo Mikkelsen, 11. november 2007 kl. 17.41

Egens frugter (agern) indeholder en syre, som de fleste dyr har svært ved at tåle. Hvis du absolut vil bruge dem som foder, kan du riste dem, så forsvinder syren. Men jeg ved ikke noget om næringsværdien.

Bøgens frø (bog) er derimod udmærket foder.

hilsen sunebo

32 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 21. januar 2008 kl. 13.25

Hvor mange unger får et egern

33 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. januar 2008 kl. 11.47

Hvad er et "egern"?

34 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Og Mads, 20. februar 2008 kl. 15.32

Hvor meget koster et egern og hvis i har en unge til overs hvor meget skal i så have for den?

vi syntes de er smader søde:)

vær venlig og svar i debatten

35 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Werner Andreassen, 22. februar 2008 kl. 1.16

Hej Dorte
Jeg har godtnok ikke så megen forstand på egern, men hvis de ligner danske egern er næsten enhver skov et veritabelt spisekammer.Jeg har bemærket at det var et specielt godt agern år i år dvs. de ligger i lag under et hvert egetræ jeg ved de foretrækker hasselnød men de kan sagtens leve af det desuden er der tons af grandkogler og kastanier. Så god appetit

MVH.

Werner

36 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Otto, 22. marts 2008 kl. 13.01

Halløj.

Kan man godt temme et hvildt egern i sin baghave så man lige frem kan få lov at røre det?

Mvh.Otto

37 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 2. maj 2008 kl. 19.12

Hej Otto,

Det vil jeg mene. Da jeg var yngre havde vi et tamt egern i haven, men jeg tror at de tidligere ejer af huset havde gjort det tamt. I hvert fald spiste det nødder af hånden og vi fodrede det året rundt og havde meget god underholdning i det lille dyr.

Mvh

Anen

38 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Christensen, 28. maj 2008 kl. 0.17

Hejsa igen allesammen.

Og tusind tak til Sune Bo, som pænt og nøgtern har passet min side her, imens jeg ikke selv har kunnet.

Situationen er den, at jeg desværre ikke mere har egern. Jeg blev skilt for 2 1/2 år siden og måtte desværre sælge dem tilbage, der hvor vi havde købt dem, da jeg var nødt til at flytte i lejlighed. Det var med blødende hjerte, at jeg måtte skille mig af med dem, men det ville være dyreplageri, at tage dem med. Og min ex gad desværre ikke passe dem.

De var tamme og de nød, når jeg sad i volieren hos dem. Jeg har opfostret 2 sæt små egernbørn med hhv 4 og 6 unger. Har fodret dem med sutteflaske og speciel pulverblanding, badet dem og nusset med dem, til de blev store nok, til at komme ud i volieren (én specielt til egernbørnene). Mange mange timer er gået med, at fodre, skære frugt, majs mv. til de kære små. Hver 2.time, skulle de have flaske, imens de var helt små...så et meget nært forhold, får man jo til dem, når man pusler så meget om dem.

De var næsten hele mit liv og savner dem hver eneste dag stadigvæk. Det var meget meget specielt, at få lov at få den oplevelse. Ikke noget mange får lov at prøve, men bestemt det hele værd. Hvor jeg elskede de kære små, også selvom de blev store. Hvor kunne jeg ønske mig igen at få egern, at opdrætte mv., men mulighederne har jeg desværre ikke lige nu.

I drømmer ikke om, hvor smukt og dejligt det er, at have de oplevelser med sig i bagagen...og håber på, at jeg en dag igen finder en kæreste, der sammen med mig, vil prøve at starte med dem igen. De var som mine små børn...og gud hvor jeg savner dem.

Tusind tak for Jeres spørgsmål, og tak for hjælp med svar mv. til Jer der har været behjælpelige.

Vil ønske Jer alle alt mulig held med Jeres egern...jeg vil tænke på Jer, kan I tro.

Sørg for, at sætte Jer godt ind i det hele, inden I anskaffer sådan et dyr...det vil ikke kunne overleve i naturen, hvis I bliver trætte af det, hvis de er opdrættet i fangeskab, som vores var. Tænk Jer godt om...Det er et 24-timers job, nøjagtigt som at have små børn.

Tusind tak for denne gang.

Knuser fra Dorthe

39 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine, 22. juli 2008 kl. 15.15

Hej...

jeg er blevet hel vild med egern og har læst meget om dem men ville spørge om der er nogle der opdrætter egern som ville fortælle hvor mange kvadrat meter et egern skal have udenfor og om det skal være inde hele vintren?

hilsen pigen der elsker egern

40 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine, 22. juli 2008 kl. 15.17

Hej igen er deer nogle som sælger en unge?

hilsen hende som ønsker sig et egern

41 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bo Mikkelsen, 22. juli 2008 kl. 20.41

Hej Kathrine

Ja vi er nogle stykker der holder og opdrætter egern. De fleste slags egern kan holdes ude hele året, men det er ikke alle.

Det vigtigste for et egern er plads, de trives ikke i små bure. Et voliere på 4 meter i længden. 2.5 i højden og 2 meter bred. Vil jeg anbefale til et par.

Michael O Jørgensen har skrevet en lille bog "Egern" om at holde egern, den skal du læse.

hilsen sunebo

42 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine, 23. juli 2008 kl. 22.15

Hej sunebo

tak for rådet
jeg tror jeg vil låne den på bibloteket

hilsen kathrine

43 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nichlas Madsen, 8. oktober 2008 kl. 12.29

Hej dorte christiensen.

Hvis jeg er intereseret i et egern.

Hvor meget skal de så koste hos dig.

Hilsen.

Nichlas Wendleboe madsen

44 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martine, 28. januar 2009 kl. 22.02

Hej ville bare lige sige at jeg kender en RIGTIG god side der hedder www.jordegern.dk det er gratis at opdette en profil og i kan lægge alle jeres spørgsmål derind, det handler mest om jordegern men der er mange der også har andre slags egern :D

45 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: En Person, 18. februar 2009 kl. 23.17

Jeg kan ikke lide jer og i er merkelige fuck jer

46 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 24. marts 2009 kl. 11.02

Kender i nogen der har præriehunde til salg?

47 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Nilsen, 7. maj 2009 kl. 10.24

Appropo egern-
så var jeg i London for nogle måneder siden, en aften havnede vi på en fin restaurant hvor jeg fik egern, det er faktisk en meget delikat spise- der er lidt mere at tygge på i forhold til eks. kylling eller kanin.

Så hvis I bliver trætte af kæledyrene- er der hermed givet en spiselig ide videre!

Bedste hilsner Bo

48 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Frederiksen, 10. maj 2009 kl. 12.37

Med fare for at få alle på nakken, så vil jeg dog gerne påpege, at egern hører til i naturen, ikke i en voliere. Jeg havde for en del år siden forskellige mindre papegøjearter i kæmpe volierer, og de kunne flyve ud og ind, som det passede dem. På et tidspunkt undslap et par, pennanter, og jeg så dem flyve højt oppe, hvor de hører hjemme. Det syn glemmer jeg aldrig. Jeg fik et tip om, hvor de var landet, og efter fire timer liggende i mudder fik jeg dem lokket ind i et stort bur igen. Jeg gjorde det kun, fordi de havde 5 halvstore unger, som manglede deres forældre. Siden da har jeg aldrig haft noget dyr i bur el. voliere eller lign. Dyr hører til i naturen.

49 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henny. Krohavens Familiecamping Nr. 664, 29. september 2009 kl. 15.29

Hej,er der nogen der har en byggevejledning til et foderbræt
hvor man kan fodre ude fra sikkerhedsgangen, uden at gå ind til Nille og Jeppe= Kinesiske Rødbugede egern.

Jeg går altid selv helt ind og fodrer og leger med dem, men vi skal på ferie og have vennerne til at fodre imens.

Hilsen Henny Krohavens Familiecamping nr. 664

50 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonni, 6. oktober 2009 kl. 10.35

Hejsa...

Kan man få/lokke egern til haven, hvis man ikke har nogen i forvejen?

På forhånd tak... :O)

51 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line P., 18. oktober 2009 kl. 18.07

Kan se der er en masse egern-glade folk her inde. Jeg har 2 til salg i øjeblikket. Det er 2 rødbuede egern. Men de sælges kun til seriøse folk der har forstand på hvad de kræver at have disse egern, og som har pladsen. De kære små skal jo gerne have det godt.

52 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin Vangstrup. Bavnevangen 25, Brønshøj, 10. november 2009 kl. 12.22

Kære Jer.

Jeg slog lige op på : Tamme egern, da jeg lige har været nede i parken, og set flere af dem fare rundt i træerne.

Så tænkte jeg. "Åh den der bare havde nogle tamme egern.

De er så rørende og så legesyge. Derfor
Hvis de får unger, kan I sælge mig et par stykker?

Jeg er pædagog, men halvt uddannet veterinær sygeplejske i 1975.

Har været pindsvine plejemor flere sæsoner for pindsvinevennerne i Dk.

Min store passion har altid været egern. Ser flere af dem blive kørt over på vejen, og måske dø fra deres unger.

Mener jeg kan give dem et godt og sjovt liv, fremfor en uvis og rå skæbne i det fri.

Min intension er, når jeg bliver pensioneret, at lave min egen lille vildtplejestation for tilskadekomne dyr.

Jeg vil være meget taknemlig for et svar, og for nogle fotos af jers egern.

Mange hilsner fra elin

53 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line P., 12. november 2009 kl. 7.35

Mine en ikke helt små længere (ca. 1 år), men de er så godt som helt tamme. Jeg kan sende dig nogle billeder til din mail, hvis du er interesseret? Men kan se du bor temmelig langt fra hvor jeg bor (jeg er fra midtjylland).

De søger et godt hjem. Det er mere vigtigt for mig, at de får det godt, end at jeg får den pris, de egentlig er værd.

Du kan skrive din mail-adresse, hvis du er interesseret i at se nogle billeder.

54 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin Vangstrup. Bavnevangen 25, Brønshøj, 12. november 2009 kl. 22.58

Hej Line. Ja jeg er meget meget interesseret i at se billeder af dine egern. Send mig bogle fotos, og jeg ka fortælle om
vores forhold til at holde egern.

Venlig hilsen elin

55 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line P., 15. november 2009 kl. 11.29

Hej Elin.

Jeg kan ikke lige se din mail nogen steder. Vil du sende den? Så kan jeg sende dig nogle billeder af dem. Du kan også skrive direkte til min mail.

56 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Larsen, 13. december 2009 kl. 21.34

hejsa er der mon nogle som vil være med til at starte en hjemmeside om det at have tamme egern,
disse dejlige dyr fortjener et sted som oplyser hvordan man har dem udendørs... og hvad de spiser
Jeg kan desværre ikke selv lave hjemmesider ellers var det gjort, jeg har dog fået lavet en hvor man kan læse lidt om dem, men det har ingen forum til spørgsmål...
den kan ses på
www. inges-pelsdyr.dk

57 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thorkil Slebsager, 22. januar 2010 kl. 12.57

Hej Dorte Christensen
Jeg hedder Thorkil Slebsager og er meget interreseret i et tamt egern til en film optagelse i sommer, så jeg vil meget gerne i kontakt med dig, venligst mail til Thorkil@Slebsager.dk

Venlig hilsen Thorkil Slebsager

Nyt svar til emnet »Hjælp… vi har tamme egern…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hjælp… vi har tamme egern…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider