Forum

Sommerfugle- og bier!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. juni 2019 kl. 0.02

Den anden dag var der nogle sommerfugle i min have, som jeg ikke lige syntes, jeg havde set før.
Så ind og kigge i "Danske sommerfugle", og ud og bestemme: Tidselsommerfugl!

Jeg var helt glad og stolt (lige indtil jeg læste at der er rigtig mange i år, det er en træksommerfugl).

Nå men nu har jeg da nældens takvinger, og en lille orange fyr, og de er allesammen glade for mine blomstrende purløg. Af alle ting!
Mine salvier er sprunget ud, så store humlebier- og de små, der går i Lobelier, Geranier og det løse. Lavendler. Nu summer det af liv! Sidste år var der næsten ingen, men iår har jeg talløse små lådne bier/humlebier.
Og indfløjne natsommerfugle. :-(

Til næste år vil jeg klart have flere purløg!

Mvh
Tine

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. juni 2019 kl. 6.45

Jeg har ikke set så mange sommerfugle her endnu, men der er virkelig mange bier overalt i haven. Jeg kan se, at de også er vilde med hindbær, selv de allerede har sat bær (ikke røde endnu). Der summer de rundt i vilden sky.
Storkenæbbene er også villigt besøgt.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juni 2019 kl. 7.50

Ja, der er godt nok mange tidselsommerfugle i år. De har også haft travlt i vores timianplæne. Sammen med bierne :-)

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juni 2019 kl. 16.27

Tidselsommerfuglen er også en af de første sommerfugle jeg har set i haven i år. Interesserede mig ikke videre for den, fordi jeg troede at det var en “fejlfarvet” nældens takvinge. Ni ved jeg bedre!
Jeg har også rigtig mange bier og humlebier i år. I øjeblikket går de i Rhododendronblomster og hvad der er lidt sjovt, i alle de bittesmå blomster i Alunrod og cotoneaster. Det er ikke farver og skønhed der har størst tiltrækningskraft. Jeg klipper mine cotoneaster tilbage hvert år, men af hensyn til bierne venter jeg til efter blomstring. Så bliver der også bær til fuglene.
Ingeborg

4 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juni 2019 kl. 20.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. juni 2019 kl. 22.25

Ja hurra, men lad os nu slippe for indlæg om deres larver og al det "støj" der bliver når der er "noget" i de flotte planter, lad dem leve!

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. juni 2019 kl. 9.55

Anne, det slipper du for, for den ernærer sig ikke på kulturplanter, så vidt jeg kan se. Den er "all good".

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. juni 2019 kl. 11.37

De har en forholdsvis bed smag, men tidsler og brændenælder står øverst op menuen så de opleves ikke som et problem.

Til gengæld har jeg lige fundet de første larver af stikkelsbærbladhvepse og de får altså kærligheden at føle. Beklager :-)

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 15. juni 2019 kl. 15.47

Jeg blev også overrasket over den store sværm af sommerfugle i min have i går, men læste så at en ekspert mente, at der var kommet flere hundrede millioner Tidselsommerfugle til DK.
Fantastisk syn at se så mange sommerfugle i haven.
Her er en af dem.

9 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2019 kl. 15.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 15. juni 2019 kl. 17.20

Nu var det også mere ment i forhold til overskriften; sommerfugle- og bier.
Ikke desto mindre havde vi også mange tidselsværmere for nogen år siden, da hyggede en del larver sig i mine Dahlia,-
men mig generer larverne ikke.
Jeg går i øvrigt og tænker meget på hvad jeg har, som Ildtæger er så interesserede i, at de gider bo i min have. Men måske ved insekter ikke altid hvad der står om dem, og så gør de vel som det passer dem ;)

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 15. juni 2019 kl. 18.13

Ja, det er spændende med de forskellige invasioner af trækkende sommerfugle, det gør at naturen aldrig er ensformig fra år til år. Lige nu er det Tidselsommerfugle, og senere i år kommer der så Admiraler til. Og sidste år var der en stor invasion af Duehaler, og for et par år siden var det den sjældne Østlig Takvinge.

Spændende at du har Ildtæger i haven, de er ikke så almindelige. Jo, insekterne ved udmærket hvad de går efter, de opsøger de planter som de er afhængige af. Og Ildtægerne er afhængige af store Lindetræer og de kan også gå på Stokroser.

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 15. juni 2019 kl. 20.52

@ Kim
Jooh, vi har da en Lindevej (uden Lindetræer vist) i Sakskøbing, men det er nok også det vi kommer nærmest. I haven har jeg hverken Lind, Katost eller Stokrose. De holder til i nogen haveorkideer (sumphullæbe) på 3. år
og sidde stille så man kan tage et foto,- næ...

de er ikke så sjældne på de her kanter siges det.

Jeg har en del sommerfugle, men næsten ingen brumbasser i år.

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 16. juni 2019 kl. 16.12

Ildtægen må have set vejskiltet, og flyver nu rundt og leder efter Linde træerne :-D.

14 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. juni 2019 kl. 16.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 16. juni 2019 kl. 17.24

Her er masser af brumbasser, bier og sommerfugle.
Det virker at lave bi/sommerfugle bede. Og bo steder til bier og foder planter til sommerfuglelarver.
Mvh

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 16. juni 2019 kl. 20.19

@H.Christensen
Det med bosteder har jeg ikke just selv lavet, men har altid ladet stauderne stå med de visne stænger vinteren over og haft småbunker af kvas liggende. Jeg ved mit skur er vinterhi for en del sommerfugle. Vil du mene jeg skal forsøge mig med at flikke et hotel sammen,- hvad foretrækker humlebier at sove i?

Ildtægen er ret udbredt på Lolland efterhånden, jeg synes det er en køn fætter at have gående. De er blevet flere her- tror jeg da, for det første år så jeg kun to sammen sommeren igennem, nu er der somme tider 15, he, he, men måske det er noget familietræf de har, med dem fra Lindevej ;) De overvintrer i de visne sumphullæber, der tit bliver dækket af blade fra naboens moreltræ.

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. juni 2019 kl. 20.29

Man skal huske, at nogle bier og hvepse er ganske små, så man ikke tror de hører til bierne.
Nogle af dem kan såmænd også ligne flyvemyrer eller fluer i skyndingen.
Se et udvalg her: denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/%C3%85revinger/bier

18 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. juni 2019 kl. 21.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2019 kl. 8.46

@F. Christensen
Det var da en enorm god ide. Jeg vil også gerne adoptere et par bistader, hvis jeg selv kan blive fri for at “røgte”.

Lad os høre om der er interesse, så kunne flere af os måske blive interesserede og nogle bier knap så langt på arbejde.
Ingeborg

20 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. juni 2019 kl. 9.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. juni 2019 kl. 9.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 17. juni 2019 kl. 12.29

Jo, det er Pomerans-Høgeurt.
Den har fået lov til at brede sig i mine græsplæner (og den breder sig meget villigt, og den holder græsset nede), så nu har jeg nogle steder mere Pomerans-Høgeurte plæner end græsplæner. For de får lov at stå så længe de blomstre.
Men det skal man selvfølgelig ikke gøre, hvis man ikke vil have den slags "ukrudt" i sin græsplæne :-).

Nyt svar til emnet »Sommerfugle- og bier!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Sommerfugle- og bier!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider