Forum

Sommerfuglelarve fundet (Hvad art er det?)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Barvid, 17. maj 2005 kl. 20.03

Hej derude,

Jeg har fundet sådan en her:

img.photobucket.com/albums/v673/Barvid/05170008.jpg

Er der nogen der ved hvilken art den bliver til? Og er det en natsværmer eller en sommerfugl? Jeg har tænkt mig at prøve og se om jeg kan få dem til at forpuppe sig c",)

Håber i kan hjælpe mig lidt :-)

Mvh Barvid.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Melchiorsen, 18. maj 2005 kl. 22.49

Hej Barvid

Det kunne være en vanddrikker, som er en natsværmer.

Larven lever på grove græsser.

Har set den i Politikens store naturbog.

Mvh Britta

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Barvid, 19. maj 2005 kl. 10.33

Hej britta,

Tak for dit svar. Det ligner meget godt :-) Jeg prøver at kigge lidt nærmere om det helt præcis er den, men indtil videre 1000 tak for din identifikation.

MvH Barvid.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Lillethorup Hansen, 31. maj 2005 kl. 14.04

Hej Barvid

Der er slet ikke nogen tvivl – det er en larve af natsommerfuglen Vanddrikker eller Græsspinder, du har fundet.

Larven er overvintret som lille og er nu i gang med at æde sig voksen. Larven bliver ca. 80 mm og forpupper sig her i forsommeren. I løbet af sommeren klækker puppen og den voksne gul-brune natsværmer er klar.

Hunnerne er store dyr, der stort set ikke flyver, men primært skal lægge æg. Hannerne har store fjerformede følehorn (antenner) som de bruger til at opsnuse hunnerne med – de kan lugte dem på mange hundrede meters afstand. Hannerne flyver hurtigt rundt i skumringen og i løbet af natten for at opsøge hunner, de kan parre sig med.

Efter parringen lægger hunnerne deres æg og larverne begynder deres opvækst. Larverne æder forskellige græsser. De æder og vokser frem til efteråret, hvor de lægger sig i dvale vinteren over.

mvh.

Finn Lillethorup Hansen
Økolariet

www.okolariet.dk

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Og Magnus, 26. august 2006 kl. 14.07

Hej vi har fundet en stor larve som er grøn med lilla striber og har en slags pik på halen vi vil meget gerne vide hvad slags det er

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Melchiorsen, 26. august 2006 kl. 23.08

Hej Nicolaj og Magnus.

Det er nok en larve af ligustersværmeren, som er en meget stor natsværmer med et vingefang på ca. 10–12 cm.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 31. juli 2007 kl. 14.28

Hej jeg har fundet en larve der er nok 5 cm lang og har en slags bule lige over hovedet. 4 lilla prikker på bulen og en en slags torn på bagenden. Jeg har aldrig set sådan en før, så ville høre om du kunne fortælle lidt mere om den, ved at høre om den. ps den lagde på en sten mellem ukrudt. hilsen pia

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 31. juli 2007 kl. 15.04

Jeg vil tro det er en dueurtsværmerlarve.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Andersen, 23. august 2009 kl. 12.29

Vi har fundet en larve der har gule og røde hår med hvide prikker inde på midten og den har et sort hoved. Vi bor i Søborg lidt ude for Gilleleje ved Søborg Sø. Min datter på 9 år vil gerne beholde den og hvad spiser denne larve og forpuper den sig? Går den i hi om vinteren og i såfald hvad skal vi have af materialler så den har det godt? Vi har indtil videre sat den ind i en stor glas lanterne med huller i toppen. Vi har lagt jord in bunden med blade, sten, grene og lign. Oppe i toppen har vi sat en pind på tværs.

Vi håber meget at hører fra jer da det er min datters store interresse.

Mange hilsner

Heidi Andersen

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 28. september 2009 kl. 22.25

Hej
Har lige fundet en natsværmer, som sidder ude på væggen i mit køkken. Der har den siddet i 14 dage nu, uden at bevæge sig overhovedet... Hmm tænker jeg, skal den ikke spise osv? Nu har jeg hørt nogle snakke om natsværmere og dvale... Den ligner en sommerfugl, vingerne sidder på samme måde, bare lidt mindre og mørk i farverne.

Hvor længe mon den har tænkt sig at sidde der?

Hilsen Anette

Nyt svar til emnet »Sommerfuglelarve fundet (Hvad art er det?)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Sommerfuglelarve fundet (Hvad art er det?)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider