Forum

Filippa

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karsten Emil Jørgensen, 14. september 2017 kl. 11.17

Hej Jeg har et problem? Føest på sommeren fik vi besøg af fårene i haven,det første de åd var alle rodendendrum blade og blomster,derudover gik det ud over et ca.5 år gammelt filippatræ hvor al barken blev æt fra jord til ca 60 cm højde. Der var på dette tidspungt 5 fine æbler på vej ,æblerne voksede normalt og er nu blevet plukket. Overlever træet ?? kan jeg gøre noget,for at redde værdens bedste æble??
venlig hilsen karsten

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 14. september 2017 kl. 13.04

Desværre tror jeg ikke dit træ overlever - men det kommer helt an på, om de har gnavet i det grønne vandførende lag lige under barken. Dvs. at hvis det er lysebrunt (frisk træfarvet) på de 60 cm afgnav, så er det dødsdømt. :(

Normalt sætter man kyllingenet eller gummiplader på den nederste del af frugttræers stammer for netop at undgå at harer, hjortevildt eller (i dette tilfælde) får eller geder gnaver barken af.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. september 2017 kl. 13.13

Når det har overlevet sommeren, er der liv i det, og så skal det nok overleve, men det kan godt være, at det er blevet noget svækket.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 14. september 2017 kl. 14.10

Træet kan overleve et kort stykke tid på vandtransporten inde i stammen.
Hvis barken og vækstlaget er væk, er træet dødsdømt selv om det har blade nu.
Køb og plant et nyt Filippa her i efteråret, og sæt så et eller andet om stammen mod bidskader. Det er spild af tid at håbe på at dit nuværende træ bliver til noget. (sorry).
Vh. HP

4 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. september 2017 kl. 15.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Emil Jørgensen, 14. september 2017 kl. 17.46

Hej Tak for de mange svar,jeg håber det bedste,har lige i dag malet den afgnavede stamme med oliemaling,for at ungå svamp i træet.
Jeg har et nyt spørgsmål,se ved hæftet fil.billede af æbler fra et træ vi har hvad er det for et træ??Æblerne er meget saftige med en god syre.
Venlig hilsen Karsten

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 14. september 2017 kl. 18.11

@Emil prøv at spørge "Pometet", der er en slags botanisk have- for æbletræer. For at kunne bedømme sorter, skal man have billeder af blade og kviste med bark. Og æbler plus billeder af æblet gennemskåret. De kommer sommetider ud til havebegivenheder, hvor man kan få sit æble bestemt.

pometet.dk/om-pometet/aeblenoeglen/

Jeg fik en erfaren gartner til at bestemme min Rød Aroma efter billeder. Men det er jo et ret almindeligt træ.

Mvh
Tine- der er mode i haver- og i træer.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 14. september 2017 kl. 18.18

Træer og planter, der ikke har det ret godt vil ofte gøre en sidste kraftanstrengelse og bære mere frugt/blomster. Før i tiden ringede man tit frugttræer af denne grund, især hvis træerne brugte meget krudt på at vokse, så de havde ringe frugtsætning.

@Emil: hvad har du gjort?! Du skal ikke male, bruge cement eller andre af den slags uhyre dårlige løsninger. I bedste fald vil træet overleve på trods af maling. I værste fald har du lukket svampevækster inde, som elsker det miljø. Så vil planten bukke under.

Mvh
Tine

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Emil Jørgensen, 14. september 2017 kl. 19.25

Ubs! undskyld! jeg troede at jeg var smart med malingen.
Og tak for tippet med Pometet.
Venlig hilsen Karsten Emil

9 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. september 2017 kl. 0.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Filippa«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Filippa

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider