Forum

Skovspurv til middag.?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. september 2018 kl. 9.48

Tror du, at man kan lære danskerne at spise skovspurve, eller vil det gå endnu dårligere end med kaniner.?
Opskrift.?

Man kan nok i hvert fald ikke stille spørgsmålet i dag, uden at blive bedt om at motivere det, så det vil jeg forsøge at gøre kort.
Jeg mener, at skovspurve i kraft af deres høje antal er grådige og dominerer og bekriger andre spurve og mejser for meget.

Jeg så lokalt i min barndom, at gråspurvebestanden gik gradvist tilbage, mens skovspurvene blev mere og mere talrige.
Og mon ikke mange andre har oplevet det samme.?
Og mon ikke, at skovspurven er skyldig.?

Manden på denne video har taget konsekvensen:
Defending my Tree Swallows
www.youtube.com/watch?v=PHrvAfrR81Q

Skovspurve regnes ikke for invasive i Danmark, og jeg mener, at spurvefugle er totalfredet af et EU direktiv.
Så det er ikke et spørgsmål, om det er lovligt at spise skovspurve, for det er det næppe. Det er mere et spørgsmål om at gå et skridt videre og forestille sig, at det bliver lovligt at regulere skovspurve, og så finde ud af, hvordan man bedst anvender de aflivede fugle. Hvis det giver økologisk god mening at spise dem, så bør det jo nok gøres lovligt, og vi bør øve os på at sluge "kamelen".?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. september 2018 kl. 10.06

Har du overvejet, hvor mange skovspurve, der skal til blot en lille forret? Og de har jo fjer på.
Jeg har dværghøns (5-700g slagtevægt), og det er efter min mening det absolut mindste fjerkræ man kan håndtere.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 11. september 2018 kl. 12.12

@Jacob

Skovspurven er IKKE skyldig i at gråspurven er i tilbagegang. Det er udelukkende os menneskers skyld, da vi nu sjældent har stråtage og tætter vores huse alt for godt. Det betyder at gråspurvene simpelthen ikke længere har ret mange redepladser. :(

Så skovspurven overtager simpelthen blot en ledig "niche" fra et andet dyr.

Jeg så en udsendelse fra Søren Ryge, hvor han satte en (telefon-)pæl med "stråtag", som skulle fungere som gråspurve-hotel. Men ved ikke, om projektet nogensinde lykkedes.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. september 2018 kl. 14.57

@Lars Holt

Nogle steder i Danmark er f.eks. Enkeltbekkasin en meget fin spise.
Men du har da en pointe. Skovspurve er endnu mindre. Der skal måske bruges 3-4 stykker pr. person til et måltid suppe.

Enkeltbekkasin
33 – 73 g

Skovspurv
24 g (Voksen)

@Ayoe B. P.

Jeg har fundet noget dokumentation, som bakker dine påstande op:
da.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5spurv
"I Danmark er gråspurven meget almindelig, og den var i 1970'erne landets almindeligste fugl. Siden er bestanden halveret på grund af et mere effektivt landbrug og bedre isolerede huse."

Men det overbeviser mig ikke.
Det virker umiddelbart usandsynligt for mig, at landbruget har haft meget stor indflydelse på antallet af gråspurve i byen.
Og hvad angår boligisolering, så er det meget nærmere min oplevelse fra 70'erne, at Skovspurven dygtigt har tilkæmpet sig de bedste redepladser og de varmeste vinterskjul, og det er årsagen til, at Gråspurven måtte sulte og fryse ihjel.

Men bortset fra det, hvis du går ind på den tanke, at der er for mange skovspurve i et lokalt økosystem, har du så nogle forslag til, hvordan man kan reducere antallet på en mere fornuftig måde end ved at gøre dem til menneskeføde.?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. september 2018 kl. 17.54

Det går nok bare ikke for nuværende.. Jeg tror måske, at tankerne er bedst til at reducere appetitten på kød, men det er selvfølgelig også noget værd. ;-)

Men jeg er overbevist om, at der er for mange skovspurve i mit lokale økosystem, og det har jeg tænkt mig at reagere på ved at reducere antallet. Spørgsmålet er blot, hvordan det skal foregå.
Det må være oplagt at reducere antallet af redepladser og vinterskjul, og der er da jvf billedet et par steder at tage fat på.

Jeg kan evt. bygge hullerne om til blåmejser og dermed blot se stort på, at det vil lægge et voldsomt (dødeligt) pres på skovspurvebestanden.?

Nyt svar til emnet »Skovspurv til middag.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Skovspurv til middag.?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider