Forum

Eh men altså tudser og andet kryb

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. august 2017 kl. 18.47

Nu fik jeg ryddet op et sted, hvor der lå noget skrammel (gl. urtepotter, resterne af en bedroller, noget afdækningsplast- og noget spånplade).

Det gik sådan set meget godt, den store edderkop gik selv væk, dræbersneglene blev klippet- men så var der en salamander. Den blev artsbestemt efterfølgende, men den flyttede altså over i rabarberbedet. Så var der en lille sort tudse, men den gik sin vej (er set efterfølgende, så den overlevede).

Så her natten mellem tirsdag og onsdag, sidder jeg i min sofa og er ved at være søvning nok til at gå i seng. (Jeg døjer desværre med periodisk søvnløshed, så jeg skal gå i seng, når jeg er træt nok!).

Men så sidder der et dyr under sofabordet. Først tænkte jeg: Åh nej, en halsbåndsmus, som kattene har hevet ind levende. Men det er værre: Det er en tudse! En ret sød tudse, men den skal da ikke være inde i stuen.

Så ud efter noget, jeg kan lægge over kræet, jeg griber en urtepotte, men tudsen er forbløffende rap på- øh poterne? Så, det når jeg ikke. Så den hopper resolut ind under min sofa, mens jeg henter en papkasse.

Så rykker jeg sofaen ud- nul tudse, men katten (det i det hele taget spolerede alting ved at være på edderkoppejagt samtidig med min tudsejagt) snuser omme bag printeren, der vejer 90
kg (!).

Jeg okser hen efter en lommelygte, så kan jeg måske se tudsen medmindre den tager ruten under et skab, og så bliver det svært, at få den ud.
Men den er kommet frem, så papkasse over- og hvad gør jeg så nu?! Der er ikke lige dømt fejebakke under urtepotte så-kræet-kan-samles-op-uskadt- her.

Nå, men jeg har en lille opbevaringsboks med *låg*. Låget er vigtigt! Så jeg løfter papkassen i den ene ende, spærrer med låget på siden, den anden siden dækker væggen, så tudsefætteren kom op i boksen, og fluks derefter ud i haven.

Desværre nåede jeg ikke at nærstudere den, men jeg tror, det må have været en strandtudse, den skrablede også godt i boksen på vejen ud.

Men nogen gul stribe så jeg ikke, kun at den var spraglet i farverne, kortbenet- og hurtig til at hoppe! I mine sparepærers dårlige belysning så den lys grå ud med mørkere gråligt mønster.
Øenfarven kunne jeg ikke se. Eller benhalløjsa, men den skramlede i kassen og var livlig.

Grønbroget tudse er sjælden, så jeg hælder til en strandtudse.

Mvh
Tine- i hvis hus alle dyr vil bo- åbenbart!

Nyt svar til emnet »Eh men altså tudser og andet kryb«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Eh men altså tudser og andet kryb

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider