Forum

Panik i Tudsekøbing

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. juni 2018 kl. 19.36

Nu vander jeg krukkeplanterne, men jeg har også en del tomme krukke til at stå, og de vender ikke bunden i vejret, selvom de måske burde gøre det.

I forgårs måtte jeg i hvertfald evakuere to tudser, der var kravlet op i en lerkrukke, men nu ikke kunne komme væk.

Jeg anbragte dem i mit hjørne ved udendørshanen, hvor der er flot og grønt (slangekoblingen til hanen er meget utæt!).

Så på trods af heden og tørken- er her tudser.

Mvh
Tine

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 29. juni 2018 kl. 22.22

@Tine.
Det er lidt interessant med de tudser.
Her har vi rigtig mange tudser i år. Langt flere end sædvanlig og langt færre snegle.
Faktisk har vi indtil videre ikke kunne tælle 20 "dræbersnegle" hvor vi i nogle år har talt dem i hundredevis.
Snegle og tudser lever øjensynligt samme steder. I og omkring bl.a. kompostbunkerne og under ukrudtsduge. Første gang jeg vandede tomaterne blev ukrudtdugen levende og én efter én hoppede der tudser ud under den.
Foruden tørken er jeg temmelig overbevist om, at der er en sammenhæng mellem de mange tudser og de ganske få "dræbersnegle".
Men for god ordens skyld skal jeg nok også nævne, at jeg ikke ser andre snegle i samme omfang som tidligere år.
Konklusionen hviler derfor på et skrøbeligt grundlag.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 29. juni 2018 kl. 23.47

Jeg har nogle dahliaknolde i urtepotter. En af dem trivedes ikke, og da jeg så en forhøjning i potten, troede jeg, at knolden var gæret - men tudsemor kiggede frem. Nu graver hun lystigt i de planter, jeg absolut ikke vil miste og derfor vander.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. juni 2018 kl. 10.39

I år har jeg heller ikke ret mange dræbersnegle (på trods af, at arten burde være vant med tørre og varme forhold). Til gengæld har jeg masser af leopardsnegle og unge vinbjergsnegle. Og leopardsneglene er ihvertfald ikke berøringsangst med hinanden, selv om de siges at være territoriale. ;)

Tudser har jeg derimod ikke mange af i år, selv om jeg plejer at have et par stykker af dem i mine drivhuse. Så tror, at jeg må lave en havedam på et tidspunkt indenfor et par år - så kan jeg også få mine salamandere tilbage i haven.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 30. juni 2018 kl. 10.56

Her er heller ikke mange snegle, synlige. Godt nok ikke iberiske, men danske skovsnegle.
Skifter mellem at tænke at tørken minimerer antallet og at de blot gemmer sig i skyggen og afholder sig fra at krybe over den tørre stikkende græsplæne om dagen.

Hvis det første er tilfældet, kan det være forklaringen på at den iberiske er blevet så stor en plage her. Vi har, i modsætning til den iberiske halvø, sjældent så varme og så lange tørre somre som nu, men fugtige perioder også om sommeren, hvor leve og ynglebetingelserne mere nådige, for dem -Jeg forestiller mig, at de er en mindre plage, hvor de kommer fra, end de er her?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. juni 2018 kl. 12.41

Fugtige forhold og 20-25 grader, så vælter det frem med alle typer af snegle her. Hvis tørken holder vil jeg tro at generationen bliver lille og vi næste år vil se en langsom start på snegleplagen, hvis næste år skulle blive mere fugtig.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. juli 2018 kl. 19.44

Åh, jeg har da set en halv snes dræbersnegle i år (små), men kun efter de få byger, vi har haft. Men i maj myldrede det med vinbjergsnegle, men de er vel gået i hi (som tudserne) i tørken.

Sidste sommer klippede jeg snegle, så jeg var ved at blive tosset af væmmelse, det er ulækkert og grænseoverskridende for mig.

Og vinbjergsnegle æder altså gerne Hippeastrum, der står ude på sommerferie i haven. GRRR! Jeg ville ønske, der var en måde at anbringe potteplanter, så der ikke går snegle i dem...

Tudser har jeg haft i haven i årevis, og den "skurvede kartoffel", der gik sin vej, hjemsøger mig stadig. Jeg var ved at tage kartofler op, da en af dem rejste sig op og gik. Jeg hoppede 8 meter op i vejret og skreg "UUUF!". ;-D

Dræbersnegle har krydset sig med skovsnegle, derfor kan de tåle et mere vådt og koldt klima nu. Men, de der overlever denne omgang tørke, vil formere sig. Sådan virker evolutionen, og af afkommet vil en del tåle kulde og væde...

Jeg savner derimod mine almindelige havesnegle med hus, de har været væk siden dræberne tog over.

Mvh
Tine

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. juli 2018 kl. 21.53

Det fik jeg skrevet for tidligt!
Jeg var lige ude og ompotte en del stueplanter, så de kunne komme på sommerferie.

Så, måtte klippe 8 fede dræbere. ØØØØVVV.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Panik i Tudsekøbing«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Panik i Tudsekøbing

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider