Forum

Bier går ikke efter udseendet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juni 2018 kl. 9.43

Hej.... nej, jeg er ikke blevet stukket af en bi :-)
Men jeg har lagt mærke til at blomster, som vi ikke skænker større opmærksomhed, besøges flittigt af bier. Jeg bryder mig ikke om de lange stængler med små bitte blomster, som f. eks, Heuchera sender til vejrs og har som regel klippet dem ned. Men i år, (vor jeg har ladt dem stå, bliver de flittigt besøgt af bier og andre insekter. Det samme gælder blomster på Cotoneaster. Dem har jeg dog aldrig klippet af. Det er altså ikke det mest prangende, som insekterne går efter.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. juni 2018 kl. 10.58

Velkommen i den nye verden, hvor man lægger mærke til de interessante ting. Indsekterne besøger ofte de ubemærkede blomster og har derfor trange kår. Store flotte blomster er in: Dahlia,hortensia,forædlede roser,magnolia osv. Prøv at se de små blomster og deres besøgende.
Anne Marie

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. juni 2018 kl. 22.12

Bier kan se farver, vi ikke kan se, som fx ultraviolet, men ikke rødt. Mange hvide blomster har deciderede landingsbaner i ultavi:-)olet for, at vise bierne vej. Og de røde blomster, har også farver, vi ikke kan se.
Det er lidt sjovt.:-)
MvhTine
Fuuk tablet tastatur.... øvsa.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 12. juni 2018 kl. 8.26

Ja, Tina har helt ret. Jeg vedhæfter her et billede, der viser hvordan den samme blomst kan se ud for hhv. os og insekter (med 3 forskellige typer lys). ;)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2018 kl. 16.12

Her er så et par billeder af Heuchera.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2018 kl. 16.13

Her er så et par billeder af Heuchera.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2018 kl. 16.17

Det lykkedes mig at jage alle bier væk da jeg tog billedet. For resten dunes jeg godt om Heucheras blomster, når der som her er mange på eet sted. Efter afblomstring klipper jeg stænglerne af og så kommer der et nyt hold blomster 4-6 uger senere.

Nyt svar til emnet »Bier går ikke efter udseendet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Bier går ikke efter udseendet

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider