Forum

Fuglefoder – spirefrit?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle R., 15. november 2016 kl. 13.35

Er der nogen i dette forum, som ved, om det er muligt at få spirefri
foderfrø til fugle. Jeg vil så gerne fodre et bredt udvalg af fugle, men jeg er frygtelig træt af at luge specielt korn ud af haven.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. november 2016 kl. 14.00

Hvis de kommer vildfuglefrø blandingen i ovnen (bradepanden) i ca 20-25 minuter ved 120 gr. C så er der ikke mere spire evne i de frø.........

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. november 2016 kl. 14.02

Det lyder unaturligt med spirefrit korn, selv om det er til fodring af vilde fugle. En spirehæmmende proces nedsætter næringsindholdet i foderet.
Overvej, om du kan fodre et sted, hvor spildfoder ikke generer.
Du kan sikkert blot selv balancere kornene, så kan de næppe spire igen.
Vi fodrer på græsplænen - så klarer hønsene og evt. plæneklipperen "ukrudtet".

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 15. november 2016 kl. 15.15

De næste måneder bliver der solgt store mængder korn i vildfugleblandinger som ikke er pengene værd til det formål.
Find rene solsikkefrø i store portioner. Fuglene vil elske det og der bliver ingen problemer med spiret korn.

Vh. T&HPP

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. november 2016 kl. 17.11

Det er ikke noget problem her, men hvor kommer de selvsåede solsikke så fra?

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. november 2016 kl. 18.18

Grovvalset havregryn er en 100% forretning , da der ikke går noget til spilde , og så det kan fuglene godt lide det , og en god billig foder er margarine , det er hvad en af de mere kendte ornitologer og naturvejleder selv bruger og anbefaler............

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 15. november 2016 kl. 19.19

Inspireret af Svends forslag med havregryn og margarine, fandt jeg denne side, hvor der er opskrifter på hjemmelavet fuglefoder.

www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=934/sprog=1/grp=5/menu=1/

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. november 2016 kl. 20.19

Hvis man køber fuglefrø af typen med "knækkede" kornkerner- spirer de ikke. Men problemet er nok- at fasaner og høns- er de eneste, der kan lide korn. Og korn er billigt!

Jeg blander op med "Kanarieblanding" og så fik jeg nogen nydelige "Opret Amarant" i haven, men de bredte sig ikke videre. Ellers har jeg haft rug, byg- og den der anisbynke (som jeg hev op).

Jeg synes ikke, det er et stort problem! Og hamp har (desværre) aldrig spiret, men hanekro har.

Det er da ikke svært at hive krudtet op?

Jeg fodrer både på jorden, på et brøndlåg og fra automater. Og flere steder i haven. Men naboernes høns er måske en årsag til, at der ikke kommer meget op?

Mvh
Tine
PS: Opret Amarant- er nydelig. Og så har jeg vist haft en del tidselarter, som også er pæne, men de måtte fjernes af andre årsager.

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. november 2016 kl. 20.23

NB: Stillits og andre finker elsker "Kanarieblanding"- de er finker allesammen. Tidselfrø er også godt til stillits- som er utrolig flot!

Mvh
Tine- gråspurve er mere til havre/havregryn- og fra jorden, hvor skovspurve går i automaterne. Rødhals tager også foder fra jorden- og drosselfugle.

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. november 2016 kl. 22.00

Da jeg startede med at lave mine egne mejsekugler, var det efter en opskrift af Søren Ryge og en anden "fuglemadskyndig". Så den fik hele armen de første par år
strikinge.blogspot.dk/2010/11/hjemmelavede-gourmet-mejsebolde.html.
Nu tager jeg det mere afslappet, for fuglene æder mig næsten ud af huset.
Grundopskriften er nu 500 gram af Faktas billigste margarine til 5,50 kr, lige dele havregryn, afskallede solsikkefrø, lidt rosiner, evt. Lidt andre frø, Knækkede korn, nødder, kokosmel. Jeg smelter margarinen ved svag varme og kommer en tilpas portion af alt det andet i. Det hænger overhovedet ikke sammen, før jeg kommer så meget mel i at det kan hænge sammen. Det hele altså på slump, knuges sammen til kugler og kommes i spiraler. Det bliver ædt i løbet af ganske kort tid. Det er også nødvendigt at opbevare det koldt, ellers mugner det.
Ingeborg
Ps. Solsikkekærnerne køber jeg som afskallede solsikkechips hos en bager i 25 kg sække for omkring 250 kr. Der er ikke noget i min blanding, som kan spire.

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. november 2016 kl. 8.22

@ ingeborg - hvorfor efterlyser du spirefrit frø når du i dit sidste indlæg skriver at din blanding ikke kan spire

11 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. november 2016 kl. 12.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. november 2016 kl. 13.51

Er det ikke lidt unuanceret?

Hvis der er fuglehold i egen have eller i området, skal der måske flere overvejelser til. Men fugleholdet er jo lukket inde med tag over - jeg har lige dækket den sidste meter.

De fugle, vi fodrer er vel dem, vi har nytte af i sommerhalvåret! Og det er mest standfugle, som ikke bringer fugleinfluenza med sig, men som selvfølgelig kan blive smittet.

Vi fodrer fuglene her, og nyder de mange musvitter, blåmejser, rødkælk og grønsisken, men også de sjældnere som gærdesmutte, kongefugl og flagspætte m.fl.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. november 2016 kl. 14.04

Undskyld: fuglekonge.

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle R., 16. november 2016 kl. 14.17

Tusind tak for de gode råd. Jeg glæder mig til at fodre fuglene i vinter. Jeg brugte hampefrø, havregryn og solsikkekerner samt DOFs fedtfirkanter sidste år, men var lidt bekymret for, om det var for ensidigt uden en form for "rigtigt" korn.
Vi har også haft stor glæde af halemejser.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. november 2016 kl. 14.28

undskyld ingeborg - det var en kvajer

16 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. november 2016 kl. 14.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. november 2016 kl. 15.21

Så må jeg prøve at gøre det tydeligere, hvad jeg mener.
Det foder vi giver til standfuglene er ikke det samme, som trækfuglene spiser. Vi skærmer også af her, så solsorte og duer ikke kan komme til det udlagte foder.
Der flyver måger rundt i kvarteret, men de finder ikke mad her i haven. Ænder og gæs spiser ikke af foderet - heller ikke selv om det var tilgængeligt for dem.
Trækfuglene har deres eget mønster, og lader sig ikke påvirke af vores udlagte småfuglefoder.
I øvrigt finder de jo mad alligevel, og deres træk er ikke under indflydelse af, hvad vi fodrer mejser etc. med.
Ænder og andre trækfugle kan da klatte under overflyvningen, og det er vel derfor vi har fået pålagt at lægge tag over hele hønsegården.
Men jeg vil ikke være med til at svigte de nyttige mejser - jeg har arbejde til dem til foråret.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. november 2016 kl. 15.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. november 2016 kl. 16.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. november 2016 kl. 12.33

Om efteråret har fuglene brug for kulhydrater, men om vinteren, har de behov for fedt. Og så er der jo drosselfuglene, der holder af frugt. Æbler fx.

Mvh
Tine

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. november 2016 kl. 12.51

Fugleinfluenza er noget skidt!
Jeg husker udmærket panikken sidst, hvor Fødevareministeriet anbefalede, at man ikke fodrede vilde katte ude. (Hvad troede de egentlig, der så ville ske? Udover at kattene ville begynde at gnave i ådsler- også af fugle?!)

Mine egne var ved at skræmme livet af mig, da de kom med en (dybfrossen) solsort- og en parakitungfugl, der var ringmærket. Hvor den var kommet fra- fik jeg ikke opklaret, men den var også død og frossen!
Min daværende dyrlæge fik beroliget mig meget! Ved en konsultation kom Falck nemlig med en død gråand, der skulle undersøges. Så lagde nerverne sig igen.

Jeg fodrer kun fugle, når vinteren strenges, og "spejdermusvitterne" kommer. (Jamen, det gør de! Hvor er der mad? Der plejer da at være mad her!)

Det er jo mere om naboerne holder *deres* høns inde.

Og de overflyvende fugle kan ligesåvel tabe en klat, som de, der fodres....

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Fuglefoder – spirefrit?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fuglefoder – spirefrit?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider