Forum

Hvilken dyr.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna Nørgård, 19. august 2015 kl. 11.36

Hvilken dyr laver disse lort. De er ret små ca. 3-4 cm.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Møller, 19. august 2015 kl. 11.51

Pindsvin, er jeg ret sikker på.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. august 2015 kl. 13.22

Pindsvin ? Jamen æder de kirsebær ?
Jeg vil snarere tro, at det er en bette ræv. De har for øvrigt også for vane, at lave deres lort på toppen af en stort sten eller lign.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. august 2015 kl. 18.53

Jeg ser ofte den slags lorter, som regel midt på stier i skoven. Måske det store indtag af kirsebær ikke levner ræven tid til at finde en knold eller sten, inden det er for sent, hvis det er den, der lægger den?

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. august 2015 kl. 22.29

Jeg finder også den slags ekskrementer i vores have. Måske ikke så stor som det viste, så jeg har også troet på pindsvin eller solsorte. De solsorte, som bader i vores fuglebade efterlader tit et mange kirsebærsten i vandet.
Ingeborg

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. august 2015 kl. 23.12

Dem jeg ser er lige store nok til en solsort og måske også til en skovskade som jeg er begyndt at 'mistænke'.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Nørgård, 21. august 2015 kl. 17.16

Tak for svarene. Jeg tror ikke det er en fugl for det sker om natten. Nu har vi sat et vildtkamera op og så håber vi at vi fanger et billede af synderen. Min mand tror at det er en ræv og jeg mener nu at det er et pindsvin.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2015 kl. 17.59

Vi har mange af dem i sommerhuset, og der er 4 ræve, der tumler sig på græsplænen hver nat/morgen.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. august 2015 kl. 21.03

Jeg har de samme lorte i min have så jeg er også nysgerig . Jeg tror nu også på at det er pindsvinet som går og ligger dem .
Jeg har også haft nogle med kirsebær sten i

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2015 kl. 21.14

De er efter min overbevisning alt for store til pindsvin.
Men hvor får rævene alle de kirsebær fra - bortset fra, at der vokser 10-20, måske 30 fuglekirsebærtræer på vores sommerhusgrund.
Vi har aldrig set dem her i Næstved, selv om vi plejer at have pindsvin, og af og til besøg at ræven fra Ringvejen.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. august 2015 kl. 22.24

@Lats, har også spekuleret på, hvor ræve eller for den sags skyld pindsvin skulle få alle de kirsebær fra. Træerne er for det meste høje og højstammede og selv for os 2-benede er bærrene ofte næsten umulige at nå. Det er ikke mit indtryk at fuglene lader dem sidde længe nok til, at der kan være tale om nedfaldsfrugt.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. august 2015 kl. 22.24

*Lars, skulle der stå.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. august 2015 kl. 13.48

Plejer der ikke at være noget hvidt i, i fuglelort . Mener at det er fuglens urinstof .

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. august 2015 kl. 13.54

Jeg tror, det er en ræv med lidt dårlig mave.
Pindsvin æder kun meget sjældent bær, og da kun for væske. De kan ikke fordøje bær.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. august 2015 kl. 17.30

Der falder mange kirsebær på jorden, når solsorten tager for sig. Det har mine høns opdaget, så ræven har nok også gjort det. Og da rønnebærene er sure, foretrækker de nok kirsebær.
Har ræve tynd mave flere uger i træk? Vi har set de eskrementer i et par uger, og vi har ikke set nogen uden kirsebærsten i den periode.
Som sagt er der 4 ræve og 2-3 rådyr på grunden (midt i et gammelt sommerhusområde).

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Nørgård, 26. august 2015 kl. 8.05

Tak for alle svarene. I nat har vi fanget en mår på kameraet så jeg tror det er den.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2015 kl. 12.00

Hej
Det troede jeg ikke på, men nu har jeg ved at gogle læst følgende: "
I høsttiden spiser husmåren også frugt og bær"
Ingeborg

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja L. Krogh, 15. september 2015 kl. 13.50

Hold da op. En mår - den havde færreste gættet på. :-)

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. september 2015 kl. 23.20

De fleste dyr er ikke så kræsne i fodervalget, som, man kan komme til at tro, når man læser bøger!

Katte æder meget gerne græshopper og insekter- og forresten også frugt. De lever ikke bare af mus, men husk nu musens fordøjelsessystem er fyldt med plantefrø- og insekter. Og mine katte æder rub og stub af fuglene- også fjer, næb og klør.

Pindsvin æder også frugt (og kattetørkost).

Men nu er gåden løst, ellers ville jeg have skrevet at pinsvinemøg ligner mere marsvinemøg, men lidt større- og sort. Rævemøg ligner hundehømmer. OGSÅ når ræven har ædt kirsebær. dem har jeg tit set i skoven, så ræve æder også fuglekirsebær.

Så et mårdyr er nok, det bedste gæt,

Mvh
Tine- der i lørdags pillede en overkørt ilder op fra vejen, bare så den ikke skulle splattes mere ud (og ådselæderne). Den var meget mørk, kun lige lys om mulen/på ørespidserne. Og den stride pels: en mink var det ikke!

Nyt svar til emnet »Hvilken dyr.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Hvilken dyr.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider