Forum

Rådyr i haven allerede nu

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2018 kl. 15.41

Jeg ville rive mit fortov, som er sandblandet jord, og kommunen har åbenbart ikke haft råd til at lægge fliser, så vi har forskellige fortovsløsninger på hele vejen.
Men.... der er allerede spor efter rådyr, som nipper i mine eonymus. Jeg aner ikke, hvor de kommer fra og vores vej ligger paralellt med E20, hvor der snart bliver sat en støjskærm op.
Jeg havde nær sagt "pyt med planterne", men der bliver kørt på vejen med høj hastighed, idet vejen ender i en sløjfe til næste vej. Derfor er der en del trafik.
Hvad kan jeg gøre for enten at holde rådyrene væk? Advare bilister?
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 31. oktober 2018 kl. 22.49

Hjortaksolie er uhyre effektivt. Jeg har det blandet i en sprayflaske (dem med "pumpe"). En anden effektiv metode er, at urinere i haven (problemet kan være, at det ikke går ved vejen).
7-9-13 har vi dem ikke mere. Men det har været en kamp gennem mange år. Nogle vintre har jeg sat overvågningskamera op med alarm til min mobil. Når den blev aktiveret trak jeg i badekåben og støvler og sneg mig ud og forskrækkede dem. Jeg vil tro, at virkningen af denne metode er bedre end de førnævnte metoder.
Men det kræver altså at man har lyst til at stå op ved fire tiden om morgenen for jage råvildt.
Mht. trafiksikkerheden er der ikke meget andet at gøre, end kommunen sætter vildtskilte op. Virkningen af disse er dog begrænset i boligområder hvor der ikke er egentlige veksler.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2018 kl. 23.52

Tak for svaret Villy N.
Har du fortyndet hjortetaksolien med vand? Jeg har en flaske stående, men det har konsistens som sirup.
Jeg ved ikke, hvordan dyrene kommer ind på vores grund andet end oppe fra motorvejsskrænten, langs med buskettet mod naboen, som har hegnet ind med lavt hundehegn. (Schæferhund af den rolige slags). Og ned langs huset mod vejen.
Jeg har tænkt på at købe et overvågnings- eller vildtkamera for at finde ud af, hvor de kommer ind. Så må jeg jo også i gummistøvlerne om natten. Der er en vildtveksel et par km fra os, nede i Elbodalen.
Det vil blive dyrt at hegne haven ind. Omkring 170 m hegn, så den går nok ikke.
Hvis hjortetaksolien ikke kan fortyndes, vil jeg binde stofstrimler dyppet i olien omkring nogle pinde og stikke dem ned i mine planter.
Træls
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 1. november 2018 kl. 8.18

Hej Ingeborg Hansen

Jeg har problemer med ræve på min grund. Det er værst i maj-juni, hvor hvalpene er legesyge og tumler og graver overalt. Lige nu mærker jeg tegn på rævens tilstedeværelse, men den ødelægger ikke noget.

Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at der er endnu en mulighed: en ultralyds-skræmmer – altså et apparat, der udsender lyde, som det menneskelige øre ikke kan høre, men som lyder skrækkeligt i dyrenes ører. Det er den mulighed, jeg vil afprøve til foråret, hvor jeg kan forvente problemer igen, eftersom den person, der ejer nabohuset, lader rævene bo under sit hus.

Du kan bare google ordet ”ultralydsskræmmer”. Så kommer der nogle forslag.

Nu er der selvfølgelig stor forskel på rådyr og ræv. Men min erfaring med hjortetakolie er, at olien i hvert fald ikke generer ræve! Derimod er lugten stærkt generende for mennesker. Du vil få ballade, tror jeg, hvis du bruger det på fortovet, hvor man må formode, at folk færdes.

M.v.h.

Doris Møller

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. november 2018 kl. 8.38

@Ingeborg.
Ja. Hjortetaksolien er kraftig fortyndet.
Der skal så uendelig lidt til, for holde rådyrene væk.
Men da vi har rigtig mange stauder, buske, træer og afgrøder de ynder at mæske sig i, så er det altså mange steder der skal sprøjtes.
Så idag sprøjter jeg alene kanterne på højbede og om foråret samtlige tulipaner der stikker op.
Blot for alle tilfældes skyld!
Det overrasker mig, at rådyrene kommer fra en nabo der har hund.
Det er helt sikkert fint, at dyppe stofstrimler i hjortetaksolie.
Selv brugte jeg tynde trælister som jeg hang strategisk op. Jeg har en idé om, at hjortetaksolien sad bedre fast i disse, når de havde stået i "blød" i fjorten dage i olien.
Men det mest effektive indtil videre, har været at skræmme/stresse dem. Jeg tror de snakker sammen og fortæller hinanden om en gammel mand der render rundt i have midt om natten.
(Det kan være du skal advisere naboen med shæferen så han ikke tror, at det er ubudne gæster der render rundt i din have midt om natten når hans hund begynder at gø ;)

@Doris
Sjovt nok er der nogen som faktisk mener, at hjortetaksolie ikke lugter. Men dufter!
Bortset fra det er meget lidt der anvendes når olien anvendes målrettet på de planter råvildtet kommer efter. Det giver ingen duft/lugt gener for mennesker.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2018 kl. 9.00

Hej Villy
Selvfølgelig lugter hjortetaksolie, jeg forbinder det med røg tjæredufte.
Du svarede ikke på om det kan fortyndes med vand, siden det er olie og må være fedtet?
Ingeborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. november 2018 kl. 20.14

@Ingeborg.
Ja. Hjortetaksolien er kraftig fortyndet.
Der skal så uendelig lidt til, for holde rådyrene væk.
Jeg kommer vel hvad der svarer til en teskefuld pr. l. vand.
Det er tilstrækkeligt når der sprøjtes selektivt (på den enkelte plante). (har det regnet kraftigt, sprøjter jeg igen).

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2018 kl. 20.28

Tak for svaret Villy!
Jeg har en hel liter hjortetaksolie fra en gang vi skræmte mår væk. Den blev nu kørt over på motorvejen.
Jeg har sidst brugt det på nogle klude bundet på vores æbletræ, fordi naboens kat ville sidde ovenpå stærekassen på æbletræet.
Det hjalp!
Jeg overvejer også den der skræmmelyd, som Doris omtaler.
Det undrer mig at rådyret eller dyrene er der allerede nu, hvor der er masser andet at æde.
Rådyrene holder sig på vores side af naboens hundehegn. Det kan være at jeg skal lave nogle snubletråde, men dem falder jeg nok selv over :-(
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 2. november 2018 kl. 23.02

Jeg prøver at holde rådyrene væk fra min køkkenhave ved hjælp at totter af rigtig snavset fåreuld bundet på pinde.

Det har hængt et par uger og ser ud til at virke. I hvert fald er grønkålen ikke gnavet af, og jeg får andet end stilkene af persillen.

Der kommer stadig rådyr i haven, for de gnasker lystigt nedfaldne paradisæbler, og det er de velkomne til.

Nyt svar til emnet »Rådyr i haven allerede nu«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Rådyr i haven allerede nu

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider