Forum

Tørken i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. juli 2018 kl. 2.19

Hvad gør I for de små og større dyr?

Jeg har to (meget grimme og dyre fuglebade), som jeg fylder op regelmæssigt. Og som fuglene ikke bruger til at bade i. De drikker.

Desuden har jeg læst at pindsvin (som jeg ikke har haft i årevis) lider meget under tørken, men der kan man stille urtepotteunderskåle ud med vand i.

Dem jeg har, bruger jeg nu inde, til potteplanterne- og de er dyre nok.. Så kan jeg fx bruge noget andet?!
En rengjort kødbakke vil jo blæse væk- og jeg har ikke fade tilovers, som da pindgrisene åd de vilde kattes tørkost.
Forslag? Udbedes.

Mvh
Tine

1 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 17. juli 2018 kl. 8.23

Har et lavt fuglebad og to plast såkasser med en sten i. Og to murebaljer med nøkkeroser med et bræt i så dyrene kan komme op hvis de skvatter i. Holder dem også helt fulde.
Mvh

2 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 17. juli 2018 kl. 8.25

Du ka’ vel bruge en gammel tallerken eller hvad som helst andet lavt der kan holde vand. Pindsvinene er nok hamrende lige glad om det er dyre potteskåle eller et rustent lågfra en bøtte, blot de kan få stilllet deres tørst.

Redigeret af administrator 18. juli 2018 kl. 7.39.

3 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. juli 2018 kl. 8.44

Vi har rigtig mange sommerfugle,vilde bier og andre insekter, som også tørster, da de er vant til dug, men der er jo ingen dug, så vi lægger plastikstykker/poser ud på jorden i små lavninger og holder dem fast med kartoffel-sten. Det ser herrens ud, men det virker!
Vi har nu besøg af den sjældne Hø-sommerfugl og mange Perlemors-sommerfugle.
Jeg tror pindsvinet hellere vil have sit drikkevand under en busk og det har den.Egern-unger drikker i fuglehadet på terrassen.
Hilsen
Anne Marie

4 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2018 kl. 9.12

Ja, jeg HAR et stort pindsvin i haven og venter spændt på at der snart kommer unger. Jeg har observeret det på terassen ved den slat brænde, der ligger tilbage fra vinteren. Det er "kælderæsler" den finder der.
Flere skåle med vand rundt omkring bliver passet hver dag. Som Anne Marie skriver, benytter også sommerfugle vores fuglebad, som jeg fylder op flere gange om dagen. Fuglene har bestemte badetider og så må der fyldes op.

Selvfølgelig kan du bruge foliebakker, læg småsten og sand i bunden, så flyver de ingen steder. Alle genbrugser er leveringsdygtige i alle mulige former for "vandfade". Jo flere, des bedre.

Vores pindsvin har vi haft i flere år, men jeg ved endnu ikke hvor det har sin bolig. Hvordan spotter man det? Vi har mange kvasbunker og tætte beplantninger.
Ingeborg

5 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. juli 2018 kl. 11.04

Èr der noget som ikke kan bruges til at vande fugle dyr og insekter ...?
Ikke her:

6 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. juli 2018 kl. 11.06

2.

7 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. juli 2018 kl. 11.06

3.

8 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. juli 2018 kl. 11.07

4.

9 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. juli 2018 kl. 11.07

5.

10 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. juli 2018 kl. 11.08

5.

11 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. juli 2018 kl. 11.09

6.

12 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. juli 2018 kl. 11.11

6.

Resten er op til Din fantasi Tine :)

(Undskyld hullerne ;)

13 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2018 kl. 16.46

Hvor skønt med megen fantasi og opfindsomhed i tørken. Tak gor billederne.
Jeg fik også købte ikke resten, fordi jeg troede at det var almindelige spande Hvad er der under spanden?

Ingeborg

14 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 17. juli 2018 kl. 20.51

Tror det er en automatvander til høns/kyllinger James har købt, Ingeborg. ;)

15 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 17. juli 2018 kl. 21.01

Kyllingefodertårnet koster ca. en halvtredser f.eks. hos et byggemarked

Redigeret af administrator 18. juli 2018 kl. 7.40.

16 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. juli 2018 kl. 22.40

Kære Gert, der er glad for haven!

Nu har jeg ikke ligefrem mere end, hvad jeg bruger af service i mit køkken, så næ nej ingen tallerkener i overskud- eller hvad du nævnte.

Jeg er ting-samler på streng nedtrapning, for som regel får man alligevel ikke brug for, det skrammel, der bare samler støv/optager plads.

Da jeg alligevel rengører kødbakker mm (selvom de nu heller ikke indsamles til genbrug), så har jeg ofte nogen til at stå.
Men ikke service ellers.

Mvh
Tine

17 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. juli 2018 kl. 22.45

Til @Alle!

Tak for svarene (og egernbilleder, jeg viiil ha egern i min have nuuu- tudefjæs).

Jeg har sat to rengjorte kødbakker ud med et udvalg af min sten-/fossilsamling (de ligger alligevel bare og støver).

Og så har jeg vandet igen i aften, da skybruddet vist er aflyst her på Nordfyn.

Men hold op, hvor er det varmt- jeg sveder som en gris.

Mvh
Tine

18 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. juli 2018 kl. 7.47

Tine, grise kan ikke svede, derfor køler de sig i mudderpøle. Så du må i gang med at lave et pladderhul, som solsortene har brug for at kunne fore deres reder, og du kan stikke tæerne i. Det køler fantastisk.
Hilsen fra mudder-konen, der altid går i bare tæer.
Anne Marie

19 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. juli 2018 kl. 8.13

Vanding af havens dyr er vigtig. Især hvis der er køkkenhave, er fugle og tudser et aktiv i bekæmpelse af skadedyr.
James F.s mange ideelle vandingstrug er inspirerende.
Men!
I den varmeperiode - og med den sol - vi har vil der bl.a. dannes alger i vandet. Det er naturligt og kan ikke hindres.
Måske kan en sort plastikpose over automatvanderen som James F. viser hindre algervæktst. Men kun hvis automatvanderen bruges flittigt af havens dyr, så der er et flow i drikkekaret.

Alger dannes og dør og man kan sige, at det så er et spørgsmål om tid, inden vandet igen bliver klart og algerne er bundfældet (og nye på et tidspunkt dukker op).

Selv har jeg to traditionelle muslingeskal fuglebade i køkkenhaven.
Der er en meget stor overflade og derfor dannes der hurtigt alger.
I varmen og især hvis det blæser, er der en meget stor fordampning og de skal fyldes op næsten dagligt og alligevel dannes alger.
Men de er et badeland for de fugle der kan li' den slags.

Fuglebade er det min erfaring, skal være lette at tømme og stå hvor de nemt kan tømmes og skylles.

Men hvis alle James F.s fuglebade rent faktisk fungere kan årsagen være alt det "ragelse" som han har kommet i og som bl.a. ændre ph værdien til et niveau der hindre algevæktst.
Den har jeg ikke lige været opmærksom på (men det kendes i naturen).
Jeg går fluks ud i haven og laver et James F. fuglebad.

20 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2018 kl. 9.08

Fugle nøjes ikke med at drikke og bade i fuglebadet. Kirsebærkærner viser også at de klatter i badet, så jeg holder fuglebadet rent med en gl. fejekost hver dag inden jeg fylder granitbadet op. Der dannes rødalger alligevel, som jeg kan holde i ave med fejekosten.
Ingeborg

21 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. juli 2018 kl. 10.01

Jeg har også småsten i fuglebadene, men ikke leca, da jeg ikke er sikker på kemien i dem, så hellere et stk træ fra haven. Sort plastik over kyllingevanderen vil give drønvarmt vand. Jeg har brugt dem i mange år til hønsene og der er aldrig vokset alger i. Fuglene er ligeglade med alger. De bader,klatter og drikker i vandpytter og fuglebade,der bliver spulet, når vandet efterfyldes. De står i skygge. Vi har før haft problemer med rødalger, men slet ingen i år??
Anne Marie

22 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. juli 2018 kl. 10.06

@A.M.Lønbæk
Det med skyggen er vigtigt du fik med :)

23 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 19. juli 2018 kl. 0.20

Det bedste man kan gøre for havens dyr er at anvende en hønseklokke. Den kan indeholde mange l vand, fyldes op og rengøres løbende. Alle dyr, fugle, sommerfugle etc. lider i tørken af vand og foder mangel. Alle kan drikke af en hønseklokke uden at drukne.
Jeg har en bøn til de små stikkende væsner pindsvin, der lige nu dør på stribe af vand og foder mangel, dehydrerede og syge. Vil i stille nogle hønseklokker forskellige steder i haven samt killingefoder, hvor der er de proteiner i, de har brug for.
De er kød ædende, al kryb og kravl de normalt lever af, har gravet sig ned, snegle med hus er udtørrede, regnormene kan de heller ikke trække op af jorden, de er også trængt dybere ned i jorden, så pindsvinene har svært ved at trække dem op. Så der er intet naturligt mad til dem, særligt i de » velfriserede « haver.
Mange tror, de ikke har pindsvin i haven, men de er der, I ser dem bare ikke, de kommer i tusmørket om aftenen.
Hønseklokker kan man få til billige penge i et byggemarkeded, der kan som sagt være mange l vand i, er nemme at have med at gøre, og udtørrer ikke som tunge underskåle, lerfade, plasticbakker etc.
<3

Redigeret af administrator 20. juli 2018 kl. 8.42.

24 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2018 kl. 7.34

Jeg vil gerne fodre mit pindsvin, men IKKE rotter og naboernes katte, så jeg er i et dilemma her med hensyn til fodring. Iøvrigt har en muldvarp også søgt derhen, hvor jeg vander. Her sidder naboernes katte på lur.
Ingeborg

25 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2018 kl. 8.07

Drikketårne til høns er UDSOLGT hos Harald .... i ved nok
Ingeborg

26 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. juli 2018 kl. 8.38

Omkring alger eller ikke.
Myggelarver er jeg mere på vagt overfor end alger, vil helst ikke stille udklækningsanstalt til rådighed for dem, omend de også er fugls føde.

27 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 19. juli 2018 kl. 21.22

@Ingeborg Hansen
Jeg prøver, at indsætte foto's af et af mine foderhuse fra min mobil, der er katte sikre, lavet med en " labyrint " som indgang. Der kan kattene ikke nå fodret med poterne.
Rotter har heller ikke været et problem i de snart 7 år, jeg har haft dem. Der er én midt på terrassen - de kan ikke lide åbne pladser, én langs husmuren ved siden af køkkendøren, og ingen beplantning langs husmuren, de kan snige sig afsted under.
Jeg ved ikke, om det kan være en løsning hos dig, men her fungerer det. Så er der én på græsplænen ved de franske døre ind til stuen i gavlen, heller ingen beplantning langs husmuren der. Prøver lige, håber det lykkedes med foto.
Bente

28 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 19. juli 2018 kl. 21.28

Set fra oven, indgang øverst tv.

29 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 19. juli 2018 kl. 22.00

Tastefejl: Set med bunden opad, indgang øverst th.
Nyt foto set fra oven.

30 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 19. juli 2018 kl. 22.16

Top af plasticprofil til drivhus, nem at rengøre.
De er lavet af en palle på 80x60x15cm. Ind og udgangshul 14x9cm. Ingen trykimpreneret træ / giftigt det er no go &#128527;

31 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2018 kl. 23.30

@Bente Fabricius
Mange tak for billederne. Det ser fint ud, men rottesikret kan man nok ikke sige at det er. Jeg vil være nødt til at lave indgangshullet betydeligt større. 20x20 cm vil nok svare til det omfang vores pindsvin har. Det skulle jo nødigt sidde fast i labyrinten. Jeg tror ikke at en kat vil vove sig derind? Dertil kender jeg ikke nok til kattes mod og evner.
Jeg har studeret pindsvinets ekskrementer og der er mange kitinrester.
Ingeborg
Ps. Kitinrester er hårde,ufordøjelige dele af insekter.

32 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 20. juli 2018 kl. 10.55

@Ingeborg Hansen

Så lidt
Og nej, dit store pindsvin kommer ikke til at sidde fast i labyrinten, du skulle se, hvor aflange, flade de kan blive ;-)
Jeg har flere besøgende, også et vi kalder Rugbrødet, selv han kan komme ind hahaha.
Kitin er et stof i bænkebidere, som er godt for pindsvinets pigge.
Bænkebidere er et krebsdyr, der er gået på land.
Jeg har haft mange oplevelser, og hvad de er i stand til de kære pindgrise, som jeg kalder dem.
Hvis du vil finde ud af, hvor dit pindsvin bor, så prøv at sætte dig ud og iagttage dit pindsvin, så finder du ud af, hvor det bor. Du lister bare bagefter pindsvinet, og ser hvor det går hen.
Mine kommer i " hold ", de kender klokken, så er det bare med, at finde ud af hvornår, dit pindsvin kommer og spiser. Du kan ikke undgå at høre " gnaske smaske ", når det spiser.
Men ikke sikkert det går lige hjem, måske lige en lille aftentur efter aftensmaden, så er det med at have tålmodighed, men du skal nok opdage det. Det gør nu heller ikke noget, du sidder ude flere aftener, så bliver det mere fortrolig med husets beboere. Jeg render selv ude om aftenen, de tager ikke notits af mig og husbond, men vi lader dem jo selvfølgelig være, det er vilde dyr. Men mange sjove oplevelser har vi haft. Skulle ikke undre mig, om den også har et par kammerater med / afhængig af, hvordan du bor fx. langt til næste hus etc.
Det er en fornøjelse at læse om din have, vand her og der, kvasbunker, tætte beplantninger, det er lige det, pindsvin har brug for og elsker. Under kvasbunkerne og tætte beplantninger, hvor der er skygge, er der garanteret kryb og kravl, som er pindsvinets naturlige føde.
Rigtig god fornøjelse.
Ps. Vi har ikke set hverken rotter eller deres ekskrementer, hvor foderhusene er, selvom vi bor på landet og der har været rotter.
Katten skal nok holde sig langt væk, den kommer ikke i totterne med et pindsvin, den ved godt, hvem der vinder, og det er med livet som indsats ;-)

33 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juli 2018 kl. 23.09

@Bente Fabricius
Jeg tog en lommelygte med ud i haven her ved 22.30 tiden og kiggede efter pindsvin de steder, hvor jeg ofte ser dens efterladenskaber. Og.... der var gevinst, så jeg endelig kan overbevise gemalen om pindsvinets/svinenes eksistens. Dendrak ikke af de fine skåle jeg har sat flere steder, men af vandet i underskålen til en krukke, jeg lige havde vandet.
Ingeborg

34 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juli 2018 kl. 23.10

Spiser pindsvin kirsebær?
Ingeborg

35 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 23. juli 2018 kl. 10.14

@ Ingeborg. Ja, hvis der er småt med 'småkravl' - så spiser pindsvinene også frugt - selvom den vist hellere vil have kød.

@Anne Marie (indlæg 21)
Hvis du bruger de U-coatede Leca nødder, så er de ufarlige for miljøet/dyrene. De coatede er ikke tilstrækkelig undersøgte til, at firmaet vil anbefale dem til flydelag.

Willy (indlæg 19)
Ja, der er godt med 'snask' ;) i vandet! Især bierne ynder at søge surt vand. Da min genbo havde vognmandsforretning og sidst på eftermiddagen højtryksrensede lastbilerne for møg og gylle, - så havde han besøg af 100vis af mine bier. Vandet og 'snasken' på betonarealet, hvor der vaskedes, blev hurtigt varmet op og det ville bierne hellere have, end mine vandspande! Så når jeg har lidt omsat hestemøg, så kommer der tit en lille håndfuld i drikkevandet.

Nyt svar til emnet »Tørken i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Tørken i haven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider