Forum

Millionvis af tidselsommerfugle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. august 2019 kl. 14.12

Der har været skrevet så meget om de millioner af tidselsommerfugle der i år har besøgt os fra de varme lande. Jeg forstår begejstringen for synet, men hvad gavner/skader de? Havde det været kålsommerfugle, havde jeg kendt svaret.
På nogle billeder af planter, totalt besat med tidselsommerfuglens larver, kan jeg regne ud at den plante ikke får blomster eller frø i år. Bør vi få hænderne ned igen? Næste år er det måske græshopper?
Ingeborg

1 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. august 2019 kl. 16.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 11. august 2019 kl. 16.59

larven, den holder til på tidsler.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. august 2019 kl. 19.11

:-) nu ved jeg ikke om tidselsommerfuglen udelukkende lægger æg på tidsler? Hvis man skulle tage efter dens navn ok, men hvad så med admiralsommerfuglen? Den vil få det svært. Jeg tror ikke at det med navnet holder stik.
Ingeborg

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. august 2019 kl. 19.15

Det er ikke kun tidsler den falder for. Så mange tidsler af forskellig art har vi vist ikke i vore haver, hvor vi kunne observere den smukke sommerfugl.
da.m.wikipedia.org/wiki/Tidselsommerfugl
Ingeborg

5 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2019 kl. 8.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2019 kl. 8.56

Jeg havde også tjekket andre steder og på andre sprog. På wikipedia har ALLE jo mulighed for at give deres besyv med, om det så er rigtigt eller ej. Så den kilde skal altid tages med forbehold.
Der er iøvrigt en tidselsommerfugle der har udset sig min opstammede Heliotrop som “fødselsanstalt”. Det var jeg ikke spor glad for og derfor min undren over at den kun vil lægge æg på tidsler.
Ingeborg

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2019 kl. 9.07

8 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2019 kl. 9.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2019 kl. 9.18

Denne invasion af midlertidige gæster i milliontal berøver måske vore egne trofaste sommerfugle, som overvintrer i DK deres føde og muligheder for formering, så der bliver endnu færre næste år? Er tidselsommerfuglene kun grådige gæster i kønt kostume?

( Jeg er ved at luge, liggende på knæ, så der er god tid til at filosofere :-)
Ingeborg

10 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2019 kl. 9.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 12. august 2019 kl. 12.20

Ja, men så smut I ud og kvas larverne, men så hold op med at lokke med jeres sommerfuglebuske.
Så mange insekter og fugle flyver lang vej herop, jo mange dør undervejs, men det har altid været sådan. Nogle år kommer der mange af en art, og andre år få. Sådan har det vist altid været..
At vores vinteroverlevende sommerfugle har trange kår er dels at de ikke kan få lov at yngle, men også at der stadig sprøjtes.
En roemark hvor der er sprøjtet med en bi skadende gift vil jo, via det blomstrende ukrudt der kommer, dræbe mange insekter.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2019 kl. 12.31

Anne, skrev du ikke at de kun går på tidsler?
Ingeborg

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 12. august 2019 kl. 12.38

nej, hovedsagelig. De suger nektar på mange forskellige planter, lægger æg på tidsler, brændenælder bynke og du kan jo sagtens finde flere. Men når de finder et godt madsted er det jo ligefor at de lægger æg i nærheden, som så bliver til larver og så kører den bare derudaf.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2019 kl. 13.14

Jeg har prøvet at finde information om det er de gamle sommerfugle + nye der vender tilbage til de varme lande. Det ser ud som om det er begge hold, der tager rejsen sydpå. I nedenstående artikel står at de fleste ender deres liv før de når frem til udgangspunktet igen.
www.t-online.de/leben/familie/id_64582690/distelfalter-der-wandernde-schmetterling.html
Iøvrigt står der også nævnt mange andre planter, der falder i deres smag. Især at vinmarker også kan bruges til fouragering og æglægning.

Ingeborg

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 12. august 2019 kl. 14.04

og opnår en alder på ca 12 måneder.. de har skisme travlt ;)

www.tvsyd.dk/artikel/det-er-en-invasion-af-tidselsommmerfugle-som-aldrig-foer

16 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. august 2019 kl. 14.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 12. august 2019 kl. 20.39

Under lidt større haveforhold på en brakmark nedklippede jeg for en uge siden en million tidsler, fordi de var gået i frø, og jeg frygtede, at frøene ville blæse væk.
Det var en sørgelig dag, men den lyse side for havemanden kan være, at jorden har beholdt biomasse (frø), og den har fået tilført biomasse (sommerfuglelarver mv.).
Ud fra en grundlæggende økologisk betragtning bør jeg måske ganske enkelt glæde mig over, at tidselsommerfuglen har givet et tilskud af biomasse.

Er det ondt overfor sommerfuglene og får skruen en ekstra omgang, fordi der er sommerfuglebuske i nærheden.?
Nej, det kan jeg ikke se. Havde tidselsommerfuglen været en truet art, så havde det måske været noget andet, men det er den jo langt fra.
Og selvom den var truet, så må resultatet på bundlinjen alligevel være langt bedre for den, end hvis der var ingen tidsler og ingen sommerfuglebuske.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2019 kl. 22.28

???
Ingeborg

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. august 2019 kl. 0.06

@Ingeborg Hansen

Ja, hvis tidselsommerfuglen er utilfreds med, at jeg har klippet nogle tidsler, så kan den blot flyve 100 meter i en vilkårlig retning. Mere skal der ikke til for at bringe den ud på en konventionel mark med sprøjtegifte, og så kan den jo prøve, om det er bedre. ;-)

Eller hvad er det, du ikke forstår.?

Jeg har nok aldrig haft armene langt oppe på grund af tidselsommerfugle, men jeg har heller ikke mod på at se dem som skadedyr.
Og generelt må jeg advare imod at dyrke den tankegang, selvom jeg godt forstår den. Men det er som regel blot en nedadgående spiral for biodiversiteten.

Der har f.eks. ynglet en rødstjert hos mig i år, og det har tidselsommerfuglene måske et stort medansvar for.
Jeg tror også. at de fleste, som kigger på en klynge brændenælder i år, kan se, at der stadig er masser af nælder til Nældens takvinge. Det er ikke ligefrem sådan, at tidselsommerfuglene udrydder brændenælder.

Nyt svar til emnet »Millionvis af tidselsommerfugle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Millionvis af tidselsommerfugle

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider