Forum

Giftfri hvepsebekæmpelsen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. august 2019 kl. 22.06

I de næste par uger vil nogle være plaget af hvepse, andre lever fint med dem. Da det trods alt er et nyttedyr..

Hvis man ønsker at bekæmpe deres bo er der så mulighed for at gøre det miljø venligt?. Altså uden brug af gift og uden at ende med at komme til skade..
Miljø venlig er måske til diskussion, men så med nogle metoder, der er giftfri, mindre skadelig for mennesker og miljø.

.... Jeg har indenfor de sidste 2 år prøvede nogle alternativer til de midler, der findes på marked og som ikke indeholder pyrethin, men selvom det menes at høre til de mindre skadelige, kan det dog gøre stor skade på vandmiljøet, fugle og krybdyr.

Mine nye alternativer viser sig at være billigere og lige så effektive, men dog ikke godkendt til formålet. Om de gøre skade på miljøet må man selv vurdere, men skaden må dog siges at være minimal.

Den mest overkommelige løsning for at bekæmpe hvepsebo er at blande opvaskesæbe med vand i forholdet 1:10. Hæld opløsningen i en sprayflaske, og spray den direkte på hver hveps, du ser. Fordi hveps indånder gennem deres hud, vil coating af dem i sæbe effektivt kvæle dem, samtidig med at de gør deres vinger ubrugelige..... Og det virker. Og så koster det kun 1 krone pr liter at fremstille. Hvepsene bryder sig hellere ikke om lugten at sæbe og flyver forvirret rundt om boet. Men brug rigeligt af det.

Den samme virkning skulle eddike have. For ved at blande 1 del hvid eddike med 1 del vand skulle man kunne dræbe hvepsene hurtigt, men brug rigeligt af det....

Diatome jord er et ældgammel insekt middel, der kan slå kakkelakker, myrer og lopper og hvepse ihjel, men vlrkningen er langsommeligt og der skal bruges rigelig af det. Tilgengæld koster det ikke mere end ca kr 30 pr kg. Men til hvepsebo i jorden er det effektiv. Her kan man bruge ca 200 gram og virkningen er bedst i tør jord. Man skal dog regne med at der går dage før hvepsene dør, men dør det gøre de. Dog kan de godt finde på at grave sig udenom og så må de have lidt mere pulver...

En anden metode er støvsuger metoden, som går ud på at støvsuge hvepsene og boet og her benytter jeg en tør og våd støvsuger, hvor jeg kan drukne hvepsene i lidt sæbevand bag efter. Støvsugeren er super effektiv på lofter, bo i jorden og ved tagudhæng. Især de steder hvor man ikke kan komme til at sprøjte, men kan se dem flyve ind og ud og man vil opleve at de selv flyver ind i røret da de ofte er meget nysgerrige. Når man har fanget til strækkelige hvepse kan man bagefter støvsuge boet bid for bid. Hvis altså man kan se det.

1 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2019 kl. 22.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. august 2019 kl. 22.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. august 2019 kl. 22.57

Man kan også bruge en kulsyre ildslukker , giv boet en omgang og lynhurtigt er det hele froset ned og dødt , men ellers er støvsugeren god , man skal bare anbringe røret der hvor de flyver ind , og så tænde for den , vent et par dage før posen tømmes .

4 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. august 2019 kl. 23.44

Hvis man anvender støvsuger metoden, men kun har en almindelig en, så sæt en pose i den og efter at man er færdig med boet kan man smide posen i fryseren. Efter et døgn er de med garanti døde,

Kulsyre metoden er sikkert også effektiv, men ikke så handy og have med ud til folk. :-)

5 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. august 2019 kl. 1.17

Jeg håber ikke, der kommer flere i år. Sidste år havde vi (som jeg husker det) 6-8 Stor Gedehams under køkkenlampen, de blev dog indfanget og lukket ud med glas og papmetoden. Men det var nærmest en hel SVÆRM.

Da jeg efterfølgende helt uforskyldt fik 4 smertende stik af alm. gedehams (hveps), så blev jeg mere loren ved de store.

Finalen var, at jeg hen i oktober sidste år hev nogle ABC-reoler (mest hylder) ned fra mit loft, og der kom en enlig hveps med. Jeg forsøgte at få min mand til at fange den, men væk var den. Så jeg fortsatte med at vaske hylderne af i sæbevand: Noget kildede mig i nakken, jeg slog med hovededet, så min fletning må have ramt hvepsen- AV! Et stik i nakken. (Dog ikke slemt)

Et par dage efter fangede jeg kræet- og satte det ud (Hævn!) i koldt vejr.

Men hvornår død de elendige stikkedyr af sig selv?!

Mvh
Tine- der sidste år fik flere stik end i hele mit foregående liv- tilsammen.

6 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. august 2019 kl. 1.20

Hvad er støvsugermetoden?

Der er da poser i begge mine støvsugere..?

Mvh
Tine- og hvis ikke der er hvepseboer, hvor de generer os, så må de leve i fred.

7 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. august 2019 kl. 1.30

Opvaskemiddel (og andrer typer sæbe) ødelægger overfladespændingen, så insekter ikke mere kan gå på den overflade vand, normalt danner.

Jeg har mest brugt 1 dråbe opvaskemiddel i en skål vand, når jeg har kæmmet mine katte for lopper, så tørrer jeg tættekammen af med papir og ned i skålen. Så drukner lopperne.

Jeg synes derimod ikke det er hurtigt/effektivt med større insekter. Altså at spraye det på dem. Det går ikke særlig hurtigt, selvom de ikke flyver nogensteder. Det synes jeg er lidt synd for kræene.

På den anden side: Så bruger jeg fluestrimler... Så deet.

Mvh
Tine- og fluestrimmellim kan opløses med edikke- når man og katten er godt klistret ind i stadset.

8 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. august 2019 kl. 8.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 9. august 2019 kl. 9.29

Jeg havde et problem med nogle hvepse sidste år. De havde indgang gennem et hul i muren, så jeg kunne ikke komme til boet.

Men så fandt jeg på en smart løsning :-) . Jeg tog en el-fluesmækker (insekt-ketsjer), hvor jeg satte et stykke tape over aktiveringsknappen. Derefter fik jeg bundet den fast foran hvepsenes indgangshul. Og efter et par dage var der ikke flere hvepse tilbage.

10 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 9. august 2019 kl. 9.38

Til jordboende Hvepse bruger jeg en klud vædet i benzin den lægger jeg oven på indgangshullet. Hvepsene død hurtigt af benzindampene.
- Vel måske ikke helt giftfrit :-) - men benzinen fordamper jo og forsvinder hurtigt fra stedet.

11 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. august 2019 kl. 12.06

Hvis en bi finder et godt sted med masser af honning, så kan den fortælle de andre om det hjemme i boet, og snart kommer hele flokken.
Gælder der det samme for hvepse.?
Jeg plejer at betragte en enlig hveps som en "spejder", og hvis den er på sporet af noget i mit hus, så afliver jeg den for en sikkerheds skyld, så den ikke sladrer til de andre.

Hvepsebo i en musegang under jorden kan vel normalt hurtigt ødelægges med lidt stampen og evt. en skovlfuld jord ovenpå.?

12 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. august 2019 kl. 12.13

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. august 2019 kl. 18.53

Det kan måske komme an på en prøve. I min græsplæne er der pt et hul, som på nedenstående billede, og der flyver konstant 1-3 hvepse ud eller ind af hullet.
Det bør nok lukkes især for kattenes skyld.

Hvis jeg lægger en skovlfuld jord ovenpå og stamper, og det stopper festen, er vi så enige om, at det alligevel ikke er nødvendigt at bruge gift, eller hvad kan jeg gøre for at bevise det.?

Måske må jeg kun bruge en halv skovlfuld jord og skal undlade at stampe, hvis det skal kunne tælle som et bevis.? ;-)

14 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. august 2019 kl. 19.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. august 2019 kl. 22.38

Det er måske hverken nødvendigt eller ønskværdigt at udrydde hvepsene.
Jeg er indtil videre godt tilfreds, hvis de opgiver boet.

Hvis jeg lægger en plade, og de graver sig ud under den, så kan det give dem et beskyttende tag, og jeg tror ikke, at det er så godt som løs jord, der bliver ved med at drysse ned og lægge sig i vejen for dem.

16 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2019 kl. 23.00

En anden mulighed at benytte er en insekt ketcher, som også er nr 1 at benytte, hvis man ikke vil bruge gift eller gider at stå med sin støvsuger i flere timer. Ved at lægge denne over hullet ved jorden vil de fleste hvepse flyve lige ind i den og boet er tømt i løbet at 24 timer.
Er de derimod omkring et tagudhæng og man kan komme til med den sættes denne blot fast med gaffa tape.

Insekt ketcheren fås i flere prisleje,

hw-homeware.dk/produkt/conzept-elektrisk-fluesmaekker/?gclid=Cj0KCQjws7TqBRDgARIsAAHLHP5VUWgCzhXMMYtVUoxO5PTvF9P_aVigEaNB8xzZGfBBGTaNS2ua2qoaArBaEALw_wcB

17 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. august 2019 kl. 23.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. august 2019 kl. 9.41

@F. Christensen

Indtil videre får du ret. Jeg lagde en dynge jord på i går, og i dag har hvepsene bygget en ny indgang i kanten af dyngen.
Men musehullet blev da i hvert fald lukket, så ingen katte kan gå i fælden.

Det er lidt tæt på boligen, men hvepsene har ikke været aggressive, og hvis det ikke ændrer sig, så tror jeg, at de fra nu af skal have lov til at fortsætte deres arbejde i fred.

19 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. august 2019 kl. 10.09

Hvepse betragtes både som skadedyr og nyttedyr.
Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal tro eller mene. Hvepse er jo kødædere når det gælder om at fodre larverne, som til gengæld leverer sukker til hvepsene, hvis jeg ellers har forstået det rigtigt.
Fint, hvis de æder de skadedyr vi ikke bryder os om, skidt hvis de æder bier og sommerfugle, så det må være fifty/fifty.... altså bortset fra at de må være i fred, hvor de ikke generer mig ved at bygge bo i tagudhænget over min dør.
Eftersom deres dage er talte når vi når efteråret, har jeg ingen skrupler ved at lokke dem i en sukkerfælde, hvor de får en sød død,
www.pestium.dk/almindelige-skadedyr-i-danmark/hvepse/
Ingeborg

20 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. august 2019 kl. 17.25

Kan man indgå overenskomst med et hvepsebo.?

Jeg indleder forhandlingerne med at servere et glas kålorme ved deres indgangshul.
Indtil videre bliver det ignoreret.

21 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. august 2019 kl. 14.40

Måske skulle de bare tiltrækkes af lidt honning.
Men det får dem åbenbart ikke til at spise kållarver, og fluen angriber de heller ikke.
De gør virkelig ikke meget for, at jeg skal få lyst til at ansætte dem.
Hrmpf..

22 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. august 2019 kl. 14.47

De vil helst bare spise honning.
Og det kan jeg ikke bruge til særlig meget.
Det kan måske skyldes årstiden.
Men de er aktive og fredelige, og det er måske i sig selv en kvalitet, som jeg bør værdsætte og forsøge at bevare.
Jeg lader tvivlen komme tiltalte tilgode, og skulle jeg senere fortryde det, så har jeg fat i en lang ende nu, fordi jeg hurtigt kan udfodre dem og drukne dem og tømme ud i boet på den måde.

23 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. august 2019 kl. 21.07

Vores bedste hvepseudrydder er grævlingen,der finder deres bo i musehuller,graver det ud og spiser larverne.Resten dækkes med sand og stampes. Graver de nyt indgangshul, hældes nyt sand på. Jeg må ikke blive stukket mere.
Anne Marie

24 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. august 2019 kl. 10.02

Ja, hvepseallergi må være et godt argument for en hård linje.
Spørgsmålet er måske bare, hvordan den hårde linje bør se ud i praksis (når man ikke har en grævling), og jeg er faktisk i tvivl om, hvorvidt det typisk vil hjælpe mere med at bekæmpe truslen at fodre hvepsene end at gå i krig med dem.
Når hvepsene er aggressive om efteråret, skyldes det så ikke, at de er sultne.?
Måske en skål sukker i det fjerneste hjørne af haven kan trække dem væk fra huset og skabe en idyllisk fred.?
Jeg eksperimenterer lidt videre, men næppe længere end til det første stik. ;-)

Det ser i øvrigt ud til, at der er godt nyt på vej til allergikere:

videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/bedre-vaccine-mod-hvepseallergi-pa-vej
"Renere og hurtigere virkende vaccine mod hvepseallergi på vej. Arbejdet fra DTU kan hjælpe landets op mod 50.000 allergikere."

allergi.astma-allergi.dk/andreallergier/insekter/bioghveps/adrenalinsproejteellervaccination
"Hvis allergitesten er positiv og dine reaktioner har været alvorlige, vil du typisk blive udstyret med en adrenalinsprøjte, en såkaldt Epi-pen, som du skal huske at have på dig, når det er sæson for bi og hveps. Så kan du give dig selv førstehjælp, hvis det næste stik udvikler sig kraftigt. Lægen eller apoteket skal instruere dig i at bruge Epi-pennen.
Men du kan slippe for adrenalinsprøjten, hvis du har gennemført et 3-5-årigt allergi vaccinationsforløb, hvor du jævnligt får indsprøjtninger med de stoffer, du er overfølsom overfor."

25 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. august 2019 kl. 10.30

Hvepse dør om efteråret og det er kun nye dronninger der overlever. Jeg har også hvepseallergi, men lever med mine saftfælder ophængt 3 steder omkring terassen. Jeg iagttager en saftflaske ophængt omkring min tomatplante, hvor der går mange spyfluer i fælden og de angribes af de tilfangetagne hvepse, selvom disse på nuværende tidspunkt og i situationen slet ikke har behov for kød, men for den sukker de ikke længere får fra larverne.
Jeg har ingen jordboende hvepse (så vidt jeg ved). Der var et hvepsebo mellem brædderne på garagen/værkstedets tagudhæng.
Da jeg opdagede det, prøvede jeg at rage det ned ved at stikke
Et fiskenet (legetøj til børn) op mellem brædderne, men hvepsene svirrede ud i kort tid og fortsatte byggeriet. I grunden var de ret fredelige i hele yngleperioden. For nylig lå der en kæmpehveps neden for boet og jeg går ud fra at det var dronningen.
Ingeborg

26 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. august 2019 kl. 11.52

@Ingeborg Hansen

Har du en idé om, hvorfor hvepsene i fælden angriber fluerne, selvom de ikke har behov for kød.?
De spiser dem jo ikke, vel.?

27 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. august 2019 kl. 18.51

Det er nok vanens magt! Såååå meget interesserer det mig heller ikke, begge arter er jo i dødens saft når de er i fælden.
Ingeborg

28 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. august 2019 kl. 21.12

Tak for orienteringen om allergi forholdsregler.For flere år siden røg jeg på skadestuen til obs.og klarede skærene.Siden har jeg næsten undgået stik, og reaktionerne er langsomt blevet mindre.I mit job kan man ikke undgå at støde ind i et bo nu og da. Men jeg kan løbe stærkt!!
Anne Marie

29 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. august 2019 kl. 0.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

30 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle B., 18. august 2019 kl. 14.24

Sidste år havde jeg et jordhvepsebo i en skrænt lige bag min køkkenhave. De var flyttet ind i en gammel mulvarpgang. Det var små hvepse, men alligevel var jeg lidt betænkelig ved at have dem så tæt på. Indtil jeg opdagede, at de omhyggeligt patruljerede mine hvidkål.

Jeg plejer at dyrke kål under net, selvom det besværliggør både lugning og vanding - og ikke mindst fjernelse af de larver, der på mystisk vis alligevel dukker op. Så af med nettet og dagligt tjek for æg/larver, indtil hvepsene så velvilligt trådte til. Derefter var der ingen grund til kontrol - jeg lærte at stole på hvepsene og ikke et eneste hvidkålhoved blev angrebet af larver!

Hvepsene udviste ikke aggresiv adfærd på noget tidspunkt og jeg kunne trygt færdes mellem dem - og alle de øvrige vilde bier og brumbasser.

Jeg har ladet indgangshullet i fred og ladet græsset stå omkring det, men i år var der ingen trafik, desværre, så jeg var spændt på, om jeg ville få hjælp til rødkålene i år, for der er masser af kålsommerfugle, men - hurra - ingen larver på mine kål!

I forbindelse med renovering fik vi sat insektnet op i tagudhænget. Siden har vi ikke oplevet nærgående hvepse på terrassen om efteråret. Vi har altid hvepseboer på halmloftet, fred være med det.

Så har man jordboende bier/hvepse er mit råd: pas godt på dem! Læg gerne et stykke hønsenet over boet eller sæt et lavt net omkring, så børn og dyr er opmærksomme og man ikke selv glemmer det og kan komme til at skade boet uforvarende.

I vores landlige omgivelser er fluer et langt større problem end hvepse, så hvis der skal lidt balance i tingene, har vi brug for mange flere hvepse. På den anden side er fluerne vel mad til svaler og mange andre småfugle, såååå måske skal vi også bare glæde os over dem, i al fald dem, der bliver udenfor :-)

Nyt svar til emnet »Giftfri hvepsebekæmpelsen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Giftfri hvepsebekæmpelsen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider