Forum

Mange mariehøns i haven allerde nu

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. april 2019 kl. 14.33

Jeg har observeret rigtig mange mariehøns i min have. Langt flere end jeg ser i normale somre. Tegn på hvad? Mild vinter? Gode formeringsmuligheder?
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. april 2019 kl. 20.23

Det siges at være den milde vinter, jeg har også mange flere end vanligt. Men der er godtnok også mange bladlus. Mariehønsene nyder vejret, slikker sol, arbejder ivrigt på at blive flere og gider ærlig talt ikke æde lusene.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. april 2019 kl. 20.37

Men det gør larverne om lidt. Jeg har også klaser af mariehøns på solrige pletter.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. april 2019 kl. 22.17

Foråret 1976 startede også med rigtig mange mariehøns. I sommer perioden måtte badegæster mange steder i DK. flygte fra store sværme af flyverne. I år er vi tillige blevet invaderet af harlekin mariehøns.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. april 2019 kl. 22.17

Jamen Freya, jeg venter gerne.. der står bare at ovarierne hos hunnen først modnes når mariehønen spiser "rigtig" mad såååh deet skal helst være mange æg de lægger og hurtigt tak.

Jeg har også set en masse liljebiller, men det er en anden snak.
Om mariehønen:
www.naturhistoriskmuseum.dk/viden/naturlex/insekter/syvplettet-mariehøne

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. april 2019 kl. 22.20

Og ifølge ovenstående link kan en mariehøne æde en bladlus i minuttet. joh, vel synes jeg de snyder mig.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. april 2019 kl. 22.32

I søndags så jeg masser af mariehøns myldre frem fra bladene under en bøgehæk. Om det siger noget om er at der er særligt mange i år tør jeg ikke sige. Det er nok også et spørgsmål om at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

@Mogens, jeg har også oplevet det fænomen et par gange selvom sommeren 76 er før min tid. Det er mit indtryk at det sker i forbindelse med tørke og varme. Altså at det er tørst som driver dem mod havet. Det er vel også derfor de bider under de forhold.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. april 2019 kl. 21.21

Vi har hundredevis. Og de knalder løs, ALLESAMMEN, så jeg er fortrøstningsfuld.
Mange voksne insekter spiser ikke noget særligt. Men afkommet ...

Nyt svar til emnet »Mange mariehøns i haven allerde nu«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Mange mariehøns i haven allerde nu

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider