Forum

Formering af mælkebøtter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 12. april 2019 kl. 9.57

Hej,

ved I om jeg kan klippe mælkebøtterødder i pæne stykker og lægge dem under rullegræs eller græstørv, så de udvikler nye planter?
Det er til bunden i min vagtelvoliere, så jeg kan ikke bare "så" dem, da vagtlerne vil spise nye skud før de kan få ordentligt fat.

Der er trådbund i volieren af hensyn til ræven, så jeg vil lægge græstørv, så de har jord/græs at skrabe i, men de vil elske mælkebøtter også.

Hilsen Tina

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 12. april 2019 kl. 10.32

Jeg har ikke prøvet at skære en rod i stykker for på den måde at formere en mælkebøtte. jeg tvivler på at det virker, generelt skal en plante jo have et vækstpunkt for at skyde, og det ved jeg ikke om der er på en mælkebøtterod, ud over det i toppen. til gengæld har jeg opgravet mælkebøtterødder - kun de øverste 6-7 cm af pæleroden, og sat dem i køkkenhaven med god succes.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. april 2019 kl. 10.39

Jeg tror bestemt det vil virke. Hvis roden knækker f.eks. 10 cm nede når man trækker en mælkebøtte op så skyder den jo igen der nede fra. Peberrod formeres på ligende måde, men jeg har ikke forsøgt med mælkebøtter. Skulle det blive aktuelt ville jeg prøve med 3-5 cm lange stykker af en rimelige tykkelse, over 4mm+.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. april 2019 kl. 11.03

Ja, mælkebøtter skyder igen, selv om man kapper hovedet (vækstpunktet) af dem.
Jeg har aldrig haft behov for at opformere mælkebøtter.

Jeg har heller ingen erfaring med vagtler, men hvis det havde været høns (selv dværghøns) ville de rydde al bevoksning efterhånden, og de vil have behov for at kunne støvbade.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 12. april 2019 kl. 11.43

ok, tak - det er fordi jeg ikke kan genplante mælkebøtterne direkte i jorden pga. volierenettet - men jeg forsøger med rødderne under græsset.
Og ja, vagtlerne skal kunne støvbade og de kommer de også til.
Og jeg ved også godt, at de rydder det hele, men de elsker også at nippe til skud, og mælkebøtter er meget hårdføre, så jeg tænker at det er et forsøg værd :-)

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. april 2019 kl. 20.12

Kunne man ikke skrælle nogle græstørv af med mælkebøtter i og lægge ind til dem på nettet og så skifte tørven når alt er pillet? Det har vi gjort med kaniner i bur.
Anne Marie

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2019 kl. 21.15

Normal har de fleste så mange mælkebøtte at de ville være lykkelige over at få dem hevet op.
Vagtler er lidt ligesom høns hårde ved jorden, og som Lars skriver har de dels behov for at støvbade og grave deres æg ned, det gjorte mine i hvert fald og til stor irritation, så jeg ville ikke spilde krudt på at etablere en græsplæne, men hellere så nogle blandet spire til dem. Jeg selv har en billig håndskubber med opsamler som jeg bruger til at slå lidt friske græsspire med og de spiser det som var de kaniner. Det kan du også sagtens gøre med vagtler e, som jo er en minihøne i adfærd.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. april 2019 kl. 18.39

Altså, jeg tænker, at du kan lave lige så mange mælkebøtter, du vil i gården. De forsvinder på 0,dut. Så skal du alligevel høste grønt til dem. Du kommer bare forbi og høster her!

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 13. april 2019 kl. 18.43

Hej Freya,
jamen jeg høster også mange hos mig selv. Jeg vil bare gerne give mine dyr så naturlige betingelser som muligt, og der er forskel på at få serveret grønt og selv at skulle bide/rive det af :-)
Men hvis jeg skulle løbe tør for mælkebøtter, så kommer jeg gerne forbi :-)
Hilsen Tina

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. april 2019 kl. 7.46

Jeg stikker dem også gerne, så du kan genplante dem :-)

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. april 2019 kl. 10.08

Jeg har i en del år holdt angorakaniner i flytbare græsningsbure uden trådvæv i bunden, og det gik meget godt.
Hvad er der egentlig noget i vejen for, at man kan gøre det samme med høns eller vagtler.?
Så kan mælkebøtterne sås i hele græsplænen og buret blot flyttes, når der skal serveres nyt foder. :-)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 14. april 2019 kl. 10.16

Hej Jacob,
vagtler får et fast bur, fordi jeg også har høns, kanariefugle, zebrafinker, katte, drivhus, køkkenhave, frokosthave, terrasse, frugthave, bærhave, bihave osv osv og så et lille frimærke af en græsplæne, som manden insisterer på at beholde som hans enemærke.
Så jeg har simpelthen ikke nogen steder at flytte buret hen :-)
Men ellers en rigtig god ide :-)
Hilsen Tina
PS: Jeg har masser af mælkebøtter, bare ikke der, hvor buret skal stå - der er til gengæld skvalderkål ;-)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. april 2019 kl. 11.15

Men er det ikke bare at prøve? Der kan Ikke ske andet end at de spiser rub og stub.

Nyt svar til emnet »Formering af mælkebøtter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Formering af mælkebøtter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider