Forum

Rådyr i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Thygesen, 6. juli 2018 kl. 15.21

Min kone og jeg har købt sommerhus med stor grund, hvor af de 4500 m2 er naturgrund. Skov med rådyr, krat og træer i alle afskygninger.
Vi vil (i modsætning til mange herinde) gerne ofre vores sparsomme blomster på at få besøg. Hvad skal vi plante?
Hvad vokser hurtigst op? Hvad skal vi evt. fodre med? For at få dem helt op til huset. Jeg har hørt om en "slikke sten" med mineraler. Er det noget?..

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juli 2018 kl. 16.46

Hvis i lader naturen råde, er i godt kørende. Fodring kan ske i stærk frost, når dyrene ikke kan finde andet foder. Måske skulle i også afstemme jeres ønsker med naboerne, som kan have andre interesser.
Ingeborg

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. juli 2018 kl. 17.55

Det er næsten jægerne du skal spørge. Jeg kan se de næsten altid planter majs omkring remisserne, så det må være noget. Jeg har også hørt fra en jæger at jordskogger skulle være et udmærket vinterfoder. Hjortevildtet vil rode i jorden efter knoldende. Dem der er tilbage skyder igen året efter.

Vær lige opmærksom på at der er flåter hvor der er rådyr.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. juli 2018 kl. 18.40

Sliksten til hjortevildt kan du købe i en jagtbutik el. på en foderstof. Stenen skal sættes på en løvrafte/stamme ca. 2m. over jorden Ø 10-15cm. De skal ikke kunne nå slikstenen, regnen opløser stenen og mineralerne løber ned af stammen. Afbark stammen (eg er fin) og brug endelig IKKE et søm til at gøre stenen fast med! Brug en gren og bor et hul i stammen.
Vinterfodring gøres bedst ved såning, som der rigtigt nævnes. Ud over jordskokker er fodermarvkål en yndet spise for råvildt. Bark og knopper fra frugttræer er de også meget glade for ;P

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juli 2018 kl. 19.20

Rådyr er meget glade for det det fleste haveejere er ømme over. Hos os har de fourageret i buksbom, lavendel. Roser, laurbærkirsebær, fjeldribes, heuchera, tulipaner osv. Så det er nok mest naturen du skal efterligne. Det andet bliver nok for dyrt i længden.
Ingeborg

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. juli 2018 kl. 20.17

Vore rådyr sætter især pris på paradisæbler(hæk),uklippet liguster,alle typer buske med stedsegrønne blade, da bladene er vigtig vinterfoder til dem. Vi har plantet rigtig mange busketter til dem og det virker:råen med to lam kommer igennem haven for at finde lidt lækkerier: usprøjtet havreneg og nedfaldsæbler er guf.Køb billige hækplanter og plant i grupper. Held og lykke.
Anne Marie

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Thygesen, 6. juli 2018 kl. 21.54

Hold da op et aktivt forum
Tusind tak for jeres mange svar.
Dejligt som ny ankommet, at så mange brænder for at hjælpe.
Det med nedfalds æbler har jeg ikke selv tænkt på. Vi har (får)"bjærgevis" derhjemme. De skal da med herud :-)
Tak
Jan

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. juli 2018 kl. 10.39

Billige korneller til læhegn er superfood til dem både sommer og vinter. Vore vilde mirabeller,der kun er plantet til Dompapperne som vinterfoder(knopperne), er fuldstændig afløvet her om sommeren og om efteråret ser vi råen lære sine lam, at stå på bagbenene, for at nå frugterne. Om vinteren ligger de i ly under de tætte tornede grene og tygger drøv. Man kan tydelig se, hvor de har skrabet sneen væk for at komme ned til de tørre blade.
Glæd dig
Anne Marie

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2018 kl. 23.59

@Anne Marie
Jeg kan se at du har et hegn, så planteskolen også kan have noget i fred.
Havde jeg masser af jord og ikke kun 1500 m2, ville jeg også nyde rådyrene. Men det er ikke tilfældet, så jeg må have et hegn op. Hvor højt skal det være?
Min have kan nok tåle et enkelt rådyr, men i vinter var der 4 med god forstand på, hvad der smager godt!
Ingeborg

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. juli 2018 kl. 15.39

180cm.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juli 2018 kl. 17.19

Tak for svaret. Vi er i dn situation st rådyrene kommer til os via en motorvejsskrænt. Der er bevilget en støjskærm langs vores boligområde. Men som med alle statslige institutioner erman ved at projektere uden at have set på de topografiske forhold. Ved de 13 berørte matrikler er skrænten startende med 3 m højde, stigende til 14+ m i højde. Vi har for nyligt fået oplyst at der vil blive placeret en 5 m høj støjskærm nede langs motorvejen, placeret 1 m fra autoværnet (som slet ikke eksisterer p.t.). Tidligere rapporter fra Vejdirektoratet anbefaler støjskærm på toppen af skrænten (2010 rapport). Dermed ville der også være lukket for rådyrenes adgang. Til fare for trafikken?
Hvordan en støjskærm placeret nede langs motorvejen kan dæmpe den trafikstøj vi har, er mig en gåde. 14 mio kr er der afsat til 600 m støjskærm.
Det er jo lidt mere end det vil koste os at sætte hegn op, idet vore naboer lader baghaven ligge brak og kke har bsøg af rådyr.
Undskyld at jeg har fjernet mig fra emnet

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. juli 2018 kl. 22.38

Vi bruger det billige havehegn fra Harald Nyborg på 90 cm om planteskolen om vinteren, hvor de er mest sultne. De følger hegnet men hopper ikke over, da vi har plantet deres livretter udenfor. Det virker hver vinter. Om sommeren gider de ikke gå og skvatte i potterne.
I foråret var der 9 på de omgivende økologiske naturbrakmarker.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Rådyr i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Rådyr i haven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider