Forum

Dyrelort

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Ambye, 12. august 2018 kl. 12.21

Hej
Jeg har gennem de sidste par år sidst på sommeren haft besøg af et dyr, der i løbet af natten gravede et stort antal mindre huller i græsplænen, hvor græsset bliver flået op, og dybden af hullerne er op til 4-5cm.
Her til morgen kunne jeg se, at der lå dyrelort ved et af hullerne, se foto, er der et bud på hvad det kan være for et dyr, og hvordan jeg evt. kan forhindre fortsatte huller i græsplænen?

Med venlig hilsen Michael

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. august 2018 kl. 13.18

Jeg tror det er et pindsvin. Du kan prøve fodre med kattemad og stille vand frem. Det må være meget sultent når det opfører sig sådan.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2018 kl. 14.44

Jeg hilser på mine to pindsvin hver aften. Jeg har ikke oplevet at de har gravet, men dog set et par kirsebærkærner i deres efterladenskaber. Et friskt foto af “mine” pindsvinelorte følger.
Ingeborg

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. august 2018 kl. 14.54

Jeg tror det er en grævling, der samler orme i plænen.Den kratter i jorden og samler maden op med sin tryne. Den spiser gerne bær og frugter og klatterne ligner på størrelsen.
Anne Marie

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 12. august 2018 kl. 15.37

Det er ikke pindsvin - da de vil nøjes med at spise frugtkødet. Ræv og grævling er grovædere og der ryger stenene indenbords. Jeg tror mere på A.M.´s grævlingebud.
Når ræven er på besøg her i mirabelle sæsonen (nu) - så går det med den, som med os andre, hvis vi spiser FOR mange mirabeller el. blommer ... Dét ser ikke godt ud ... ;)

Hvis du lægger et par hønseæg ud i aften, lidt puttet væk, så skader og krager ikke kan se dem, så går Grimbarten måske lettere over din plæne i nat :)

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. august 2018 kl. 8.22

Hej Michael Ambye

Dyr, der graver huller og lægger lorte?

De lorte, du viser, kunne sagtens stamme fra ræve. Dog oplever jeg, at ræve kun graver i græsplænen, hvor der er en skrænt. Ræve hos mig foretrækker løs jord, f.eks. hvor jeg lige har sået salat eller midt i porrebedet eller lige ved siden af min fine fuchsia, hvis grene de brækker af! Øv!

Men hos dig er det nok grævling, som foreslået.

Jeg benyttede bare lejligheden til at beklage mig over, at jeg nu igen, igen, igen har besøg af ræve hver eneste nat ;-)

Men gødningen må vel være fantastisk til stauderne, hvis man skal se positivt på det. Man skal nok bare passe på, at der ikke lige kommer et mirabelletræ midt i staudebedet!

M.v.h.

Doris Møller

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. august 2018 kl. 10.03

Og så kan jeg fortælle, at den gamle skrøne om at "De er sure sagde ræven om kirsebærrene, den kunne ikke nå dem"
Jeg har oplevet en ræv der stod oprejst på bagbenene for at nå de nederste moreller i min have.
Og så foretrækker ræven jo oftest at besørge på toppen af en sten eller lign. sted - forstå det hvem som kan ?

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. august 2018 kl. 10.59

Hej Gert er glad for haven

Det var vist rønnebær, som ræven mente, var sure, men skidt med det.

”Mine” ræve slæber affald ind i min have, eller hvad de nu kan finde i de andre kolonihaver: havehandsker, læder-terningebægre, bolde, efterladte sokker eller sko. Senest besørgede de på en gammel sok! Men ellers elsker de at besørge på steder, hvor jeg har været i gang med et eller andet, f.eks. lå der to store lorte på en stak græstørv, som jeg lige havde stablet.

Jeg har mistanke om, at der kun er to store rævehvalpe. Til at begynde med var der tre. Men to store, frække rævehvalpe kan altså også lave meget ravage.

M.v.h.

Doris Møller

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ambye, 13. august 2018 kl. 15.12

Kære alle,

Mange tak for svarene - jeg tænker herefter at konkludere, at det er overvejende sandsynlig, at der er en grævling, der aflægger min græsplæne natlige besøg for at grave efter orme mm..
Kan man gøre det mindre tillokkende for grævlingen ved evt. at strø lidt pepper eller andet krydderi på græsplænen?

Med venlig hilsen
Michael

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. august 2018 kl. 8.30

Hej Michael Ambye

Jeg har – i forbindelse med ræve – afprøvet de fleste af de råd, der gives. Nogle har succes med at bruge hjortetakolie, som man kan købe f.eks. hos Matas. Desværre lugter det afskyeligt – også for mennesker. I ren desperation købte jeg en stor flaske i forsommeren. Man smører den ildelugtende væske på klude, der er viklet på pinde og stikker pindene ned i jorden på strategiske steder. Rævene bed kludene af og bar dem ind til naboen. Og var i øvrigt ligeglade. Men måske er grævlinge mere sarte!

Et fugleskræmsel virker heller ikke. Rævene blev grebet i at grave i ærtebedet halvanden meter fra fugleskræmslet.

Derimod hævder min havenabo, at det hjælper at pisse sit territorium af. Det gjorde han for måske en måned siden. Han tissede i en spand og hældte lidt tis ud dér, hvor rævene kom ind i haven. Og jeg må da også sige, at jeg ikke mærkede noget til rævene et stykke tid (de skal igennem naboens have for at komme ind i min). Men nu er naboen på ferie, og rævene er kommet igen.

Da rævene flere gange havde gravet et stort hul ved mit lille æbletræ, afprøvede jeg ovennævnte metode. Men kvindetis hjælper åbenbart ikke!

Den eneste metode, jeg har haft glæde af, er fysiske barrierer: en omvendt cykelkurv med en sten på ved æbletræet, en omvendt trådkurv fra fryseren over salatbedet, tykke grene mellem porrerne og rundt om min fuchsia. Men du kan jo ikke overdække hele din græsplæne!

Til næste år vil jeg forsøge mig med en eller to ultralydsskræmmere. Jeg vil ikke bringe et link, for det må vi jo ikke. Men hvis du søger på ordet, kommer der forskellige tilbud. Den type, jeg har tænkt mig at købe, koster 399 kr.

Hvis jeg var dig, ville jeg først prøve med din egen urin, som jo er gratis. Dernæst måske hjortetakolien, hvis du selv kan holde lugten ud. Og hvis problemet fortsætter, er der jo ultralydsskræmmeren.

M.v.h.

Doris Møller

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 25. august 2018 kl. 11.29

Jeg har nogle billeder, som du kan kigge på Michael, - så kan du sammenligne med dine egne iagttagelser.
Billederne er fra min 'egen' grævlings gøren.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 25. august 2018 kl. 11.31

Plæneroderi.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 25. august 2018 kl. 11.33

Og endelig boligen der var under vinterklargøring.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2018 kl. 11.35

Ej, hvor interessante billeder. Jeg kunne også huse en grævling med de forhold jeg kan tilbyde, ...... men den vil ikke være velkommen. Hvor udbredt er den og i hvilke egne af landet?
Ingeborg

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 25. august 2018 kl. 11.36

Og lidt efterladenskaber.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 25. august 2018 kl. 11.46

@Ingeborg.
Jeg tror, at grævlinger er RET udbredte, i al fald i Jylland. Der er nogen der gætter på ca. 30.000 i DK. Efter de blev fredet i 1994, er de gået frem i stort tal. Den største dræber er nu trafikken.
Da grævlingerne er nat aktive, tror vi måske ikke, at der er så mange af dem, men når man kender forskel på ræve og grævlingegrave, så kan man se mange af deres boliger rundt omk.
'Min' kære grævling endte desværre sit liv i torsdags :(

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ambye, 25. august 2018 kl. 17.01

Hej James,

Tak for info og dine fotos, som er helt identiske med såvel de huller, som jeg har i min græsplæne, som de bolighuller (foto vedhæftet) som jeg har observeret på brinken ned mod en drængrøft, som jeg har i baghaven. Så der er ikke længere nogen tvivl om, at det er en grævling, der "hygger" sig på grunden, og som har gjort det i flere år - men på plænen først hen på sommeren.

Mvh
Michael

Nyt svar til emnet »Dyrelort«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Dyrelort

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider