Forum

Fanden ta’ naboens fugledræber kat!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2016 kl. 10.15

Fra vores terassesofa har vi i flere uger fulgt et solsortepars familieliv ca 2 m oppe i en rede bygget omkring et jernstativ til en klematis, som dækker nedløbsrøret. For yderligere støtte til klematis'en har jeg flettet grene fra vores store troldhassel ind mellem jernstiverne. Glad var jeg, da solsorten også for 3. År i træk byggede rede der. Det er bare så hyggeligt med et solsortepar, som også følger en med meters afstand, mens man ligger på knæ og luger og kan kaste godbidder til den.

Sidste søndag morgen undrede jeg mig over de mange fjer der lå spredt ved vores siddeplads. Til min rædsel så jeg at der havde været et blodbad. Alle 3 unger lå skambidte på terassen, reden flået ud og desværre var der også mange "voksne" fuglefjer omkring reden. Kat? Mår? Næppe det sidste, for så ville den have spist ungerne i stedet for blot at bide dem ihjel.

Aftenen før havde jeg hørt solsortene skræppe voldsomt op, så jeg åbnede et vindue langt borte fra reden for som sædvanlig at kyse en evt. Kat væk. Jeg skulle ha været gået ud for at se til reden.

Da det er 3. År der bygges rede der, må jeg sikre reden anderledes næste år, men hvad gør jeg og hvor højt kan en kat springe eller klatre op ad det nævnte?

Det er en grim meget langhåret grå kat, hvis ejer jeg ikke kender, men vi må tage mange forholdsregler for at den ikke skal hygge sig i vore havehynder. Jeg har tænkt på sømmåtter! Nu nøjes vi med at sætte stolene omvendte på sofaen. Åh gid jeg kunne få ram på den kat med haveslangen!
Ingeborg

1 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juni 2016 kl. 10.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. juni 2016 kl. 11.15

Kære Ingeborg. Hvor er det trist med fuglene, hvis liv du havde så stor glæde af at følge med i. Men Solsorte er solsorter, katte er katte. Natur er natur.

Mon ikke de to gamle når at få et kuld mere på vingerne?

3 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2016 kl. 11.32

Jeg er bange for at den ene af de voksne ikke har klaret overfaldet, så der bliver ikke flere unger til dette par i år. Desuden har jeg fjernet rede og hele molevitten samt klematissen, som var angrebet af visnesyge og kun fik lov til at blive på grund af reden.
Jeg går nu med en ordentlig ladning sten i lommen!
Ingeborg

4 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2016 kl. 14.49

Hej Frank
Jeg tror ikke at det er en vild kat, den ligner noget mere eksotisk med sin tykke grå angorapels. Desværre bor jeg på en vej, hvor jeg ikke en gang ved, hvad naboerne hedder. Det er desværre blevet sådan efterhånden som husene på vejen handles ca. Hvert 5. Til 10. År." sådan var det ikke i halvfjerdserne. (Smiley).
Ingeborg

5 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juni 2016 kl. 17.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 12. juni 2016 kl. 17.26

Pas nu på med at passivisere katte.
Der er indført betydelige ændringer i loven om mark og vejfred indenfor de senere år.
Det må anbefales, at sætte sig grundigt ind i de nyeste regler for ikke at komme galt af sted.

7 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 12. juni 2016 kl. 18.49

Jeg har nyligt fået en kat og er dermed optaget af gode råd og forkant, således at naboer ikke generes af den. (Der var en del katte i området og min er naturligvis den fredeligste af dem alle 😉)
Men jeg læste et råd hos Søren Ryge, det var godt: ophæng fyldte vandballoner på strategiske steder hvor katten vil lange ud efter feks fuglereder. Ballonerne vil briste når kattekløerne tager fat, katten bliver forskrækket og lærer i løbet af få dage at det er en skidt ide. Venlig hilsen KL

8 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 12. juni 2016 kl. 19.16

Et eller andet sted er det vel bare naturens orden - jeg forstår ikke den hetz mod katte der ofte ses - vi skaber i vores haver gode vilkår for et rigt og mangfoldigt fugleliv. MEN hvor der er bytte er der også rovdyr og uden rovdyr til at mindske bestanden - bl.a. ved at tage de svageste - ville der ikke være balance i tingene. Alt for mange fugle ville sandsynligvis blot føre til hungersnød og død pga utøj og sygdomme.

9 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2016 kl. 19.32

Hej Lene
Jeg går ud fra at du selv har kat? JEG gider i hvert tilfælde ikke andre folks katte. Så kunne jeg jo ligeså godt selv holde kat, men jeg er mig mit ansvar overfor både kat og naboer bevidst. Det er jo nemt bare at lukke sin kat ud!
Ingeborg

10 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2016 kl. 19.35

Iøvrigt regulerer fuglene jo selv bestanden i haven efter dens bæredygtighed for et vist antals overlevelseschancer. Det behøver vi ingen katte til for at regulere hos os.
Ingeborg

11 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 12. juni 2016 kl. 20.25

Tilde, der er egentlig pudsigt at du siger man skal sætte sig ind i regler.

"Lov om mark- og vejfred foreskriver at "enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget", hvor husdyr er fællesbetegnelsen for dyr, der er opdrættet i fangenskab.

Hvad end det drejer sig om hund, kat eller kanin, er det altså ejerens pligt at sørge for, at dyrene ikke strejfer på andres grund. Med andre ord har naboens husdyr ikke ret til at være på din grund."

www.bolius.dk/saadan-undgaar-du-naboens-kaeledyr-paa-din-grund-28174/

12 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juni 2016 kl. 20.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 12. juni 2016 kl. 20.33

@ Anders Frederiksen.
Jeg kender udmærket reglerne I loven om mark og vejfred. Også de nyeste ændringer.
Det var kun en opfordring til dem, som har behov for at kende reglerne, så de selv læste loven, og jeg ikke glemte vigtige punkter. :-)

14 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juni 2016 kl. 20.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 12. juni 2016 kl. 20.42

Rævene tager katte, hvis de kan slippe af sted med det, og det ikke er katte der har levet det frie liv i længere tid, hvor de har lært at klare sig på den hårde måde.

16 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. juni 2016 kl. 21.30

Det er da et genialt forslag med de vandfyldte balloner :)

Og jeg går da ikke ud fra, at du havde tænkt dig at kaste sten efter katten, Ingeborg?

Utroligt, som dette emne altid får folks mest primitive og afstumpede sider frem!

17 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juni 2016 kl. 21.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2016 kl. 23.02

@Anja
Næh, jeg ville såmænd også hellere gi' katten samme omgang, som den har givet mine solsorte! Hvem siger at jeg kan ramme katten, selvom jeg sigter efter den. Jeg kan da i hvert tilfælde forskrække den.
@Frank
Jeg tror ikke at jeg kan fange katten. Den har faktisk respekt for mig!
Ingeborg
Ps. Hjemmekatte skal ha' kattemad og ikke fugleunger! Hvis det er naturens orden at den tager fugleunger, er det ikke naturens orden at man holder kat som indedyr!

19 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 12. juni 2016 kl. 23.13

Ingeborg - ja jeg har kat. Fik den første for mange år siden efter tre oplevelser.
-Vågnede om natten ved at noget puslede i mit hår - troede et øjeblik at det var manden der var blevet kærlig :)- men det var det ikke. Det var en mus.
-En nat jeg stod ud af sengen trådte jeg på noget levende - en mus.
-En morgen da jeg kom ud i køkkenet sad et dyr på køkkenbordet. En fed rotte.
Så fik vi kat og de problemer var væk.

Har siden oplevet kattene fange tonsvis af mus og dertil fugle rotter, muldvarpe, mosegrise,en enkelt hugorm og en stak lampretter (niøjne)- en fisk - usikker på stavningen.
En nat jeg skulle op på toilettet og søvndrukket trådte ud på gulvtæppet i gangen lå en flok slanger ( troede jeg først) - det var nu lampretter, som kattene havde fanget i åen og slæbt ind i gangen hvor de må have følt at de havde styr på dem. Chok.

Jeg ser nu katten som et nyttedyr, men har også levet størstedelen af mit liv på landet/i landlige omgivelser - så det er nok en naturlig følge af det.

20 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 13. juni 2016 kl. 0.16

Selvfølgelig bliver man ked af det når de fugleunger, man har stor fornøjelse af at følge, forsvinder. Men kattens jagtinstinkt kan man altså ikke gøre noget ved, uanset om det er en tam eller vild kat.
Det er nu heller ikke min opfattelse, at katte bare lader deres bytte ligge.
Krager og skader tager også fugleunger og æg, og det er også en del af naturens orden.
Katte fanger, som Lene skriver, også mus, og det er der da ingen der piver over. Og nu er det jo ikke sådan at Solsorten er en truet art.
Frank, i dit indæg nr 17 skriver du, at katten skal indfanges på en dyreværnsmæssig forsvarlig måde, og i indlæg nr 12 skriver du bl.a. ..."korporligt at give den et pinde-drag over nakken....at katten så uheldigvis omkommer ved forsøget, kan man ikke drages til ansvar for"
SERIØST Frank ! Hvordan synes du selv de to udsagn hænger sammen ?
Jeg nyder fuglelivet i min have, men jeg nyder også når jeg får besøg af mine havenaboers katte.

21 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 13. juni 2016 kl. 0.24

Ps. Så har jeg i min have observeret, at Solsorten foretrækker at bygge rede i min tjørnehæk frem for ligusteren.

22 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. juni 2016 kl. 1.54

Nu er der jo andre dyr end katte, der tager små nuttede fugle. De vilde dyr: Krager, nuttede egern, skader- og mange andre. Selvfølgelig er det grimt med "obduktioner" og masser af fjer. Jeg glemmer aldrig "stæreunge-obduktionen"- som fandt sted i min stue, nøj- der er mange fjer på sådan en flyvefærdig fugl.

Det er desværre, Naturens Uorden, overlevede alle fugleunger, ville de som voksne dø af sult/sygdom. Ikke alt kan leve- du smider vel selv planter ud, der ikke vil trives? Luger ukrudt?

Jeg har selv katte, og de tager også fugle, men jeg har luret dem: En kat skal MEGET tæt på en fugl (ca. 0,7 m )- ellers er fuglen syg. Eller ung.
Og Moder Natur - er en dum kælling. Det er små fortabte fugleungers skæbne, at de enten dør hurtigt (rovdyr/sygdom) eller langsomt af sult. De, der klarer sig- er nu ikke for kloge...

Jeg var i dag nær ved at køre 2 bogfinker ned (unge med 30 meters afstand)- trafik- er også farligt for dyr! Jeg kørte engang dagligt en lang strækning et forår: 2 store rovfugle, en ræv, en hare- og rigtig mange tudser. Og det, var bare dem, jeg så i farten! I en måned. Ellers er der jo splattede pindsvin mm.

Men, jeg forstår udmærket synspunktet!
Iøvrigt har mine katte nok ædt godt med unge mus/mosegrise- fordi, der nu wrappes hø.

Møgdyr pga af den mus, der kom levende ind og gemte sig bag printeren.

Og køleskabsrotten. :-((

Mvh
Tine- modsat, hvad man skulle tro- er her nu rigtig mange ynglende fugle i haven- så katte æder ikke alt.

23 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. juni 2016 kl. 9.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. juni 2016 kl. 9.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. juni 2016 kl. 9.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

26 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2016 kl. 20.06

Hvis udsagnet om at en kat er et rovdyr, som må følge sine lyster, kunne folk da i det mindste sørge for at det var på deres egen matrikel den udlevede sine instinkter uden at blive forarget over at JEG ikke vil ha' den.

Det er da lidt selvmodsigende at så mange foretrækker at holde kat i stedet for hund, med det argument : at den kan man jo bare lukke ud. Så det må være af DOVENSKAB man ikke kan styre sin kat.

Jeg har fuld forståelse for kattehold under landlige forhold, hvor katten har lov til at være rovdyr.

@Frank
Træskmetoden er fin - gummistøvlemetoden ikke hurtig nok !

Ingeborg

27 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. juni 2016 kl. 20.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 13. juni 2016 kl. 21.54

Jeg synes ikke om katte, faktisk har jeg allergi og har i en del år haft plantet tæt med kattens skræk. Jeg tror kattene er blevet så lumsk trætte af mig nu, at de ikke gider gå herind mere.
Kat døjer jeg således ikke med mere. Er dog ganske klar over at det kun er til der kommer en ny kat i kvarteret.

Men jeg undrer mig meget over folks måde at holde husdyr på. Dyre racekatte til flere tusind kroner ser man aldrig strejfe, dem har man bygget løbegård til, det kan jo også gøres, hvis man føler for det, til billige katte.

29 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 13. juni 2016 kl. 22.58

Uanset om man kan lide katte eller ej, så synes jeg bestemt ikke, det er i orden hverken at kaste med sten, slå katten med en pind, træskometoden - hvad enten det betyder at sparke katten eller at forsøge at ramme den ved at kaste med sin træsko.
Disse metoder er i min optik dyremishandling.
Hvis en af årsagerne, til at folk har kat, er at holde muse- og rottebestanden nede, så hjælper det jo heller ikke at lukke katten inde i en løbegård. Og det er jo ikke kun ude på landet, at gnaverne er et problem.

30 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. juni 2016 kl. 23.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juni 2016 kl. 0.31

Det er nok de færreste katteejere i parcelhuskvarterer der har kat for at være fri for mus eller rotter. Og da vores naboer en overgang havde 10 katte, synes jeg bestemt ikke om det. Men de havde ikke råd til dyrlæge eller kattemad. Alle katte blev aflivet, da huset gik på tvangsauktion.
Jeg vil da også være ked af at såre en kat, og mine kast med sten og træsko, når det er det jeg har for hånden, går jo mest ud på at den flytter sig fra min have.
Dyremishandling??? Det er da katten, som har moret sig med fugleungerne. Det kalder man måske ikke dyremishandling, når katten bare leger dyr til døde?
Ingeborg

32 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juni 2016 kl. 6.58

Så er vi ved at lande på Ekstrabladsniveau, som disse tråde altid gør :(

Der må være mere relevante emner i forhold til havenyt.dk end at forholde sig til, om et dyr udøver bevidst dyremishandling...

33 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. juni 2016 kl. 8.40

jeg er meget glad for naboens katte som tager solsorte så vi kan få lidt jordbær til os selv - og vi har masser af småfugle - de bygger på mere utilgængelige steder for en kat - i går fik vores lille jack russel terrier megen ros - den snuppede en solsort i luften

34 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juni 2016 kl. 9.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

35 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 14. juni 2016 kl. 10.22

Enig med Anja Egeriis. Hvorfor skal diskussioner om katte i haven synke til dette niveau? Diskussionen gør ingen klogere, og hvis emnet skal op atter en gang, bør man holde diskussionen på et vist niveau af saglighed, så folk bliver klogere af at læse tråden.

Mvh. Marie Louise

36 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. juni 2016 kl. 10.58

Franck Chr.- ??? dèr røg kæden af, kan simpelthen ikke følge dig.
At en kat dryssede hår og skæl på mine ting, lå på dørtrin, havestole osv, ville den vel også gøre hvis jeg fodrede den med vagtler. Eller mener du vagtler samler hår?

Det gør musvitter og spurve også.
Jeg må ikke holde dyr, men har meget glæde af dem der bor i hækken og genboens store moreltræ. Som jeg skrev, så gider kattene ikke besøge mig længere. og skulle de begynde igen, så vil jeg bestille kattens skræk ved planteskolen. (den er etårig)
- det hjælper bedre end at spise vagtelæg, som rigtignok smager fint :-)

37 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juni 2016 kl. 11.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

38 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. juni 2016 kl. 11.14

Ok, tak, så er jeg med igen. Det er et stort, og for mig nyt, emne jeg lige må sætte mig ind i. Det vil være rart om jeg kunne slippe nogen af de daglige tabletter og næsespray. Tænk,- det er jo nok at sidde ved siden af en der har kat, i toget eller bussen.

39 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juni 2016 kl. 12.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

40 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 14. juni 2016 kl. 15.38

Kære Alle- Må jeg bede om at vi finder den pæne tone frem igen!! Ja der er katte der spiser fugle og ulve der spiser bambi, der er katte der ligger i skødet og der er folk der holder vagtler i drivhuset for at spise orme... der er plads til os alle, også kattene, på havenyt- men kun hvis tonene er pæn. Det glæder også de faste skribenter. Jeg vil heller ikke have at der opfordres til at pine hverken katte, ulve, gamle sure mænd, damer der ikke har fået deres morgekaffe eller fugleunger (for slet ikke at tale om myrer). Jeg syntes det er dejligt at I alle har en holdning og jeg prøver efter bedste evne at give plads til alle, men for at det kan lade sig gøre kan jeg opfordre til at få en kop kaffe til inden i sender beskeden...

41 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juni 2016 kl. 17.41

@Fanny Møller.
Det er da indlysende at tonen skal være som det sømmer sig, men af indlæggene kan man jo sagtens skille katteejerne fra ikkekatteejere. Fair nok, men man skal da ikke påtvinges naboens kat?
Ingeborg

42 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juni 2016 kl. 17.54

Fortsættelse: Jeg synes at der er en væsentlig forskel på en kat, der dræber af sult og en kat, der dræber af legesyge med dødelig udgang for "legetøjet". Huskatte er vel mætte hjemmefra?
Hvis debatten ikke er seriøs nok for nogle medlemmer, spring over!
Ingeborg

43 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 14. juni 2016 kl. 20.58

Jeg har fået flere henveldelser om tråden, men syntes at den skal fortsætte. Ja der er katte ejere og andre. Jeg har både hund og kat- ingen af dem tager fugle. Men forum er for alle, om man skal påtvinges naboens kat skal jeg ikke udtale mig om... men katten er som bekendt sin egen.. :-)

44 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juni 2016 kl. 6.53

Debatten er helt, som overskriften lægger op til - useriøs og primitiv...

Hvorfor dog bruge så megen negativ energi på noget, som alligevel ikke bliver anderledes?

I får jo ALDRIG lukket alle katte i Danmark inde, så brug dog krudtet på noget haverelevant i stedet og søg afløb for jeres aggressioner et andet sted :)

45 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juni 2016 kl. 9.46

Og det er som regel Anja Egeriis der vil bestemme, hvornår en tråd er seriøs eller ej. Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare springer tråde med useriøse overskrifter over. Det er jo ikke alt som kan lægges i chilli og revideres.
Ingeborg

46 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2016 kl. 12.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

47 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 15. juni 2016 kl. 17.33

Personangreb hører ikke hjemme her!

48 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. juni 2016 kl. 17.35

Lediggang og kedsomhed er roden til meget skidt :)

49 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juni 2016 kl. 19.27

Ja, det gælder især katte, som bare bliver lukket ud, når ejeren ikke kan beskæftige dem med noget fornuftigt - altså helt enig med Tom Andersen :-).Jeg er helt sikker på at jeg Ikke har "mis"forstået noget .
Ingeborg

50 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 15. juni 2016 kl. 20.30

Har ikke det store problem med (naboens) katte. Det skal mine to hyrdehune nok klare. Selvom han brokker sig over at de jagter dem helt ind i hans have. Og op i træerne.
Har så også sagt til ham at det skal de nok lade være med hvis han holder kattene inde på hans grund.
Det mente han ikke at han kunne og så kunne jeg kun trækken på skulderen.
Den forstod han og "kampen" fortsætter.
Mvh

51 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2016 kl. 20.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

52 af 58 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2016 kl. 21.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

53 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. juni 2016 kl. 15.18

Hvad er kattens skræk for en plante?

Jeg eksperimenterer med at have kattevenlige planter, og mine er på min grund- for det meste. Ellers går de højst ud på vejen- eller ud i marken.

Jeg går "tur" med dem, de elsker,at vi går 8 gange rundt i haven, og så er de trætte. Vi har en grusbunke, som de besørger i, og ellers besørger de, de steder, hvor jeg har tømt kattebakker (bæ er fjernet) ud.

Mvh
Tine- der imorges så et par dompapper! Hannen var nu meget orange i det fremfor den rosenrøde farve, de ellers har.

54 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 21. juni 2016 kl. 12.31

Tine,
jeg ser først dit spørgsmål nu, men det er en et årig plante, bliver hurtigt lidt busket, så kan man tage stiklinger. Den kan godt overleve hvis den står frostfrit.
Den hedder Coleus Canina og har en lugt katte ikke bryder sig om. Jeg har den ikke længere, - i en gammel tråd herinde sendte jeg til en del brugere, må jo indrømme der ikke var stor respons på virkningen, andet end fra 4. Men kattevenlig tror jeg altså ikke jeg sådan lige vil kalde den.
der står mere om den på nettet hvis du googler.
håber det er svar nok .-)

55 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 26. juni 2016 kl. 11.37

Tak for svaret!

Jeg er også ved at kigge på Baldrian, og diverse "katteurter".
Men det haster ikke, mine katte ELSKER hyld, især de nedsavede. En skæreflade opmuntrer dem til at gnide fjjæset imod- og resten af stammen, hvæsser de kløer i.

Ikke alle elsker hyldestammeduften, men så hvæsser de kløer i den.

Mvh
Tine

56 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 26. juni 2016 kl. 11.44

en.wikipedia.org/wiki/Plectranthus_caninus

Her står der, at den lugter af Marihuanna. Så den skal jeg ikke have, nej tak! Jeg kan ikke fordrage lugten af pot, ikke siden, jeg var gravid for 26 år siden... UFF.

57 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Jørgensen, 28. juni 2023 kl. 10.12

Sjovt nok er alle der er trætte af andre menneskers katte “primitive” mennesker.

Lidt oplysning til jer der syntes vi brokker os for meget.
1. Mine jordbærplanter var gravet op, da kattene har brugt mine højbede som kattebakke.

2. Vi kan ikke have vinduer eller døre til at stå åbne, så kommer kattene ind. De har smadret porcelæn, glas mm., og hvis de kan finde mad stjæler de det, selv mine krydderboller tager de.

3. Når det er rigtig varmt, lukker vi døren op i drivhuset som man jo gør, med det resultat at kattene ødelægger planterne, da de er sjove at lege med.

4. Før alle kattene kom, havde vi masser af frøer og tudser, nu ser vi dem aldrig, og det samme med pindsvin.

5. Jeg havde stolt lavet stiklinger af en sjælden rose, men glæden var kort, da en kat havde lagt sig i bedet og kvast min rose.

6. Vi samler efterladenskaber op efter katte hver dag, forskellige steder.

7. Vores haveslange som hænger på en holder på en væg, bliver brugt til at lege med, så den er altid fuld af små huller, hvor vandet står ud.

8. Presenningen til vores trailer er ødelagt af en million små huller, som kattene laver, når de tager “solbad” på presenningen.

9. Og så er der jo selvfølgelig larmen, når kattene slås.

…Og vi har reageret ved…..

1. Vi har købt hegn til vores højbede, så de nu er hegnet inde med en højde på ca. 1,5 m for at holde kattene ude, med det bøvl det giver for os, når vi skal luge, eller høste noget fra bedene.
2. Vi har købt hegn til vores drivhus, og lavet en “ekstra” dør, så vi kan bruge hegnet som dør, når vi lukker op i drivhuset.
3. Vi har købt rullegardin med fluenet i til vores anneks så vinduet kan stå åben om sommeren.
4. Vi har købt rullegardiner med fluenet til vinduerne i vores hus, og en “ekstra” dør med fluenet, for at undgå kattene kommer ind i huset.
5. Vi samler efterladenskaber op efter katte hver dag, med deraf udgifter til poser.
6. Vi har skiftet haveslange flere gange, det er ved at være temmelig dyrt, og vi overvejer nu om vi skal bygge en kasse rundt om holderen til slangen, så kattene ikke kan komme til den.
7. Presenningen koster ca. 900 kr. at skifte, så vi mangler en god løsning til at det ikke skal ske fremover, da vi ikke vil købe ny presenning hver uge.

Alt i alt er vi ekstremt trætte af katte, og har intet tilovers for katteejere der mener vi er for nærtagende.

Hvorfor er det os der ikke har kat, der skal betale skader efter kattene, og bruge bunker af penge på at sikre at de ikke kommer ind i vores hus?

Det er på ingen måde urimeligt, at vi gerne vil lukke vinduer og døre op, hvad enten det er fordi der er varmt, eller bare de daglige udluftninger.

Det er heller ikke urimeligt at vi ikke vil have ødelagt: porcelæn, trailerpresenning, bilens lak, planter, mm.

Og det er slet ikke rimeligt, at vores liv er dikteret af katte/katteejere.

Glæden ved vores hus og have er væk, er det rimeligt?

Hvornår har vi taget hensyn nok til katte og katteejere?

58 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Jørgensen, 28. juni 2023 kl. 10.12

Sjovt nok er alle der er trætte af andre menneskers katte “primitive” mennesker.

Lidt oplysning til jer der syntes vi brokker os for meget.
1. Mine jordbærplanter var gravet op, da kattene har brugt mine højbede som kattebakke.

2. Vi kan ikke have vinduer eller døre til at stå åbne, så kommer kattene ind. De har smadret porcelæn, glas mm., og hvis de kan finde mad stjæler de det, selv mine krydderboller tager de.

3. Når det er rigtig varmt, lukker vi døren op i drivhuset som man jo gør, med det resultat at kattene ødelægger planterne, da de er sjove at lege med.

4. Før alle kattene kom, havde vi masser af frøer og tudser, nu ser vi dem aldrig, og det samme med pindsvin.

5. Jeg havde stolt lavet stiklinger af en sjælden rose, men glæden var kort, da en kat havde lagt sig i bedet og kvast min rose.

6. Vi samler efterladenskaber op efter katte hver dag, forskellige steder.

7. Vores haveslange som hænger på en holder på en væg, bliver brugt til at lege med, så den er altid fuld af små huller, hvor vandet står ud.

8. Presenningen til vores trailer er ødelagt af en million små huller, som kattene laver, når de tager “solbad” på presenningen.

9. Og så er der jo selvfølgelig larmen, når kattene slås.

…Og vi har reageret ved…..

1. Vi har købt hegn til vores højbede, så de nu er hegnet inde med en højde på ca. 1,5 m for at holde kattene ude, med det bøvl det giver for os, når vi skal luge, eller høste noget fra bedene.
2. Vi har købt hegn til vores drivhus, og lavet en “ekstra” dør, så vi kan bruge hegnet som dør, når vi lukker op i drivhuset.
3. Vi har købt rullegardin med fluenet i til vores anneks så vinduet kan stå åben om sommeren.
4. Vi har købt rullegardiner med fluenet til vinduerne i vores hus, og en “ekstra” dør med fluenet, for at undgå kattene kommer ind i huset.
5. Vi samler efterladenskaber op efter katte hver dag, med deraf udgifter til poser.
6. Vi har skiftet haveslange flere gange, det er ved at være temmelig dyrt, og vi overvejer nu om vi skal bygge en kasse rundt om holderen til slangen, så kattene ikke kan komme til den.
7. Presenningen koster ca. 900 kr. at skifte, så vi mangler en god løsning til at det ikke skal ske fremover, da vi ikke vil købe ny presenning hver uge.

Alt i alt er vi ekstremt trætte af katte, og har intet tilovers for katteejere der mener vi er for nærtagende.

Hvorfor er det os der ikke har kat, der skal betale skader efter kattene, og bruge bunker af penge på at sikre at de ikke kommer ind i vores hus?

Det er på ingen måde urimeligt, at vi gerne vil lukke vinduer og døre op, hvad enten det er fordi der er varmt, eller bare de daglige udluftninger.

Det er heller ikke urimeligt at vi ikke vil have ødelagt: porcelæn, trailerpresenning, bilens lak, planter, mm.

Og det er slet ikke rimeligt, at vores liv er dikteret af katte/katteejere.

Glæden ved vores hus og have er væk, er det rimeligt?

Hvornår har vi taget hensyn nok til katte og katteejere?

Nyt svar til emnet »Fanden ta’ naboens fugledræber kat!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fanden ta’ naboens fugledræber kat!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider